Mijn Klever B Speed ervaring

Plaats reactie
murkycrow14
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 apr 2022, 19:02
Merk SP: Klever Y & R&M Delite
Km-stand: 8700

Graag deel ik als forum-rookie mijn B Speed ervaring met jullie :)

Na eerst op meerdere sportieve (speed) pedelecs te hebben gefietst met het Bosch systeem, wilde ik toch iets comfortabelers, bij voorkeur met full suspension want eens je daar mee heb gereden wil je niet meer anders :D. Na enige tijd zoeken en overwegen heb ik begin dit jaar de B Speed Original Plus aangeschaft.

Helaas is mijn ervaring de afgelopen 2200km niet zo positief geweest, vanaf begin af aan kamp ik met defecten, waarvan er twee zodanig zijn dat ik denk dat ze niet opgelost kunnen worden. Overigens vraag ik mij hierbij ook af of ik de enige ben die er last van heeft.

Een aantal dingen aan deze fiets zijn natuurlijk fantastisch:
  • De zithouding, het comfort van de achtervering
  • Geveerde bagagedrager, imo de enige juiste oplossing bij een full suspension fiets
  • Grote 1200Wh accu
  • Sterke motor, al vang je aanzienlijk meer wind met deze zithouding, dus verwacht bij tegenwind geen 45. Optrekken gaat echt fenomenaal snel in de hoogste stand.
  • Het versnellingssysteem is verbazend prettig en spot-on, elke keer. Je kan zowel bij op- als afschakelen meerdere versnellingen overslaan
  • Claxon maakt goed veel geluid, die hoort men wel. De claxon heb ik vrij snel verplaatst naar een loos schroefgat achter de stuurbuis, omdat ik de standaard positie echt niet om aan te zien vindt. Ook hier is deze nog perfect hoorbaar van voren.
  • De remmen en remkracht passen perfect bij de fiets. Hierbij twijfelde ik eerste omdat de schijven kleiner zijn dan ik had verwacht, maar ze remmen perfect. Door dat veel gewicht van de fiets achteraan zit kan je in droge omstandigheden bijna onbeperkt hard remmen, voordat het achterwiel omhoog begint te komen.
  • Licht, kan ik kort over zijn: veel. De Supernova lamp voor is niet de kleinste, maar geeft een goede lichtstraal. Het was helemaal perfect geweest als hij ook een grootlicht optie had, maar je kan niet alles hebben heheh.
Dingen die ik wat minder vind zijn de Schwalbe Big Ben banden, wat hebben die weinig grip als het nat is zeg... En de achterdemper stelt mij ook een beetje teleur. Vanuit het mountainbiken weet ik hoe full suspension voelt, de standaard demper op deze fiets is (in ieder geval voor mij) niet passend. Er zit hoorbaar lucht in het bovenste deel van de veerweg, hij deinst, en bij vrijwel elke drempel kom ik op de eindstop. Deze zou ik liever vervangen door een progressieve luchtdemper i.p.v. de lineaire spiraalveer (€60 op Ali :ai) die er nu op zit. De spring rating van 2500LBS/Inch die erop staat kan bijna niet juist zijn, dat zijn ratings die ze bij auto's gebruiken.

Verder zit er standaard een ART2 slot op, wat voor zover ik weet niet geaccepteerd wordt bij de verzekering. Omdat het officieel een bromfiets is en ook zo gezien wordt door de verzekeraar, moet deze met minimaal een ART3 slot beveiligd worden.

