Ellio Marty - Volgeveerde longtail cargo fiets

murkycrow14
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 apr 2022, 19:02
Merk SP: Klever Y & R&M Delite
Km-stand: 8700

Deze kwam ik toevallig tegen vandaag, de volgeveerde longtail (cargo) fiets van Ellio. Een enkeling heeft hem al benoemd op het forum, maar laten we deze eens wat meer in de schijnwerper zetten :D: https://www.rideellio.com/marty. Naast de hier genoemde variant met een top van 45, komt er ook een variant begrensd op 25 km/u en 250 watt.
6290f4b91b0c43f8d28794e5_ELLIO G-3D FRONT-CO-HTT-LB-EDIT-20220523-p-800.jpeg
6290f4b91b0c43f8d28794e5_ELLIO G-3D FRONT-CO-HTT-LB-EDIT-20220523-p-800.jpeg (30.62 KiB) 2239 keer bekeken
De specs
Schaamteloos gekopieerd van de Ellio website, als er iets mist hoor ik dat graag :)

Max snelheid: 45 km/u
Motorvermogen: 1500W (!)
Batterijcapaciteit: 1150 Wh (2300Wh met 2de batterij optie)
Basis prijs: 7695 EUR
Kader: Standard | Step-through
Bagagedrager: Sport, Cargo (+200 EUR)
Vering: Front | Front + Rear (+800 EUR)
Opties: Kinderbank + treeplank (+300 EUR) | Zak voor kinderbank (+200 EUR) | Cargobox (+600 EUR)

Bijzonderheden
Wat aan deze fiets is er niet bijzonder? Een deel is vast bekend met de uniek eigenschappen van de huidige speed pedelec van Ellio, de Elite, de review is hier te lezen: viewtopic.php?t=5097. Wat mij aan deze fiets opvalt vergeleken met de Elite:
  • Voor- en achtervering (ook wel full suspension), wat mij, zeker op een beladen fiets met 1500watt vermogen fantastish lijkt
  • Sowieso, een gecombineerd vermogen van 1500watt, waaatt? Dat is ruim het dubbele van wat de meeste Klevers uitvoeren... GAAAFF
  • Batterijcapaciteit uit te breiden naar 2300Wh met een tweede accu onder de bagagedrager
  • Scala aan opties beschikbaar, waaronder:
    • Korte (sport) of langer (cargo) bagagedrager
    • Normaal of lage instap frame
    • Diverse manieren om twee kinderen achterop te nemen (daargelaten of dat op dit moment toegestaan is, Ellio heeft er een statement over op hun website staan)
    • Een cargobox. Zeker als deze ook op slot gedaan kan worden, zou dit zeer geschikt zijn voor een tussenstop op weg naar of van je bestemming. Persoonlijk vind ik het een enorm gedoe om twee fietstassen + helm van de fiets mee te nemen, en neem ik vaak maar het risico dat ze een tas met bandenplakspullen, regenkleding e.d. stelen.
    • Keuze uit een sportieve of comfortabele zithouding
Een leuke GIF met de mogelijke opties is hier te zien:
6295cbff6faff13430485823_Ellio GIF (1).gif
6295cbff6faff13430485823_Ellio GIF (1).gif (870.66 KiB) 2239 keer bekeken
Beschikbaarheid
De Marty moet beschikbaar komen in 2023, reserveren is al mogelijk. Of deze dan ook verkocht gaat worden in Nederland is mij niet bekend, maar importeren kan altijd.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Het concept is ok. De vele instellingen wat betreft zithouding en laad mogelijkheden is super. Een fully, fantastisch.
Waar ik mij vragen bij stel is de geveerde voorvork en voorwiel motor, daar komen problemen van. Tenzij het koppel van die voorwiel motor flink beperkt wordt maar dan mist die zijn functie (noodzakelijk om te kunnen vertrekken vanuit stilstand) en met weinig koppel moet die niet zo groot/zwaar zijn.
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1788
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Dit is volgens mij echt wel een enorm sterke SP...ik weet niet wat de tweede accu optie incl accu kost maar je moet rond de 10.000,- een fiets krijgen met volledige vering, 2300 Wh accu......!

