Doorslaan op kleinste tandwiel

JohanR
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 apr 2022, 09:11
Locatie: Aarschot, België
Merk SP: Velo De Ville
Km-stand: 2500

Nonsens schreef: 27 apr 2022, 22:37 Ikzelf heb ook een SP met middenmotor en heb hetzelfde probleem gehad. Ik heb de volgende truckjes uitgehaald om het zoveel mogelijk tegen te gaan:
- De derailleur met de B-stelschroef zo dicht mogelijk naar de cassette toe zetten zodat de ketting meer 'rondom de tandwielen' draait, hierdoor kon ik de grootste twee tandwielen op de cassette niet meer gebruiken maar dat was geen probleem. Inmiddels zit er een wegcassette (11-28) op waardoor ik ze wel weer allemaal kan gebruiken;
- Ketting altijd zo goed mogelijk gesmeerd houden, een droge ketting slaat sneller door en is veel sneller versleten.
Op deze manier heb ik 5500km gereden met twee kettingen (ongeveer iedere 250-350 km omwisselen) en 1 cassette plus een extra 11t kransje.

Inmiddels heb ik voor mijn 48T vervangen voor een 52T waardoor ik achter veel meer op de 12, 13 en 14 rij, ik gebruik dus meer tandwielen en deze hebben meer tandjes dan de 11 waardoor het geheel langer mee zou moeten gaan.
Tof, een ervaring van iemand met een middenmotor! Bedankt!
Past die racecasette er zo op? Ik las in deze post dat er dan een spacer nodig is?
2 kettingen heb ik al en ga ik vanaf nu ook afwisselen en mijn 44T vooraan wil ik dus ook veranderen, maar ik moet eerst nog even uitrekenen naar welke ik wil gaan.
Nonsens
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 50
Lid geworden op: 23 mar 2022, 19:50
Locatie: Wemeldinge
Merk SP: Giant
Km-stand: 10500

Ik heb een Shimano 10-speed, daar kan je de MTB en race cassettes direct uitwisselen, de 11-speed kan dat volgens mij niet direct dan heb je een spacer nodig dacht ik.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Nonsens schreef: 28 apr 2022, 21:13 Ik heb een Shimano 10-speed, daar kan je de MTB en race cassettes direct uitwisselen, de 11-speed kan dat volgens mij niet direct dan heb je een spacer nodig dacht ik.
Voor de 11sp heb je een aangepast race cassette nodig = zijde grootste krans de binnenkant een beetje uitdraaien (ken de maat niet uit het hoofd, dacht 0,8mm?? …) + derailleur opnieuw afstellen. Dus niet standaard maar wel verkrijgbaar of zelf te doen.
JohanR
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 apr 2022, 09:11
Locatie: Aarschot, België
Merk SP: Velo De Ville
Km-stand: 2500

Ondertussen heb ik de zaak bij de leasing maatschappij gelegd...
Zij bieden mij 2 onderhoudsbeurten per jaar aan en ik schat dat ik er 6 nodig heb (elke 900-1200km ongeveer) aangezien ik wel wat afstand afleg.

De fiets is nu terug binnen op vraag van de leasing.
Ik moet alles bij de handelaar laten doen, ik kreeg nu al verwijten omdat ik met 2 kettingen rij en ze zelf verwissel :bu:
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

JohanR schreef: 11 mei 2022, 17:26 Ondertussen heb ik de zaak bij de leasing maatschappij gelegd...
Zij bieden mij 2 onderhoudsbeurten per jaar aan en ik schat dat ik er 6 nodig heb (elke 900-1200km ongeveer) aangezien ik wel wat afstand afleg.

De fiets is nu terug binnen op vraag van de leasing.
Ik moet alles bij de handelaar laten doen, ik kreeg nu al verwijten omdat ik met 2 kettingen rij en ze zelf verwissel :bu:
Mijn lease loopt eind deze week af en ik neem de SP over. Mijn originele cassette (11-42 11sp) heeft de mooie afstand van 100 km in gebruik geweest, nadien een 11-32 11sp. Ook met 2 kettingen. Ik vervang enkel kransje 13&14, de 2 meest gebruikte (voor mij met hub motor) om op snelheid te rijden, vooraan een standaard 50T. Als opmerking bij verplicht onderhoud is altijd dat alles er na x km er nog zo goed uit ziet… ze moeten niet alles weten. Ik smeer niet, ik reinig en wax telkens de ketting die ik wissel.
JohanR
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 apr 2022, 09:11
Locatie: Aarschot, België
Merk SP: Velo De Ville
Km-stand: 2500

Hallo,

Even wat stof van dit topic afblazen.
Ondertussen heeft de fiets een hele tijd binnen gestaan en eindelijk reactie ontvangen van de leasing: alles blijkt mijn schuld te zijn:
- Ik had een groter onderhoudpakket moeten kiezen: Tja, duidelijk mijn fout, ik heb me slecht geïnformeerd, maar dit kunnen we niet niet meer rechtzetten
- Ik zou niet terugschakelen bij stoppen: Dit doe ik duidelijk wel, anders geraakt je zelfs niet meer vertrokken...
- Ik rij te snel: Ik rij op rechte stukken 41-44 km/u, als dit te snel is dan heb ik de fiets echt verkeerd gekocht :bu:

Een hoop BS antwoorden dus en duidelijk dat ze mij niet willen helpen.

Nu mijn vraag: Wat doe ik best?
1. Blijven rijden met originele setup en blijven klagen en mezelf enerveren en mogelijk ooit eens gelijk krijgen
2. Me neerleggen bij een mislukte poging en veranderen naar:
2a: 10sp race casette (evt met nog groter tandwiel vooraan zodat ik bij 44km/u op 12t achteraan rijd?)
2b: Originele casette met 11-12-13 tandwielen (terug evt met groter tandwiel vooraan?)
2c: Nog iets anders?

Bedankt voor jullie advies!
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

2a. Daarmee koop je rust in je hoofd ;-) Ben nog iedere forens rit blij met T12. Groter voorblad heb ik niet gedaan uiteindelijk; en ik heb m ook niet nodig.
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Taan
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 183
Lid geworden op: 02 jun 2022, 17:15
Locatie: Uithoorn
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 9.000

Wij hebben ook een Bosch mm 10-speed shimano deore. Van doorslaan heb ik nooit last gehad. Wij doen vrijwel niks aan tussentijds onderhoud. Af en toe kettingspray erop, that's it. Verder 1x per jaar naar de FM (dus 4000km)
Na 20.000 km zijn we pas aan de 2e set ketting en tandwielen toe.
Nu rijdt mijn vrouw er hoofdzakelijk op en die rijdt niet vaak 43-44. Ik rij er zelf ongeveer 400km/jr mee en dan trap ik goed door. Meestal 40+

Onlangs de boel vervangen en er zit nu een 11/32 casette op en een 18T voorblad*. De kleinste achter gebruik ik alleen bij voor de wind. Dan trap je lui mee tot de begrenzing. Bij lichte tegenwind meestal 2 tandjes terug. Dan geeft ie soms aan dat ik moet opschakelen, maar dat is me dan weer net te zwaar en val ik terug in snelheid.
*kennelijk zit er nog een verhouding in trapsnelheid en RPM van het voorblad. Ik trap echt geen 198 RPM :lol:

Anyway, ik zou kiezen voor een tandwielverhouding met kleine verschillen zodat je je kilometers over meerdere tandwielen verdeelt omdat je steeds het optimale verzet kiest. Het kleinste verzet moet dan gelijk staan aan 70RPM bij 42km/u (echte), dat kun je uitrekenen. En dan liefst niet te klein achter, 12 of meer dat scheelt ook weer slijtage.
Sinds 7-2022: Stromer ST3 XL 2020 - Wit - 983wh
Eerst: Gazelle Cityzen Speed 2017 mooi weer rijder. (Fiets van mijn vrouw)
Mvdm84
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 aug 2019, 20:50
Locatie: Ede
Merk SP: Stromer ST1X
Km-stand: 4800

Ik had tot vanavond ook last van een doortrappende ketting op het kleinste tandwiel (11T). Onze Stromer ST1X heeft 4800km op 1 ketting en cassette gereden. Voornamelijk op de 11 en 13 achter. De fiets begon laatste weken door te trappen op de 11 en 13. De ketting heb ik vervangen (was ook aan vervanging toe) en de kransjes 11 en 13. Na het vervangen derailleur H en L perfect afgesteld opnieuw. Testen en zelfde probleem op de 11T. Trapt gewoon door. Beetje geëxperimenteerd met de clutch open en dicht, geen verandering. Achterwiel er uit, cassette nog een keer los en vast op 40 Nm gezet. Probleem nog niet verholpen.

Uiteindelijk het probleem gevonden door de afstand tussen derailleurwiel en de cassette af te stellen met de B schroef. Afstand ingesteld op circa 6mm op het grootste blad (42T). Aandrijving loopt als een zonnetje nu en trapt nergens meer door. Zelfs niet bij optrekken uit stilstand op de 11T.

Opmerkelijk detail: de fiets is bij 4600km nog bij de fietsenmaker geweest voor een onderhoudsbeurt, waarbij alleen de software is geupdate. De fiets was prima in orde. Wel even €75 aftikken. Daar is zowel het doortrappen en de afstand van de derailleur niet opgemerkt.

Controleer bij doortrappen naast kettingslijtage en slijtage van tandwielen dus ook de afstand van het bovenste derailleurwieltje tot de cassette. Deze hoort op het lichtste verzet (grootste tandwiel) 5 tot 8mm te zijn (verticale afstand). Deze kun je instellen met de B schroef op de derailleur.

Groet, Mark
Plaats reactie