Dan, wel nu, de lijst met defecten...
  • Nadat ik de fiets had opgehaald kwam ik er bij thuiskomst achter dat de claxon niet functioneerde. Teruggeweest naar de winkel, e.e.a. getest, knop bleek defect. Enkele weken later was het onderdeel binnen en kon het geplaatst worden. Al met al toch +- een maand zonder claxon gezeten, dan merk je pas dat het best lastig kan zijn :lol:
  • Twee weken later merkte ik gekraak bij het rondgaan van de trappers, was ook voelbaar, trapas lager bleek defect, hierop ook weer enkele weken levertijd.
  • In deze periode ook opgemerkt dat het stuur vrij heftig gaat slingeren als je heel even je handen los laat om een jas oid dicht te doen, ik weet dat het niet de bedoeling is om je handen los te laten, maar wel bijzonder; dat heb ik nooit eerder ervaren. De monteur van de winkel rijd ook op een B Speed en gaf aan hetzelfde te ervaren, de workaround is het stuur iets uit het midden plaatsen. Het probleem is hiermee wat minder, maar nog steeds aanwezig.
  • Verticale speling op de stuurpen. Dit had ik vanaf het begin, destijds zelf verholpen want een bout wat steviger aandraaien lukt mij wel, echter was ik hiermee al aanzienlijk over het aandraaimoment heen gegaan. Het is een tweede keer verholpen door de winkel, en bij de meest recente (3e) poging om het op te lossen hebben ze de gehele stuurpen uit elkaar gehaald om alles volgens specificatie vast te zetten. Tot enkele weken geleden het probleem nog niet terug gezien, maar dat was de eerste keren ook niet.
  • Bij het fietsen over kleine hobbels zoals boomwortels wordt de ondersteuning teruggeschroefd. Dit is ook te zien op het display, tot op heden onbekend waarom, er is "finetuning van de accupunten" gedaan, maar hiermee is het niet verholpen.
    Dit alles is behandeld door de fietsenmaker, sommige dingen konden nog niet opgelost worden en zie ik nog even aan, maar ongeveer een maand (750km) later begon ik te merken dat de fiets de topsnelheid niet aanhoud. De snelheid op het Klever display fluctueert altijd zoals bekend, maar dit was anders. Op het display was ook te zien dat ik telkens meer en minder ondersteuning kreeg, het voelde als wind mee, wind tegen. Hiervoor is de fiets een week bij de winkel geweest, uiteindelijk is de controller vervangen.

    Hiermee dacht ik alles gehad te hebben, maar:
    • De standaard begon heel veel (lees: centimeters) speling te krijgen. Zelfs over nagenoeg gladde wegen klapperde deze. De winkel heeft deze vervangen door een Ursus standaard, daarover ben ik erg tevreden!
    • De spatbord houders blijven loskomen op diverse plekken, deze zijn uiteindelijk met loctite vastgezet.
    • Ditmaal niet de knop van de claxon, maar de bevestiging van de claxon (het rubberen elastiek dat de knop aan het stuur houdt) gebroken, terwijl de fiets tijdens mijn vakantie een week stil in de schuur stond.
    Alle bovengenoemde is inmiddels verholpen of kan verholpen worden, al vind ik het jammer dat dit bij een nieuwe fiets moet gebeuren. Er zijn echter twee problemen welke niet-oplosbaar lijken: het hevig schudden van het stuur vanaf 30km/u en het deels wegvallen van de ondersteuning bij het rijden over bijvoorbeeld boomwortels. Hiervoor staat de fiets nu bij de winkel, met de verwachting dat deze opgestuurd moet worden naar Klever :(

    Bijgevoegd enkele video's ter illustratie:
    Slingeren 30 km per uur.mp4
    (51.75 MiB) 77 keer gedownload
    Slingeren 45km per uur.mp4
    (32.91 MiB) 58 keer gedownload
    Wegvallen ondersteuning.mp4
    (69.92 MiB) 58 keer gedownload
    Gebruikersavatar
    Flyy
    Veteraan | Forum Supporter
    Veteraan | Forum Supporter
    Germany
    Berichten: 487
    Lid geworden op: 22 jun 2020, 20:55
    Locatie: Paderborn
    Merk SP: Klever B-Speed / Grace easy IG
    Km-stand: 25052

    Toller Bericht 👍

    Das hintere Schutzblech bricht auch gerne ab.

    Letzte Woche ist mein neuer Reifen geliefert worden. Zum Testen habe ich erstmal nur einen bestellt. Es ist der Schwalbe pick-up geworden. Montiert ist er noch nicht.


    https://www.schwalbe.com/Schwalbe-Pick-Up-11159144




    Geweldig verslag 👍

    Het achterspatbord breekt ook graag af.

    Mijn nieuwe band werd vorige week geleverd. Ik heb er voorlopig maar een besteld om het uit te testen. Het bleek de Schwalbe pick-up te zijn. Het is nog niet gemonteerd.


    https://www.schwalbe.com/Schwalbe-Pick-Up-11159144
    murkycrow14
    Runner-up
    Runner-up
    Netherlands
    Berichten: 15
    Lid geworden op: 02 apr 2022, 19:02
    Merk SP: Klever Y & R&M Delite
    Km-stand: 8700

    Flyy schreef: 04 jul 2022, 21:18 Mijn nieuwe band werd vorige week geleverd. Ik heb er voorlopig maar een besteld om het uit te testen. Het bleek de Schwalbe pick-up te zijn. Het is nog niet gemonteerd.

    https://www.schwalbe.com/Schwalbe-Pick-Up-11159144
    Achter rij ik al enkele maanden met de Schwalbe Pick-Up. Bij droog weer geen verschil, maar bij nat wegdek merk ik dat de achterband naar verhouding veel meer grip heeft. Kan hem zeker aanraden! De 24x2.35 maat past achter met ongeveer 5mm ruimte over aan de linkerzijde.
    Gebruikersavatar
    TR1969
    Pro
    Pro
    Netherlands
    Berichten: 36
    Lid geworden op: 06 apr 2022, 08:35
    Locatie: Kop van Noord Holland

    murkycrow14 schreef: 04 jul 2022, 20:30 Graag deel ik als forum-rookie mijn B Speed ervaring met jullie :)

    Na eerst op meerdere sportieve (speed) pedelecs te hebben gefietst met het Bosch systeem, wilde ik toch iets comfortabelers, bij voorkeur met full suspension want eens je daar mee heb gereden wil je niet meer anders :D. Na enige tijd zoeken en overwegen heb ik begin dit jaar de B Speed Original Plus aangeschaft.

    Helaas is mijn ervaring de afgelopen 2200km niet zo positief geweest, vanaf begin af aan kamp ik met defecten, waarvan er twee zodanig zijn dat ik denk dat ze niet opgelost kunnen worden. Overigens vraag ik mij hierbij ook af of ik de enige ben die er last van heeft.

    Een aantal dingen aan deze fiets zijn natuurlijk fantastisch:
    • De zithouding, het comfort van de achtervering
    • Geveerde bagagedrager, imo de enige juiste oplossing bij een full suspension fiets
    • Grote 1200Wh accu
    • Sterke motor, al vang je aanzienlijk meer wind met deze zithouding, dus verwacht bij tegenwind geen 45. Optrekken gaat echt fenomenaal snel in de hoogste stand.
    • Het versnellingssysteem is verbazend prettig en spot-on, elke keer. Je kan zowel bij op- als afschakelen meerdere versnellingen overslaan
    • Claxon maakt goed veel geluid, die hoort men wel. De claxon heb ik vrij snel verplaatst naar een loos schroefgat achter de stuurbuis, omdat ik de standaard positie echt niet om aan te zien vindt. Ook hier is deze nog perfect hoorbaar van voren.
    • De remmen en remkracht passen perfect bij de fiets. Hierbij twijfelde ik eerste omdat de schijven kleiner zijn dan ik had verwacht, maar ze remmen perfect. Door dat veel gewicht van de fiets achteraan zit kan je in droge omstandigheden bijna onbeperkt hard remmen, voordat het achterwiel omhoog begint te komen.
    • Licht, kan ik kort over zijn: veel. De Supernova lamp voor is niet de kleinste, maar geeft een goede lichtstraal. Het was helemaal perfect geweest als hij ook een grootlicht optie had, maar je kan niet alles hebben heheh.
    Dingen die ik wat minder vind zijn de Schwalbe Big Ben banden, wat hebben die weinig grip als het nat is zeg... En de achterdemper stelt mij ook een beetje teleur. Vanuit het mountainbiken weet ik hoe full suspension voelt, de standaard demper op deze fiets is (in ieder geval voor mij) niet passend. Er zit hoorbaar lucht in het bovenste deel van de veerweg, hij deinst, en bij vrijwel elke drempel kom ik op de eindstop. Deze zou ik liever vervangen door een progressieve luchtdemper i.p.v. de lineaire spiraalveer (€60 op Ali :ai) die er nu op zit. De spring rating van 2500LBS/Inch die erop staat kan bijna niet juist zijn, dat zijn ratings die ze bij auto's gebruiken.

    Verder zit er standaard een ART2 slot op, wat voor zover ik weet niet geaccepteerd wordt bij de verzekering. Omdat het officieel een bromfiets is en ook zo gezien wordt door de verzekeraar, moet deze met minimaal een ART3 slot beveiligd worden.

