Betrouwbaarheid Stomer

Trek allant
Rookie
Rookie
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 jun 2020, 16:22

Sinds 06-2020 heb ik een Trek Allant 8S. Inmiddels zo’n 11.000km verder, begint het een beetje te
kriebelen een nieuwe fiets te kopen.
De Allant 8s is erg mooi, fiets lekker, maar ik wil toch wat betere ondersteuning. Meestal is de
snelheid tussen de 35 en 40km op rechte stukken. Gemiddelde snelheid vaak over gehele traject
rond de 30km.
Mijn oog is gevallen op de Stromer st3. Mooie fiets en zoals ik lees genoeg ondersteuning om meer
rond de 45km per uur te fietsen.
Echter twijfel ik nog over de betrouwbaarheid van de Stromer. Op internet lees ik waslijsten met
defecten, die sommige hebben met hun Stromer. Dat is dan vele malen meer dan ik de laatste 20jaar
heb gehad met mijn racefiets, cyclocross fiets, boodschappenfiets, vakantiefiets en speed pedelec
(wel meer dan 200.000km fiets plezier).
Hoe is jullie ervaring met de betrouwbaarheid van een Stomer?
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Er bestaat niet zoiets als "een" Stromer. Sommige modellen zijn een grote bak ellende (ST1x MY2017, huidige ST2), sommige modellen zijn behoorlijk probleemloos (oude ST2, huidige ST1, ST3).

Hou er rekening mee dat mensen die klagen nogal luid zijn en op meerdere platformen klagen. Mensen die geen problemen hebben gaan dat typisch niet van daken schreeuwen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Wat FreddyH zegt. Verder is Stromer met kop en schouder marktleider. Meer fietsen betekent ook meer klachten. En er zijn diverse Facebook-groepen, waar je ziet dat dezelfde mensen hun klachten posten (en soms blijven herhalen). Tot slot is er een periode geweest dat Stromer klakkeloos alle onderdelen verving waar dealers om vroegen. Dit had tot gevolg dat dealers bij problemen lukraak onderdelen vervingen zonder eerst goed naar de root-cause te kijken. Klanten denken dan dat achter elkaar hun controller, OMNI en motor kapot gingen, terwijl er in werkelijkheid een breuk in een kabelboom zat o.i.d.

In werkelijkheid heb ik geen idee van het uitvalspercentage van Stromers, of van andere merken.

Dat gezegd hebbende: Stromers kunnen zo hun nukken hebben. Ga daarom in zee met een betrouwbare, ervaren Stromer dealer en niet met een dozenschuiver. En overweeg binnen de twee-jarige garantieperiode om je garantie te verlengen.

Trek allant schreef: 12 aug 2022, 11:18 Hoe is jullie ervaring met de betrouwbaarheid van een Stomer?
Stromer ST1 X 2017: wat opstartproblemen gehad. Deze zijn allemaal snel door de dealer opgelost.
Stromer ST2 S 2018: nul problemen of storingen.
Klever X ALPHA 45: nul problemen of storingen.
Nu in bestelling: Stromer ST3 PINION ABS.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1788
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Alles wat je koopt kan gebreken hebben en inderdaad hoe meer op de markt gezet des te meer kans op klachten...en die melden we graag op het net..

Zorg dat je een fietsenmaker hebt die verstand heeft van stromers en alles doet wat mogelijk om de zaken zo snel mogelijk op te lossen, met bij voorkeur in die tijd en leenfiets. Mocht je dan problemen krijgen worden ze goed opgelost en jij fietst lekker verder....als het je overkomt is het inderdaad irritant, maar een goede dealer maakt het leed en de irritatie een stuk minder.