Nu nog een optie voor fatsoenlijk wiel grote :cool2:
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM :cool2:
murkycrow14
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 apr 2022, 19:02
Merk SP: Klever Y & R&M Delite
Km-stand: 8700

Jins schreef: 05 jul 2022, 22:07 Waar ik mij vragen bij stel is de geveerde voorvork en voorwiel motor, daar komen problemen van. Tenzij het koppel van die voorwiel motor flink beperkt wordt maar dan mist die zijn functie (noodzakelijk om te kunnen vertrekken vanuit stilstand) en met weinig koppel moet die niet zo groot/zwaar zijn.
Daar heb ik inderdaad ook vraagtekens bij, uberhaupt bij het 50/50 verdelen van de 1500watt vermogen tussen voor- en achterwiel, en de daarvoor vereiste tractie controle. Het lijkt mij dan vele malen simpeler om alle vermogen naar het achterwiel te sturen (zoals bij brommers, motoren, etc; vrijwel alles met een motor op twee wielen), maar hun huidige SP met dezelfde aandrijving (Elite) lijkt toch goede respons te krijgen. Een testrit ga ik er t.z.t. zeker op maken!
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Het gaat niet 50/50. De optimale verdeling tussen de aandrijving van beide wielen wordt door de software continu bijgesteld (meerdere keren per seconde).

Zie ook:

https://www.speedpedelecreview.com/foru ... 63#p111363
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Bij het vertrekken is het 100% vooraan en 0% achteraan, dat is gewoon het principe van deze aandrijving. Het is niet "all wheel drive" omdat het kan maar omdat het moet. Eenmaal aan het bollen zal de software zijn eigen verdeling wel maken. Maar dat betekend veel koppel bij het vertrekken voor de naafmotor en dus kracht op de geveerde voorvork en dan verwacht ik problemen. Ik hoop dat Elio hiermee rekening gehouden heeft (geen standaard vork) zodat ik het fout heb, anders...
murkycrow14
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 apr 2022, 19:02
Merk SP: Klever Y & R&M Delite
Km-stand: 8700

Er wordt in ieder geval gebruik gemaakt van een upside-down vork, iets dat niet veel voorkomt bij fietsen, het lijkt er dus op alsof ze hier rekening mee houden
Ruoma
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 77
Lid geworden op: 17 jun 2022, 00:44

De reden waarom ik geen elite besteld heb zopas en vermoedelijk vr dr st3 pinion ga, zijn de kleine wielen. Op de Belgische fietspaden was het gewoon te rammelig, zelfs met geveerde stuur en zadelpen. Elke keer ik tegen snelheid van een fietspad even de baan op wipte of omgekeerd was het een schokkerige en onveilige gebeurtenis. Heb heel hard getwijfeld want hij rijdt als een droom, maar de st3 met zelfs enkel zadelvering is veel comfortabeler.

Ben benieuwd wat de voorvork van de Marty kan bijbrengen aan comfort.
Gebruikersavatar
Riko
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 19
Lid geworden op: 11 sep 2022, 12:18
Locatie: Gent

Ruoma schreef: 07 jul 2022, 00:19 De reden waarom ik geen elite besteld heb zopas en vermoedelijk vr dr st3 pinion ga, zijn de kleine wielen. Op de Belgische fietspaden was het gewoon te rammelig, zelfs met geveerde stuur en zadelpen. Elke keer ik tegen snelheid van een fietspad even de baan op wipte of omgekeerd was het een schokkerige en onveilige gebeurtenis. Heb heel hard getwijfeld want hij rijdt als een droom, maar de st3 met zelfs enkel zadelvering is veel comfortabeler.

Ben benieuwd wat de voorvork van de Marty kan bijbrengen aan comfort.
Rraar, ik had net de omgekeerde ervaring..
En ik heb een uitgebreide review geschreven hier: viewtopic.php?p=120352#p120352

En dit is de video waarbij ik met beiden op hetzelfde stuk reed:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De Ellio Marty is nu ook toegevoegd aan de Speed Pedelec Keuzehulp:

https://speedpedelecreview.com/product/ellio-marty/


Wát een leuke speed pedelec zeg!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie