Band vervangen Speedpedelec, welke bandenlichters gebruiken jullie?

Beeldbuisje
Pro
Pro
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 apr 2022, 10:38

Van m'n 3 jaar dat ik m'n eerste fietsje had tot twee maanden terug slechts één maal lek gereden. Eigenlijk de eerste kilometers met de Speedpedelec en ik had prijs: een platgereden Colablikjes opener in de achterband en daar stond ik.
Gelukkig een bekende ziel in de buurt die me even kunnen opladen heeft en me met m'n R&M thuis afgeleverd.

Nu goed, heb in het verleden van de "gewone" fiets de buitenband eens vervangen wegens slijtage. Die band trok ik met de blote hand van de velg. Met die dikke Schwalbe buitenband van de Speedbike was dat net wat anders. Maar gewoon kapot geknipt, want ook hier zat een dik gat in en hij was toch al erg afgesleten.

In alle geval gebruikt men voor zoiets officiëel bandenlichters.
Kan iemand me tips geven welke set bandenlichters ik waar best aankoop om die buitenband eraf te wippen? Zo'n dikke speedpedelec band behoeft natuurlijk aangepaste bandenlichters. Ik wil dat graag bij hebben voor het geval ik onderweg eens in "zichemzussembolder" lek sta. Niet altijd is de buitenband toch voor de vuilbak...

thnx!
Gert
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

Met standaard kunststof bandenlichters werkt het prima hoor.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Inderdaad, gewoon de meest simpele bandenlichter die bij je bandenplakset zit. Niks speciaals voor nodig.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Je moet de band eerst volledig "losklikken" van beide velgranden voor je met de bandenlichters begint te werken ... bandenlichters dienen enkel om de band over de velgrand te helpen.

"Losklikken" doe je met je handen (band aan beide kanten van de velgrand wegduwen, naar het midden van de velg toe).

Een nukkige band kan je een handje helpen met je voeten. :mrgreen:
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Beeldbuisje
Pro
Pro
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 apr 2022, 10:38

Het gaat er inderdaad om om de band van de velg te wippen alst ie al losgehaald is.
In vernoemd geval ging het om de achterband. Met die voorzichtig zo ver mogelijk uit z'n houders te lichten, moest ik heel het verhaal van de Enviolo niet losmaken. Voetenwerk is dan natuurlijk niet te doen 8-) .

Zal me eens wat bandenlichters op het www uitzoeken, als ze dan toch allemaal kunnen dienen.

Merci voor de tips! :ay
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik heb deze. Nouja, de mijne zijn blauw en zou kunnen dat er een ander merkje op staat (is allemaal OEM) maar het zijn wel echt deze. Inderdaad gewoon van kunststof, werkt prima:

https://www.futurumshop.nl/xand-bandenl ... m3EALw_wcB

Als je de band naar het midden van de velg hebt gedrukt en je gaat 'm eraf wippen met je bandenlichters: aan de overzijde van het ventiel beginnen en van daaruit naar buiten werken. Ik heb wel echt alle drie de bandenlichters nodig. Na een klein stukje voel je dat de spanning eraf is en schuif je de band er zo vanaf door je bandenlichter tussen band en velg door te schuiven.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
bartje369
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 432
Lid geworden op: 30 jun 2020, 23:51
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 29.000

Zit verschil in overigens. De ST2 belt van mn collega had ook eenmaal lek, maar die Pirelli (Angel WT)'s zitten echt mega strak om de velg. Dan moet je echt wel redelijk slanke bandenlichters hebben. Die standaard van mn "E-bike bandenreparatieset' voldeden het daar niet. Terwijl mijn ST2 (ouder model) met Big Ben's de banden je er zo af laat wippen... :ay
ST2 2015 814Wh, - 29000km [aanschaf 03-2020, 950km]
Sparta Ion E-Speed 2015 - 12000km
Polo TSI 2010 - 324.000km [LPG - Vialle LPdi]
Zero SR 2014 - 29000km (0-100 <3.5s :D)
Gaat m'n Stromer 100.000km halen? Working on it :lol:
Beeldbuisje
Pro
Pro
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 apr 2022, 10:38

Die kerel die me toen komen ophalen is, had een hele bandenplakset bij. Toen nog niet wetende dat er een hele slip in buiten en binnenband zat.

In alle geval had hij ook 3 bandenlichters bij voor een "gewone" fietsband. Met geen mogelijkheid de band eraf te wippen. Ook de boel natuurlijk eerst afgelaten, bij elkaar geduwd, van overkant ventiel begonnen enz.

Zal één van de dagen eens bij de fietsenmaker binnenwippen en eens kijken of hij zoiets heeft liggen.
ivop
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 jan 2022, 14:09
Merk SP: Stromer
Km-stand: 1000

ik heb dit setje
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-1 ... ermers-set
1x voor de SP gebruikt maar ook prima voor de fietsen van de kinderen. Scheelt voor mij in elk geval een hoop schade aan mijn handen.
Voor meenemen onderweg mogelijk wat minder geschikt met die lengte...
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dit werkt ook: een bandentang (Park Tool b.v.), voor extra hefboom/kracht. Dan kost het je je duimen niet om de band van de velg te drukken. Heb je wel alleen thuis wat aan en niet onderweg, want zo'n ding wil je niet elke dag meeslepen naar je werk:


ParkTool bandentang 2.png
ParkTool bandentang 2.png (187.5 KiB) 1137 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie