Klever B Speed Plus: op rozen naar 45km/u

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik was vandaag in Amsterdam, want mijn voormalige Stromer dealer is sinds enkele weken ook mijn Klever dealer. Bij aankomst spotte ik buiten in de rij demo-bikes een dolfijnblauwe Klever B Speed Plus.

Daar moest natuurlijk een rondje mee gereden worden, want tussen al dat sportieve en gestroomlijnde speed pedelec-geweld is de B-Speed een behoorlijk opvallende verschijning.

Klever B Speed Original Plus.jpg
Klever B Speed Original Plus.jpg (507.27 KiB) 4010 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De Klever B-Speed heeft één van de meest comformatele speed pedelec-frames die ik ooit gezien heb: korte reach, zeer lage instap. De B is een 'fully' (voor- en achtervering), afgemaakt met een hoge, in hoek verstelbare stuurpen, hoog riser stuur en zacht, breed gelzadel.

Onder de motorkap is de B Speed identiek aan de veel bekendere Klever X-Speed: 600W/49Nm Klever BIACTRON V2 achterwielmotor, Magura of Tektro remmerij (afhankelijk van het model dat je kiest), en 570Wh accu die optioneel te upgraden is naar 850Wh of 1200Wh, Klever 2.5 display (monochrome) en een Shimano Deore XT 10-speed cassette/derailleur.


Op de Klever B Speed zit je serieus récht, kaarsrecht. Maar geef een beetje gas en je trekt als vanouds met twee vingers in je neus door naar de 45km/u; geen enkel verschil met de X-Speed. De hoge snelheid gecombineerd met de rechte zit voelt een beetje alsof je op een pretpark in het bakje van één of andere attractie zit: nul ergonomie en toch vol de wind om je oren.

Vanwege het (werkelijke totale) gebrek aan ergonomie verwacht ik geen indrukwekkende actieradius van de standaard meegeleverde 570Wh accu. Bij maximale ondersteuning en snelheid zal het bij een kilometer of 20, misschien 25, wel ophouden. Maargoed, inmiddels kun je uitbreiden naar 850Wh (+ € 400,-) of zelfs 1200Wh (+ € 800,-) als de iets hogere instap die daarmee gepaard gaat geen probleem voor je is. Met een accu-uitbreiding kun je er niet alleen je boodschappen mee doen in de binnenstad, maar net zo goed serieus mee toeren of commuteren.

De Klever B-Speed is leverbaar in drie modellen: de B Speed Plus Original, B Speed en B Speed Plus. Met 570Wh accu kost-ie resp. € 4.299,- , € 4.499,- en € 4.999,-. Onderlinge verschillen zitten m.n. in de remmerij en verlichting. Ze hebben helaas geen van allen grootlicht-functie.

Persoonlijk vind ik een volledig afgeveerde speed pedelec voor 4 a 5k behoorlijk netjes geprijsd, waarbij je – zoals gezegd – verder precies dezelfde kwaliteit afmontage krijgt als die van de Klever X-Speed.


Klever B Speed Original Plus 2.jpg
Klever B Speed Original Plus 2.jpg (353.61 KiB) 4009 keer bekeken
Klever B Speed Original Plus 4.jpg
Klever B Speed Original Plus 4.jpg (293.39 KiB) 4009 keer bekeken
Klever B Speed Original Plus 3.jpg
Klever B Speed Original Plus 3.jpg (309.57 KiB) 4009 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Eindoordeel

De afmontage van de Klever B-Speed is, zeker voor wat-ie kost, gewoon netjes: prima remmerij, fijne en soepele XT derrie, krachtige achterwielmotor en: hij is volledig geveerd. Helaas zit er geen high beam koplamp op en een upgrade van de standaard 570Wh accu lijkt mij een absolute noodzaak, want Klevers rijden weliswaar hard, maar niet zuinig en dat wordt met zo'n rechte zit alleen maar minder.

Het is een beetje traditie geworden om met z'n allen wat lacherig te doen over de B-Speed, de 'Fiat Multipla' onder de speed pedelecs. Maar of je nou gewoon een voorkeur hebt voor lekker peddelen vanuit een fauteuil, of dat je om medische redenen een comfortabele rechte zit wil en je lichaam geen klappen van het wegdek wil laten opvangen: boeit niet. In snelheid doet de B-Speed niet onder voor de rest: je rijdt eenvoudig naar de 45km/u, maar dan op rozen.


QicQ en Tommy: dank voor de testrit, was leuk! :ay

Klever B Speed Original Plus 1.jpg
Klever B Speed Original Plus 1.jpg (622.32 KiB) 4008 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Flyy
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Germany
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 jun 2020, 20:55
Locatie: Paderborn
Merk SP: Klever B-Speed / Grace easy IG
Km-stand: 25052

Ich fahre auch das B-Speed und gebe es freiwillig nicht mehr her.

Im https://www.pedelecforum.de/forum/index ... st-1637542 habe ich es so beschrieben.

Bei mir war es nicht unbedingt Liebe auf den ersten Blick, sondern eher ein blinddate. Nach den ersten gemeinsamen Metern und den überfahren von Wurzelaufbrüchen auf der Straße, war es um mich geschehen.
Nach einigen pubertären Zwischenfällen und stetiger Weiterentwicklung führen wir mittlerweile eine stabile Beziehung, die meiner Meinung nach lange halten kann. 😉


Auf dem Bild ist mein Rad noch mit der Ausrüstung für den Winter zu sehen. Spikes und Lenker Handschuhe. In der Box auf dem Frontträger befinden sich 1000Wh extra, die am Klever Akku parallel angeschlossen sind.


Afbeelding


Ik rij ook op de B-Speed en geef hem niet vrijwillig weg.

In de https://www.pedelecforum.de/forum/index ... st-1637542 heb ik het zo beschreven.

Bij mij was het niet per se liefde op het eerste gezicht, maar eerder een blind date. Na de eerste meters samen en het overrijden van wortelopbrekingen op de weg, ging het alleen nog maar om mij.
Na een paar puberale incidenten en een gestage ontwikkeling, hebben we nu een stabiele relatie die volgens mij nog lang kan duren 😉.


Op de foto zie je mijn fiets nog met de uitrusting voor de winter. Spikes en stuur handschoenen. In de doos op de voordrager zit 1000Wh extra, parallel aangesloten op de Klever-batterij.


Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Die kWh “aan het stuur” lijkt me niet prettig sturen... Dat is toch al snel 4-5 kg massa die op 20 cm van de stuurstang meedraait :ai
Met een moderne 1200 Wh accu onderin en eventueel nog 570 Wh elders wordt het een stuk prettiger!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Flyy schreef: 15 mei 2021, 09:29 Op de foto zie je mijn fiets nog met de uitrusting voor de winter. Spikes en stuur handschoenen. In de doos op de voordrager zit 1000Wh extra, parallel aangesloten op de Klever-batterij.
Ik vind jouw B-Speed ontzettend leuk en heel mooi verpersoonlijkt :cool2:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Flyy
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Germany
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 jun 2020, 20:55
Locatie: Paderborn
Merk SP: Klever B-Speed / Grace easy IG
Km-stand: 25052

FreddyH schreef: 15 mei 2021, 10:21 Die kWh “aan het stuur” lijkt me niet prettig sturen... Dat is toch al snel 4-5 kg massa die op 20 cm van de stuurstang meedraait :ai
Der Gepäckträger hat kaum Einfluss auf die Lenkung, da er am Rahmen befestigt ist. Das hat Klever so vorgesehen und ist alles original.

Mit dem Extender vorne fährt sich das Rad deutlich besser, als mit dem Akku hinten in einer Seitentasche. Ich habe den Vergleich, da ich so einige tausend Kilometer gefahren bin.

Der 1200Wh verändert den Durchstieg schon deutlich. Der Extender ist auch deutlich günstiger als eine 1200Wh Batterie. Als Softpack hat er mir leztes Jahr 280€ gekostet. 😉

Ich weiß nicht ob es jemand gesehen hat, mein Rad hat auch Blinker.

Im pedelecforum.de gibt es mittlerweile einige Nutzer die ein B-Modell fahren. Mein Eindruck ist, dass alle begeistert sind.



De bagagedrager heeft weinig invloed op de besturing, omdat hij aan het frame is bevestigd. Deze heeft Klever zo geleverd en is helemaal origineel.

Met de extender vooraan rijdt het wiel veel beter dan met de batterij achteraan in een zijvak. Ik heb de vergelijking, omdat ik een paar duizend mijl deze kant op heb gereden.

De 1200Wh verandert de doorgang al aanzienlijk. De extender is ook veel goedkoper dan een 1200Wh batterij. Als softpack kostte het me vorig jaar 280€ 😉.

Ik weet niet of iemand het gezien heeft, maar mijn motor heeft ook knipperlichten.

In pedelecforum.de zijn er nu enkele gebruikers die op een B-model rijden. Mijn indruk is dat ze allemaal enthousiast zijn.

Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie)
MarkSpartaan
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 apr 2021, 19:02
Locatie: Dordrecht
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 1600

Heb ook in A'dam proefgereden op de B speed en kan al het voorgaande alleen maar beamen , geweldige fiets .Als de Alpha er niet qua prestaties overheen was gegaan had het de B speed geworden .Rechtop zitten en toch HS hard gaan is echt een leuke combinatie , beetje onwezenlijk eigenlijk.
Sparta E-Speed M9B Sept. 2017 , Klever X Speed Pinion Alpha April 2021
Nothing behind me, everything ahead of me, as is ever so on the road.
Jack Kerouac, On the Road
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Flyy schreef: 15 mei 2021, 12:11 De bagagedrager heeft weinig invloed op de besturing, omdat hij aan het frame is bevestigd. Deze heeft Klever zo geleverd en is helemaal origineel.
Ah, dat klinkt goed! Toch eens een proefrit gaan maken dan, kijken of mijn 1,98m lange lijf daar fatsoenlijk op zit...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

MarkSpartaan schreef: 15 mei 2021, 17:09 beetje onwezenlijk eigenlijk.
Ja dat gevoel had ik ook. Heel bizar. Huppekeetje 45km/u op een soort opoefiets. Maar dan mét voor- en achtervering, Deore XT versnellingen, goeie remmerij. Echt niet verkeerd. De bike ligt ook lekker op de weg. (Alleen misschien andere banden dan de BB's eronder.)

De B doet me qua uiterlijk ook een beetje denken aan deze, zo eentje heb ik als kind nog gehad:

vouwfiets.jpg
vouwfiets.jpg (259.08 KiB) 3863 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie