Iemand toevallig de manuel voor het ontluchten van de Tektro remmen op de ST3?
Mijn achterrem heeft totaal geen power meer, denk dat het een rondje ontluchten wordt.
Ik denk dat ik wel weet hoe het moet, maar liever even de manual erbij.
Als ik google op Tektro hd942 krijg ik geen hits.
Ontluchten HD942
- mboelis
- Veteraan
- Berichten: 1031
- Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
- Locatie: Westfriesland
- Merk SP: Stromer ST3 2019
- Km-stand: 40k
Het kan lucht zijn maar dat is raar want dan zal je ergens een lek moeten hebben. Andere optie is dat je remblokken dunner zijn geworden en er te weinig vloeistof in de hendel is gedaan. Als alles in de slang zit kan de plunder geen druk meer opbouwen. Als je het dekseltje verwijdert weet je meer
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
- Daniel1975
- Veteraan
- Berichten: 2340
- Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11
Ontluchten kan soms inderdaad ook synoniem zijn aan olie bijvullen.
En dan zie je hier wel dat Tektro nog lang geen Shimano is; shimano remmen zijn supersimpel te ontluchten en heb je niet zo’n raar afdekplaatje nodig wat garant staat voor kliederen.
Heb dit gisteravond al geprobeerd, maar helpt niet echt. Zijn nieuwe remblokken onderweg, ondanks dat ze zeker nog niet versleten zijn.
Het gekke is ook dat als ik de rem 2-3 inknijp hij wel meer power heeft. Dat is vaak een lucht-aanwijzing.
En dan zie je hier wel dat Tektro nog lang geen Shimano is; shimano remmen zijn supersimpel te ontluchten en heb je niet zo’n raar afdekplaatje nodig wat garant staat voor kliederen.
Heb dit gisteravond al geprobeerd, maar helpt niet echt. Zijn nieuwe remblokken onderweg, ondanks dat ze zeker nog niet versleten zijn.
Het gekke is ook dat als ik de rem 2-3 inknijp hij wel meer power heeft. Dat is vaak een lucht-aanwijzing.
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 23015
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Ik heb eens van een Stromer dealer begrepen dat Tektro's veel makkelijker te ontluchten zijn dan Magura's. (Kan je helaas verder niet helpen, want mijn huidige Stromer heeft Magura's en aan de Tektro's op mijn ST1 X heb ik nooit wat hoeven doen.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Ik heb het zelf ook eens geprobeerd met een standaard onluchtingsset voor verschillende schijfremmen.
Hopelijk helpt onderstaande je om de remmen te ontluchten.
Stap 1. Demonteer de remhendel en maak deze met een tyrap vast aan het stuur om het ontluchtingsgat horizontaal te plaatsen. Stap2: Sluit een darmpje en spuit gevuld met remolie aan op de nippel van de remklauw.
Om te kunnen bijvullen moet je de schroef van de nippel een kwartslag draaien. Stap3: Sluit een darmpje met vatje aan op het ontluchtingsgat van de remhendel. Duw de spuit in tot het vatje voor de helft gevuld is. Draai de nippel van de remklauw dicht. Knijp de remhendel meermaals dicht om te ontluchten. Nadien het vatje met het darmpjes verwijderen en de ontluchtingsschroef terug in de remhendel draaien. Ik had 2 tyraps tussen de remschijf en de remblokjes geduwd om de cilinders van de remklauw zoveel mogelijk open te duwen. Op deze manier moet je het wiel niet demonteren.
Hopelijk helpt onderstaande je om de remmen te ontluchten.
Stap 1. Demonteer de remhendel en maak deze met een tyrap vast aan het stuur om het ontluchtingsgat horizontaal te plaatsen. Stap2: Sluit een darmpje en spuit gevuld met remolie aan op de nippel van de remklauw.
Om te kunnen bijvullen moet je de schroef van de nippel een kwartslag draaien. Stap3: Sluit een darmpje met vatje aan op het ontluchtingsgat van de remhendel. Duw de spuit in tot het vatje voor de helft gevuld is. Draai de nippel van de remklauw dicht. Knijp de remhendel meermaals dicht om te ontluchten. Nadien het vatje met het darmpjes verwijderen en de ontluchtingsschroef terug in de remhendel draaien. Ik had 2 tyraps tussen de remschijf en de remblokjes geduwd om de cilinders van de remklauw zoveel mogelijk open te duwen. Op deze manier moet je het wiel niet demonteren.
ST3 black edition 983Wh. (Woon - werk enkel 30km)
- Daniel1975
- Veteraan
- Berichten: 2340
- Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11
Ik vermoedde idd al dat het zo zou zijn. Meeste systemen zijn wel min of meer hetzelfde. Alleen WAAROM moet die hendel los?? Beste TRP, had even goed om je heen gekeken en had die nippel logischer geplaatst.
- Daniel1975
- Veteraan
- Berichten: 2340
- Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11
Ja, die heb ik al zo vaak gedaan. Pas nog nieuw setje XTR remmetjes voor iemand gemonteerd incl leidingen door het frame.
In dat filmpje kun je goed zien dat er over de ontluchtingsnippel op de remhendel veel beter is nagedacht.
In dat filmpje kun je goed zien dat er over de ontluchtingsnippel op de remhendel veel beter is nagedacht.
- mboelis
- Veteraan
- Berichten: 1031
- Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
- Locatie: Westfriesland
- Merk SP: Stromer ST3 2019
- Km-stand: 40k
Bij motorfietsen en auto's vul ik remsystemen via de remklauw, dan duw ik de lucht voor mij uit naar boven. Net als hierboven. Bij de Magura remmen van mijn Kalfhof ben ik dat ook gaan doen. Bij de ST3 zit de remklauw achter zo ongelukkig geplaatst dat de ontluchtingsnippel ondersteboven zit. Lucht krijg je zonder demontage van de remklauw er daar niet uit. Dramaconstructie. Mijn aanpak: Ik demonteer de remklauw en verwijder de remblokken, pers de zuigers er 75% uit, zet eerste een ringsleutel op de ontluchtinsnippel en draai die open en losjes dicht, monteer een passende slang erop, nippel helemaal bovenaan, draai de nippel weer open en druk vervolgens de zuigers in de remklauw. Daarvoor heb ik een persje om alle 4 zuigers tegelijk terug te duwen. Dan verdwijnt de lucht uit de klauw direct via de nippel door de gemonteerde slang, dus niet in de remslang. Vang de vloeistof op in een potje. Soms moet ik dit 3x herhalen. Maar dan heb ik wel keiharde remmen. Het is omslachtig, veel werk, sommigen verklaren mij voor gek maar ik ben er blij mee en het werkt. Succes.
wat betreft de plaats van de schroef in de hendel om de vloeistof eruit te laten: elk stuur heeft een andere vorm en de hendels daarop staan in verschillende standen. Daar kan een fabrikant geen rekening mee houden. De magura hendels van de kalkhof moesten er ook af bij mij. Tis niet aars zegge we hier.
wat betreft de plaats van de schroef in de hendel om de vloeistof eruit te laten: elk stuur heeft een andere vorm en de hendels daarop staan in verschillende standen. Daar kan een fabrikant geen rekening mee houden. De magura hendels van de kalkhof moesten er ook af bij mij. Tis niet aars zegge we hier.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
- Daniel1975
- Veteraan
- Berichten: 2340
- Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11
Oneens met dat laatste: elk stuur is op het einde min of meer recht en heeft de remgreep dezelfde logische plaatsing tov handvat. De nippelplaatsing van Shimano is dus gewoon veruit de meest logische.
Jouw methode ga ik dit weekend nog wel eens testen. Klinkt omslachtig, maar wel deugdelijk.
Jouw methode ga ik dit weekend nog wel eens testen. Klinkt omslachtig, maar wel deugdelijk.