Het Speed Pedelec Bandentopic (voor 27,5" wielen)
-
- Pro
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 05 mei 2022, 09:54
- Locatie: Arendonk
- Merk SP: Stromer ST3 2022
- Km-stand: 1500
Ik denk dat mijn belangrijkste les is dat je niet het uiterste van de st3 pirelli’s mag vragen, en nog meer dat ik trager de bochten door moet bij nat wegdek .
ST1 2016 38K km 4,5 jaar / ST3 black XL 11sp, WREN, van zijp spatborden, 40km enkel WW
-
- Veteraan
- Berichten: 432
- Lid geworden op: 30 jun 2020, 23:51
- Locatie: Nijmegen
- Merk SP: Stromer ST2
- Km-stand: 29.000
Ik heb het gevoel dat gewicht op het achterwiel ook een sterke invloed heeft... Ik rijd zelf naar m'n werk altijd met een fietstas, die toch zeker wel een kilootje of 7 met zich meedraagt. Naast dat ik iedereen zou adviseren om rustig door bochten te gaan met nat weer, voelt mijn fiets een stuk nerveuzer bij het achterwiel als er geen gewicht op zit.
Nu rijd ik in de zomer met de door velen vervloekte Schwalbe Big Ben's. Ik vind ze zelf prima, in de winter (ook bij veel nattigheid) leg ik de Winter Conti's er onder, dus voor mij weinig problemen. Bij nat en koud presteren die niet al te best.
MAar een soortgelijke ervaring zonder fietstas had ik ook met de leen ST1 (2020) en de leen ST2 (2021) die ik mee heb gehad... In elk geval sterkte na de val! Ik weet zelf als geen ander wat het met je kan doen. Al kwam het bij mij meer door een domme actie dan echt pech...
MAar goed, schaafwonden (en een gebroken schouderblad + hand in het gips) kan ik niemand aanraden...
Nu rijd ik in de zomer met de door velen vervloekte Schwalbe Big Ben's. Ik vind ze zelf prima, in de winter (ook bij veel nattigheid) leg ik de Winter Conti's er onder, dus voor mij weinig problemen. Bij nat en koud presteren die niet al te best.
MAar een soortgelijke ervaring zonder fietstas had ik ook met de leen ST1 (2020) en de leen ST2 (2021) die ik mee heb gehad... In elk geval sterkte na de val! Ik weet zelf als geen ander wat het met je kan doen. Al kwam het bij mij meer door een domme actie dan echt pech...
MAar goed, schaafwonden (en een gebroken schouderblad + hand in het gips) kan ik niemand aanraden...
ST2 2015 814Wh, - 29000km [aanschaf 03-2020, 950km]
Sparta Ion E-Speed 2015 - 12000km
Polo TSI 2010 - 324.000km [LPG - Vialle LPdi]
Zero SR 2014 - 29000km (0-100 <3.5s )
Gaat m'n Stromer 100.000km halen? Working on it
Sparta Ion E-Speed 2015 - 12000km
Polo TSI 2010 - 324.000km [LPG - Vialle LPdi]
Zero SR 2014 - 29000km (0-100 <3.5s )
Gaat m'n Stromer 100.000km halen? Working on it
- bennyb
- Expert
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 18 aug 2021, 13:34
- Locatie: limburg
- Merk SP: stromer st1 (21)
- Km-stand: 26.000
Zou er een merkbaar verschil zijn tussen de originele ST5 en ST3 banden ?
ST1-2021 - ultegra 11 speed - st 5 remmen - richtingaanwijzers - geveerde voorvork & zadelpen
sqlab zadel, stuur, handgrepen & innerbarends - supernova verlichting
saint pedalen & bottom bracket
sqlab zadel, stuur, handgrepen & innerbarends - supernova verlichting
saint pedalen & bottom bracket
Je hebt voorspanning = je bandenspanning… in dit geval kan je enkel de voorspanning/bandenspanning regelen en is de demping afhv die voorspanning/bandenspanning (je hebt GEEN instelbare demper). Je kan ze dus niet separaat instellen… . De wegligging is afhv van beide icm het gewicht en ondergrond. Je raad het al, demping IS belangrijk. Banden op zich is dus geen “vering”. Vering is een combinatie van voorspanning EN demping. Een vering zonder demping is als een …. Dient enkel voor comfort, niet voor wegligging.bartje369 schreef: ↑18 aug 2022, 21:29 Ik heb het gevoel dat gewicht op het achterwiel ook een sterke invloed heeft... Ik rijd zelf naar m'n werk altijd met een fietstas, die toch zeker wel een kilootje of 7 met zich meedraagt. Naast dat ik iedereen zou adviseren om rustig door bochten te gaan met nat weer, voelt mijn fiets een stuk nerveuzer bij het achterwiel als er geen gewicht op zit.
Je kan je bandenspanning continu aanpassen aan je noden (=gewicht en ondergrond) om een zo gelijk mogelijke wegligging te verkrijgen. Maar het is als willen maar niet kunnen en er dan maar het beste van maken…
Er is een reden om het onafgeveerde gewicht zo laag mogelijk te houden… en dat heeft niets met comfort te maken. Een zadelpenvering is dus niet gelijk aan (achter) vering+demper, nog niet bijna.. op vlak van comfort een heel klein beetje, op vlak van wegligging —> keep on dreaming.
-
- Pro
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 05 mei 2022, 09:54
- Locatie: Arendonk
- Merk SP: Stromer ST3 2022
- Km-stand: 1500
Er is iemand die een aantal review filmpjes op YouTube heeft gemaakt van zijn gekochte ST3. Van het uit de doos halen tot de rij ervaring, ook de pro’s en con’s van de ST3. Deze Persoon beschrijft de St3 banden slipperig zelf voor iemand die met een motorcross bike zijwaarts schuiven gewend is vind hij ze gevaarlijk. Hij heeft de ST3 banden door de st5 vervangen en zegt dan ook dat de st5 betere grip hebben. Zelf ga ik voor de conti’s contact plus city heb hier zeer goede ervaring mee 4 jaar lang winter en zomer 30K km op mijn vorige st1. Deze zijn ook een pak goedkoper dan de pirelli’s.
ST1 2016 38K km 4,5 jaar / ST3 black XL 11sp, WREN, van zijp spatborden, 40km enkel WW
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Mjah, ik heb niet bewust extreme situaties opgezocht met test ST3's maar vond het bochtengedrag van de ST5 banden niet dramatisch beter dan die van de ST3. Het extreme verschil dat hij hier schetst herken ik dus niet.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
Iemand ook balanceer-problemen met de Pirelli Cycle E banden?
Nieuwe Stromer St3 Pinion gisteren geleverd, maar vanavond gemerkt dat er een slag in mijn achterband zit.
Niet heel erg maar wel storend als je het weet, zeker voor een nieuwe band/fiets.
Heb de band afgelaten, uit velg-rand geknepen en opnieuw gecontroleerd opgeblazen naar 2 bar, maar slag blijft erin zitten.
Maandag maar terug langs FM gaan denk ik.
Nieuwe Stromer St3 Pinion gisteren geleverd, maar vanavond gemerkt dat er een slag in mijn achterband zit.
Niet heel erg maar wel storend als je het weet, zeker voor een nieuwe band/fiets.
Heb de band afgelaten, uit velg-rand geknepen en opnieuw gecontroleerd opgeblazen naar 2 bar, maar slag blijft erin zitten.
Maandag maar terug langs FM gaan denk ik.
Een slag als in “links/rechts” of heb je een “ei”?Peet68 schreef: ↑27 aug 2022, 20:06 Iemand ook balanceer-problemen met de Pirelli Cycle E banden?
Nieuwe Stromer St3 Pinion gisteren geleverd, maar vanavond gemerkt dat er een slag in mijn achterband zit.
Niet heel erg maar wel storend als je het weet, zeker voor een nieuwe band/fiets.
Heb de band afgelaten, uit velg-rand geknepen en opnieuw gecontroleerd opgeblazen naar 2 bar, maar slag blijft erin zitten.
Maandag maar terug langs FM gaan denk ik.