Ellio, met all wheel drive

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stinus schreef: 08 sep 2022, 15:23 Antwoord : Als er een onderdeel vervangen wordt door een nieuw onderdeel heb je terug 2 jaar garantie.
Dit klinkt alsof een onderdeel niet altijd vervangen wordt door een nieuw.
Stinus schreef: 08 sep 2022, 15:23 Dat van die garantie op vervangen onderdelen is bij Stromer ook zo, maar bij Klever niet zeker, of vergis ik me?
Afhankelijk van de reactie op mijn stelling hierboven. Bij Stromer is het inderdaad zo dat je op een nieuw onderdeel opnieuw garantie krijgt, maar daar is het tot nu toe buiten specifieke gevallen altijd dat je een nieuw onderdeel krijgt. Klever doet dit niet: je hebt (ik meen) 3 jaar garantie op je fiets, krijg je na 1 jaar een nieuwe motor dan heb je daar nog 2 jaar garantie op.
Stinus schreef: 08 sep 2022, 15:23 Voor wat betreft de garantie op de batterij hanteert Stromer 75% na 2 jaar dacht ik, heeft Klever ook zoiets?
Klever heeft volgens mij 3 jaar garantie op alles, dus ook de batterij. Maar net als Ellio garanderen zij geen minimale capaciteit na een bepaalde tijd.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Riko
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 19
Lid geworden op: 11 sep 2022, 12:18
Locatie: Gent

Voila, nog een ervaring met Ellio om hier te delen.

Het betroffen testritten van telkens 45-60min, dus niet 'efkens rijden'.
En voor mij persoonlijk, een rit die het slechtste fietspad bevat van mijn werkelijke woon-werk traject.
Bij de Stromer en de tweede testrit van de Ellio Sport, gereden met Strava.
Dus mijn bevindingen zijn persoonlijk afgestemd op mijn specifieke use case.

Ik heb nu 2 van de 3 fietsen kunnen testen die ik wou:
- Ellio Elite, comfort
- Stromer ST3 pinion

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik wou nog een Klever Alpha X 45 testen, maar de testbike was verkocht.

Onverwachts heb ik dus gisteren toch nogmaals een Ellio Elite getest voor de 2e maal, de sport versie, om ermee hetzelfde slechte fietspad mee te ervaren als ik met de Stromer deed.

De mooie witte Stromer ST3 kwam van de Cyclobility store in Gent.
Deze had geen voorvering, waardoor die heel hard en gewoon onaangenaam reed op dat slechte fietspad (ik heb mijn ritjes gefilmd), met voorvering zal dat ongetwijfeld beter zijn.
De Ellio, met zijn kleinere 20" banden (wel 62 breed), voelde eveneens zonder voorvering, beter aan...
Ik lees hier tegenstrijdige berichten over, maar nogmaals naar mijn aanvoelen, op dat stuk (de rechterkant van de Opgeëistenlaan in Gent, voor degenen die Gent kennen), vond ik de Ellio, zonder voorvork en zonder verende stuurpen, minder hard aanvielen dan de ST3, eveneens zonder enige demping vooraan...

Dat gezegd zijnde, is dat niet de reden waarom ik beslist heb voor Ellio te gaan.
Ik heb alles overwogen, gekeken naar de objectieve feiten zoals specificaties, het subjectieve zoals de looks, en andere elementen zoals service, alles bij elkaar genomen, verkies ik Ellio boven Stromer.

Ik zal beginnen met de pluspunten van Stromer:
- de looks, niet voor niets begin ik daarmee. Ik denk dat iedereen het er over eens is, deze fiets is zowat het mooiste dat er is.
Frame, design, integratie scherm, lasnaden, kabelmanagement, etc.
Het is gewoon top, enkel Riese & Muller komt in de buurt, imo.

- topsnelheid en manier waarop die daar geraakt: hoog en sterk.
Ik heb de Strava app geprobeerd, en zat blijkbaar aan een top van 45,4km/u...
Afbeelding

- connectiviteits opties: zoals bluetooth, gps tracking, lock, etc

- (optionele) abs

- (optionele) voorshocks

- algemeen zitcomfort, zeker met kinekt zadelpen, vond ik de fiets toch wel comfortabel zitten, ook op dat slechte fietspad, dus ik verwacht dat voorshocks het comfort zal verhogen én een verhoogde stuurpen wss nog meer....en dit terwijl ik velen hoor zeggen dat Stromer vooral sportief zit en niet zozeer comfortable, was dus wel aangenaam verrast...
Nuja, het is ook 'maar' een testrit van 45 minuten, anderzijds, mijn woon-werk is ook maar een goeie 20-25 minuten, maximum 😛

- onderhoudsarme riem/aandrijving

Nadelen Stromer:
- zo snel kon ik de looks al eerste voordeel noemen, zo snel vermeld ik hier de prijs, decadent 🙂
Maar, die looks maken het die prijs bijna waard 🙂

- plaatsing display 👎

En dat is het eigenlijk qua nadelen! 🙂
Over het pinion systeem kan ik niets zeggen, daar kijk ik eerder neutraal over, het is wel onderhoudsarm wat goed is, en je moet nog steeds schakelen tussen 9 versnellingen, in de praktijk gebruikte ik er maar 2, maar het deed zijn werk wel voortreffelijk.

Pluspunten Ellio:
- CVT versnellingsbak, basically, een van de auto industrie genomen technologie, en in vgl met Pinion, is dit pas een echte gamechanger en het vermelden waard.
Je kiest je trapfrequentie, ook hier hoef je eigenlijk niet veel te veranderen, ik koos enkel de hoogste, en de fiets versnelt terwijl je gewoon trapt op de jouw gekozen frequentie, dus je trapt altijd even rap, terwijl de snelheid opbouwt tot waar jij wilt....de CVT doet het 'schakelen' in de achtergrond.

- 'Cruise Control': samen met de CVT is dit de reden waarom ik een Ellio ga kopen.
Je drukt op een knop terwijl je aan je gewenste snelheid zit en dan treed het systeem in werking: je kan de gekozen snelheid niet/moeilijk overschrijden + (en dit is het verkoopspunt voor mij) je hoeft enkel de pedalen maar te draaien, dus minimale kracht zetten, en de motoren (later meer) zorgen wel dat je aan die gekozen snelheid blijft rijden.
motoren, ja meervoud, dit is de enige e bike met 2 motoren en bijgevolg de enige die écht all wheel drive is: motor die voorwiel aandrijft, en middenmotor met dubbele (ja tweevoud) riem naar het achterwiel.
Foto Strava rit met de Ellio toont het aan, identiek zelfde topsnelheid, toevallig blijkbaar, ook 45,4km/u.
En voelt even fantastisch aan als de Stromer, en mede door de cruise control, doet die er nog en schep bovenop. 😎
door heel dat technologisch samenspel van die motoren en die CVT is er ook een Traction Control systeem op beide motoren.

De commentaren die ik lees van Stromer rijders die een Ellio rijder met gemak voorbijrijden, ik denk dat jullie er te rap vanuit gaan dat jullie de rapste zijn :)
Want ofwel heeft de Ellio rijder geen zin/moeite gedaan om jullie te volgen, ofwel heeft die de trapfrequentie en ondersteuning niet optimaal ingesteld, of een combinatie.
Iets zegt mij dat iemand die hier opschept, sowieso voorbereid is + alles op max ingesteld heeft :)
Als je dan een nietsvermoedende collega SP rijder wilt verassen, kan het zijn dat die niet even 'voorbereid' is natuurlijk...
Om dan te concluderen dat de Stromer wint van Strava is dus kort door de bocht.
Maar ik kan bevestigen dus, zie Strava screenshot, die Ellio's tippen aan Stromers.
Afbeelding
En zie kop van dit artikel ook 8-)
Afbeelding

- laag zwaartepunt, wendbaar, vette banden

- range is zowat zelfde als ST3 in max ondersteuning: +50km

- mooi groot helder scherp display in een goede positie

- compact, dus makkelijker mee te nemen in de wagen
zelfde slechte fietspad bereden als ST3 op mijn 2e testrit, en die reed comfortabler, ook hier kan een verende stuurpen het comfort wss nog iets verhogen.
onderhoudsarm systeem ook, ook Gates riemen en vooral, er zijn 2 shops in Gent die ze verkopen én ze geven je sowieso een vervangfiets indien nodig én komen aan huis, indien nodig.
Fietswinkel waar ik vandaag testfiets haalde, Wildiers, verschoot van het feit dat ze werken met vervangfietsen, terwijl dat bij andere merken soms onmogelijk is...
Prijs: 6.495 (of 6.595) euro voor de 45km/u versie (er is ook een 25 en 35km/u versie, zelfde onderdelen en batterij), das dus bijna 1/2 de prijs van een ST3 Pinion Stromer.
Dus laatste puntje is geen onbelangrijk detail natuurlijk.
Voor alle duidelijkheid, prijs in vgl met een ST3 FULL OPTION (abs, shocks, duurste batterij, verhoogd stuurpen)

Nadelen Ellio:
- geen connectiviteit: dus geen bluetooth, gps locatie, tracking, etc.

- looks? zeker in vgl met Stromer, lijkt op een plooifiets op steroïden. Ik kan er wel mee leven persoonlijk 🙂
En euhm, heeft een design award gewonnen toch wel in 2021 :d3: https://henryvandevelde.be/nl/awards/21/ellio-elite
(die award is eigenlijk ook niet enkel puur design...)

- geen voorshocks mogelijk (enkel stuurpen met vering)
Hoewel men hier zegt dat men in maart 2020 bezig was met het ontwikkelen van een voorvering voor de Ellio? :roll:
https://www.speedpedelec-evolutie.nl/me ... elite-2020
Ik heb het Ellio team hierover alvast eens gepolst....

- luidere aandrijving, 2 motoren en een CVT, zal er wel mee te maken hebben, voor mij op zich niet echt storend te noemen, maar valt wel op naast de stillere Stromer aandrijving.

Persoonlijk vind het wel een leuk feit dat deze bedacht, ontwikkeld en gemaakt in België, incl motoren die ook in house zouden zijn.
En nogmaals, die CVT box dat die geïnspireerd is door ex Toyota werknemer.
Lichtenspel is blijkbaar identieke onderaannemer als bij Stromer zag ik: Roxim.

Aankoop/bestelling (want ook 2 maand wachttijd momenteel blijkbaar) hangt af van de financiën uit de verkoop van mijn geliefde Honda CB1100EX uit 2014.
Geïnteresseerden mogen zich altijd aanmelden 😝
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Riko op 11 sep 2022, 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22959
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Riko schreef: 11 sep 2022, 19:44 Voila, nog een ervaring met Ellio om hier te delen.
Aha! Ik zag je Ellio Elite versus Stromer ST3 PINION review al voorbij komen op Facebook. Heel verstandig dat je zo uitgebreid hebt getest en helemaal TOP dat je de tijd en moeite hebt genomen om je ervaringen uit te schrijven en te delen met de community (ik weet als geen ander hoeveel tijd hierin gaat zitten).

Van harte gefeliciteerd met je aankoop, en heel veel veilige kilometers gewenst! :d3:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Riko
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 19
Lid geworden op: 11 sep 2022, 12:18
Locatie: Gent

dank u, maar ik heb nog niets gekocht ;)
(zie einde van mijn bericht, blijkbaar is het een te lang bericht ;p )
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22959
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Hahaha, sorry dat heb ik even totaal over het hoofd gezien inderdaad. Een onbewuste en onbedoelde associatie omdat ik je review las op de Ellio FB pagina.

In dat geval: veel succes met kiezen! Ik ken beide bikes ook heel erg goed en de keus is enorm persoonlijk.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Riko
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 19
Lid geworden op: 11 sep 2022, 12:18
Locatie: Gent

het wordt sowieso een Ellio ;)

maar ik verkoop eerst mijn motorfiets voor het geld om daarmee een Ellio te bestellen.
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1817
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Hoi leuk verslag, en ik kan me wat rijden betreft en prijs verschil je keuze zeker begrijpen.
Ik zie trouwens dat je de knipperlichten van je motor vast van je motor af gehaald hebt om ze op je fiets te zetten, goede actie, knipperlichten op een SP moeten verplicht worden.

Gezien je zoveel waarde aan comfort hecht, heb je de nieuwe overwogen ?
Ik vond de huidige Ellio alles behalve comfortabel....maar de nieuwe is een fully....weer een pluspunt !

Afbeelding

Afbeelding
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7
Gebruikersavatar
Riko
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 19
Lid geworden op: 11 sep 2022, 12:18
Locatie: Gent

hahaha ja dat klopt van die pinkers ;) (nee, had er een rek afgehaald, en moest de andere hardware nog zoeken voor die te monteren zonder het rek)

En hier is alvast een vergelijkende video van beide fietsen op dat slechtere stuk fietspad:


En ja, heb dat gisteren ook pas ontdekt, de Marty.
Maar jah, dan zit ik met een dilemma: Ellio kopen om dan later (probleemloos, gemakkelijk) in te ruilen voor een Marty?
En als je niet lang wil wachten moet je nu al een pre order doen van 121 euro, en wat als het me toch niet bevalt, die 121 ben ik sowieso kwijt.

Ellio mailde mij wel dat ze eraan denken om met een inruilsysteem te komen....
Dus ik denk dat ik gewoon ga doorzetten met de Ellio en hopen dat er later een inruilsysteem zal komen vanuit Ellio.
Maar de Ellio zou nu al 4 maanden wachttijd opleveren :roll:

Dus welk pad ik ook bewandel, een Ellio fiets zal ik niet zien tegen pas eind dit jaar ten vroegste :shock:

Maar eerste wat er moet gebeuren, een mooi centje voor mijn mooie retro Honda ;)....

Aan de Ellio rijders:
- rode snelheidsgetallen = Cruise Control geactiveerd toch?
- als de circels rond het ondersteuningscijfer flikkeren = tractie controle die aan het werken is?

Dank!
Gebruikersavatar
Riko
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 19
Lid geworden op: 11 sep 2022, 12:18
Locatie: Gent

heeft iemand dit al meegemaakt zoals ik op mijn testfiets?

van P naar D boden de pedalen zich ofwel niet aan, ofwel bleven ze ronddraaien:


software foutje?
hoe op te lossen? resetten of updaten ofzo?

vroeg het mij gewoon af want eerste tester deed 'normaal'
pedelecer
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 97
Lid geworden op: 11 mei 2018, 21:03
Merk SP: Qwic RD10s , Flyer upstreet6
Km-stand: 33500

Positie kan of moet aangeleerd worden. Er zit een functie in het display, staat ook beschreven in de handleiding.
Ik meen ergens gelezen te hebben, dat bij de nieuwste firmware 'saving private Ryan ' de software hieromtrent is aangepast/verbeterd.
Plaats reactie