Speed Pedelec Winterkleding

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23015
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik heb er geen ervaring mee. Maar mijn boerenverstand zegt: bescherming zullen ze zeker bieden. Maar warm zullen ze ook zijn. Op een motor hoef je immers niet te werken.

Ik zou, zeker ook onder beschermende kleding in de winter, toch altijd proberen het laagjesprincipe aan te houden (warmte vast houden, vocht afvoeren). Eén laag voor alles lijkt me erg zweterig.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
petervanes
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 53
Lid geworden op: 20 okt 2020, 14:36
Locatie: Diepenheim
Merk SP: Stromer St1-x
Km-stand: 3.400

Ik rijd zelf motor. Waarom koop je geen protectievest
als onderkleding zodat je een normale fietsjas eroverheen kunt doen. Als het je om de protectie gaat lijkt me dat fijner.

Anders wordt het echt warm.
St1-x 2019. Ergon gp1, kinekt bodyfloat, redshift shockstop.
Gebruikersavatar
JeroenSpock
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 570
Lid geworden op: 22 jun 2020, 22:50
Locatie: Veendam
Merk SP: ST3 L 2020
Km-stand: 30209

Ik draag op de motor een hoodie, de Macna Freeride. Deze:
https://motorhuisbakker.nl/macna-freeri ... ie-4811242

Een beetje luchtig maar dat vind ik op de motor wel fijn, maar je rijdt dan over het algemeen een stuk harder dan op de SP.
Bescherming in de rug, schouders en ellebogen. Wel fexibel, en voor mij niet zwaar. Capuchon kan er af, op motorsnelheid vliegen die touwtjes mij wel eens in het gezicht bij open vizier.

Zie nu deze ook, ook wel een mooie.
https://www.fc-moto.de/nl/Macna-Aron-Motortextiel-jas
Bijlagen
hoodie.JPG
hoodie.JPG (139.93 KiB) 918 keer bekeken
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen

Stromer ST3 L - MY2020 - 983Wh SoH 99% - Wren voorvork-Bodyfloat-Moto reflex pedalen-SQ Labs Innerbarends-Aptonia ligstuur-Ortlieb backroller pine
Volvo S60 2.5t 2008-Magic Blue-380.000 km-Vialle LPi
Taan
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 184
Lid geworden op: 02 jun 2022, 17:15
Locatie: Uithoorn
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 9.000

Een motorjas is niet bedoeld om in te sporten. Ik verwacht ook niet zulke goede ademende kwaliteiten tenzij wellicht €€€€
Mijn motorjas is opgebouwd uit in/uitritsbare laagjes. Ik heb een regenvoering en een wintervoering en dan nog uitritsbare voorpanden zodat er gaas overblijft.
In winter tenu is die jas in ieder geval veel te zwaar en te warm om in te fietsen.

En wat ga je met je benen doen aan bescherming? Een motorbroek moet ik niet aan denken hoor, om in te fietsen.
Sinds 7-2022: Stromer ST3 XL 2020 - Wit - 983wh
Eerst: Gazelle Cityzen Speed 2017 mooi weer rijder. (Fiets van mijn vrouw)
Blok
Pro | Forum Supporter
Pro | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 57
Lid geworden op: 03 aug 2022, 14:07
Locatie: Twente
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 25000

Ik heb s winters mijn nylon Richa motorjas aan op de sp. Alle voeringen heb ik er uit gehaald aangezien het anders te warm is. Ook heb ik alle beschermstukken verwijderd zodat je makkelijker kunt bewegen, dit vind ik ten goede komen aan de veiligheid. Bij een val is het natuurlijk een ander verhaal...
De jas bevalt prima op de sp, bij warmer weer kan ik op de mouwen ventilatiegaten open ritsen. Bij regen is hij vrij waterdicht, de mouwen lekken het eerste door. Er kan een regenvoering in, maar deze heb ik niet standaard bij mij.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23015
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Blok schreef: 23 nov 2022, 12:53 Ook heb ik alle beschermstukken verwijderd zodat je makkelijker kunt bewegen, dit vind ik ten goede komen aan de veiligheid. Bij een val is het natuurlijk een ander verhaal.
Ik denk dat het Peerke1960 nou net wel om die beschermstukken te doen is.

Een motorjas zo ver uit elkaar halen om 'm geschikt te maken voor op de speed pedelec; ik denk dat ik dan liever meteen een geschikte fietsjas zou kopen. (Of de overweging was: zonde om deze niet te gebruiken want hij ligt hier toch.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Blok
Pro | Forum Supporter
Pro | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 57
Lid geworden op: 03 aug 2022, 14:07
Locatie: Twente
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 25000

Stromeur schreef: 23 nov 2022, 13:10 (Of de overweging was: zonde om deze niet te gebruiken want hij ligt hier toch.)
knap geraden :cool2: de motor is weg maar de jas lag er nog.
pimm
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 mei 2022, 10:07
Locatie: Woerden
Merk SP: Stromer
Km-stand: 10030

Ik heb een (zomer) motor doorwaai jas voor de winter gekocht, de Macna Beacon. Deze ventileert genoeg (de zwarte stukken zijn doorlatend), maar daaronder moeten wel de laagjes aan. Bied dus wel elleboog/schouder/rug bescherming bij een eventuele val. Ook zitten er wat reflectie elementen op. Boven de 15 graden wordt deze jas wel te warm.
Afbeelding
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

pimm schreef: 23 nov 2022, 15:07 Boven de 15 graden wordt deze jas wel te warm.
:bn: Boven de 15 graden is *elke* jas te warm (althans: voor mij).
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
ArthurJ
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 okt 2022, 21:31

Leuke topic met elk jaar terugkerende posts als ik er zo doorheen scroll. Ik heb zelf als zeiler ook altijd het laagjes principe aangehouden en aangezien die zeilbroek er toch altijd al was, gaat die ook aan op de SP. Wind en waterdicht (en duurdere versies ook ademend). Meestal zijn ze tot de borsthoogte. Ik heb er de afgelopen dagen veel plezier mee gehad, al meerdere buien moeten trotseren in de eerste 2 weken op de SP.
Mijn uitrusting is nu:
Normale kleding
Bij regen en wind gaan de overschoenen aan, dan de zeilbroek en als jas fiets ik in een zeiljas van Musto.
https://www.compass24.nl/sale/oliegoed/ ... astal-jack

Bij de helm heb ik de voorste gaten afgedicht met tape, die ik rond het voorjaar weer weghaal.

Een zeilbroek is wind en waterdicht, gemaakt voor veel bewegen op knien en zitvlak en zijn vaak ruim bemeten. Waar je voor moet waken zijn de zakken aan de zijkant waar normale broekzakken zitten, broeken met dergelijke zakken moet je niet nemen omdat daar de grens van de jas stopt en dus juist het water in de zakken (ritssluiting) loopt. De afgelopen dagen ben ik met droge kleding en zonder zweet overgekomen.
ST3 limited edition San Marino blauw. Nov 2022 - heden 4000km + :d3:
Plaats reactie