Aanpassingen ST3 stuur (triatlon stuur, Spirgrips, inkorten)

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Pijpsnijder werkt op alle zachte metalen, niet alleen koper :ay

En voor de weight wienies: elke cm minder is weer iets van een gram minder massa :bj :bj
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Taan schreef: 21 jul 2022, 09:19 Nee da's waar, maar als een ander al in een valkuil is getrapt ga ik er liever omheen.
Wat zou de valkuil kunnen zijn? Dat het niet bevalt? Of het een ander wel of niet bevalt zegt toch niks over hoe dit bij jou gaat werken?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Instromer
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 32
Lid geworden op: 12 jun 2022, 20:40
Locatie: Amsterdam
Merk SP: Stromer ST3 L Dark grey
Km-stand: 3000

Nog niet zo lang aan het stromeren op een tweedehands ST3 (wel garantie kunnen verlengen) en ik vind het stuur ook aan de brede kant. Ik ben erg blij met mijn recent aangeschafte spirgrips (direct aan de binnenkant van de handgrepen bevestigd). De fietshouding is een stuk prettiger en het maakt het stuur voor mijn gevoel gelijk smaller.
Stromer ST3 + by.Schulz G.2 LT + Spirgrips - Lekker cruisen in de omgeving van Amsterdam
Taan
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 184
Lid geworden op: 02 jun 2022, 17:15
Locatie: Uithoorn
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 9.000

Ik heb mijn voornemen om in te korten bij Qicq aangegeven en ze hebben even gecheckt. Ze zeggen dat het voor de RDW goedkeuring niet mag. Stromer zelf maakt het voor de garantie niet uit, maar ivm de lengte van de kabels zeggen ze dat het stuur max 2,5cm aan beide kanten ingekort mag worden.

Het stromer stuur is 70cm breed en het stuur van de Cityzen slechts 59cm. Dat vond ik eigenlijk wel prettig. Nu is dat wel een heel andere fiets hoor, dus dat zou niet in verhouding zijn. Dus misschien is 66cm wel goed.
Laatst gewijzigd door Taan op 25 aug 2022, 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Sinds 7-2022: Stromer ST3 XL 2020 - Wit - 983wh
Eerst: Gazelle Cityzen Speed 2017 mooi weer rijder. (Fiets van mijn vrouw)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Bel voor de zekerheid eens met de RDW... Ik heb wel vaker complete onzin bij een FM gehoord, het zou me niet verbazen als dit ook zo eentje is.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Taan
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 184
Lid geworden op: 02 jun 2022, 17:15
Locatie: Uithoorn
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 9.000

FreddyH schreef: 20 jul 2022, 23:51 Je kunt experimenteren met alles (op je spiegel na) wat naar binnen zetten, dan weet je hoe het is...
Eerst al eens gekeken of dit kon en toen zag ik niet hoe / dacht dat het niet kon. Daardoor ontstond er een misverstand over valkuilen enzo.

2 weken terug nogmaals gekeken (eigenlijk met het idee om al te gaan inkorten) en toen bleken de einden van de handvatten inserts die je kunt verwijderen.
Toen gingen ze nog steeds niet naar binnen, maar dat was een kwestie van een randje afvijlen.
Meteen mijn triathlonstuur van decathlon erop gezet. Paste er zo op zonder adapters of hulpmiddelen. Zit stevig vast. Misschien niet aan gaan lopen sleuren of de fiets aan optillen, maar dat hoeft ook niet.

Bevindingen smaller stuur: Voelt veel natuurlijker. Mag voor mij zelfs nog wat smaller. 1 a 2 cm nog. Ik denk dat ik 2,5 cm aan beide kanten eraf ga halen en dan de rest met verplaatste handvatten doe.
Met de uitstekende stukken raakte ik laatst al een hek, dus je houdt toch intuïtief rekening met de breedte van je handvatten.

Bevinding triathlon stuur: Zit perfect zo. Scheelt heel veel windvangen en daardoor zo 2 a 3 km. Als je opzij kijkt is het zicht in de spiegel ook goed. Was in begin wel even wennen en een beetje eng. Vanwege de smalle hefboom op je stuur denk je dat je weinig controle hebt. Na een tijdje merk je dat de Stromer prima stabiel blijft. Boomwortels onder het asfalt, drempels, zijwind, hobbels, er gebeurt niks. Je kunt gewoon rustig op je stuur blijven liggen. Als het nodig is kun je gemakkelijk één hand verplaatsen naar een handvat met rem.
Hobbels heb je ook weinig/geen last van op je lijf. De kussentjes ondersteunen erg comfortabel en het dreunt totaal niet door. Zelfs minder dan met je handen op het stuur.
Tot nu toe durf ik er nog niet zo erg mee te sturen. De Pirelli Stromerbanden geven me sowieso niet zo veel vertrouwen en als het iets glijdt kun je op het triathlonstuur niks opvangen. Dus de bochten gaan nog met de handjes aan het stuur.

Vandaag ook nog mijn hoesje van SP-connect op mijn stem kunnen krijgen. Dacht eerst dat ik de draai niet meer kon maken maar het ging net!

Helemaal top!
Bijlagen
IMG_20220920_234247.jpg
IMG_20220920_234247.jpg (249.47 KiB) 426 keer bekeken
Sinds 7-2022: Stromer ST3 XL 2020 - Wit - 983wh
Eerst: Gazelle Cityzen Speed 2017 mooi weer rijder. (Fiets van mijn vrouw)
Fre911
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 140
Lid geworden op: 05 aug 2017, 20:20
Locatie: Zuid West Vlaanderen
Merk SP: Stromer ST3 Pinion - 08/22
Km-stand: 12000

Blijven die skilatten constant op uw stuur staan?
Gebruikersavatar
JeroenSpock
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 569
Lid geworden op: 22 jun 2020, 22:50
Locatie: Veendam
Merk SP: ST3 L 2020
Km-stand: 30209

Dat ligstuur heb ik er ook op. Wel met stuurlint voor wat dikkere stangen en meer grip, ziet er ook wat minder fragiel uit nu.
Ik kan de fiets er aan op tillen, zo sterk is het wel, maar dat doe ik eigenlijk nooit.

Voor een nog smaller 'stuur' kan je de handvatten aan de binnenkant een cm korter maken misschien? Dan schuif je ze nog verder naar binnen.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen

Stromer ST3 L - MY2020 - 983Wh SoH 99% - Wren voorvork-Bodyfloat-Moto reflex pedalen-SQ Labs Innerbarends-Aptonia ligstuur-Ortlieb backroller pine
Volvo S60 2.5t 2008-Magic Blue-380.000 km-Vialle LPi
Taan
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 184
Lid geworden op: 02 jun 2022, 17:15
Locatie: Uithoorn
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 9.000

Er is nog ruimte om ze verder op te schuiven, dus inkorten is niet nodig.
Sinds 7-2022: Stromer ST3 XL 2020 - Wit - 983wh
Eerst: Gazelle Cityzen Speed 2017 mooi weer rijder. (Fiets van mijn vrouw)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Taan schreef: 29 sep 2022, 22:31 Bevindingen smaller stuur: Voelt veel natuurlijker. Mag voor mij zelfs nog wat smaller. 1 a 2 cm nog.
Wat is de breedte van je stuur nu? Op de Klever X ALPHA 45 (mij vorige SP, ik zit nu in de wachtkamer voor een ST3 PINION) en op de Klever X PINION 45 zit een stuur van 66,5cm breed. Ik vond dat veel fijner dan de bredere Stromer ST3 sturen.



Klever cockpit afmetingen.jpg
Klever cockpit afmetingen.jpg (533.11 KiB) 339 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie