Richtingaanwijzers ?

Gebruikersavatar
Stromerfred
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 1748
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem
Merk SP: ST7
Km-stand: 4600

Rubz schreef: 26 nov 2022, 19:10
Stromerfred schreef: 26 nov 2022, 18:09 Waarom niet voor winglights gegaan?
Zie ook een paar berichten hierboven. Rechter handvat zal ik dan moeten slopen en er zal een nieuwe beugel moeten komen voor de spiegel.
Duidelijk!
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
Gebruikersavatar
Rubz
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 230
Lid geworden op: 17 sep 2022, 14:00
Locatie: Twente
Merk SP: Koga Pace B20

Sinterklaas heeft gisteren de CarryBright knipperlichten bezorgd. Vandaag de eerste kilometers er mee gemaakt.

Opladen ging mooi met het bijgeleverde kabeltje waarmee je de 4 lampjes tegelijk kunt opladen. Een groene LED geeft heel duidelijk aan wanneer ze opgeladen zijn. Idem dito voor de afstandsbediening. Hiervoor moet je een los USB micro kabeltje hebben, of wachten tot de lampjes vol zijn. De afstandbediening heb ik even los gehad om de buzzer af te plakken met een stuk tape. Deze is anders erg aanwezig en piept mee met het knipperen.

Alle onderdelen voelen stevig aan, en zijn netjes afgewerkt. De lampjes en afstandbediening lijken op het eerste gezicht ook goed spatwaterdicht. Ook de houders voelen stevig aan. De rubberen o-ringen/elastieken waarmee alles wordt bevestigd ruiken alsof er allemaal goed spul in zit wat in Europa niet meer verwerkt mag worden (wel terecht overigens). Ik werk voor een deel in het rubberwereldje, en de kwaliteit van rubber is er in Europa niet op vooruit gegaan de afgelopen jaren dankzij allerlei regelgeving.

Op de houders worden zachte stickers geplakt, en daarna kun je met de o-ringen de boel monteren waar je wilt. Ze zijn voldoende elastisch om ze zelfs om de vrij forse voorvork van de Koga te krijgen. Ik ben wel benieuwd hoe ze zich houden na een langere periode van weersinvloeden. De lampjes zitten vervolgens goed op hun plek en verplaatsen niet, ook niet bij beste hobbels.

De bediening is erg makkelijk, ook met dikke handschoenen. Mochten de lampjes niet in het zicht zitten, dan knippert er een lampje mee op de afstandsbediening onder het knopje dat je hebt ingedrukt. Ook is er dus een audiosignaal, waarbij de toon van links iets afwijkt van die naar rechts. Doorrijden zonder het knipperlicht weer uit te zetten wordt dus snel vervelend.

De lampjes zijn erg duidelijk en fel, maar dat wil ook wel tijdens deze donkere dagen. De kleur is diep oranje; ik had ze liever iets lichter gezien, maar het is wel heel duidelijk wat de bedoeling is. Verder zijn ze ook rondom goed zichtbaar voor kruisend verkeer.

Al met al ben ik erg tevreden! Ze zijn niet moeders mooiste, maar alles functioneert zoals het hoort. Het enige twijfelachtige zijn de o-ringen, maar die zijn goedkoop om te vervangen en anders kan ik wel iets laten 3D-printen. Ik zal morgen wat betere fotos plaatsen.
Bijlagen
IMG_20221206_175758.jpg
IMG_20221206_175758.jpg (149.97 KiB) 739 keer bekeken
IMG_20221206_175813.jpg
IMG_20221206_175813.jpg (116.4 KiB) 739 keer bekeken
Koga Pace B20
Taan
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 183
Lid geworden op: 02 jun 2022, 17:15
Locatie: Uithoorn
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 9.000

Ziet er inderdaad goed fel uit. Ik vraag me wel af of ze (vooral de achterlichten) als een richtingaanwijzer worden herkend. Ook omdat men dat niet verwacht bij een "fiets".
Daarvoor had ik ze graag een stuk meer uit elkaar gezien.

Moet je ze demonteren om op te laden?
Sinds 7-2022: Stromer ST3 XL 2020 - Wit - 983wh
Eerst: Gazelle Cityzen Speed 2017 mooi weer rijder. (Fiets van mijn vrouw)
Gebruikersavatar
Rubz
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 230
Lid geworden op: 17 sep 2022, 14:00
Locatie: Twente
Merk SP: Koga Pace B20

@Taan De lampjes kun je los klikken uit de houders voor het opladen. De afstandbediening helaas niet, maar die zit ook niet los in een houder. Ik verwacht dat die ook wel een stuk langer meegaat.

Ik heb extra houdertjes gelijk als die aan de voorzijde voor eventuele montage verder uit elkaar aan de achterkant. Er is alleen niet echt een goede montage plek aanwezig op mijn SP. De lampjes hebben daarnaast wel duidelijk de vorm van een pijl. Verder zit het verkeer dat de achterkant ziet over het algemeen dichter op je dan het verkeer dat van voor of opzij komt.

Tot nu toe heb ik de indruk dat iedereen duidelijk ziet wat mijn bedoeling is. Nu fiets ik ook niet door hele spannende stukken (ik sla maar iets van 20 keer af op mijn ww route). Het is in ieder geval duidelijker dan je hand even uitsteken om vervolgens het stuur weer vast te pakken om daadwerkelijk de bocht te nemen.

Voor de zichtbaarheid draag ik overigens reflecterende armbanden en een harnas, en ik merk dat tegemoet komende auto's daardoor verder uitwijken en meer afremmen. Als er dan ook nog wat oranje knippert gaat het helemaal goed.

Detailfotos volgen nog; ik ben tijdens daglicht aan het werk, en de verlichting in de stalling thuis en op het werk is ruk.
Bijlagen
IMG_20221208_083016.jpg
IMG_20221208_083016.jpg (152.5 KiB) 633 keer bekeken
IMG_20221208_083033.jpg
IMG_20221208_083033.jpg (138.07 KiB) 633 keer bekeken
Koga Pace B20
baklap
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 276
Lid geworden op: 28 jun 2022, 15:42
Locatie: Twente
Merk SP: ST2 Sport
Km-stand: 9400

@Rubz Ziet er best wel degelijk uit, ben benieuwd of ze op de langere duur bevallen.
Gebruikersavatar
Rubz
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 230
Lid geworden op: 17 sep 2022, 14:00
Locatie: Twente
Merk SP: Koga Pace B20

Nog wat detailfotos van de bevestiging. Simpel doch effectief!
Bijlagen
IMG_20221209_084414.jpg
IMG_20221209_084414.jpg (145.09 KiB) 564 keer bekeken
IMG_20221209_084421.jpg
IMG_20221209_084421.jpg (109.03 KiB) 564 keer bekeken
Koga Pace B20
Stromer ST
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 apr 2022, 20:06
Merk SP: Stromer
Km-stand: 0

Zelf ben ik geen voorstander van richtingaanwijzers en hoop dat deze nooit verplicht worden.
Ik vind dat deze onduidelijk overkomen t.o.v. het snellere verkeer (staan dicht bij elkaar, vals gevoel van veiligheid).
Ook benadelen ze de aerodynamica (alle beetjes tellen)
, zorgen ze voor nog meer drukknoppen op het stuur, …

Een achteruitkijkspiegel i.c.m. een garmin radar lijken mij efficiënter om tijdig te anticiperen op het aankomend verkeer en veilig af te kunnen slaan.

Mijn arm steek ik ook (bijna) nooit uit omdat dit in België enkel verplicht is als het veilig kan (op een SP lijkt het mij veiliger om het stuur met beide handen vast te houden).
🇨🇭ST3 Pinion Sport/Cool White/ABS/geveerd/BQ983
🇨🇭CP Chimayo+/photochromic
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromer ST schreef: 10 dec 2022, 08:10 Zelf ben ik geen voorstander van richtingaanwijzers en hoop dat deze nooit verplicht worden.
Ik vind dat deze onduidelijk overkomen t.o.v. het snellere verkeer (staan dicht bij elkaar, vals gevoel van veiligheid).


Heb je al eens een X-Speed Alpha zien rijden die zijn knipperlichten gebruikte?

Ik merk dat automobilisten er goed op reageren. Zowel als ze tegemoet komen als wanneer ze achter me rijden. Wanneer ik afsla dan zie ik dat automobilisten er correct op anticiperen. Grotendeels vergelijkbaar met arm uitsteken, met als belangrijke verschil dat ik mijn 2 handen gewoon aan het stuur heb.
Stromer ST schreef: 10 dec 2022, 08:10Ook benadelen ze de aerodynamica (alle beetjes tellen)


:bj :bj :bj
Oh wacht, je bedoelt dit serieus? Dan vind je het zeker en vast ook onzin dat gordels verplicht werden in auto's, omdat die de auto zwaarder maken?
Ik denk dat we wel realistisch moeten blijven.
Stromer ST schreef: 10 dec 2022, 08:10 zorgen ze voor nog meer drukknoppen op het stuur, …


Fair enough. En ze maken de SP ietsje duurder. Hoewel die knoppen: daar kan je nog wel wat slims mee doen, zoals combineren met remhendels (zoals schakelen op racefietsen).
Stromer ST schreef: 10 dec 2022, 08:10Een achteruitkijkspiegel i.c.m. een garmin radar lijken mij efficiënter om tijdig te anticiperen op het aankomend verkeer en veilig af te kunnen slaan.


Knipperlichten en hand uitsteken doe je niet om te anticiperen maar om te communiceren. Je ziet bij automobilisten al dat het dagelijks extra opstopping veroorzaakt wanneer ze geen richting aangeven bij het afrijden van een rotonde. Door te communiceren wat je doet kan een ander tijdig reageren, dat helpt iedereen.
Stromer ST schreef: 10 dec 2022, 08:10Mijn arm steek ik ook (bijna) nooit uit omdat dit in België enkel verplicht is als het veilig kan (op een SP lijkt het mij veiliger om het stuur met beide handen vast te houden).
Zie stuk over communiceren hierboven.

Of ze verplicht worden of niet, wat mij betreft zouden ze minimaal een optie moeten worden op alle SP's.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Rubz
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 230
Lid geworden op: 17 sep 2022, 14:00
Locatie: Twente
Merk SP: Koga Pace B20

Het is voor overige verkeer al lastig genoeg om mijn snelheid in te schatten, als ze dan ook nog niet weten waar ik naartoe ga, hoe kan ik me dan veilig voelen? Mijn hand uitsteken is maar een heel kort signaal (want je wil je hand aan het stuur hebben in dergelijke situaties). Je moet dan maar hopen dat de rest het gezien heeft. Een lichtsignaal, zelfs dicht op elkaar, is dan veel duidelijker, want het blijft aanwezig. Ik erger me rot aan auto's die geen richting aangeven, ook als ik zelf in de auto zit. Waarom zou ik me tot die categorie voegen als het niet nodig is? Ik zou het geweldig vinden als knipperlichten standaard worden. Dan kun je altijd nog kiezen of je er gebruik van maakt, net zoals die fijne automobilisten...

Oh en ik geef overigens altijd richting aan, ook als ik niemand anders op de weg zie. Helemaal nu ik knipperlichten heb. Zo wordt het een automatisme. Ik kan namelijk iemand over het hoofd zien, zeker nu in het donker. Maar met wat geluk kan die andere persoon dan in ieder geval nog op mij anticiperen.
Koga Pace B20
Gebruikersavatar
Rubz
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 230
Lid geworden op: 17 sep 2022, 14:00
Locatie: Twente
Merk SP: Koga Pace B20

FreddyH schreef: 10 dec 2022, 08:44 Knipperlichten en hand uitsteken doe je niet om te anticiperen maar om te communiceren. Je ziet bij automobilisten al dat het dagelijks extra opstopping veroorzaakt wanneer ze geen richting aangeven bij het afrijden van een rotonde. Door te communiceren wat je doet kan een ander tijdig reageren, dat helpt iedereen.
Ik zie dit dagelijks bij een gelijke kruising die door omleidingen een stuk drukker is dan normaal. Ten eerste snapt de meerderheid nog steeds niet hoe "geef het door rechts gaat voor" en "rechtdoor op dezelfde weg gaat voor" beide waar zijn. En ten tweede is bij de fietsers en een kleine groep auto's niet duidelijk of ze rechtdoor gaan of niet. Als iedereen de verkeersregels kende en handelde zoals van ze verwacht wordt...

Ik wordt ook helemaal gek van die veel te voorzichtige bestuurders die gewoon weigeren om voorrang te nemen terwijl ze het krijgen. Alsof ik voor de lol stil ga staan. :bu:
Koga Pace B20
Plaats reactie