Lease prijs ST3 pinion

Gebruikersavatar
Rubz
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 230
Lid geworden op: 17 sep 2022, 14:00
Locatie: Twente
Merk SP: Koga Pace B20

Tja, ik weet niet wat in België verstaat wordt onder een eindejaarsuitkering. Als het een volledige 13e maand is dan zal het goed te doen zijn inderdaad. Maar een modaal inkomen in Nederland is zo'n €3,200 bruto per maand, dus ik kan me voorstellen dat het voor genoeg mensen kantje boord zal zijn. Zeker als je oog is gevallen op bijvoorbeeld een ST3 pinion van zeker €8,000. Dan ga je al richting de €325 per maand (all in).
Koga Pace B20
AaronD92
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 okt 2022, 20:18
Locatie: Zuidschote

De leasing wordt gespreid over 3 jaar. Wat het meest voorkomende is, dacht ik.
Een bruto eindejaarspremie inclusief de werkgeversbijdrage komt in mijn geval aan een goeie 3700 EUR. Dit budget kan volledig worden ingezet per jaar om de fietsleasing mee te betalen. Hierdoor komt het totale budget dan op 3 x 3700 EUR= 11200 EUR. Hier valt toch al een serieuze SP mee aan te kopen (osten voor verzekeringen e.d. afgetrokken).
Joker
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 404
Lid geworden op: 13 nov 2020, 18:52
Locatie: Gent
Merk SP: Stromer ST2 LE
Km-stand: 20000

Je doet best eerst een simulatie.
Een Stromer leasen kost al gauw meer dan 300€/maand.
Met jouw budget kom je er dan net wel/niet.
Bluuf me je fikn van me velo!
AaronD92
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 okt 2022, 20:18
Locatie: Zuidschote

Joker schreef: 23 okt 2022, 19:21 Je doet best eerst een simulatie.
Een Stromer leasen kost al gauw meer dan 300€/maand.
Met jouw budget kom je er dan net wel/niet.
Doe ik zeker! Merci
NVware
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 73
Lid geworden op: 26 mei 2022, 11:21
Locatie: Arendonk
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 25

AaronD92 schreef: 22 okt 2022, 12:15 Op het werk (OCMW), kan vanaf januari 2023 ook een fiets geleased worden door de bruto eindejaarspremie (Werkgeversbijdrage incl.) in te ruilen voor een leasebudget.
Is dit dan ook een bruto/netto voordeel? of heb ik het mis?
De simulatie die we reeds kunnen uitvoeren geeft alleszins een grote besparing aan t.o.v. een private aankoop.
Waarschijnlijk is het ervan vrij gesteld als je x procent van je tijd ermee naar het werk rijdt.
willemt
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 179
Lid geworden op: 20 jul 2022, 08:43
Locatie: Gent
Merk SP: Klever X-Pinion 45 (2022-v2)
Km-stand: 14.000

We hebben het hier over het zogenaamde cafetariaplan waarbij de werknemer - zoals in een cafetaria - kan kiezen wat hij met zijn geld doet. In jouw geval cash laten uitkeren (standaard manier) of opzetten in een fietslease. Bij een aantal bedrijven zijn er nog extra opties (verlof, IT toestellen, etc.).
Er is geen eenduidige wet die een cafetariaplan definieert dus het is niet zo eenvoudig om alle regeltjes op te zoeken. Kan ook afhankelijk zijn van jouw paritair comité, de CAO die afgesloten is binnen de sector of voor het bedrijf. Jouw HR afdeling zal vermoedelijk alle info kunnen geven.

De fiscus vraagt om 'regelmatig' het woon-werk verkeer met de fiets af te leggen. Veel bedrijven controleren hier echter niet op. Maar het kan dus wel zijn dat jouw bedrijf een bepaald percentage oplegt.

Let wel op dat indien je loon lager is dan de maximumgrens qua pensioenopbouw je geen pensioenopbouw doet om het stukje loon dat je omzet in een fietslease. Grens ligt rond de 60k per jaar dacht ik. Ook alles wat gebaseerd is op een brutojaarloon kan verminderen, bijvoorbeeld jouw bonus of een loonopslag/indexatie.

Over het algemeen is een fietslease via eindejaarspremie heel interessant omdat deze al heel zwaar belast wordt en je dus je brutobedrag + patronale bijdrage kunt omzetten naar een 'bijna' netto bedrag. In vergelijking met een privé aankoop heb je wel de extra leasingkosten die de leasemaatschappij aanrekent, maar onder de streep komt dit vaak heel voordelig uit en kan je besparingen zijn van 50%. Je hebt ook nog recht op een fietsvergoeding als je werkgever deze aanbiedt en je mag de fiets privé gebruiken zonder dat hiervoor een voordeel alle aard aangerekend wordt.

Let wel op, indien je stopt bij je werkgever of je wil veranderen van fiets dat er bepaalde regels kunnen gelden. Heel vaak moet je de fiets afkopen aan de boekwaarde, en deze is niet altijd gelijk aan de actuele waarde - zeker als het in het begin van de looptijd is. Ook kan het zijn dat je op het einde van de looptijd je fiets nog moet afkopen van de leasemaatschappij aan hun boekwaarde, maar vaak is na 3 of 4 jaar de restwaarde van een speed pedelec hoger dan de boekwaarde.
Let ook op voor specifieke regels in je leasecontract. Bij mijn werkgever is het bijvoorbeeld verplicht de fiets te stallen thuis in een afgesloten garage of tuinhuis, moeten we reflecterende kledij dragen, etc.
2022-v2 Klever X 45 Pinion (Klever remmen en voorlicht)
Gent - Lembeke: 23km enkele rit
Plaats reactie