Helmkeuze - audio en windgeruis vraag

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Gewoon een balaclava oid over je helm in de winter. Mijn helm is heel erg open, maar ik heb het op mijn hoofd nog nooit koud gehad.

Vanaf het moment dat je oren het te koud krijgen de balaclava of een simpel helm mutsje op en gaan!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Dim
Runner-up
Runner-up
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 jun 2020, 19:30

Dat is duidelijk, qua warmte.
Alleen weet ik nu nog niet wat een goede helm is tegen windgeruis.
Of is dat bijna niet te voorkomen ook al heb je een helm over je oren en moet je toch oordoppen gebruiken?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Er is geen helm tegen windgeruis, behalve helmen die de oren afsluiten. Windgeruis ontstaat door de rijwind, de bandjes van de helm kunnen het hoogstens een heeeeeel klein tikkie erger of minder erg maken. Getuige ook de ervaring van iemand een stukje terug in dit topic, die zónder helm precies evenveel windruis ervoer als met helm.

De beste oren-afsluitende helm is de Cratoni Vigor. Fantastische helm, maar die zou ik echt niet willen dragen in de zomer. Hij is ook relatief zwaar. Als winterhelm: de beste in de markt!

De Cratoni Smartride werkt trouwens prima voor brildragers. Ik heb een bril en heb hem gepast.

Heb je serieus last van windruis: oordoppen kopen. Liefst doppen op maat met een filter waardoor je omgevingsgeluid nog wel hoort, anders wordt het gevaarlijk.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Commuterplus
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 73
Lid geworden op: 06 jun 2020, 09:04
Locatie: AMERSFOORT

Hoi Dim
Ik heb de smart ride aangeschaft. Ben er blij mee. Het vizier is voor brildragers ( dat ben ik ) met fijne stapje voor en achteruit te zetten. Daarmee regel je ook enigzins de luchtstroming tussen gelaat en vizier. Het vizier geeft in de hoek wel een ietsje vertekend beeld, maar wanneer kijke je nou vanuit jouw ooghoek.
De helm biedt mooi geluid. Riti structies komen helder door en in geval ik wordt gebeld kan men mij goed verstaan. De feature om in de winter een extra lamoje op te steken en de richtingaanwijzers zijn grappig. Je kunt op de afstandbediening alleen niet zien of ze aan staan. Dat moet je bijhouden.
Windgeruis heb je altijd wel met helm en zo n snelle ebike. Ik vind het heel erg meevallen. Vandaag had ik wind 6 vol op de kop. Geen last.
Bij dit weer is hij soms wel wat warm. Neem de lichte kleur. Je kunt goed ventileren met het schuifje bovenop. Geen wespen onder je helm ( wat ik met anderen wel eens heb gehad ).
Groet
St1 met verende voorvork. Helm: Cortiva Smart Ride. Ortlieb reflecterende tassen. Samen Gezond app. Navigatie met google maps. goud accu en paarse accu. Start op vliegveld Soesterberg
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Topic waarin de Cratoni Smartride helm uitgebreid aan bod komt:

viewtopic.php?f=9&t=559
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
djorkaef
Rookie
Rookie
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 aug 2020, 23:10

Ik had de Cratoni Vigor gekocht vanwege een reeds bestaand tinitus probleem, en aanbevelingen hier.

Maar de Vratoni Vigor maakt voor mij persoonlijk een pak meer lawaai dan een normale koershelm, laat staan een koershelm met Cat Ears. Ik heb de luchtinlaten van de vigor al dichtgeplakt met take en dergelijk: een specifiek zwaar geblaas is hierdoor wel weggevallen maar het geluid blijft een pak hoger dan wat te verwachten is. Mijn Cat Ears passen niet op de Vigor want die heeft al degelijke helmbandjes die breder zijn. En ja de helmbandjes zitten strak tegen mijn wangen. De maat is de XL want ik zit eigenlijk net tussen L en XL en mijn motorhelm L klemt een beetje te veel.

Voor mijn motor heb ik een Schubert C4 helm en dat is een van de stilste ter wereld, maar die kan ik jammergenoeg niet dragen op de fiets dit is nogal een gek gezicht ondanks ingebouwde bluetooth mic en speaker... het is net ietsje 'erover'.

Dus nu maar aan het rijden met de Cratoni Vigor EN oordoppen in, al is dat alles behalve optimaal. Maar nu vraag ik me echt af welke speedbike helm toch stiller zou zijn. Misschien moet ik eens een FM vragen of ik enkele helmen mag testen. Serieuze tegenvaller eigenlijk.
Rens
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 mei 2018, 13:25
Locatie: Brummen
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 11000

Na veel speurwerk en experimenten heb ik een hele goeie en goedkope oplossing.

Twee haar-elastiekjes van de Action. Je koopt ze per 5. Kost geen drol!


20220720_195750.jpg
20220720_195750.jpg (1.86 MiB) 1663 keer bekeken


Aan het voorste bandje van de helm naaien en klaar is Kees.


20220720_174345.jpg
20220720_174345.jpg (2.05 MiB) 1663 keer bekeken


Nauwelijks nog windgeruis, ook niet bij hoge snelheden tegen de wind in.
Type helm maakt dus niet uit.
Wel belangrijk om de pootjes van de bril OVER het bandje van de helm te doen om alles goed op de plaats te houden (zie foto).

Ik hoor graag een reactie!

Met vriendelijk groet,
Rens Verel
Zutphen
Taan
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 183
Lid geworden op: 02 jun 2022, 17:15
Locatie: Uithoorn
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 9.000

Zelfde principe als de cat-ears, alleen hoe krijg je ze op het bandje?
Sinds 7-2022: Stromer ST3 XL 2020 - Wit - 983wh
Eerst: Gazelle Cityzen Speed 2017 mooi weer rijder. (Fiets van mijn vrouw)
Rens
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 mei 2018, 13:25
Locatie: Brummen
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 11000

Taan schreef: 20 jul 2022, 21:56 Zelfde principe als de cat-ears, alleen hoe krijg je ze op het bandje?
Vastgenaaid met een stik-steekje (volgens mijn vrouw :cool2: ).
Stinus
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 56
Lid geworden op: 12 sep 2020, 19:44
Locatie: Westerlo
Merk SP: Ellio Original
Km-stand: 10000

Bedankt voor de tip Rens!
Ik rijd dan wel (nog) niet met een speed pedelec, ook bij mijn bescheiden snelheid van 27 km/h merk ik een duidelijk verschil.
Ik moet ze wel nog wat inkorten denk ik want nu ben ik precies een soort Elvis Presley wannabe :lol:
Plaats reactie