bandenspanning 2-3 bar

Stromer ST
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 apr 2022, 20:06
Merk SP: Stromer
Km-stand: 0

Jins schreef: 15 mei 2022, 10:06
Stromer ST schreef: 15 mei 2022, 10:00 Als ik op de ballon zit, ontploft deze door een druktoename
Of ergens wordt de winddikte zo dun dat die dunne wand de (gelijke) druk niet meer aan kan.
Bij een gelijke druk is de toestand statisch, … ik zou niet weten op welke manier de wand hierdoor dunner kan worden
🇨🇭ST3 Pinion Sport/Cool White/ABS/geveerd/BQ983
🇨🇭CP Chimayo+/photochromic
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Als je een ballon opblaast dan rekt het materiaal uit door de toegenomen druk aan de binnenkant. De luchtdruk aan de binnenkant wordt groter dan de luchtdruk aan de buitenkant, daardoor neemt het volume toe totdat er een balans ontstaat. Die balans bestaat uit luchtdruk binnenkant, luchtdruk buiten en de weerstand van de rek in het materiaal van de ballon. Door die rek wordt het materiaal dunner, er komt immers geen materiaal bij.

Nu heb je een opgeblazen ballon en duw je een helft platter. Je helpt dan de luchtdruk aan de buitenkant mee, zodat op die plek de ballon weer dikker wordt. Het interessante is nu dat het materiaal van de ballon zich niet over de oppervlakte van de ballon kan verplaatsen, maar de lucht in de ballon kan wel vrij bewegen (gas vs vaste stof). De lucht gaat dus op andere plekken tegen de wand van de ballon drukken, waardoor op die plek de ballon verder uitrekt en er weer een balans ontstaat. Omdat de wand van de ballon plaatselijk meer opgerekt is (en dus dunner geworden is) geeft hij minder weerstand, waardoor hij minder druk op de lucht geeft. De luchtdruk is dus effectief wat lager geworden, maar het materiaal ook plaatselijk flink dunner.

Doordat het materiaal een maximale rek heeft voordat het scheurt, gaat dit maar in bepaalde mate goed. Op een gegeven moment knapt de ballon, door te ver uitgerekt materiaal. De luchtdruk in de ballon is juist (ietsje) afgenomen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1597
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Stromer ST schreef: 15 mei 2022, 10:55 Bij een gelijke druk is de toestand statisch, … ik zou niet weten op welke manier de wand hierdoor dunner kan worden
Als jij op die ballon gaat zitten zal je die ballon vervormen en ergens wordt zo de wanddikte dunner tot…
Stromer ST
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 apr 2022, 20:06
Merk SP: Stromer
Km-stand: 0

FreddyH schreef: 15 mei 2022, 11:03 Als je een ballon opblaast dan rekt het materiaal uit door de toegenomen druk aan de binnenkant.
Dus rek in een fietsband komt voort door ‘overdruk’ …

De weerstand van ‘rek’ neemt eveneens (eerder kwadratisch?) toe, wat zorgt dat de druk in de band toeneemt bij extra belasting, terwijl er ergens gestreefd wordt naar een zogenaamd evenwicht in de band (zoiets als het principe van zoeken naar de gemakkelijkste weg)
🇨🇭ST3 Pinion Sport/Cool White/ABS/geveerd/BQ983
🇨🇭CP Chimayo+/photochromic
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

Vul de ballon maar eens helemaal met water en kijk wat er toch gebeurt met nauwelijks druk en hoe de ballon toch kan bezwijken.
Stromer ST
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 apr 2022, 20:06
Merk SP: Stromer
Km-stand: 0

Edgecrusher schreef: 15 mei 2022, 19:59 Vul de ballon maar eens helemaal met water en kijk wat er toch gebeurt met nauwelijks druk en hoe de ballon toch kan bezwijken.
Logisch… je verkrijgt een max druk op de bodem van de ballon… dewelke de ballon uiteindelijk kan doen bezwijken …
🇨🇭ST3 Pinion Sport/Cool White/ABS/geveerd/BQ983
🇨🇭CP Chimayo+/photochromic
simmeke2013
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 apr 2021, 18:32
Locatie: Wilsele
Merk SP: Stromer ST3

Voor de Stromers die dit lezen en ook last hebben van tintelende handen :
Ik was tot enkele weken geleden een die-hard fan van een stevig bandje. Ik reed met een bandenspanning boven de 3 bar zowel voor als achter.
Na het lezen van dit forumtopic heb ik de bandenspanning van de voorband verlaagd naar 2.5 bar (achteraan nog altijd 3 bar).
Wat een verschil in comfort !
En geen last meer van tintelende handjes !

Ik merk ook geen verschil in weglegging, maar ik ben dan ook geen snelheidsfanaat (als ex-motorrijder weet ik intussen wel beter).
Ik weeg 74 kg en ben 174 cm groot (en heb een gezegende leeftijd van 62 jaartjes).
In het verleden heb ik de handgrepen al zo optimaal mogelijk gemaakt maar de tintelingen bleven wel (in het linkerhandje).

Gewoon eens proberen zou ik zeggen (het is gratis :D )
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 701
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Merk je het niet in energie gebruik?

De reden dat ik 3 voor en 3.5 achter gebruik; 58km WW enkele rit.
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
simmeke2013
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 apr 2021, 18:32
Locatie: Wilsele
Merk SP: Stromer ST3

Ik maak ritten van max 40 km en ben dus niet zo goed geplaatst om een uitspraak over het energieverbruik te maken. Maar ik kan best wel aannemen dat een harde band (minder wrijving) minder energie vreet.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Op een vlakke weg wel, op een hobbelige weg vreet een harde band juist wat meer energie…
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie