10 keer meer speedpedelecs, 20 keer meer ongevallen: wat moet er gebeuren?

Stromer ST
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 apr 2022, 20:06
Merk SP: Stromer
Km-stand: 0

FreddyH schreef: 09 jul 2022, 08:04 Ik rij al jaren met camera voor en achter. Heb een keer beelden naar de politie gestuurd, maar als er geen schade is kan je geen aangifte doen :aq

Het enige wat ik nu nog doe is beelden naar een bedrijf sturen als er een bedrijfsnaam op de auto of bestelbus staat. Ik hoop dat het personeel dan aangesproken wordt op hun gedrag...
Je hebt ook nog iets als de "wet op de privacy" ...
Kan jij dan aangeklaagd worden door de tegenpartij, gezien ze geen toelating gegeven hebben om gefilmd te worden...
🇨🇭ST3 Pinion Sport/Cool White/ABS/geveerd/BQ983
🇨🇭CP Chimayo+/photochromic
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromer ST schreef: 10 jul 2022, 17:39 Je hebt ook nog iets als de "wet op de privacy" ...
Kan jij dan aangeklaagd worden door de tegenpartij, gezien ze geen toelating gegeven hebben om gefilmd te worden...
Op de openbare weg mag ik jou filmen zoveel als ik wil. Ik mag het niet publiceren. Zolang ik zorg dat er geen personen in beeld zijn komt het goed.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1594
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

En een sticker achterop je helm plakken met de mededeling dat wanneer je als verkeersdeelnemer dit kan lezen je gefimd wordt...... :dwarf:
Dan ben je als plakker op de hoogte dat je gefilmd wordt en als SPer juridisch afgedekt ( juristen kom er maar in...)
Grtz
Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Nope, die peraoon kan claimen dat hij/zij niets gelezen heeft.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
MattL
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 apr 2022, 15:15
Locatie: Belgium
Merk SP: ST3 Pinion LE

Dit is geen juridisch advies, noch van mij, noch van dit forum, maar volgens mij betreft het een dashcam.

Mag in België als je direct melding doet aan de tegenpartij bij een ongeval en je moet niet met een plakkaatje ofzo aan de slag op je fiets. In NL mag het ook gewoon zonder voorafgaande melding/toestemming.

Bij publicatie van de beelden is de lokale privacy wetgeving van toepassing uiteraard. Gebruik als bewijsmateriaal is in elk land anders.

Belgisch artikel, 5 dagen oud: https://www.politie.be/5415/vragen/verk ... -in-belgie
Handig overzicht per land van de ANWB: https://www.anwb.nl/juridisch-advies/op ... m-verboden
Lenny
Expert
Expert
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 apr 2022, 10:13

Reem schreef: 10 jul 2022, 15:07 Bij bedrijfswagens, die zich misdragen, beelden naar het bedrijf sturen vind ik ook echt een goeie :cool2:
Uitsluitend op NL gericht:
Mag je dat naar het bedrijf doorsturen zien als het publiceren van de opname? Zo ja, dan mag dat dus niet zonder meer.
Mag het dan wel als je personen onherkenbaar maakt voor publicatie? Dat denk ik wel, maar moet een eventueel gefilmd kenteken of ander uniek herkenningspunt dan ook onzichtbaar gemaakt worden?
Plaats reactie