Succes met je keuze.
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM :cool2:
Klaas
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 75
Lid geworden op: 31 mar 2018, 16:24
Locatie: Flevoland
Merk SP: Stomer St3 Pinion LE

Even ter geruststelling. Het kan ook goed gaan hoor. Ik heb inmiddels ruim 22.000 km (vanaf 2018) op de stromer gefietst. En in die jaren tot nu toe 1 keer een probleem gehad, En dat was dat de controle één keer moest worden vervangen. Dus mij hoor je tot nu toe niet mopperen over de stromer. :cool2:
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Ik heb er ook 22.000km opzitten met een ST1x uit 2017. 1x controller vervangen onder garantie. 1x zelf betaald. Voor de rest gaat die nog als een trein! Eens kijken of we na de sabbatical richting de 30.000km kunnen :-)
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Klaas schreef: 15 aug 2022, 16:48 Even ter geruststelling. Het kan ook goed gaan hoor. Ik heb inmiddels ruim 22.000 km (vanaf 2018) op de stromer gefietst. En in die jaren tot nu toe 1 keer een probleem gehad, En dat was dat de controle één keer moest worden vervangen. Dus mij hoor je tot nu toe niet mopperen over de stromer. :cool2:
Super, je hebt 22k en, laat ons zeggen na 15k, 800€ kosten gemaakt (nu nog in garantie maar de volgende keer recht uit de pocket).
Wil je met je auto elke 15k 800€ extra kosten maken en zeggen dat het OK is? Gewoon omdat het een premium merk is… is het dan wel zo premium? En dat is wat velen niet begrijpen want zij zijn overtuigt dat alle niet premium merken nog erger zijn … en nu aan alle niet premium merken & nieuwkomers om te bewijzen dat ze meer premium zijn dan wat nu de premium standaard is. Eigenlijk geen moeilijke oefening. Die bal kan je niet missen.
Kan die controller stuk gaan, zeker, maar niet voor 800€…. 50€ aankoop + 50€ (een half uur werk + admin).
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Nou Jins, dat wordt een inkopper voor Opium zou ik zeggen. :ay

Overigens vind ik Stromer mooie en goede fietsen maken maar als Stromerliefhebber ben ik niet een van die velen. Wanneer mijn fm Klever in zn portefeuille had gehad dan had het zomaar een Alfa kunnen worden. (Mits Die ook ABS heeft). Opium moet zich wat mij betreft zich nog wel bewijzen.

Groetjes, peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Jins schreef: 15 aug 2022, 21:28 Super, je hebt 22k en, laat ons zeggen na 15k, 800€ kosten gemaakt (nu nog in garantie maar de volgende keer recht uit de pocket).
Het is niet gezegd dat deze nieuwe controller ook na 15k km de geest geeft. Daarmee impliceer je dat Stromer in de afgelopen 4 jaar stil heeft gezeten. Dat is niet juist. Er zijn vernieuwde controllers, officiële modificaties en FW updates die de hardware beter beveiligen.

Het probleem bij Stromer is vooral dat er eerst heel veel mis moet gaan voordat ze vaststellen dat er een structureel probleem is, zeker bij nieuwe modellen. En daarna doet Stromer ook nog eens relatief lang over de oplossing. Maar zoals gezegd: dat betekent niet dat er niks gebeurt of wordt verbeterd.


Zelfde met de ondersteuning en het doortrappen van de ST2 met riem: motoren zijn aangepast zodat doortrappen in de hub niet meer kan gebeuren. Er is een set uitgebracht die doortrappen op de riem voorkomt. En deze week is er nieuwe FW uitgebracht die de prestaties van de ST2 moet verbeteren, inclusief een nieuwe kalibratiemethode. Had dit allemaal mis mogen gaan? Absoluut niet. Heeft Stromer er te lang over gedaan om e.e.a. op te lossen? Absoluut wel. Zitten ze daarom helemaal stil bij Stromer? Welnee.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Dbtk
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 sep 2021, 09:43
Locatie: Limburg
Merk SP: Stromer ST2 belt

Mijn wiel van de ST2 beltdrive gaat voor de 3e maal richting Stromer. Ik hoop nu op een degelijke oplossing.
Heeft het zin om ook nog een mail aan Stromer te sturen?
ST2 belt drive. Sport. Royal Blue.
Plaats reactie