Ongoing review: de Klever X SPEED PINION

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Supertjeduc schreef: 31 mei 2020, 13:41 De andere helft van de tijd ( wind mee of geen wind ) kun je dan toch een paar standen terug om stroom te sparen en nog steeds 45 rijden , dus lijkt mij dat het verlies aan actieradius wel mee kan vallen
Klopt helemaal. MAAR, hier komt het addertje: op jouw WW rit ga je typisch ongeveer 1 richting op. Als je dan windkracht 5+ tegen hebt dan gaan die 800W dus wel gebruikt worden...

Deze focus op "worst case" actieradius doen we niet om een fiets de grond in te praten, maar omdat je werk met vorst en wind tegen niet ineens dichterbij huis komt.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Exact.

Bovendien: zoals ik hier al uitlegde zijn alle drie de ondersteuningsstanden van de Klever afzonderlijk in de stellen in vijf stappen. Zo kan iedereen de boel optimaal instellen voor de af te leggen afstand. Maar dat heeft wel consequenties voor je snelheid.

Maar niemand heeft er wat aan als ik zeg dat ik in stand één in het eerste stapje met 17km/u wel 250km ver kom (ik roep maar wat, geen idee). We moeten weten wat een bike minimaal aan kan. Uit gebruikersgegevens die Stromer al sinds de ST2 verzamelt blijkt bovendien dat meer dan 90% van de berijders continu in de hoogste ondersteuningsstand rijdt, en ook hier op het forum lezen we maar al te vaak dat mensen precies willen weten hoe hard een SP kan.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

FreddyH schreef: 31 mei 2020, 14:02
Klopt helemaal. MAAR, hier komt het addertje: op jouw WW rit ga je typisch ongeveer 1 richting op. Als je dan windkracht 5+ tegen hebt dan gaan die 800W dus wel gebruikt worden...

Deze focus op "worst case" actieradius doen we niet om een fiets de grond in te praten, maar omdat je werk met vorst en wind tegen niet ineens dichterbij huis komt.
Of je kan gewoon 5 km/h trager rijden wanneer de wind tegen zit. Zo doe ik dat toch. Dat scheelt me dan 10 minuten op mijn rit.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Stromerfred
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 1748
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem
Merk SP: ST7
Km-stand: 4600

Mooie verhalen stromeur!

Ondanks je eigenlijk heel positieve review past een Stromer toch meer bij me. Met name het verhaal over de actie radius, design en prestatie tegen de wind in maken dat ik toch voor Stromer zou blijven kiezen.
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Tomasj schreef: 31 mei 2020, 14:49 Of je kan gewoon 5 km/h trager rijden wanneer de wind tegen zit. Zo doe ik dat toch. Dat scheelt me dan 10 minuten op mijn rit.
Die luxe heb je niet altijd in NL, tussen de auto's is die 5 km/h op sommige plekken het verschil tussen geaccepteerd worden of weggetoetert/lomp ingehaald/etc. worden.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Atze schreef: 17 mei 2020, 20:07 Waar ik erg benieuw naar ben is waar voor verschil je ervaart tussen 'comfort' en 'power' mode en als dat ook invloed heeft op snelheid met tegenwind en actieradius.

Je kan op het display vinden (ergens bij alle info over de fiets) in welke mode hij staat. Je kan helaas niet zelf aanpassen (waarom niet ...), daar moet klever/FM bij helpen.
Mijn test-Klever staat dus in de Comfort-mode.

Ik heb Klever gevraagd naar de Power Mode: dat is bij deze bike geen optie. Wel kun je zoals ik al eerder schreef alle drie de ondersteuningsstanden tweaken in vijf stappen. (Zie mijn eerdere posts hierover.) Als ik het goed begrijp heeft Klever deze optie geïmplementeerd in plaats van die twee profielen.

Voor de gebruiker is dit een enorme stap vooruit, want we hebben nu 15 standen (5 x 3) tot onze beschikking i.p.v. 2 profielen, en we kunnen deze zelf instellen in plaats van dat we ervoor naar de dealer moeten (wat natuurlijk echt te dol voor woorden was). Overigens kun je tijdens het rijden alleen stand 1, 2 en 3 kiezen. Het tweaken tussen die 15 opties moet gebeuren voordat je opstapt.

Wetende dat ik met ondersteuning voluit rijd, valt er met wind tegen dus niet meer aan ondersteuning te verwachten dan dat ik nu al heb.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stromeur schreef: 17 mei 2020, 16:51
Golvas schreef: 10 mei 2020, 10:08 Nog eentje (mogelijks voor Klever zelf ?): volgens info die ik lees op het Kleverforum zou de X Speed nu ook verkrijgbaar zijn met het rise (comfort) stuur van de X Comfort ... wat mag dit kosten en wordt het originele stuur dan wel / niet meegeleverd?
Lijkt me dat dit stuur er gewoon op past, alles aan deze Klever heeft standaard maten. Ik zal de vragen even bij Klever uitzetten.
Antwoord van Klever:

"Het comfort-stuur is ook voor de X Speed Pinion beschikbaar. Deze past gewoon op dit model en staat tevens ook op de Europese typegoedkeuringslijst voor de Klever X Speed. Wanneer men wenst het comfort-stuur op zijn X Speed te hebben dan zal de dealer deze ombouw verzorgen. Het comfort-stuur heeft een adviesprijs van €34,95."

Dealeroptie dus. In dat geval krijg je het originele stuur gewoon mee. De adviesprijs voor het Comfort stuur (ex montage) vind ik keurig.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

mboelis schreef: 10 mei 2020, 12:05 -zit er een Nederlands boekje bij?
Is nog in de maak. De X-Speed PINION wordt eind juni/juli bij de dealers verwacht en dan is de handleiding ook klaar.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Stromeur schreef: 01 jun 2020, 11:35 Dealeroptie dus. In dat geval krijg je het originele stuur gewoon mee. De adviesprijs voor het Comfort stuur (ex montage) vind ik keurig.
Mooi zo !

Dankjewel voor de feedback. :ay
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Stromeur schreef: 01 jun 2020, 11:32 Voor de gebruiker is dit een enorme stap vooruit, want we hebben nu 15 standen (5 x 3) tot onze beschikking i.p.v. 2 profielen, en we kunnen deze zelf instellen in plaats van dat we ervoor naar de dealer moeten (wat natuurlijk echt te dol voor woorden was). Overigens kun je tijdens het rijden alleen stand 1, 2 en 3 kiezen. Het tweaken tussen die 15 opties moet gebeuren voordat je opstapt.
Dat is dus veel beter dan wat Stromer aanbiedt. Daar heb je drie standen, waarvan er één volledig vastligt (1), en waarvan je de tweede en de derde kan aanpassen. Maar waarbij het aanpassen van stand 3 ook stand 2 beïnvloedt.
Ik kies er echt voor om een fiets te hebben waarbij ik ondersteuning zelf kan tweaken op drie niveau's : sensor op 40 % - 50 % en 60% bij mijn Stromer.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Plaats reactie