QWIC Performance RD11 Speed review: de snelle Amsterdammer

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Introductie

Het Amsterdamse QIWC is een relatief jonge e-bike fabrikant. Het bedrijf werd opgericht in 2006 en wil zich inzetten voor een toekomst met autovrije steden. QWIC ebikes slepen al jaren awards binnen: Onze testwinnaars op een rijtje | QWIC.

Volgens het Nederlandse fietsenmerk QWIC is maar liefst de helft van alle autoritten korter dan 7 kilometer. 80% van de autoritten is korter dan 20km. QWIC vindt het een no-brainer, en wij eigenlijk ook: afstanden tot 20 kilometer, en nog wel wat meer zodra we het over speed pedelecs hebben, zijn ideaal om af te leggen op een e-bike.


De QWIC Performance RD11 Speed

In 2019 introduceerde QWIC de Performance RD11 Speed: een speed pedelec die met een prijs vanaf 3.999 euro in het instapsegment geplaatst kan worden. Voor die 4k krijg je ‘m mee in Matte Black of Dutch Orange (ja, gave kleur!) en met een 525Wh accu. Je kunt de RD11 ook laten leveren met een 735Wh accu, dan kost hij € 4.419,-. Ik zou altijd voor die laatste optie kiezen.

De QWIC RD11 is leverbaar met een lage instap (alleen in medium) en als herenmodel (medium en large).


QWIC RD11 Dutch Orange.jpg
QWIC RD11 Dutch Orange.jpg (739.69 KiB) 3731 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Naast de RD11 Speed heeft QWIC ook nog de MA11 Speed en de MD11 Speed in het assortiment. Deze zijn beide uitgerust met een Brose middenmotor. Met deze middenmotor is 45km/u rijden nagenoeg onmogelijk, en langere tijd een kruissnelheid boven de 40km/u aanhouden gaat ook niet lukken zonder jezelf het snot voor de ogen te trappen. Dit is met de Nederlandse wetgeving waarbij we op veel plaatsen op de rijbaan tussen de auto's moeten fietsen problematisch. Vandaar mijn interesse in de QWIC RD11: deze is namelijk voorzien van een achterwielmotor van TDCM en die motoren kennen we al jaren van Stromer en Klever; je rijdt er met gemak 45 echte kilometers per uur mee.


QWIC is zo vriendelijk geweest om een RD11 beschikbaar te stellen voor een uitgebreide review. Superleuk want ik was al een tijdje benieuwd naar deze high speed e-bike, dus daar gaan we.


QWIC TDCM achterwielmotor.jpg
QWIC TDCM achterwielmotor.jpg (625.64 KiB) 3730 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Alle specificaties van de QWIC RD11 Speed op een rijtje

Motor: TDCM 50Nm achterwielmotor
Accukeuze: 525Wh of 735Wh
Uitneembare accu
Stille lader (zonder fan)
Suntour SR luchtgeveerde voorvork
In hoek verstelbare stuurpen (OEM)
Ergon GP1 handgrepen
Busch & Müller IQ-X 150 Lux koplamp
Busch & Müller TOPLIGHT LINE E Brake achterlicht met remlichtfunctie
Busch & Müller kentekenverlichting
Toeter
Digitaal Display: Ja
Ondersteuningsstanden: 4
Versnellingen: Shimano SLX 11- Speed derailleur
Remmen: Magura MT5e hydraulische schijfremmenvoor en achter
Bagagedrager: MIK
Wielmaat: 28”
Banden: Schwalbe Marathon GT 28 x 2.00
Gewicht excl. accu: 26,8 kg
Framemaat: M, L
Prijs: vanaf € 3.999,-
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Eerste indruk

De QWIC Performance RD11 Speed pakte me meteen in met z’n prachtige zijdematte framekleur Dutch Orange, gecombineerd met een nagenoeg volledig zwarte afwerking. De bekabeling vanaf het stuur gaat buitenom richting het frame, waar ze aan beide kanten de schuine frame buis in verdwijnen. De kabels zijn netjes gebundeld en hoewel de kabels dus wel zichtbaar zijn, oogt het geheel best oké. (Kan Klever sowieso nog wat van leren.)

De RD11 is een opvallend ranke fiets, zeker tussen al het Stromer- en Klever geweld met oversized framebuizen en extra brede balloon-banden. De QWIC speed pedelec staat hoog op z’n 28” wielen en is voorzien van smalle 28 x 2.00 Schwalbe Marathon GT banden.

De RD11 komt sowieso dichter bij een normale fiets dan alle speed pedelecs die ik tot nu toe getest heb. Naast het slanke frame en de grote wielen met smalle banden is de QWIC voorzien van een bagagedrager met snelbanders. Dat is gewoon superhandig. Verder is QWIC zo vriendelijk geweest om behalve de sinds 2018 verplichte toeter ook een Knog Oi fietsbel te monteren. Mede-fietsers zullen je dankbaar zijn als je die bel gebruikt in plaats van de toeter wanneer je vlak achter ze rijdt en je vriendelijk wilt laten weten dat je er graag langs zou willen.


QWIC RD11 front.jpg
QWIC RD11 front.jpg (479.52 KiB) 3724 keer bekeken


Het gebrek aan demping via de banden compenseert QWIC door de RD11 af fabriek te leveren met een Suntour luchtgeveerde voorvork en een verende zadelpen (type parallellogram met elastomeer).

Voor nog meer comfort heeft QWIC gekozen voor een prima Ergon ST1 gelzadel en zwarte Ergon GP1 handgrepen. De GP1 is wat mij betreft nog altijd de beste en meest comfortabele greep op de markt. De stuurpen is in hoek verstelbaar, ideaal bij het realiseren van de optimale fietshouding.


QWIC RD11 Ergon zadel incl vering.jpg
QWIC RD11 Ergon zadel incl vering.jpg (434.82 KiB) 3723 keer bekeken
QWIC verstelbare stuurpen.jpg
QWIC verstelbare stuurpen.jpg (263.47 KiB) 3723 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Afmontage

De QWIC RD11 is afgemonteerd met een Shimano SLX 11-speed derailleur en Magura MT5e hydraulische schijfremmen met dubbele zuigers voor en achter. Ter illustratie: deze MT5e-remmen monteerde Stromer voordat ze overgingen op Tektro alleen op z’n topmodel van bijna 10k, en Klever zet deze rem ook alleen op z’n vlaggenschip – de X ALPHA 45 – , en dan alleen nog maar voor.


Shimano SLX.jpg
Shimano SLX.jpg (506.29 KiB) 3722 keer bekeken


De QWIC display is basic: compact, monochrome, je stelt er de ondersteuningsstand mee in en hij geeft snelheid, ondersteuningsstand, resterende actieradius en batterijcapaciteit weer.


QWIC display.jpg
QWIC display.jpg (306.7 KiB) 3722 keer bekeken


Wil je meer informatie, in kleur en op een groter scherm; daar kun je je smartphone voor gebruiken want QWIC heeft ook een app. Deze kan via BT met de fiets worden verbonden. (Koppelen is binnen enkele seconden gepiept, daar kunnen zowel Stromer als Klever weer wat van leren). Voor een speed pedelec in het instapsegment is een basisdisplay + smartphone app een slimme keus, want het drukt de aanschafprijs.

Naast de gebruikelijke ritgegevens zoals snelheid, gemiddelde snelheid, maximum snelheid, duur van de rit en ondersteuningsstand, kun in de app kun je ook het rijprofiel van je voorkeur instellen: Stad, Trekking of Beklimming, waarbij 'Beklimming' het meest krachtige profiel is. Op dat profiel heb ik de QWIC RD11 getest. De app toont trouwens alleen gegevens als de bike aan staat.


Al met al vind ik dat de QWIC RD11 een hele nette afmontage heeft voor een speed pedelec in deze prijsklasse; veel onderdelen op de RD11 vind je ook terug op speed pedelecs die het dubbele of meer kosten.


Screenshot QWIC Dashboard 1.jpg
Screenshot QWIC Dashboard 1.jpg (83.73 KiB) 3722 keer bekeken
Screenshot QWIC Dashboard 2.jpg
Screenshot QWIC Dashboard 2.jpg (70.36 KiB) 3722 keer bekeken
Screenshot QWIC Dashboard 3.jpg
Screenshot QWIC Dashboard 3.jpg (53.88 KiB) 3722 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ondersteuning en rijgedrag

De QWIC RD11 is een echte ‘fiets’, geen tank zoals b.v. Stromer ze tegenwoordig maakt. Het QWIC frame is rank, de wielen zijn groot (28”) en zoals gezegd staat de bike op relatief smalle wegbanden. Ik ben 1,64m en mijn test-RD11 is een maat M. Dat pas nét met het zadel in de laagste stand, en dan nog zit je echt ‘hoog’ op de RD11.

