Het grote fiets ik er door of niet topic

gillflyer
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 119
Lid geworden op: 25 jan 2018, 18:28
Locatie: Rtslr

Omdat ik wel fan ben "Het grote" topics dacht ik er nog ééntje te maken.

Deze ochtend keek ik naar de weersvoorspelling en ik zag dat er regen voorspeld was in de uren dat ik 's ochtends naar het werk fiets. Nog erger was dat er 's avonds onweer voorspeld was... ... net op de uren dat ik naar huis fiets.

Ik had mijzelf vooraf voorgenomen om wél door regen te fietsen maar niét door onweer. Dit natuurlijk op basis van een voorspelling want op het moment van typen en ik dus zou moeten vertrekken met de fiets regent het uiteraard niet.

Vandaag ga ik dus met de auto wat geen straf is want feestdag en dus hopelijk weinig file.
IMG_6117.PNG
IMG_6117.PNG (531.06 KiB) 5469 keer bekeken
Wat doen jullie bij (kans op) onweer?

Overigens sleur ik altijd een volledige regenoutfit mee in mijn Ortlieb tas.
Golvas

Als het 's ochtends droog is vertrek ik met de fiets (na een check van de KMI weer app), bij kwakkelweer voorzie ik regenoutfit voor 's avonds en in worst case scenario heb ik de luxe van 's avonds met een collega mee te kunnen rijden en de fiets op mijn werk te laten overnachten (wat ik nog niet heb moeten doen).
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Het zal ook voor mij deze week iedere dag opnieuw een moeilijke beslissing worden. Een dag als vandaag, met 55% onweerkans vanaf 18h00, dan is de kans groot dat ik gewoon niet met de fiets rijdt. Ik ben meestal pas tegen 19h00 thuis.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Johan.vd
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 67
Lid geworden op: 12 mei 2018, 22:13
Locatie: België, Vlaams-Brabant
Merk SP: Klever X speed 2018
Km-stand: 32000

Niet met de fiets vertrekken op basis van weerbericht doe ik niet , kom je meestal bedrogen uit. :mrgreen: Als het s morgens pijpenstelen giet, en het kan kies ik wel voor een droger vervoermiddel . Vooral dan omwille van de veiligheid . Slecht zicht bij de andere weggebruikers en slechtzicht bij jezelf is een gevaarlijke combi.
Klever x-speed grijs xl , ww 32 km enkel.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik fiets in principe altijd, behalve als er sneeuw of ijzel voorspeld is. Met harde regen is het prima fietsen (dan blijf ik wel gewoon op het fietspad). Onweer duurt typisch geen uren dus als het echt tekeer gaat werk ik even door. In het ergste geval kan ik met OV naar huis.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Louis_ST2
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 296
Lid geworden op: 03 sep 2017, 21:28
Locatie: Langeraar

Ik wil daar storm aan toevoegen, i.v.m. zijwind. Dan ga ik ook niet fietsen.
Na een ST2 is het nu een zwarte ST2+1 geworden. ww 30 km enkele reis. BF, Winter Contis erop
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Louis_ST2 schreef: 21 mei 2018, 09:13 Ik wil daar storm aan toevoegen, i.v.m. zijwind. Dan ga ik ook niet fietsen.
Daar heb je een punt, maar omdat dat hier zo weinig voorkomt kan ik me al niet meer herinneren dat ik daarvoor de auto gepakt heb. T/m 6 Beaufort vind ik het hier prima te doen. Dichter bij de kust is dat heel anders lijkt me.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Ik dacht dat ik al 1 keer forfait had gegeven wegens sneeuw die snacht aangevroren was, daar viel gewoon niet op te fietsen, voor de rest fiets ik ALTIJD, in mijn rechter ortlieb zit standaard regenkledij. wind of regen hoe hard ook deert me niet. De Stromer bleef altijd stabiel.
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Sneeuw en ijzel; of gewone fiets icm OV, of thuiswerken. Bij wel goed schone grote wegen als laatste optie de auto. Heb een hekel aan gladde wegen en de auto.

Bij regen ga ik fietsen, maar dan moet het wel een beetje normale regen zijn. Optie is altijd om ipv 45 km 15 km te fietsen, en de rest per trein te doen (met op bestemming nog eens 1,5 km te voet).

Bij veel wind ook de tweede optie, omdat de accu dan wel erg snel leeg is, en in stand 2 met 25-28 kmpu naar het werk te fietsen... ik doe het wel bij goed weer en alleen wind, maar een combinatie van slecht weer en wind resulteert in de combi.

Onweer houd ik geen rekening mee. Moeilijkheid is altijd dat dat slecht te voorspellen is, vooral qua locatie.

Ik fiets nu sinds 3 maanden de 45 km, en heb tnt 1 keer gekozen voor de combi, en twee keer voor de auto, medee omdat partner ook naar dezelfde bestemming moest en toch al reed. Dan is de keuze bij slecht weer wel erg gemakkelijk.
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Ik heb zonet beslist de fiets morgen thuis te laten. Volgens voorspellingen breekt het onweder morgen vanaf 15h00 los, met veel regen op bepaalde plekken. Vandaag tijdens het onweer ook vastgesteld dat er fikse rukwinden waren. Ik rijd wel met de wagen. Woensdag ga ik het er wel op wagen.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Plaats reactie