Belgie: speed pedelecs vrijgesteld van verplichte aansprakelijkheidsverzekering
-
- Veteraan
- Berichten: 662
- Lid geworden op: 15 jul 2017, 23:26
- Locatie: Belgisch Limburg
- Merk SP: Stromer ST3
Even staatsblad van vandaag bekeken, en inderdaad, niks te vinden. Wat is je bron Stromeur?
Wie beweert dat dit reeds werd gepubliceerd terwijl dat niet zo is, die verspreidt inderdaad fake nieuws ...
Golvas V2.0
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22960
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Ik heb boven het bericht vermeld dat het niet juist is. Nog even geduld hebben dus.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Hallo, ik ben die Klever gebruiker die het bericht geplaatst had in de FB-groep. Het is wel degelijk gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 22/05, zie http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet
Helemaal onderaan vind je welke wijzigingen zijn aangebracht. De meest recente is de wet van 02-05-2019 gepubl. op 22-05-2019.
Op "Beeld" klikken verwijst je naar:
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 5/22_1.pdf
Dit is de publicatie van 22/05/2019. Hoofdstuk 5 (pagina 48548) bevat de wijzigingen. Er staat nergens gespecificeerd wanneer de wet in werking treedt, dus bij regel is dit 10 dagen na publicatie in het Belgisch Staatsblad. Dat is dus 31 mei (of 1 juni, afhankelijk hoe je telt).
Helemaal onderaan vind je welke wijzigingen zijn aangebracht. De meest recente is de wet van 02-05-2019 gepubl. op 22-05-2019.
Op "Beeld" klikken verwijst je naar:
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 5/22_1.pdf
Dit is de publicatie van 22/05/2019. Hoofdstuk 5 (pagina 48548) bevat de wijzigingen. Er staat nergens gespecificeerd wanneer de wet in werking treedt, dus bij regel is dit 10 dagen na publicatie in het Belgisch Staatsblad. Dat is dus 31 mei (of 1 juni, afhankelijk hoe je telt).
-
- Veteraan
- Berichten: 662
- Lid geworden op: 15 jul 2017, 23:26
- Locatie: Belgisch Limburg
- Merk SP: Stromer ST3
Dank je wel Cedric. Kun je een screenshot maken want de Belgische wet is niet alleen onduidelijk maar vaak ook onvindbaar zoals in dit geval.
-
- Veteraan
- Berichten: 695
- Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03
Bedankt Cédric, maar ik vind het niet terug hoor. Ik zie geen bijzondere bepaling voor speed pedelecs...CedricN schreef: ↑23 mei 2019, 17:15 Hallo, ik ben die Klever gebruiker die het bericht geplaatst had in de FB-groep. Het is wel degelijk gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 22/05, zie http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet
Helemaal onderaan vind je welke wijzigingen zijn aangebracht. De meest recente is de wet van 02-05-2019 gepubl. op 22-05-2019.
Op "Beeld" klikken verwijst je naar:
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 5/22_1.pdf
Dit is de publicatie van 22/05/2019. Hoofdstuk 5 (pagina 48548) bevat de wijzigingen. Er staat nergens gespecificeerd wanneer de wet in werking treedt, dus bij regel is dit 10 dagen na publicatie in het Belgisch Staatsblad. Dat is dus 31 mei (of 1 juni, afhankelijk hoe je telt).
Deze worden vrijgesteld, maar wij overschrijden wel de 25km/u...“Art. 2bis. Zijn niet onderworpen aan de verzekeringsplicht bedoeld
in artikel 2, § 1, de motorrijtuigen bedoeld in artikel 1, eerste lid, die
door de mechanische kracht 25 km/u niet overschrijden.
Zou wel heel tof zijn, jaarlijks 84 euro minder uitgeven aan verzekering BA...
ST3 black 983wh
-
- Veteraan
- Berichten: 662
- Lid geworden op: 15 jul 2017, 23:26
- Locatie: Belgisch Limburg
- Merk SP: Stromer ST3
Bram, dit zou het juiste artikel wel kunnen zijn. Door de mechanische kracht = door de motor alleen (=zonder onze spierkracht erbij van de pedalen). Die autonome of mechanische kracht mag de fiets niet sneller laten gaan dan 25/uur. Wat klopt voor de meeste garageknoppen. Zie ook COC (niet bij Stromer, maar bijv Riese & Muller): 44. Max speed 15km/h.
Burgerlijke aansprakelijkheid
Hieronder staat een chronologisch overzicht van hoe het nu zit met de gewijzigde wet in verband met de afschaffing van de verplichte burgerlijke aansprakelijkheids-verzekering in België.
25/04/2019
Het Parlement keurt het wetsvoorstel van Kris Peeters goed. Dit wetsvoorstel houdt in dat voertuigen die autonoom niet sneller dan 25 km/u kunnen rijden (dus ongeacht de snelheid die ze met trapondersteuning kunnen halen), geen verplichte burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering meer nodig hebben. Het gaat dus o.a. om elektrische steps, elektrische rolstoelen, fietsen met een garage-of turboknop, ongeacht of deze 45 km/u kunnen rijden met trapondersteuning.
http://krispeeters.be/portfolio/elektri ... esteld-van
Dit werd op 29 april bekend gemaakt door Kris Peeters. Er is geen expliciete datum meegedeeld wanneer de wet in werking treedt. Dat wil zeggen dat van zodra de wetswijziging in het Belgisch Staatsblad wordt gepubliceerd, de wet 10 dagen na deze publicatiedatum in werking treedt.
22/05/2019
De wetswijziging wordt gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad. Dit kan je zien op
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet
Onderaan de pagina vind je dit:
De eerste wijziging, “Wet van 02-05-2019, gepubl. Op 22/05/2019” betreft de afschaffing van de burgerlijke aansprakelijkheid voor o.a. Speed Pedelecs.
Wanneer je klikt op “Beeld”, kom je bij de publicatie terecht in het Belgisch Staatsblad. Op pagina 48548 vind je hoofdstuk 5. De wetswijziging betreft artikels 43 t.e.m. 46.
“Mechanische kracht” wil zeggen “niet-spierkracht”.
Gezien er nog steeds geen expliciete datum gegeven wordt wanneer de wet in werking treedt, wil het zeggen dat de wet 10 dagen na publicatiedatum (22/05/2019) in het Belgisch Staatsblad in werking treedt. Dus vanaf 31/05 of 1/06, afhankelijk van hoe je telt, zal de wet in voegen treden en is er bijgevolg geen burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering meer nodig voor speed pedelecs. Een familiale verzekering (of privé burgerlijke aansprakelijkheid zoals het officieel genoemd wordt) volstaat dus.
Als er nog vragen of onduidelijkheden zijn, hoor ik het graag.
Hieronder staat een chronologisch overzicht van hoe het nu zit met de gewijzigde wet in verband met de afschaffing van de verplichte burgerlijke aansprakelijkheids-verzekering in België.
25/04/2019
Het Parlement keurt het wetsvoorstel van Kris Peeters goed. Dit wetsvoorstel houdt in dat voertuigen die autonoom niet sneller dan 25 km/u kunnen rijden (dus ongeacht de snelheid die ze met trapondersteuning kunnen halen), geen verplichte burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering meer nodig hebben. Het gaat dus o.a. om elektrische steps, elektrische rolstoelen, fietsen met een garage-of turboknop, ongeacht of deze 45 km/u kunnen rijden met trapondersteuning.
http://krispeeters.be/portfolio/elektri ... esteld-van
Dit werd op 29 april bekend gemaakt door Kris Peeters. Er is geen expliciete datum meegedeeld wanneer de wet in werking treedt. Dat wil zeggen dat van zodra de wetswijziging in het Belgisch Staatsblad wordt gepubliceerd, de wet 10 dagen na deze publicatiedatum in werking treedt.
22/05/2019
De wetswijziging wordt gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad. Dit kan je zien op
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet
Onderaan de pagina vind je dit:
De eerste wijziging, “Wet van 02-05-2019, gepubl. Op 22/05/2019” betreft de afschaffing van de burgerlijke aansprakelijkheid voor o.a. Speed Pedelecs.
Wanneer je klikt op “Beeld”, kom je bij de publicatie terecht in het Belgisch Staatsblad. Op pagina 48548 vind je hoofdstuk 5. De wetswijziging betreft artikels 43 t.e.m. 46.
“Mechanische kracht” wil zeggen “niet-spierkracht”.
- In artikel 44 staat dat voertuigen vrijgesteld van de verplichting tot verzekering (dus de speed pedelec), elke benadeelde de vergoeding van het Fonds kan bekomen van de schade die door een motorrijtuig is veroorzaakt wanneer geen enkele verzekeringsonderneming de burgerrechtelijke aansprakelijkheid van de bestuurder van het voertuig die het ongeval veroorzaakt heeft, dekt.
- Dit zegt artikel 45 ook.
- Artikel 46 zorgt ervoor dat de Speed Pedelecs als zwakke weggebruiker gezien worden (alsook de andere voertuigen die autonoom minder snel dan 25 km/u kunnen rijden).
Gezien er nog steeds geen expliciete datum gegeven wordt wanneer de wet in werking treedt, wil het zeggen dat de wet 10 dagen na publicatiedatum (22/05/2019) in het Belgisch Staatsblad in werking treedt. Dus vanaf 31/05 of 1/06, afhankelijk van hoe je telt, zal de wet in voegen treden en is er bijgevolg geen burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering meer nodig voor speed pedelecs. Een familiale verzekering (of privé burgerlijke aansprakelijkheid zoals het officieel genoemd wordt) volstaat dus.
Als er nog vragen of onduidelijkheden zijn, hoor ik het graag.
- Bijlagen
-
- 1
- 1.png (118.28 KiB) 3743 keer bekeken
-
- Veteraan
- Berichten: 662
- Lid geworden op: 15 jul 2017, 23:26
- Locatie: Belgisch Limburg
- Merk SP: Stromer ST3
Geheel duidelijk en dus klopte mijn idee over mechanische ondersteuning.
Ik hoop dat alle ongelovige Thomassen nu klaar zijn met dit verhaal en hun BA niet verlengen volgend jaar. Ik hou het bij mijn familiale polis als derdenverzekering.
Ik hoop dat alle ongelovige Thomassen nu klaar zijn met dit verhaal en hun BA niet verlengen volgend jaar. Ik hou het bij mijn familiale polis als derdenverzekering.