De fietshouding laat zich het best omschrijven als sportief urban. Dankzij de in hoek verstelbare stuurpen kun je je zithouding eenvoudig veranderen in wat sportiever, of juist rechter op als dat je voorkeur heeft.

Het stuur is 60cm breed met een lichte up- en backsweep. Ik vind dat persoonlijk de ideale breedte en vorm voor een wegfiets. De Ergon GP1 handvatten maken het comfort van de cockpit af.

Om de RD11 nog 'fietsiger' te maken heeft QWIC de bagagedrager voorzien van snelbanders. De bagagedrager is belastbaar tot 25kg en compatibel met het MIK-systeem.


QWIC MIK bagagedrager.jpg
QWIC MIK bagagedrager.jpg (482.69 KiB) 3718 keer bekeken

De RD11 is een kilo of 5 lichter dan de gemiddelde Stromer of Klever en dat voel je tijdens het fietsen. De QWIC is een fijne, lichtvoetige speed pedelec; wendbaar maar zeker niet ongecontroleerd. Ik Ieg de RD11 best lekker de bochten in, maar heel dol durf ik er nou ook weer niet mee te doen. Dat is waarschijnlijk omdat ik zelf gewend ben om meer 'tussen' de wielen in te zitten dan erboven, en omdat de banden onder mijn eigen speed pedelec meer weg hebben van de rupsbanden op een tank.

Dankzij TDCM achterwielmotor is 45km/u op de display rijden geen enkel probleem. En: de QWIC RD11 is de eerste speed pedelec die ik heb getest waarbij de snelheid op de display ook daadwerkelijk de GPS gemeten snelheid is. Alle andere merken ronden de snelheid op de display met ca. 1,5 tot 3km/u naar boven af.

Harder dan 45km/u rijden vindt de RD11 dan weer niet goed: met een windje in de rug peddel je eenvoudig richting de 46 a 47km/u op de display, en dan grijpt de begrenzer meteen in: om de zoveel seconden wordt er actief geremd op de motor. Het voelt alsof je remgreep steeps even wordt ingeknepen waardoor je continu tegen de 45km/u aan harkt. Dit had QWIC beter/geleidelijker moeten inregelen. Eigenlijk vind ik dat de RD11 het allerlekkerst rijdt met windkracht 2 a 3 tegen, dat meen ik serieus. De wind is dan je natuurlijke begrenzer en die voelt wel natuurlijk en intuitief aan.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Accu en actieradius

Standaard wordt de QWIC RD11 Speed geleverd met een 525Wh accu. Voor 420 euro extra wordt-ie geleverd met de optionele 735Wh accu. Deze 735Wh accu geeft je, onder goede omstandigheden en met maximale ondersteuning (en natuurlijk afhankelijk van alle andere gebruikelijke factoren), een actieradius van ongeveer 45km.

De accu is uitneembaar en kan buiten de fiets worden opgeladen. Je moet je de RD11 zelf dan wel ook ergens binnen kunnen zetten, want het batterijvak kan niet worden afgesloten.

De RD11 wordt geleverd met een stille lader. Wel zo prettig, ook voor je collega's op kantoor als je je accu binnen oplaadt.


QWIC RD11 accuvak.jpg
QWIC RD11 accuvak.jpg (367.35 KiB) 3719 keer bekeken
QWIC RD11 accu.jpg
QWIC RD11 accu.jpg (608.32 KiB) 3719 keer bekeken
QWIC RD11 accu 2.jpg
QWIC RD11 accu 2.jpg (594.43 KiB) 3719 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Actieradius deel II

Aan de accucapaciteit zie je wel dat de QWIC RD11 Speed al wat langer op de markt is. Bij veel recentere speed pedelecs is – voor wie dat wil – inmiddels een accucapaciteit van 1kWh of meer beschikbaar. Dit kan via een enkele accu zoals bij Stromer (1.440Wh) of Klever (1.200Wh), en bij Bosch systemen kun je via een Dual Battery System upgraden naar een totale capaciteit van 1.250Wh.

Ik weet dat veel forumleden zeggen dat een speed pedelec met een capaciteit van minder dan 1kWh niet meer interessant is. Toch hoeft dit niet waar te zijn. Afgelopen week was ik bij een Stromer Event (onthulling van de nieuwe Stromer ST7), en uit de gegevens die Stromer van alle speed pedelecs bijhoudt via de connected OMNI's blijkt dat de gemiddelde commute van Stromer rijders 27,5km is. Dat is dus nog geen 14 kilometer enkele reis.

Even los van het feit dat een accu met meer capaciteit langer bruikbaar blijft als-ie gaat degenereren en dat zoveel mogelijk deelladingen bevorderlijk is voor de levensduur van een Li Ion accu (dat is allebei gewoon waar); met een QWIC kun je die gemiddelde woonwerk-afstand van 14km enkel met gemak afleggen met een 735Wh accu, hoef je op je werk niet eens bij te laden voor de terugreis.

Wil je een grotere actieradius dan die 45km met de QWIC RD11 Speed, dan kun je ervoor kiezen om de ondersteuning wat lager te zetten, of je met twee accu’s gaan rijden en onderweg wisselen. De extra accu past prima in een Ortlieb Backroller fietstas. Een losse 525Wh accu kost 799 euro, de 735Wh accu kost 1.219 euro.


Maargoed, de QWIC RD11 die ik heb getest is dus uitgerust met een 735Wh accu.

De display geeft een schatting van de resterende actieradius weer. Bij vertrek met een volle 735Wh accu geeft de display een actieradius aan van 55km. In de praktijk blijkt dit wat optimistisch. De waarde is sowieso niet echt nauwkeurig; het duurt zeker een kilometer of 15 fietsen voordat de resterende actieradius begint te zakken.

Persoonlijk rij ik sowieso liever op basis van het resterende accu-percentage, dus echt een probleem vind ik het niet. Na een maand of wat dezelfde woon-werkroute fietsen weet je wel wat je van je accu mag verwachten. (Als je start in de lente/zomer moet je hier in de winter door de koude en wind wel nog flink wat vanaf halen.)

Ik (klein en licht persoon) haal op de QWIC RD11 Speed met 735Wh accu een actieradius van tegen de 50 kilometer. Dit is onder goede voorjaarsomstandigheden met een licht zeebriesje. Meer dan windkracht 3 en heel soms 4 heb ik niet gehad tijdens de testperiode.

Voor een meer gemiddeld persoon (langer en zwaarder, misschien met een wat rechtere zit) lijkt mij een actieradius van tegen de 45km bij volle ondersteuning en onder goede omstandigheden reëel.

Wil je het hele jaar door en onder alle omstandigheden commuteren met de RD11 met 735Wh accu, dan is-ie naar mijn mening geschikt voor afstanden tot 20 a 25km enkele reis, waarbij je de accu moet opladen voorafgaand aan de terugreis. Verder kan met een splinternieuwe accu ook wel, maar na een aantal jaren/kilometers zal de onvermijdelijke degeneratie dan toch voor wat actieradiusstress gaan zorgen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De concurrentie

De QWIC RD11 Speed met 735Wh accu kost € 4.419,-. Dé te kloppen speed pedelec in dit segment is wat mij betreft de nieuwe Klever N ROGUE 45.

Oké: we hebben ook nog de Celli Bikes EE-SPORT, op de markt gebracht door een Nederlandse verkoper van e-bike ombouwsetjes. Wij hebben de Celli nog niet getest, maar het geheel oogt niet echt indrukwekkend.

En dan is er natuurlijk nog de VanMoof V Hyperbike. Echter, a: die is nog niet leverbaar en b: zolang ze bij VanMoof Sales & Marketing (vééééééél!) belangrijker vinden dan service na verkoop, kunnen we ook deze Hyperbike niet serieus nemen als concurrent van de RD11.


De te kloppen high speed e-bike is dus de Klever N ROGUE 45. De N is een fractie duurder dan de QWIC RD11 Speed: voor € 4.549 koop je 'm met 850Wh accu (waarbij we Klever kennende een actieradius mogen verwachten die min of meer vergelijkbaar is met die van de RD11 met 735Wh accu).


QWIC Performance RD11 Speed.jpg
QWIC Performance RD11 Speed.jpg (615.61 KiB) 3706 keer bekeken

Klever N ROGUE 45.jpeg
Klever N ROGUE 45.jpeg (213.95 KiB) 3706 keer bekeken
Foto: FreddyH


Groot voordeel van de Klever N ROGUE 45 is dat de accu optioneel te upgraden is naar 1.200Wh. Dan zit je wel meteen aan een speed pedelec van € 4.999,-.

Koop je een QWIC RD11 met 735Wh accu en een losse 525Wh accu, dan heb je een totale accu capaciteit van 1.260Wh voor de prijs van € 5.218,-. Dat ontloopt elkaar dus niet echt. (Maar bij de QWIC moet je dus wel die tweede accu los meenemen en onderweg omwisselen.)

Punt waarop de N ROGUE het duidelijk wint van de RD11 is de koplamp. De N heeft een KLEVER 1350/730 koplamp met grootlichtfunctie. De QWIC RD11 Speed is uitgerust met een Busch & Müller IQ-X 150 Lux koplamp. De lichopbrengst van de IQ-X is niet om over naar huis te schrijven en de koplamp heeft geen grootlichtfunctie. Rij je veel op onverlichte fietspaden, dan zul je er een lampje bij moeten zetten.


Busch & Müller IQ-X.jpg
Busch & Müller IQ-X.jpg (309.47 KiB) 3707 keer bekeken

Maar: op andere vlakken heb ik persoonlijk wel weer meer vertrouwen in de QWIC RD11 dan in de Klever N ROGUE 45. De Magura Mt5e-remmen met dubbele zuigers voor en achter remmen beter dan de nieuwe Klever huismerk remmen met enkele zuigers op de N ROGUE, en de Magura's hebben een uitstekende staat van dienst. Ook het Shimano SLX schakelsysteem op de RD11 is al jaren een bewezen goede drivetrain, terwijl de nieuwe Klever huismerk versnellingen hun waarde nog moeten bewijzen.

Verder heeft de RD11 standaard een verende zadelpen en een instelbare, luchtgeveerde voorvork van Suntour. De N moet het doen met een huismerk verende voorvork met springveer en zonder instelmogelijkheden. (Je kunt de vering wel optimaliseren door er andere veren in te steken, er zijn 4 verschillende veren leverbaar.)


Hoewel de Klever N ROGUE 45 een recentere en eveneens scherp geprijsde speed pedelec is, durf ik die tegenover de QWIC RD11 Speed niet zonder meer tot winnaar uit te roepen. De optionele Klever 1.200Wh accu capaciteit is natuurlijk super. Maar een aantal nieuwe Klever-huismerkonderdelen moet zich nog bewijzen en daar gaat zeker nog een jaar of wat overheen. Bij de RD11 Speed weet je precies wat je krijgt: op de koplamp na een kwalitatief zeer goede afmontage tegen een hele scherpe prijs.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Conclusie

De QWIC RD11 is een onwijs leuke speed pedelec tegen een instapprijs. De ondersteuning van de TDCM achterwielmotor is krachtig, de bike fietst lekker, en hij ziet er ook nog eens ontzettend leuk uit. Meer accu capaciteit, koplamp met grootlicht en een iets minder overijverige begrenzer waren wel welkom geweest. Maar verder is de QWIC RD11 hoogwaardig afgewerkt (het is zeker geen budget-speed pedelec!) en hij rijdt zeer comfortabel dankzij verende zadelpen, luchtgeveerde voorvork en de instelbare stuurpen. Met 4 a 4,5k euro is de RD11 erg aantrekkelijk geprijsd. Daarvoor heb je met de QWIC RD11 een heleboel speed pedelec voor je geld.


Ik vond de QWIC RD11 een oranje feestje om mee te rijden. Veel dank QWIC, voor het beschikbaar stellen van een test-bike!


PS; QWIC heeft momenteel een interessante actie lopen: van 15 maart 2022 t/m 30 september 2022 krijg je 5 jaar garantie op je bike. Dit geldt ook voor de Performance RD11 Speed. Meer info: https://qwic.nl/5-jaar-garantie/


QWIC RD11.jpg
QWIC RD11.jpg (794.02 KiB) 3712 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie