Speed pedelecs vooral bij ouderen populair

Gebruikersavatar
JeroenSpock
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 569
Lid geworden op: 22 jun 2020, 22:50
Locatie: Veendam
Merk SP: ST3 L 2020
Km-stand: 30209

Mijn opa zei jaren geleden eens, ik heb een hekel aan broekies en bejaarden in het verkeer.
Ik was toen zelf broekie met een rijbewijs, maar nu ik wat ouder ben denk ik ja hij had wel gelijk.
Over het algemeen zijn bejaarden in een auto echte beroepstreuzels die het verkeer vakkundig kunnen ophouden.
Dus niet allemaal he, er zijn zeker uitzonderingen die het rijden en inzicht nog wel beheersen.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen

Stromer ST3 L - MY2020 - 983Wh SoH 99% - Wren voorvork-Bodyfloat-Moto reflex pedalen-SQ Labs Innerbarends-Aptonia ligstuur-Ortlieb backroller pine
Volvo S60 2.5t 2008-Magic Blue-380.000 km-Vialle LPi
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Het is een medisch feit dat het zicht, gehoor, de balans en het reactievermogen van de gemiddelde senior drastisch afnemen. Dat dit gevolgen heeft voor het gedrag van ouderen in het verkeer, dat zien we allemaal. Dat geldt inderdaad niet voor alle ouderen, maar wel voor de meesten.. Dat is gewoon het gevolg van de ouderdom en heeft niks met leeftijdsdiscriminatie te maken.

Het wordt pas discriminatie als de wet b.v. zou voorschrijven: voor alle 65 plussers helmplicht op de fiets/e-bike en voor de rest niet.

Ik zie hier (veel eiland-toeristen) gelukkig steeds meer senioren die zélf gezond nadenken en een helm op zetten. Desalniettemin sta ik niet afwijzend tegen een helmplicht op e-bikes, voor iedereen. E-bikes gaan gemiddeld harder dan de fiets en een deel is ook nog eens opgevoerd.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 31 jul 2022, 11:11 Dat geldt inderdaad niet voor alle ouderen, maar wel voor de meesten.
Dat geldt wel voor iedereen. Alleen gaat het niet bij iedereen even snel, en beginnen sommigen op een ander punt dan anderen…
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

True.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Jo58
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 feb 2021, 18:23
Locatie: de Betuwe
Merk SP: Klever
Km-stand: 8000

Goed om te lezen dat ik dit jaar tenminste nog 45 km/u mag, maar word iets minder vrolijk als ik lees dat ik volgend jaar, als ik 65 ben en plotseling van de één op de andere dag blijkbaar seniel, half blind en stuntelend door het leven ga, ik niet meer harder mag dan 25 km/u.

Ben blij dat ik in een vrij land leef en voorlopig de komende jaren nog kan doen wat ik leuk vind.
Carpe Diem
Specialized Vado 5.0 - Trek Powerfly 5 E-mtb - Klever X Speed 2020
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1594
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Zoals Freddy al vertelde is de achteruitgang zeer persoonsgebonden. Infeite slijten we al vanaf onze geboorte. Tot onze 25 ste levensjaar ontwikkelen de hersenen zich fysiek nog. Daarna verdwijnen er hersencellen. Onze spieren nemen, geloof ik, na ons 40 ste ieder jaar in omvang af. Echter de variatie in fysieke en geestelijke fitheid is bij ouderen het grootst. Dus blijven fietsen want daarmee houdt je je seniliteit en je rolstoelafhankelijkheid het verst van je af ( althans de kans daarop)👍
Ik wordt over 3 jaar 65 hoop ik😊
Peter🚴🏻‍♂️👨‍🦽
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

V.w.b. motor- en autorijbewijs is er al e.e.a. geregeld
Kan me voorstellen dat dit voor een bromfiets/SP ook geldt; een objectieve gezondheids-check t.b.v. je rijbewijs is m.i. niet onverstandig op 75 jarige leeftijd en in specifieke gevallen (TIA, dementie, etc.) zelfs eerder.
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
Gebruikersavatar
Stromerfred
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 1778
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem
Merk SP: ST7
Km-stand: 4600

J3R schreef: 02 aug 2022, 19:07 V.w.b. motor- en autorijbewijs is er al e.e.a. geregeld
Kan me voorstellen dat dit voor een bromfiets/SP ook geldt; een objectieve gezondheids-check t.b.v. je rijbewijs is m.i. niet onverstandig op 75 jarige leeftijd en in specifieke gevallen (TIA, dementie, etc.) zelfs eerder.
Nee dat is niet zo. Sterker nog als je medisch ongeschikt bent om te rijden blijft je AM rijbewijs geldig.
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
Plaats reactie