Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Lenny schreef: ↑23 jul 2022, 21:41
Ergens denk ik dat het minder met aantallen te maken heeft dan je zou denken.
De 25 km/u e-bikes gaan als warme broodjes over de toonbank, hebben geen typegoedkeuring nodig en daar zijn er toch ook best wel veel waar behoorlijk pittige bedragen voor neergeteld moeten worden. Wat te denken, bijv., van de Gazelle Avignon C380 HMB LTD voor € 4500... (dan kom je al aardig dicht bij de Stomer ST1).
Je moet natuurlijk geen top of the line e-bike gaan vergelijken met een budget SP. Je hebt een budget (fatsoenlijke) e-bike vanaf iets van 1000 Euro, een budget SP vanaf zo'n 3000 Euro.
Je hebt top of the line e-bikes van zo'n 5000 Euro, en top of the line SP's van 13k Euro.
De typegoedkeuring is duur, en die kosten worden door weinig aantallen gedeeld. Met grotere aantallen worden de kosten van de typegoedkeuring per fiets lager. Moeilijker dan dat is het niet.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
Daar ben ik het ten dele mee eens, maar de kosten kunnen m.i. niet zo hoog zijn dat het een significant deel van de kostprijs van de fiets zou zijn. Dan zouden er nooit merken vanuit het niets groot kunnen zijn geworden, in plaats daarvan zou dat voorbehouden zijn gebleven aan grote fabrikanten met reeds genoeg kapitaal.
Maar waar een basis e-bike met voorwielmotor een gewone fiets is met wat uitbreidingen is een SP compleet opnieuw ontworpen moeten worden en ik denk dat die ontwikkelingskosten veel zwaarder drukken dan de typegoedkeuring.
Mijn aantallen-opmerking betrof vooral marktprijs, voor een Stromer kun je nu eenmaal meer vragen, en Gazelle probeert nu ook een stukje van dat topsegment mee te pikken met de No. 1 (waarom dan de keuze voor een middenmotor???)...
Plus PON en lease constructies, qua markt. Daarom staat de Gazelle No1 relatief zo hoog in de verkopen. Zullen veelal gebruikers zijn die hun eerste speed pedelec leasen en na afloop lease meteen voor eentje kiezen die wel eenvoudig 45km/u rijdt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Ging mij meer om dat je voor dat geld een echte SP hebt met een flinke accu....veel scherper kun je het in mijn optiek niet krijgen...zelfs gebruikt kan dit nog een uitdaging worden
Laatst gewijzigd door MarcelH op 25 jul 2022, 08:13, 1 keer totaal gewijzigd.