Het grote ongevallen topic

Goldie_nl
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 60
Lid geworden op: 26 mar 2022, 18:37
Locatie: Achterhoek
Merk SP: Stromer
Km-stand: O

Peter 2 schreef: 11 jul 2022, 18:07 Ik heb op 18 mei een lelijke val gemaakt op een fietspad in Avelgem.
Zo jij hebt een flinke klapper gemaakt. Sterkte met je verdere herstel.
Stromer ST3 Pinion cool white, 983 Wh, Kinekt zadelpen, verlengd spatbord, 54,5km enkele reis
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Beide forumgenoten: beterschap! Ik hoop dat het verder goed gaat, speciaal mijn naamgenoot , potverdrie.
Met vriendelijke groeten, Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Golvas schreef: 11 jul 2022, 20:31 Bij mij blijft het door mijn hoofd spoken … ik zie de mais groeien en de film speelt opnieuw af.
Ik rij zaterdag naar Eurobike over een stuk snelweg waar ik enkele jaren geleden met 100km/u in een gruwelijke kettingbotsing terecht kwam. Ik rij daar niet vaak, maar altijd weer heb ik daar het zweet op mijn handen en rug staan. Gaat nooit meer helemaal weg denk ik.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Rubz
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 230
Lid geworden op: 17 sep 2022, 14:00
Locatie: Twente
Merk SP: Koga Pace B20

Ander halve week geleden mijn eerste glijer gemaakt. Midden in een woonwijk nog geen kilometer van huis. Ik reed toen net een maandje. Vrij scherpe bocht naar rechts, maar je kunt hem goed ruim nemen. Wat ik alleen toen nog niet wist is dat het asfalt na veel regen, zeker als het lang droog is geweest, erg glad kan zijn, ook als alles droog lijkt. De fiets glee onder me vandaan en ik kon me opvangen met handen, arm, kin en lip... Was wel ff schrikken toen ik stukken baard en snor op straat zag liggen. Gelukkig heb ik alles goed overleefd. Ik was blij dat ik handschoentjes aanhad (ik had ze primair voor duidelijk richting aangeven). Mijn bovenlip was een paar dagen 3 keer z'n normale formaat, maar hoefde verder niet gehecht worden. Ik had een paar dagen flinke spierpijn en nul kracht in de armen, en ik heb nog steeds een flinke korst op m'n arm.

De materiële schade viel mee, maar het uiteindelijke oordeel van de fietsenmaker moet nog komen. Rechter remhendel was afgebroken, spiegel gebarsten, voorlamp afgebroken, paar gaatjes in de fietstas en de handschoenen, maar verder viel het allemaal wel mee. Gelukkig is de fiets lease, maar toch ga ik er maar geen gewoonte van maken.

Het voelt allemaal niet zo snel, en van binnen denken we allemaal nog 18 te zijn (voor mij 13 jaar geleden), maar ik heb m'n lesje wel geleerd.
Koga Pace B20
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Sterkte! Ja, asfalt na een paar weken droogte kan erg verraderlijk zijn. Heb het zelf helaas ook mee mogen maken (al was bij mij alleen mijn elleboog goed kapot). Hopelijk geneest alles weer snel en valt de schade met jouw fiets ook mee!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Rubz schreef: 18 sep 2022, 19:52 Was wel ff schrikken toen ik stukken baard en snor op straat zag liggen. Gelukkig heb ik alles goed overleefd.
Dat lijkt me inderdaad enorm confronterend :ai

Gelukkig klinkt het alsof je er relatief goed vanaf bent gekomen. En het klopt; de huidige regenperiode na al die weken van droogte maakt wegen spekglad. Rustig aan de komende tijd!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
dvdk
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 126
Lid geworden op: 02 aug 2017, 18:56
Locatie: België

Vandaag triestig nieuws gelezen, waarbij 2 speedpedelecs betrokkenen zijn.
https://m.hbvl.be/cnt/dmf20221006_92538540
Dreher
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 aug 2022, 18:19
Locatie: Noorderkempen
Merk SP: Klever N-Rogue

Dit is inderdaad vreselijk nieuws..
Heeft het zin om de helmplicht te veranderen naar motorfiets-normen / zou dit iets uithalen ?

Uit mijn jeugd kan ik me niet herinneren dat er zoveel bromfietsers gevallen zijn :
Ligt een deel van de ongevallen aan het krachtiger koppel van de huidige electromotoren ?
Zijn de banden van een (e)-scooter beter geschikt tegen wegglijden ?

Als je dit topic leest, zou je haast je speedpedelec wegdoen voor een 25km/u -pedelec.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Dreher schreef: 06 okt 2022, 12:13 Heeft het zin om de helmplicht te veranderen naar motorfiets-normen / zou dit iets uithalen ?
In sommige gevallen wel, in andere niet. Is hier weinig van te zeggen omdat het (iig voor mij) nog onduidelijk is wat er precies gebeurd is.
Dreher schreef: 06 okt 2022, 12:13 Uit mijn jeugd kan ik me niet herinneren dat er zoveel bromfietsers gevallen zijn :
Ligt een deel van de ongevallen aan het krachtiger koppel van de huidige electromotoren ?
Zijn de banden van een (e)-scooter beter geschikt tegen wegglijden ?
Is lastig te vergelijken. Hoe dan ook: in mijn jeugd was het een stuk rustiger op de weg, en iemand van 18 die valt heeft minder kans op ellende dan iemand van 50 die valt. Speed pedelec rijders zijn typisch wat ouder dan brommer rijders.
De banden die ik vroeger op mijn bromfiets had waren levensgevaarlijk glad, nu ga ik daar wat verstandiger mee om...
Dreher schreef: 06 okt 2022, 12:13 Als je dit topic leest, zou je haast je speedpedelec wegdoen voor een 25km/u -pedelec.
Dat is een keuze die je hebt. Ik ga die niet maken. Een 25 km/h pedelec is voor mij geen optie: met mijn gewone fiets fiets ik ook 25 km/h... Mijn woon werk rit van nu nog 24 km en vanaf december 28 km gaat met een speed pedelec in ongeveer 40 minuten en met een gewone e-bike in 70 minuten. Dat scheelt 1 uur tijd per dag, die besteed ik liever anders.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1593
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Dreher schreef: 06 okt 2022, 12:13 Dit is inderdaad vreselijk nieuws..
Heeft het zin om de helmplicht te veranderen naar motorfiets-normen / zou dit iets uithalen ?

Uit mijn jeugd kan ik me niet herinneren dat er zoveel bromfietsers gevallen zijn :
Ligt een deel van de ongevallen aan het krachtiger koppel van de huidige electromotoren ?
Zijn de banden van een (e)-scooter beter geschikt tegen wegglijden ?

Als je dit topic leest, zou je haast je speedpedelec wegdoen voor een 25km/u -pedelec.
Het hoge koppel van een elektromotor is er enkel op een laag toerental, op snelheid is dat er echt niet.
Banden van een scooter zijn vooral kleiner en breder. Breder is meer contactvlak, kleiner is lagere zitpositie dus lager zwaartepunt en zo is meer controle mogelijk. Vering verhoogt de wegligging, verkort de remweg, allemaal in het voordeel van de scooter.
Plaats reactie