    Dan, wel nu, de lijst met defecten...
    • Nadat ik de fiets had opgehaald kwam ik er bij thuiskomst achter dat de claxon niet functioneerde. Teruggeweest naar de winkel, e.e.a. getest, knop bleek defect. Enkele weken later was het onderdeel binnen en kon het geplaatst worden. Al met al toch +- een maand zonder claxon gezeten, dan merk je pas dat het best lastig kan zijn :lol:
    • Twee weken later merkte ik gekraak bij het rondgaan van de trappers, was ook voelbaar, trapas lager bleek defect, hierop ook weer enkele weken levertijd.
    • In deze periode ook opgemerkt dat het stuur vrij heftig gaat slingeren als je heel even je handen los laat om een jas oid dicht te doen, ik weet dat het niet de bedoeling is om je handen los te laten, maar wel bijzonder; dat heb ik nooit eerder ervaren. De monteur van de winkel rijd ook op een B Speed en gaf aan hetzelfde te ervaren, de workaround is het stuur iets uit het midden plaatsen. Het probleem is hiermee wat minder, maar nog steeds aanwezig.
    • Verticale speling op de stuurpen. Dit had ik vanaf het begin, destijds zelf verholpen want een bout wat steviger aandraaien lukt mij wel, echter was ik hiermee al aanzienlijk over het aandraaimoment heen gegaan. Het is een tweede keer verholpen door de winkel, en bij de meest recente (3e) poging om het op te lossen hebben ze de gehele stuurpen uit elkaar gehaald om alles volgens specificatie vast te zetten. Tot enkele weken geleden het probleem nog niet terug gezien, maar dat was de eerste keren ook niet.
    • Bij het fietsen over kleine hobbels zoals boomwortels wordt de ondersteuning teruggeschroefd. Dit is ook te zien op het display, tot op heden onbekend waarom, er is "finetuning van de accupunten" gedaan, maar hiermee is het niet verholpen.
      Dit alles is behandeld door de fietsenmaker, sommige dingen konden nog niet opgelost worden en zie ik nog even aan, maar ongeveer een maand (750km) later begon ik te merken dat de fiets de topsnelheid niet aanhoud. De snelheid op het Klever display fluctueert altijd zoals bekend, maar dit was anders. Op het display was ook te zien dat ik telkens meer en minder ondersteuning kreeg, het voelde als wind mee, wind tegen. Hiervoor is de fiets een week bij de winkel geweest, uiteindelijk is de controller vervangen.

      Hiermee dacht ik alles gehad te hebben, maar:
      • De standaard begon heel veel (lees: centimeters) speling te krijgen. Zelfs over nagenoeg gladde wegen klapperde deze. De winkel heeft deze vervangen door een Ursus standaard, daarover ben ik erg tevreden!
      • De spatbord houders blijven loskomen op diverse plekken, deze zijn uiteindelijk met loctite vastgezet.
      • Ditmaal niet de knop van de claxon, maar de bevestiging van de claxon (het rubberen elastiek dat de knop aan het stuur houdt) gebroken, terwijl de fiets tijdens mijn vakantie een week stil in de schuur stond.
      Alle bovengenoemde is inmiddels verholpen of kan verholpen worden, al vind ik het jammer dat dit bij een nieuwe fiets moet gebeuren. Er zijn echter twee problemen welke niet-oplosbaar lijken: het hevig schudden van het stuur vanaf 30km/u en het deels wegvallen van de ondersteuning bij het rijden over bijvoorbeeld boomwortels. Hiervoor staat de fiets nu bij de winkel, met de verwachting dat deze opgestuurd moet worden naar Klever :(

      Bijgevoegd enkele video's ter illustratie:
      Slingeren 30 km per uur.mp4
      Slingeren 45km per uur.mp4
      Wegvallen ondersteuning.mp4
      Dat is inderdaad een heel verhaal zeg! Het lijkt wel niet op te houden voor je met de B.
      Ik hoop dat ze je gisteren nog wat hebben kunnen helpen om de problemen voorgoed op te lossen.
      murkycrow14
      Runner-up
      Runner-up
      Netherlands
      Berichten: 15
      Lid geworden op: 02 apr 2022, 19:02
      Merk SP: Klever Y & R&M Delite
      Km-stand: 8700

      Update!

      5 oktober was ik uitgenodigd voor een workshop op het hoofdkantoor bij Klever. Naast dat het leuk was om hier de verbondenheid van Klever met de klant te zien, heb ik het natuurlijk ook kort over mijn ervaring gehad. Dit is met enkele telefoongesprekken en bezoeken aan het kantoor opgevolgd.

      In eerste instantie werd aangegeven dat de B Speed dit gedrag niet hoorde te vertonen, dat vond ik zeer interessant. Later werd mij echter het aanbod gedaan om de B in te ruilen voor zijn volwassenere broer, de Y Muse 45 en ben ik hier uiteraard op in gegaan :D

      Inmiddels heb ik al een paar duizend km gemaakt op de Y, naar tevredenheid én zonder defecten. De manier waarop Klever dit heeft afgehandeld nadat ik persoonlijk contact met ze heb gehad is geweldig! Het is echter wel jammer dat de weg er naartoe zo heeft moeten escaleren, ik vraag mij af of het ooit zo zou zijn opgelost als ik niet naar de workshop was geweest. Maar misschien is dat een dealer dingetje.

      De speed pedelec is voor mij letterlijk een auto vervanger, dus ik ben zeer content dat ik deze weer in goed werkende staat terug heb. Eind goed al goed :d3:
      Plaats reactie