bandenspanning 2-3 bar

Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

Veel 26 en 27,5 banden gaan ook tot max 4 bar, dus vaak harder mogelijk dan gewenst.
SpeedPAT
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 291
Lid geworden op: 15 mei 2021, 21:03
Locatie: Noord Limburg
Merk SP: Stromer
Km-stand: 4000

Edgecrusher schreef: 14 mei 2022, 10:32 Veel 26 en 27,5 banden gaan ook tot max 4 bar, dus vaak harder mogelijk dan gewenst.
Het lijkt me beter het advies van de fabrikant te volgen.
- wat staat er op de zijkant van band.
- welke bandenspanning wordt geadviseerd in handleiding van de fiets.

Voorbeeld:
VEE-tyre van de ST2: 27.5-42 psi of 1.9-2.9 Bar.
Advies STROMER: 2.2 Bar (76% van max)
SWALBE BE plus op een gewone QWIC e-bike: 50-85 psi of 3.5-6 Bar.
Advies QWIC: zorg voor goede harde banden.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Stromer ST schreef: 14 mei 2022, 09:19 Van zodra je plaats neemt op de SP, neemt de druk toe door het extra eigengewicht
Dat maakt exact 0,0 bar verschil : het belasten van een band heeft immers geen druktoename als gevolg.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Nonsens
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 50
Lid geworden op: 23 mar 2022, 19:50
Locatie: Wemeldinge
Merk SP: Giant
Km-stand: 10500

Golvas schreef: 14 mei 2022, 21:20
Stromer ST schreef: 14 mei 2022, 09:19 Van zodra je plaats neemt op de SP, neemt de druk toe door het extra eigengewicht
Dat maakt exact 0,0 bar verschil : het belasten van een band heeft immers geen druktoename als gevolg.
Daar ben ik het toch niet mee eens. Even een voorbeeld: neem een opgepompt luchtbed en laat het leeglopen, als je tijdens het leeglopen op het bed gaat liggen zal het sneller gaan leeglopen, je hoorder een harder 'sissend' geluid. Sneller leeglopen kan alleen maar als het drukverschil groter wordt, aangezien de omgevingsdruk niet zal dalen als jij op dat bed gaat liggen zal de druk in het bed dus stijgen.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Nonsens schreef: 14 mei 2022, 21:50 Daar ben ik het toch niet mee eens.
Dat hoeft niet.
Nonsens schreef: 14 mei 2022, 21:50 Even een voorbeeld: neem een opgepompt luchtbed en laat het leeglopen, als je tijdens het leeglopen op het bed gaat liggen zal het sneller gaan leeglopen, je hoorder een harder 'sissend' geluid.
Sissend geluid zegt weinig, maar meten = weten.

Naar aanleiding van de bewering van Stromer ST ("Van zodra je plaats neemt op de SP, neemt de druk toe door het extra eigengewicht") zijn we vandaag aan het meten gegaan ... we hebben een ophaalas (of liftas, zoals je wil) van een 3-assige geladen oplegger van de grond gehaald (via zijn bedieningseenheid) en we hebben de bandenspanning van het volledig vrij draaiende en onbelaste ("zwevende") wiel gemeten : we hebben een bandenspanning gemeten van 9,73 bar.

Afbeelding

Na het uitvoeren van de meting hebben we de ophaalas laten zakken (= het wiel belast) en hebben we de bandenspanning opnieuw gemeten : we hebben een bandenspanning gemeten van ... 9,72 bar.

Afbeelding

Onder de drie assen weegt de trailer (eigen gewicht + belading) afgerond 12 ton (zie hieronder) ... elk wiel wordt dus belast met (nét geen) 2 ton.

Afbeelding

De bandenspanning van een onbelast wiel en een wiel dat wordt belast is identiek. ;)
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Stromer ST
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 apr 2022, 20:06
Merk SP: Stromer
Km-stand: 0

Ik heb dit misschien te theoretisch benaderd…
Bij hogere belasting wordt het volume kleiner, en neemt de druk toe.
De band wordt bij belasting onderaan platter en zal dit in de eerste plaats proberen te compenseren door uit te zetten op andere plaatsen.
De rek (of uitzettingsmarge) bij deze laatste is echter beperkt.
(Bij extreme overbelasting zou de band uiteindelijk klappen door ‘overdruk’)

@ Golvas:
In de praktijk (en bij normale belasting) heb je dus wel gelijk (en bewezen met jouw metingen)
Een druktoename door eigengewicht zal dus ook niet/amper meetbaar zijn bij een (stilstaande) fiets

Ergens vraag ik mij af wat de impact zou zijn bij het nemen van putten en kuilen aan 45km/h?
Ik kijk alvast uit naar jouw volgende metingen 👍🏻😉
🇨🇭ST3 Pinion Sport/Cool White/ABS/geveerd/BQ983
🇨🇭CP Chimayo+/photochromic
Nonsens
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 50
Lid geworden op: 23 mar 2022, 19:50
Locatie: Wemeldinge
Merk SP: Giant
Km-stand: 10500

Golvas schreef: 14 mei 2022, 23:18
Dat hoeft niet.
Haha gelukkig maar :D .
Stromer ST schreef: 15 mei 2022, 06:26 Ik heb dit misschien te theoretisch benaderd…
Bij hogere belasting wordt het volume kleiner, en neemt de druk toe.
De band wordt bij belasting onderaan platter en zal dit in de eerste plaats proberen te compenseren door uit te zetten op andere plaatsen.
De rek (of uitzettingsmarge) bij deze laatste is echter beperkt.
(Bij extreme overbelasting zou de band uiteindelijk klappen door ‘overdruk’)

@ Golvas:
In de praktijk (en bij normale belasting) heb je dus wel gelijk (en bewezen met jouw metingen)
Een druktoename door eigengewicht zal dus ook niet/amper meetbaar zijn bij een (stilstaande) fiets

Ergens vraag ik mij af wat de impact zou zijn bij het nemen van putten en kuilen aan 45km/h?
Ik kijk alvast uit naar jouw volgende metingen 👍🏻😉
Ik denk dat dit hier het geval is. De vraag blijft dan natuurlijk wat normale belasting is en wat overbelasting is. Lijkt me leuk om dat in de praktijk te testen door de bandenspanning te meten met toenemende belasting.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

De druk blijft gelijk, alleen de dikte van het omvattende materiaal niet. Als de band aan de onderkant platter wordt gedrukt, dan moet het opgesloten gas ergens heen. Dat ergens is de bovenkant. Daar rekt de binnenband dus uit*. En er zit maar een bepaalde marge in die rek.

Dat gezegd hebbende, als je je band harder oppompt, dan wordt het voor de band volgens mij minder spannend, die gaat zich bij toenemende druk steeds meer als massieve band gedragen. Ofwel: hij veert door belasting aan de onderkant minder in, waardoor er bovenin minder opgevangen hoeft te worden.

Dit kan je allemaal gemakkelijk simuleren met een ballon :ay

*) zo'n opgerekte band geeft volgens mij minder tegendruk, omdat het materiaal dunner wordt, waardoor het volume ietsje toeneemt. Ik vermoed dan ook dat de meting van Golvas (2e meting iets lagere druk) géén meet/afrondingsfout is, maar dat bij verder toenemende belasting de druk steeds verder afneemt.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Stromer ST
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 apr 2022, 20:06
Merk SP: Stromer
Km-stand: 0

FreddyH schreef: 15 mei 2022, 08:56
Dit kan je allemaal gemakkelijk simuleren met een ballon :ay

*) zo'n opgerekte band geeft volgens mij minder tegendruk, omdat het materiaal dunner wordt, waardoor het volume ietsje toeneemt. Ik vermoed dan ook dat de meting van Golvas (2e meting iets lagere druk) géén meet/afrondingsfout is, maar dat bij verder toenemende belasting de druk steeds verder afneemt.
Als ik op de ballon zit, ontploft deze door een druktoename
🇨🇭ST3 Pinion Sport/Cool White/ABS/geveerd/BQ983
🇨🇭CP Chimayo+/photochromic
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Stromer ST schreef: 15 mei 2022, 10:00 Als ik op de ballon zit, ontploft deze door een druktoename
Of ergens wordt de winddikte zo dun dat die dunne wand de (gelijke) druk niet meer aan kan.
Plaats reactie