Samen fietsen met gewone ebike

NVware
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 73
Lid geworden op: 26 mei 2022, 11:21
Locatie: Arendonk
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 25

Lang leve de Belgische regelgeving, daar zijn SP'ers precies net iets vrijer / beter beschermd :roll:
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Jep. Als we nou de Belgische wetgeving konden combineren met de Nederlandse infrastructuur... Ik ben bang dat dit utopie is.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
NVware
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 73
Lid geworden op: 26 mei 2022, 11:21
Locatie: Arendonk
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 25

Ik stel voor dat NL de BE regels overneemt, en als wederdienst onze fietspaden aanlegt :d3:
Gebruikersavatar
Flyy
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Germany
Berichten: 507
Lid geworden op: 22 jun 2020, 20:55
Locatie: Paderborn
Merk SP: Klever N Rogue / Grace easy IG
Km-stand: 40

In Deutschland haben wir weder die niederländische Infrastruktur, noch die belgischen Gesetze. :ck:

Wir haben kein Recht darauf alle Radwege zu nutzen, aber es wird durch die Ordnungshüter geduldet, wenn man rücksichtsvoll und angepasst fährt.

Mir ist kein Fall bekannt, wo jemand nur für die Benutzung des Radwegs eine Strafe zahlen musste.
Das fahren ohne Kennzeichen wird dagegen verfolgt, wenn es auffällt.




€€€€€€€&€€€€




In Duitsland hebben we noch de Nederlandse infrastructuur, noch de Belgische wetten. :ck:

We hebben niet het recht om alle fietspaden te gebruiken, maar het wordt getolereerd door de wetshandhavers als je op een attente en aangepaste manier rijdt.

Ik ken geen enkel geval waarin iemand een boete moest betalen voor het gebruik van het fietspad.
Rijden zonder nummerplaat daarentegen wordt vervolgd als het de aandacht trekt.
metalpe
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 236
Lid geworden op: 20 nov 2021, 06:51
Locatie: Bree
Merk SP: Stromer st2 belt (dec 2021)
Km-stand: 15000

Ik ga eigenlijk wel regelmatig in de fout, als ik erover nadenk.

Ik fiets vaak met de vrouw (gewone e-bike) langere fietstochten mee. Ik heb geen gewone fiets meer en mijn mtb is enkel voor offroad, dus de stromer wordt voor alles gebruikt. Dan rijden we max 25km/u en fiets ik overal waar zij fietst. Wel altijd met helm.

Verder hou ik me netjes aan de regels, dacht ik. 't is namelijk zo dat het jaagpad, dat tevens een officiële fietssnelweg is, dat ik elke dag voor woonwerk neem, verboden is voor speed pedelecs. Dat noemen ze hier in België dan een officiële fietssnelweg. En degenen die er fietsen (wielrenners en zo) mogen max 30. Die route neem ik dus elke dag 2x, over bijna 20km. Mag dus niet. Een andere optie heb ik eigenlijk niet. De enige andere weg die ik zou kunnen nemen is een lange weg van 15km zonder fietspad ernaast. Niet eens zo'n strookje. Je rijdt er dus echt 15km lang tussen de auto's die er 70 mogen maar 90 rijden. Recht door het bos, zonder enige verlichting (ik kom 2 dagen om 23u terug en vertrek 3 dagen om 6:45. Het is dus altijd donker.) Ik ben m'n leven nog niet beu en neem dus het veilige jaagpad.
In de ochtend en in de nacht rij ik er gewoon 40km/u. Ik kom er 's ochtends trouwens bijna uitsluitend speed pedelecs tegen, terwijl het er , door de achterlijke wetgeving, dus eigenlijk niet mag.

Als ik overdag ga werken of terug kom, rond 12 of 17u, rij ik wel nooit snel. Tegen 40 slalommen tussen groepen fietsende bejaarden op e-bikes is niet bepaald ontspanning voor mij. Ik vertrek op tijd, jaag niemand op, bel als ik voorbij wil en bedank iedereen die voor me opzij gaat. Nog nooit kwade blikken of kreten geoogst. Politie ben ik er nog nooit tegen gekomen. De mannen die het fietspad beheren, van de Vlaamse waterweg, kom ik heel vaak tegen. Zij hebben ook bevoegdheid om daar te beboeten. Ik krijg echter altijd een groet terug. Het lijkt gedoogd. De vraag is wat er gebeurt bij een ongeval natuurlijk.

Iedereen op een sp rijdt er dus illegaal, als je het nagaat. Voor ik deze stromer had had ik (ja ik weet het....) een e-bike met chip. Perfect tevreden van en verkocht terwijl bij nog jaren mee ging, omdat ik in orde wou zijn met de verzekering. Achteraf gezien vraag ik me wel eens af wat nu eigenlijk het verschil is, met deze wetgeving. Met die e-bike was ik niet verzekerd op het jaagpad (nergens), maar met de Stromer eigenlijk ook niet. Ik heb dus veel geld uitgegeven om nog steeds niet in orde te zijn, en andere wegen zijn er niet, tenzij ik de afstand ongeveer verdubbel. Wetgeving van de vorige eeuw, hier in België hoor... En fietspaden van de eeuw daarvoor, als er al zijn. En het biljartvlakke jaagpad is er dus eigenlijk niet voor mij..

Toen ik mij speed Pedelec pas had bracht ik de dochter soms zonder helm naar school. Op de terugweg daarvan ben ik eens staande gehouden door de politie. Geen boete gehad toen (situatie uitgelegd en beloofd het nooit meer te doen ;) ) Nu durf ik dus niet meer zonder helm te rijden, ook niet als het maar 500m is of als ik tegen 15km/u met de kids fiets. 't Is ook geen moeite om hem even op te zetten natuurlijk.
Lekker fietsen...
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

metalpe schreef: 16 nov 2022, 09:09...Ik fiets vaak met de vrouw (gewone e-bike) langere fietstochten mee. Ik heb geen gewone fiets meer en mijn mtb is enkel voor offroad, dus de stromer wordt voor alles gebruikt. Dan rijden we max 25km/u en fiets ik overal waar zij fietst. Wel altijd met helm. ...
Dat deed ik in het begin ook, tot ik constateerde dat mijn vrouw met e-bike ook regelmatig niet harder wenste te fietsen dan 18-20 km/uur en dus pakte ik mijn 29-er uit de garage om de ritjes met haar zonder ondersteuning te fietsen. Wat bleek? Haar bijhouden op een niet-elektrisch ondersteunende fiets bleek goed mogelijk. Ook op ritjes van 30-40 km. Oh ja, ik gebruikte mijn "afgeschreven" fietshelm weer. Bijkomend voordeel: ik mag weer gewoon met haar op het fietspad.
Witte ST3 van maart 2019
Plaats reactie