bandenspanning 2-3 bar
-
- Veteraan
- Berichten: 630
- Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51
Veel 26 en 27,5 banden gaan ook tot max 4 bar, dus vaak harder mogelijk dan gewenst.
-
- Expert
- Berichten: 291
- Lid geworden op: 15 mei 2021, 21:03
- Locatie: Noord Limburg
- Merk SP: Stromer
- Km-stand: 4000
Het lijkt me beter het advies van de fabrikant te volgen.Edgecrusher schreef: ↑14 mei 2022, 10:32 Veel 26 en 27,5 banden gaan ook tot max 4 bar, dus vaak harder mogelijk dan gewenst.
- wat staat er op de zijkant van band.
- welke bandenspanning wordt geadviseerd in handleiding van de fiets.
Voorbeeld:
VEE-tyre van de ST2: 27.5-42 psi of 1.9-2.9 Bar.
Advies STROMER: 2.2 Bar (76% van max)
SWALBE BE plus op een gewone QWIC e-bike: 50-85 psi of 3.5-6 Bar.
Advies QWIC: zorg voor goede harde banden.
Dat maakt exact 0,0 bar verschil : het belasten van een band heeft immers geen druktoename als gevolg.Stromer ST schreef: ↑14 mei 2022, 09:19 Van zodra je plaats neemt op de SP, neemt de druk toe door het extra eigengewicht
Golvas V2.0
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
-
- Pro
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 23 mar 2022, 19:50
- Locatie: Wemeldinge
- Merk SP: Giant
- Km-stand: 10500
Daar ben ik het toch niet mee eens. Even een voorbeeld: neem een opgepompt luchtbed en laat het leeglopen, als je tijdens het leeglopen op het bed gaat liggen zal het sneller gaan leeglopen, je hoorder een harder 'sissend' geluid. Sneller leeglopen kan alleen maar als het drukverschil groter wordt, aangezien de omgevingsdruk niet zal dalen als jij op dat bed gaat liggen zal de druk in het bed dus stijgen.Golvas schreef: ↑14 mei 2022, 21:20Dat maakt exact 0,0 bar verschil : het belasten van een band heeft immers geen druktoename als gevolg.Stromer ST schreef: ↑14 mei 2022, 09:19 Van zodra je plaats neemt op de SP, neemt de druk toe door het extra eigengewicht
Dat hoeft niet.
Sissend geluid zegt weinig, maar meten = weten.
Naar aanleiding van de bewering van Stromer ST ("Van zodra je plaats neemt op de SP, neemt de druk toe door het extra eigengewicht") zijn we vandaag aan het meten gegaan ... we hebben een ophaalas (of liftas, zoals je wil) van een 3-assige geladen oplegger van de grond gehaald (via zijn bedieningseenheid) en we hebben de bandenspanning van het volledig vrij draaiende en onbelaste ("zwevende") wiel gemeten : we hebben een bandenspanning gemeten van 9,73 bar.
Na het uitvoeren van de meting hebben we de ophaalas laten zakken (= het wiel belast) en hebben we de bandenspanning opnieuw gemeten : we hebben een bandenspanning gemeten van ... 9,72 bar.
Onder de drie assen weegt de trailer (eigen gewicht + belading) afgerond 12 ton (zie hieronder) ... elk wiel wordt dus belast met (nét geen) 2 ton.
De bandenspanning van een onbelast wiel en een wiel dat wordt belast is identiek.
Golvas V2.0
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
-
- Expert
- Berichten: 164
- Lid geworden op: 09 apr 2022, 20:06
- Merk SP: Stromer
- Km-stand: 0
Ik heb dit misschien te theoretisch benaderd…
Bij hogere belasting wordt het volume kleiner, en neemt de druk toe.
De band wordt bij belasting onderaan platter en zal dit in de eerste plaats proberen te compenseren door uit te zetten op andere plaatsen.
De rek (of uitzettingsmarge) bij deze laatste is echter beperkt.
(Bij extreme overbelasting zou de band uiteindelijk klappen door ‘overdruk’)
@ Golvas:
In de praktijk (en bij normale belasting) heb je dus wel gelijk (en bewezen met jouw metingen)
Een druktoename door eigengewicht zal dus ook niet/amper meetbaar zijn bij een (stilstaande) fiets
Ergens vraag ik mij af wat de impact zou zijn bij het nemen van putten en kuilen aan 45km/h?
Ik kijk alvast uit naar jouw volgende metingen
Bij hogere belasting wordt het volume kleiner, en neemt de druk toe.
De band wordt bij belasting onderaan platter en zal dit in de eerste plaats proberen te compenseren door uit te zetten op andere plaatsen.
De rek (of uitzettingsmarge) bij deze laatste is echter beperkt.
(Bij extreme overbelasting zou de band uiteindelijk klappen door ‘overdruk’)
@ Golvas:
In de praktijk (en bij normale belasting) heb je dus wel gelijk (en bewezen met jouw metingen)
Een druktoename door eigengewicht zal dus ook niet/amper meetbaar zijn bij een (stilstaande) fiets
Ergens vraag ik mij af wat de impact zou zijn bij het nemen van putten en kuilen aan 45km/h?
Ik kijk alvast uit naar jouw volgende metingen
ST3 Pinion Sport/Cool White/ABS/geveerd/BQ983
CP Chimayo+/photochromic
CP Chimayo+/photochromic
-
- Pro
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 23 mar 2022, 19:50
- Locatie: Wemeldinge
- Merk SP: Giant
- Km-stand: 10500
Haha gelukkig maar .
Ik denk dat dit hier het geval is. De vraag blijft dan natuurlijk wat normale belasting is en wat overbelasting is. Lijkt me leuk om dat in de praktijk te testen door de bandenspanning te meten met toenemende belasting.Stromer ST schreef: ↑15 mei 2022, 06:26 Ik heb dit misschien te theoretisch benaderd…
Bij hogere belasting wordt het volume kleiner, en neemt de druk toe.
De band wordt bij belasting onderaan platter en zal dit in de eerste plaats proberen te compenseren door uit te zetten op andere plaatsen.
De rek (of uitzettingsmarge) bij deze laatste is echter beperkt.
(Bij extreme overbelasting zou de band uiteindelijk klappen door ‘overdruk’)
@ Golvas:
In de praktijk (en bij normale belasting) heb je dus wel gelijk (en bewezen met jouw metingen)
Een druktoename door eigengewicht zal dus ook niet/amper meetbaar zijn bij een (stilstaande) fiets
Ergens vraag ik mij af wat de impact zou zijn bij het nemen van putten en kuilen aan 45km/h?
Ik kijk alvast uit naar jouw volgende metingen
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
De druk blijft gelijk, alleen de dikte van het omvattende materiaal niet. Als de band aan de onderkant platter wordt gedrukt, dan moet het opgesloten gas ergens heen. Dat ergens is de bovenkant. Daar rekt de binnenband dus uit*. En er zit maar een bepaalde marge in die rek.
Dat gezegd hebbende, als je je band harder oppompt, dan wordt het voor de band volgens mij minder spannend, die gaat zich bij toenemende druk steeds meer als massieve band gedragen. Ofwel: hij veert door belasting aan de onderkant minder in, waardoor er bovenin minder opgevangen hoeft te worden.
Dit kan je allemaal gemakkelijk simuleren met een ballon
*) zo'n opgerekte band geeft volgens mij minder tegendruk, omdat het materiaal dunner wordt, waardoor het volume ietsje toeneemt. Ik vermoed dan ook dat de meting van Golvas (2e meting iets lagere druk) géén meet/afrondingsfout is, maar dat bij verder toenemende belasting de druk steeds verder afneemt.
Dat gezegd hebbende, als je je band harder oppompt, dan wordt het voor de band volgens mij minder spannend, die gaat zich bij toenemende druk steeds meer als massieve band gedragen. Ofwel: hij veert door belasting aan de onderkant minder in, waardoor er bovenin minder opgevangen hoeft te worden.
Dit kan je allemaal gemakkelijk simuleren met een ballon
*) zo'n opgerekte band geeft volgens mij minder tegendruk, omdat het materiaal dunner wordt, waardoor het volume ietsje toeneemt. Ik vermoed dan ook dat de meting van Golvas (2e meting iets lagere druk) géén meet/afrondingsfout is, maar dat bij verder toenemende belasting de druk steeds verder afneemt.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
-
- Expert
- Berichten: 164
- Lid geworden op: 09 apr 2022, 20:06
- Merk SP: Stromer
- Km-stand: 0
Als ik op de ballon zit, ontploft deze door een druktoenameFreddyH schreef: ↑15 mei 2022, 08:56
Dit kan je allemaal gemakkelijk simuleren met een ballon
*) zo'n opgerekte band geeft volgens mij minder tegendruk, omdat het materiaal dunner wordt, waardoor het volume ietsje toeneemt. Ik vermoed dan ook dat de meting van Golvas (2e meting iets lagere druk) géén meet/afrondingsfout is, maar dat bij verder toenemende belasting de druk steeds verder afneemt.
ST3 Pinion Sport/Cool White/ABS/geveerd/BQ983
CP Chimayo+/photochromic
CP Chimayo+/photochromic
Of ergens wordt de winddikte zo dun dat die dunne wand de (gelijke) druk niet meer aan kan.