Even een late toevoeging aan het gesprek:
Waarom is de accu op de Riese Mullers nu zo geplaatst dat je hem aan de voorkant van je onderbuis moet verwijderen?
Hier snap ik dus niets van.
Als je dus op je werk wilt opladen, moet je die vieze buis vol met natte drek openen/ meenemen naar je kantoorplek.
En als je 's avonds wilt vertrekken, moet die accu ook weer terug in die inmiddels opgedroogde krokante buis constructie.
Mijn oude Riese Muller Charger GT 2017 had nog de "losse" accu aan de binnenkant van het frame en die
bleef tenminste gewoon redelijk schoon. En was vervangbaar door een E-bike Vision accu van 745W,
Voor mij dus op het moment geen Riese Muller meer.
Stromer ST1 of RM Supercharger 2
-
- Expert
- Berichten: 234
- Lid geworden op: 20 nov 2021, 06:51
- Locatie: Bree
- Merk SP: Stromer st2 belt (dec 2021)
- Km-stand: 15000
Ik weet niet hoe ze het technisch gezien doen. Ik rij al 2 weken, en nog 2 a 3 weken, op een supercharger als vervangfiets. Deze fiets heeft 2 batterijen en ik zie op m'n teller hoeveel er in elke batterij zit. En hij werkt dus echt zo. Elke batterij heeft 5 blokjes. Eerst gaat er van batterij 1 een blokje af, dan van batterij 2, dan blokje 2 van batterij 1 etc. Ze verbruiken precies niet tegelijkertijd, maar apart van elkaar, stroom.FreddyH schreef: ↑27 jun 2020, 00:10Ik vraag me serieus af of dat iets oplevert, ik gok dat het marketing blaat is. Of het lukt ze niet om de 2 accu's met eigen BMS parallel te zetten en hebben ze deze marketing BS aangehangen om het positief te doen lijken.Harrievang schreef: ↑26 jun 2020, 21:57 Bij R&M doen ze aan dualtechniek.
Daarmee worden de accu's beurtelings aangesproken wat de levensduur aanzienlijk verlengt. Kunnen even op "adem"komen bij zware belasting.
Als je 2 accu's parallel zet dan halveer je de stroom (= belasting). Dus als in het eerder genoemde voorbeeld de belasting 15A is (bij 36V is dat 540W, bij volle accu wat meer), dan heb je met 10 parallelle banken 1,5A stroom per cel. 1,5A daar wordt je accu warm van, maar spannend is het niet.
Met beurtelings aanspreken verhoog je de stroom ineens naar 3A per cel. Dat is al wat spannender... En dan heb je die afkoelperiode bij extreme hitte wellicht nog nodig ook.
Ter vergelijk: mijn motor trekt max ongeveer 26A. Origineel zaten er 6 parallelle banken in, dus meer dan 4A per cel. Dat is nog steeds ruim binnen spec.
Ondertussen heb ik 10 parallelle banken, dus nog maar 2,6A per cel. Niets om wakker van te liggen.
Lekker fietsen...
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Snap ik, dat is ook precies wat ze opgeven. Alleen de reden dát ze het doen klinkt mij vreemd. Het beste voor de cellen is gewoon de hele zooi parallel zetten, dan verdeel je de stroom lekker over 2x zoveel cellen parallel.metalpe schreef: ↑15 feb 2022, 20:00 Ik weet niet hoe ze het technisch gezien doen. Ik rij al 2 weken, en nog 2 a 3 weken, op een supercharger als vervangfiets. Deze fiets heeft 2 batterijen en ik zie op m'n teller hoeveel er in elke batterij zit. En hij werkt dus echt zo. Elke batterij heeft 5 blokjes. Eerst gaat er van batterij 1 een blokje af, dan van batterij 2, dan blokje 2 van batterij 1 etc. Ze verbruiken precies niet tegelijkertijd, maar apart van elkaar, stroom.
Het is me een beetje een raadsel waarom ze dat niet gewoon doen. De enige reden die ik kan verzinnen is dat dat lastig gaat omdat beide accu's een eigen BMS hebben. Als dat de reden is dan hebben ze er dus wat markteting onzin omheen verzonnen om het iets te laten lijken, want technisch is dit niet beter voor de accu.
Of ik zie iets compleet over het hoofd. Dat kan natuurlijk ook...
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
Ik vermoed dat ze om beurt schakelen om te vermijden dat 2 accu's met verschillende lading/spanning parallel geschakeld worden. En zo een ongecontroleerde stroom van de ene naar de andere kan met foutmeldingen of zelfs schade tot gevolg.