Review: de nieuwe Stromer ST1
Geplaatst: 03 aug 2019, 23:55
Dit jaar bestaat Stromer 10 jaar. Om dat te vieren wordt de legendarische ST1, Stromers doorbraak in de speed pedelec markt, heruitgebracht in een gemoderniseerde versie.
Stromer trapt af met de ST1 Launch Edition. Dit kanariegele exemplaar wordt in de loop van deze zomer in gelimiteerde oplage verwacht. De ST1 Launch Edition is alleen leverbaar in de Sport uitvoering in maat M en L, heeft standaard een 618Wh accu aan boord (optioneel te upgraden naar 814Wh of 983Wh) en kost E 4590,-.
De reguliere nieuwe Stromer ST1 wordt in oktober verwacht in de kleuren deep red, light grey en dark grey. Deze variant heeft standaard een 492Wh accu (het groentje, optioneel ook te upgraden tot 983Wh max.), komt in Sport uitvoering in de maten M en L en in Comfort in maat M. Prijs vanaf E 4290,-.
Na de Stromer dealer Events in NL en BE hebben de key-account dealers (dat zijn er 4 in Nederland) een demo ST1 meegekregen voor in de winkel. Egberts Premium Store in Groningen was zo vriendelijk om 'm even aan mij mee te geven voor een uitgebreide test en review. Waarvoor dank!
De nieuwe ST1 oogt weer als een heuse Stromer met het herkenbare strakke design, en toch is-ie net een tikkie anders. Aan de grote 27,5” wielen zijn we sinds de ST3 en de ST5 inmiddels gewend (custom Alex Rims voor de ST1), net als aan het robuuste frame met geïntegreerde accu en basic kleurstelling. De ST1 demo die ik heb getest is het Sport Model, maat L in de kleur light grey. Het is een “rideable prototype”, dus het eindproduct kan op details nog gewijzigd worden. Het light grey heeft een fraai zilvergrijs glansje. Het maakt dat ik nog benieuwder ben naar de wijnrode "deep red".
Mede door de nadrukkelijke keus voor een strak design heeft Stromer het imago behoorlijk spartaanse bikes te ontwerpen. En hoewel de ST3 en de ST5 al een heel stuk comfortabeler zijn dan hun voorgangers, is Stromer met de ST1 nog een forse stap verder gegaan. Zo heeft de ST1 in de Sport uitvoering (herenframe) al een behoorlijk lage instap. Ik vind dit persoonlijk meer een unisex-frame. De geometrie van dit nieuw ontworpen frame geeft een wat rechtere zit. Af fabriek wordt de ST1 geleverd met een stuur met redelijk wat backsweep (geen MTB-stuur) en de ST1 is voorzien van een vrij breed, zacht Ergon ST10 gelzadel.
Maar niet getreurd: voor iedereen die graag een sportievere zit wil zijn er optioneel 3 sturen en 4 stuurpennen leverbaar waarmee je alle kanten uit kunt. Ook heeft de ST1 drie 10mm spacers die je kunt verplaatsen naar boven de stuurpen. Stromer adverteert met 36 mogelijke zitposities, maar feitelijk zijn het er nog meer, want de stuurpen kun je natuurlijk ook nog omkeren.
De Stromer is leverbaar in maat M en L (Sport versie) en maat M (Comfort versie). Pas na mijn testrit zag ik tot mijn verbazing dat de demo die ik mee had gekregen een maat L was. Die zat mij als gegoten. En dat is raar, want ik ben met 1,64m echt een kleintje. Ik begreep van de dealer dat de "reach", dus de zadelpunt-stuurpenafstand, voor beide maten hetzelfde is en dat alleen de zitbuis van de M lager is. Waarom lager, als ik met mijn lengte prima op een L pas, is mij een raadsel. Ik denk dat de M geen hardloper wordt.
Goed nieuws: Stromer is er eindelijk in geslaagd om weer een accu-deur te maken die ook dicht kan als de accu eruit is. (Dat hebben we sinds de “oude” ST1 niet meer gezien.) Helaas werkte het mechanisme van de demo die ik getest heb nog niet goed, maar er is mij verzekerd dat een sluitbare accu-deur hoe dan ook op de ST1 zal zitten. Het heeft in ieder geval iets te maken met het extra lipje aan de binnenkant van het accu-vak. (Edit: dat lipje is van het afdekplaatje van het oplaadpunt, dat is het dus niet. Dank aan Golvas.) Verder opent de deur net als bij de ST3/ST5 met een knop, niet met een sleuteltje.
Stromer trapt af met de ST1 Launch Edition. Dit kanariegele exemplaar wordt in de loop van deze zomer in gelimiteerde oplage verwacht. De ST1 Launch Edition is alleen leverbaar in de Sport uitvoering in maat M en L, heeft standaard een 618Wh accu aan boord (optioneel te upgraden naar 814Wh of 983Wh) en kost E 4590,-.
De reguliere nieuwe Stromer ST1 wordt in oktober verwacht in de kleuren deep red, light grey en dark grey. Deze variant heeft standaard een 492Wh accu (het groentje, optioneel ook te upgraden tot 983Wh max.), komt in Sport uitvoering in de maten M en L en in Comfort in maat M. Prijs vanaf E 4290,-.
Na de Stromer dealer Events in NL en BE hebben de key-account dealers (dat zijn er 4 in Nederland) een demo ST1 meegekregen voor in de winkel. Egberts Premium Store in Groningen was zo vriendelijk om 'm even aan mij mee te geven voor een uitgebreide test en review. Waarvoor dank!
De nieuwe ST1 oogt weer als een heuse Stromer met het herkenbare strakke design, en toch is-ie net een tikkie anders. Aan de grote 27,5” wielen zijn we sinds de ST3 en de ST5 inmiddels gewend (custom Alex Rims voor de ST1), net als aan het robuuste frame met geïntegreerde accu en basic kleurstelling. De ST1 demo die ik heb getest is het Sport Model, maat L in de kleur light grey. Het is een “rideable prototype”, dus het eindproduct kan op details nog gewijzigd worden. Het light grey heeft een fraai zilvergrijs glansje. Het maakt dat ik nog benieuwder ben naar de wijnrode "deep red".
Mede door de nadrukkelijke keus voor een strak design heeft Stromer het imago behoorlijk spartaanse bikes te ontwerpen. En hoewel de ST3 en de ST5 al een heel stuk comfortabeler zijn dan hun voorgangers, is Stromer met de ST1 nog een forse stap verder gegaan. Zo heeft de ST1 in de Sport uitvoering (herenframe) al een behoorlijk lage instap. Ik vind dit persoonlijk meer een unisex-frame. De geometrie van dit nieuw ontworpen frame geeft een wat rechtere zit. Af fabriek wordt de ST1 geleverd met een stuur met redelijk wat backsweep (geen MTB-stuur) en de ST1 is voorzien van een vrij breed, zacht Ergon ST10 gelzadel.
Maar niet getreurd: voor iedereen die graag een sportievere zit wil zijn er optioneel 3 sturen en 4 stuurpennen leverbaar waarmee je alle kanten uit kunt. Ook heeft de ST1 drie 10mm spacers die je kunt verplaatsen naar boven de stuurpen. Stromer adverteert met 36 mogelijke zitposities, maar feitelijk zijn het er nog meer, want de stuurpen kun je natuurlijk ook nog omkeren.
De Stromer is leverbaar in maat M en L (Sport versie) en maat M (Comfort versie). Pas na mijn testrit zag ik tot mijn verbazing dat de demo die ik mee had gekregen een maat L was. Die zat mij als gegoten. En dat is raar, want ik ben met 1,64m echt een kleintje. Ik begreep van de dealer dat de "reach", dus de zadelpunt-stuurpenafstand, voor beide maten hetzelfde is en dat alleen de zitbuis van de M lager is. Waarom lager, als ik met mijn lengte prima op een L pas, is mij een raadsel. Ik denk dat de M geen hardloper wordt.
Goed nieuws: Stromer is er eindelijk in geslaagd om weer een accu-deur te maken die ook dicht kan als de accu eruit is. (Dat hebben we sinds de “oude” ST1 niet meer gezien.) Helaas werkte het mechanisme van de demo die ik getest heb nog niet goed, maar er is mij verzekerd dat een sluitbare accu-deur hoe dan ook op de ST1 zal zitten. Het heeft in ieder geval iets te maken met het extra lipje aan de binnenkant van het accu-vak. (Edit: dat lipje is van het afdekplaatje van het oplaadpunt, dat is het dus niet. Dank aan Golvas.) Verder opent de deur net als bij de ST3/ST5 met een knop, niet met een sleuteltje.