nieuwe ketting ST3 slaat door

Jezeke
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 31
Lid geworden op: 06 nov 2019, 21:16
Locatie: Langdorp
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18690

Hallo,
ik heb een probleem met de nieuwe ketting die ik op mijn ST3 gelegd heb.
Ik heb na 3600 km mijn originele ketting eraf gehaald. Ik had de oude met een kettingtester gemeten en de 0.75 zakte erdoor. Op sommige plaatsen ging de 1.0 er ook bijna door. Ik heb er dan een nieuwe Wipperman connex 11se op gelegd. Ik had hier op het forum gelezen dat die ingekort moest worden tot 120 schakels. Door het inkorten was de ketting wel een paar cm korter dan de originele wat ik wel een beetje raar vond, maar ik heb ze er dan toch maar op gelegd.
Het probleem is nu dat de ketting heel vaak doorslaat, ik kan er zo niet mee rijden. Ook op de grote tandwielen die ik enkel gebruik als ik terugschakel, slaat ze door, iets minder, maar toch vaak. De grote tandwielen zijn zeker niet versleten. De punten van de kleine tandwielen lijken mij ook niet versleten, maar ik heb daar geen ervaring mee, dus misschien zie ik het gewoon niet.

Ik heb helemaal geen ervaring met kettingen vervangen, kheb alleen een paar filmkes gekeken.
Iemand een idee waaraan het ligt? Is het omdat de ketting toch te kort is door die schakels te verwijderen? Iets anders?
Het leek ook wel dat de ketting meer lawaai maakte en iets stroever ging wanneer ik met de pedalen trapte toen de fiets omhoog hing.
jovdt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 625
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

Sommige kettingen moet je met tekst naar de buitenkant monteren .(kmc) Of dit veel verschil maakt kan ik niet zeggen ,ik monteer ze altijd zoals voorgeschreven. Volgens mij heb je de aaneenschakeling niet voldoende soepel gemaakt waardoor op die plaats de ketting niet in de tanden valt maar er over springt. Waar de ketting terug aan elkaar gezet wordt moet je die schakels even wat los wrikken anders blijft dit een stijve plaats met als resultaat overspringen.
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Jezeke schreef: 11 mar 2020, 08:35 Ik heb er dan een nieuwe Wipperman connex 11se op gelegd. Ik had hier op het forum gelezen dat die ingekort moest worden tot 120 schakels.
Klopt, de KMC ketting die origineel op je ST3 telt immers ook 120 schakels.
Jezeke schreef: 11 mar 2020, 08:35 Door het inkorten was de ketting wel een paar cm korter dan de originele wat ik wel een beetje raar vond, maar ik heb ze er dan toch maar op gelegd.
Als je ze inkort naar 120 schakels dan kan ze nooit een "paar cm" korter zijn dan de originele KMC ... heb je beide kettingen niet naast mekaar gelegd voor je ging inkorten ? Loopt de ketting wel juist door de derailleur ?
Jezeke schreef: 11 mar 2020, 08:35 Ik heb helemaal geen ervaring met kettingen vervangen
Jezeke schreef: 11 mar 2020, 08:35 Iemand een idee waaraan het ligt?
(Te ver) versleten cassette, foute montage ? ... moeilijk te zeggen vanop afstand zonder fotomateriaal.

Ik zou stoppen met knutselen en me laten begeleiden door iemand die wél voldoende ervaring heeft of de FM raadplegen.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Jezeke
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 31
Lid geworden op: 06 nov 2019, 21:16
Locatie: Langdorp
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18690

ik heb ze naast elkaar gelegd. De originele was duidelijk langer dan de ingekorte connex. De originele was zelfs iets langer dan de niet ingekorte nieuwe. Ik heb de verpakking van de nieuwe nagekeken en er staat duidelijk op dat het een 124-schakel is.
Ik zal deze avond de kettingen naast elkaar leggen en een foto nemen. Ik zal nog eens nakijken of de ketting goed door de derailleur loopt en foto's nemen.
Ik zal straks ook tellen hoeveel schakels er op de originele ketting zitten. Dit heb ik nog niet gedaan.
Ik ga ook controleren of de verbindingsschakel goed scharniert.
Als ik er dan nog niet uit ben, ga ik de fiets wel binnendoen.
mrstrom

Check ook dat lengte verschil niet door de slijtage komt he. Hij wordt dan langer je ketting.

Mijn ketting is ook te kort, maar de grote tandbladen gebruik ik nooit, dus het werkt gewoon prima en op de kleine staat ie dan iets strakker.
Jezeke
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 31
Lid geworden op: 06 nov 2019, 21:16
Locatie: Langdorp
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18690

Ok, ik heb nog eens gekeken:

mijn originele ketting telt geen 120 maar 126 schakels (incl quick link). Zie ook de foto waarop ook de nieuwe 124-schakelketting staat.Afbeelding

Bij het nakijken zag ik dat de ketting niet goed langs de derailleur liep. Er zit een metalen lipje tussen de 2 tandwieltjes. Ik had de ketting langs de verkeerde kant van dit lipje gelegd waardoor de ketting ertegen schuurde.

Maar het doorslaan is nog altijd niet weg. Dus waarschijnlijk zijn mijn tandwieltjes toch versleten? Ik heb een foto erbij gezet. Heel duidelijk is het nie, maar misschien ziet iemand hier wel direct of de kleine tandwielen (vnl de 2 kleinste) versleten zijn.
Afbeelding
Ik ga de fiets voor de zekerheid morgen binnendoen.
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Ik krijg de indruk visueel dat je 11t versleten is, maar niet je 13t.
Doorslaan op de grote tandwielen is eigenlijk uitgesloten na 3k km, want dat kan eenvoudigweg nog niet versleten zijn aangezien niemand ooit lang rijdt op die tandwielen.
Ik denk dus dat je derailleur gewoon niet goed is afgesteld, waardoor hij blijft 'zoeken' en af en toe verspringt. Dit noem jij doorslaan. Je zal dus je derailleur moeten afstellen (kabelspanning aanpassen), maar als je er echt niets van kent, zou ik hem toch naar FM doen.
ST3 black 983wh
Jezeke
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 31
Lid geworden op: 06 nov 2019, 21:16
Locatie: Langdorp
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18690

da zou ook nog kunnen ja. Maar hij gaat morgen binnen, dus het zal wel snel opgelost zijn. Ik zal het laten weten wat het was :).
Bedankt
Marco bijna Stromer
Rookie
Rookie
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 jan 2020, 20:41

Je FM zal het morgen vast oplossen. Als ik naar de foto kijk valt het mij op dat dd derailleur erg laag staat. Bedoeling is dat het bovenste tandwiel redelijk dichtbij de cassette staat. Uiteraard mogen ze elkaar bij geen enkel verzet raken, maar relatief weinig ruimte is de norm.
Gebruikersavatar
Needspeed
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 213
Lid geworden op: 02 dec 2018, 10:34

Noumoe, TS het lijkt wel een opsomming van wat er allemaal mis kan gaan, met de vervanging van de ketting.
Je schrijft dat je kettingmeter 0,75% er doorzakt. Wat dus aangeeft dat de ketting en cassette (of kransjes) vervangen ( als advies) moeten worden. Je kunt ook doorrijden met het oude spul, totdat je problemen krijgt.
Het langer worden van de ketting, heeft als oorzaak de slijtage van de pennen en bussen. Zit je ketting op 0,75% dan is dit een 11mm op de hele lengte tov de nieuwe.
De verkeerde route van de ketting door de derrie, is een bekende beginners fout. Jij merkt het nog, ik heb gezien dat het brugje compleet weggesleten was. En dan zeggen dat ze niks gemerkt hebben.
Afijn, als je de oplossingen uit de voorgaande post opvolgt, moet het lukken, met de ketting. Maar of je dit lukt met de cassette/kransjes, ben ik niet zeker van. Heb je het juiste gereedschap bv? Bezoekje FM is misschien beter idd.
Grüezi Geluk is niet te koop, maar met een aankoop van een Stromer kom je verrekkes dichtbij. :d3: ST3 XL Black
Plaats reactie