Intuvia vervangen door Nyon

Lenny
Expert
Expert
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 apr 2022, 10:13

Zelf heb ik het nog niet gedaan, maar ik zit ook aan zo'n ombouw te denken.
Ff wat zitten struinen, zelf ombouwen is mogelijk, en onderstaande (Duitstalige) instructievideo laat de stappen zien.

Er lijkt geen specifieke koppeling tussen scherm en motor (drive unit) te moeten plaatsvinden, anders zou dat wel vermeld worden.
Ik heb twee Power Tubes 500, en die kun je ook gewoon naar believen wisselen (ook al "weet" het systeem dat ze verschillend zijn, diverse gegevens van de accu en drive unit zijn nl. via het scherm op te vragen, heeft dat geen invloed op de werking).
Wel lees ik bij deze webshop dat de firmware van het bestaande systeem redelijk up to date moet zijn om compatible te zijn met de Nyon 2022 (BUI350) ombouwset, zoniet, dan vereist dat een trip naar de FM.



In deze video wordt relatief veel tijd besteed aan het vervangen van de motorkabel. Maar als je de comments* leest, dan kun je de oude en nieuwe motorkabel doorknippen en aan elkaar solderen en natuurlijk goed isoleren en in het frame verbergen. Kun je het hele stukje demontage van de motor overslaan. Dat raadt de maker van de video vervolgens af omdat het niet de procedure van Bosch volgt.
De Intuvia en Nyon (uitspraak: Nuon) motorkabels zijn qua bedrading identiek, maar [edit] afgaande op plaatjes is de manier waarop de kabels aan de schermhouders bevestigd zitten niet onderling uitwisselbaar.

*)
Gutes Video, man hätte auch noch kurz darauf hinweisen können das man die Halterung auch Richtung Vorbau montieren kann, damit das Display nicht meterweit über den Lenker ragt und damit die Optik zerstört. Die ganze Motorkabelfummelei kann man sich sparen wenn man das alte Kabel im Bereich des Rahmens etwas herauszieht, durchschneidet und mit den gleichfarbigen Adern des neuen Kabels verpresst und gut isoliert mit Schrumpfschlauch etc. in den Rahmen schiebt und unsichtbar macht. Geht freilich nicht an jedem Rad, und ein wenig Mut und verzicht auf Garantie sind schon Voraussetzung. Ängstliche lassen das ganze lieber beim Händler machen, speziell wenn Motor und Rahmen extrem verbaut sind und das nötige Werkzeug nicht vorhanden ist. Das Display ist absolut zu empfehlen und hat das Zeug dazu das neue Standard-Display auf besseren Bosch-Bikes zu werden.

Vertaald door Google Translate:
Goede video, je had erop kunnen wijzen dat je de beugel ook in de richting van de stuurpen kunt monteren, zodat het display geen meters over het stuur uitsteekt en zo de optiek vernietigt. U kunt uzelf de hele motorkabel besparen als u de oude kabel in de buurt van het frame eruit trekt, deze doorknipt en met dezelfde gekleurde draden van de nieuwe kabel aandrukt en goed geïsoleerd duwt met krimpkous etc. in het frame en maak het onzichtbaar. Dit kan natuurlijk niet op elke fiets en een beetje lef en afstand doen van de garantie zijn een eerste vereiste. Angstige mensen laten het liefst alles door de dealer doen, zeker als de motor en het frame extreem zijn opgebouwd en het benodigde gereedschap niet voorhanden is. Het display wordt sterk aanbevolen en heeft wat nodig is om het nieuwe standaarddisplay op betere Bosch-fietsen te worden.
Laatst gewijzigd door Lenny op 10 jun 2022, 14:59, 8 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Beeldbuisje schreef: 10 jun 2022, 10:33 Het had evenwel ook mogelijk geweest dat er op dit forum hobbyisten/speedpedelec fans zitten die zelf ook knutselen :cool2:
Best veel, maar het aantal mensen met een Bosch systeem in hun fiets is hier serieus klein... Van de actieve mensen zijn het er een handje vol of zo.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Beeldbuisje
Pro
Pro
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 apr 2022, 10:38

Filmpje eens bekeken. Als die kabels 1:1 dezelfde zijn, zullen ze rap doorgeknipt en aan elkaar gezet zijn, daar heb ik op het werk iets heel goed voor.
het aantal mensen met een Bosch systeem in hun fiets is hier serieus klein... Van de actieve mensen zijn het er een handje vol of zo.
Zo? De Bosch systemen zie je toch het vaakst op e-bikes en Speedpedelecs hangen lijkt me?
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Beeldbuisje schreef: 11 jun 2022, 10:46 Zo? De Bosch systemen zie je toch het vaakst op e-bikes en Speedpedelecs hangen lijkt me?
Kan zijn dat dat bij jou zo is, hier ervaar ik het anders. Maar vandaar dat ik schreef: HIER. Als in: op dit forum. Dit forum is begonnen als Stromer forum, maar na verloop van tijd kwamen er ook wat eigenwijze mensen zoals ik bij omdat veel discussies over SP's in het algemeen gingen. De niet-Stromer rijders die bleven hangen bn dan alsnog vooral mensen die ook een SP met achterwielmotor hebben.

Het aantal actieve leden hier met middenmotor is VER in de minderheid. Vandaar mijn opmerking.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Lenny
Expert
Expert
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 apr 2022, 10:13

Eigenwijs is ook wijs ;) en ik kan dat wel waarderen.

Ik behoor ook tot die minderheid met de middenmotor die eigenlijk niet heel veel meer is dan een 25 km/u fiets met een 20 km/u hoger ingestelde ondersteuningslimiet en een paar aanpassinkjes om legaal een SP te mogen zijn.
Waarom dan de keuze voor die fiets? Simpelweg omdat ik hem voor een goed bedrag meteen kon krijgen, In veel opzichten was het een weloverwogen impulsaankoop (klink tegenstrijdig, niet?). En ook al is het bij lange na geen 45-km-per-uur-met-de-vingers-in-de-neus-fiets, hij bevalt me wel.

Ik denk dat het aantal mainstream fietsmerken met SP's nu toch ook wel hun marktaandeel gaan vergroten. 3500 euro is nou eenmaal een hele rib (aantal ribben) minder uit je lijf dan 6 à 7000. Ik kijk er wel naar uit als het aandeel van die soort SP'ers op dit forum toeneemt.
Beeldbuisje
Pro
Pro
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 apr 2022, 10:38

Dit forum is begonnen als Stromer forum
Ik snap em nu helemaal. Ben er nog maar net ingerold, ook op dit forum, en heb jullie al Googelend gevonden. Dat dit ooit een specifiek Stromer forum was, wist ik dus niet.

Zoals Lenny ook al zei: een Stromer (en nu zeker nu ze ook riemaandrijving hebben) zal wellicht wel de betere Speedpedelec zijn, maar dan ook de duurste. Wie weet wordt dat mijn volgende SP, maar eerst wil ik mezelf overtuigen of die manier van verplaatsen echt bij mij gaat passen.

Intussen ook de tijd eens genomen en wat van Stromer opgezocht. Blijkbaar hebben die jongens echt alles zelf. Ik was van mening dat je altijd Bosch/Shimano/Panasonic tegenkwam op motorvlak.

We hebben vandaag weer iets geleerd :cool2:
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik heb zeker niet de mening dat Stromer de betere SP maakt. Nu is dat sowieso erg persoonlijk, maar voor mijn lijf zijn die fietsjes te klein. Daarnaast ben ik van de school functionele eenvoud, Stromer is van de school "eerst fancy, dan pas functioneel".

Op dit moment ben ik vooral gecharmeerd van Klever: eigenwijs, weinig problemen en veel waarde voor je geld.

Mijn fiets valt ook in die categorie: SP met achterwielmotor en sterk genoeg om 45 km/h vol te houden (met niet te harde wind tegen). Ondanks dat kostte die eind 2014 3700 Euro. Minpunten: veel te kleine accu van 735 Wh (heb ik laten reviseren maar 1260 Wh) en een prut koplamp (heb ik zelf vervangen, nu heb ik de Supernova M99 Pro erop zitten).
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie