Kosten bijhouden in excel

Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Yep, mijn batterij mag dan minder dan 75 procent capaciteit over hebben maar dat is na 25000 km en ruim 2,5 jaar geen drama. Je moet wat geluk hebben zoals jeroen. Mocht je echt pech hebben dan is er nog de garantieregeling van Stromer dat wanneer je onder de 75 procent komt, je binnen 2 jaar een nieuwe accu krijgt. En.......idd, je gezondheid gaat er echt op vooruit ( alleen niet vallen :bh: ). Afgelopen week ben ik veel met de auto naar mn school geweest, niet lekker!,
Gr Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
SpeedPAT
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 291
Lid geworden op: 15 mei 2021, 21:03
Locatie: Noord Limburg
Merk SP: Stromer
Km-stand: 4000

JeroenSpock schreef: 02 apr 2022, 23:37 En het excel bestand voor wie er zelf mee aan de slag wil. Spreekt voor zich lijkt me, en anders vraag maar raak.
Mooie sheet.
De vergelijking auto en SP gaat er anders uitzien als de kosten van de auto ook worden meegenomen.
Voorbeeld: met een leaseauto mag je 10.000 km per jaar rijden. Dat kost je per jaar ca. 2400 €.

Hou je een auto aan naast je SP dan bespaar je op brandstof, maar de afschrijving is helaas niet nul.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

SpeedPAT schreef: 03 apr 2022, 09:50 Hou je een auto aan naast je SP dan bespaar je op brandstof, maar de afschrijving is helaas niet nul.
Dat ligt eraan wat voor auto je hebt. Bij mijn auto is de afschrijving nagenoeg nul.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Flyy
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Germany
Berichten: 486
Lid geworden op: 22 jun 2020, 20:55
Locatie: Paderborn
Merk SP: Klever B-Speed / Grace easy IG
Km-stand: 25052

FreddyH schreef: 02 apr 2022, 21:38 Bij mij is het grote verschil de grootte van mijn accu en dat ik hem ook op mijn werk laad.

Origineel was mijn accu 735 Wh, die werd dagelijks leeggereden. Ik had toen nog geen stille lader (niet fijn op kantoor) en had me nog niet goed in accu's verdiept. Na 3 jaar was die accu niet geweldig meer.

Na revisie is mijn accu 1260 Wh. Nu rijd ik hem héél af en toe een keer leeg of bijna leeg, maar meestal blijft de accu ergens boven de 60% voordat ik hem weer oplaad. Ik heb ondertussen een stille lader dus op kantoor opladen is geen bezwaar meer. Na 4,5 jaar is de accu nog nauwelijks achteruit gegaan.
Ich kann ähnliches berichten. Seitdem ich einen 1000Wh Extender am Klever-Akku angeschlossen habe, hat sich dessen Alterung sehr verlangsamt.
Das liegt zum einen daran, wie hier schon erwähnt, das die Zyklen flacher sind.
Ein zweiter Grund ist, dass die Zellen weniger belastet werden, da sich der Strom auf mehr Zellen verteilt. Dies führt auch dazu, das sich der Akku weniger erwärmt.

Ein Akku ist knapp 5 Jahre in Benutzung und hat 530 Zyklen gemacht.
Ein zweiter Akku ist älter (Gebrauchtkauf) und hat 560 Zyklen.

Meine Kosten liegen aktuell bei 0,18€/km. Nach knapp 5 Jahren und 35000km.







Ik kan iets soortgelijks melden. Sinds ik een 1000Wh extender op de Klever-batterij heb aangesloten, is de veroudering ervan veel langzamer gegaan.
Een van de redenen daarvoor is, zoals hier reeds is gezegd, dat de cycli vlakker zijn.
Een tweede reden is dat de cellen minder worden belast omdat de stroom over meer cellen wordt verdeeld. Dit betekent ook dat de batterij minder snel opwarmt.

Eén batterij is al bijna 5 jaar in gebruik en heeft 530 cycli doorlopen.
Een tweede batterij is ouder (tweedehands gekocht) en heeft 560 cycli.

Mijn kosten zijn momenteel 0,18€/km. Na bijna 5 jaar en 35000km.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

En exact daarom adviseer ik iedereen om in de huidige markt een zo groot mogelijke accu te kopen.

Stel dat Klever echt met die 1700 Wh accu komt dan is dat een ideale accu voor heel veel van ons. Groter dan dat is alleen voor de echte kilometervreters nodig.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
SpeedPAT
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 291
Lid geworden op: 15 mei 2021, 21:03
Locatie: Noord Limburg
Merk SP: Stromer
Km-stand: 4000

FreddyH schreef: 03 apr 2022, 10:01
SpeedPAT schreef: 03 apr 2022, 09:50 Hou je een auto aan naast je SP dan bespaar je op brandstof, maar de afschrijving is helaas niet nul.
Dat ligt eraan wat voor auto je hebt. Bij mijn auto is de afschrijving nagenoeg nul.
Dan vul jij in bij afschrijving auto: 0

Overigens levert al dat fietsen voordeel op en dit jaar waarschijnlijk nog meer.
Bedrijven proberen zoveel mogelijk werknemers uit de auto te krijgen want parkeerplaatsen bouwen is ook niet gratis.
Kreeg je afgelopen jaar nog een beperkte kilometer vergoeding.
Dit jaar wordt de volledige afstand vergoed en bij sommige werkgevers stijgt de vergoeding per kilometer.
Voorbeeld: afstand woon-werk enkele reis = 25 km, je fietst 4 dagen per week en 40 weken per jaar.
De netto vergoeding is dan: 50x4x40x0,20 = 1600 €

Stel dat je accu na 4 jaar stuk gaat, dus buiten de garantie, en je moet de kosten zelf betalen.
Niet piepen, je hebt een spaarpotje van 6.400 € bij elkaar gefietst.
Ik zou de fiets inruilen en een nieuwe kopen, zit er ook meteen een nieuwe accu in :bf: :cool2:
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Plus bespaarde brandstof over 32000 km....... al is de vergoeding bij mij aanzienlijk minder.
Kosten prik voor in de fiets is verwaarloosbaar. Minder dan een Kw per keer.
Na 2,5 jaar en 25000 km piep ik al niet. Kosten ergens tussen de 1000 en de 0 euro.
Grtz Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
JeroenSpock
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 562
Lid geworden op: 22 jun 2020, 22:50
Locatie: Veendam
Merk SP: ST3 L 2020
Km-stand: 28527

Ik krijg een vaste km vergoeding per maand van 114 euro (afhankelijk van afstand), of ik nou met de auto ga (MRB is 115) of gratis met de bus, of met de fiets en die in het fietsenhok aan de lader hang.
Fiets vergoeding kennen ze niet, fietsplan ging ook al niet door. Dus je mag gewoon alles zelf betalen, net als bij een auto trouwens.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen

Stromer ST3 L - MY2020 - 983Wh SoH 99% - Wren voorvork-Bodyfloat-Moto reflex pedalen-SQ Labs Innerbarends-Aptonia ligstuur-Ortlieb backroller pine
Volvo S60 2.5t 2008-Magic Blue-380.000 km-Vialle LPi
Gebruikersavatar
JeroenSpock
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 562
Lid geworden op: 22 jun 2020, 22:50
Locatie: Veendam
Merk SP: ST3 L 2020
Km-stand: 28527

Weer een jaar verder. De cijfers voor 2 jaar ST3 rijden:
Bijlagen
ST3 1.JPG
ST3 1.JPG (430.41 KiB) 593 keer bekeken
ST3 2.JPG
ST3 2.JPG (203.93 KiB) 593 keer bekeken
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen

Stromer ST3 L - MY2020 - 983Wh SoH 99% - Wren voorvork-Bodyfloat-Moto reflex pedalen-SQ Labs Innerbarends-Aptonia ligstuur-Ortlieb backroller pine
Volvo S60 2.5t 2008-Magic Blue-380.000 km-Vialle LPi
dikkenherman
Pro
Pro
Western Sahara
Berichten: 33
Lid geworden op: 30 okt 2022, 23:07
Locatie: Leuven, België

Ik ben een total cost of ownership-schatting aan het doen. Graag je feedback! Ik heb wat typische onderhoudswaarden proberen sprokkelen in dit forum. Aanvullingen en verbeteringen zeer welkom!

- gebruiksprofiel:
- 5000km/jaar
- typisch 1x 65-70km lange afstand/dag met weinig starten en stoppen op vrij vlak terrein
- +- 35000km totaal (7 jaar oprijden dus)

- aankoop
- tweedehands Klever X speed 3/4 jaar oud, 570Wh accu, 10000-30000 km: 2500€
- generieke batterij 1500 Wh 12S @0.5€/Wh: 750€
- batterijtas, kabels, connectoren: 150€ (huisvlijt)
- extra generieke lader: 100€
- restwaarde: 500€

- onderdelen en onderhoud
- nieuwe motor: 800€
- banden voor @30000 km, achter @15000 km: 250€ (genre Schwalbe Marathon e-plus ECE-R75 gekeurd)
- remblokjes @7500 km, 40€/2 sets: 200€
- remschijven @? km: ?€
- leidingen en kabels: ?€
- ketting @8000km, 25€/stuk: 114€
- cassettekransjes @8000 km, 40€/set: 182€
- tandwiel voor @20000 km, 90€/stuk: 180€
- smeermiddelen @0.005€/km: 182€
- generieke batterij @25000km: 715€
- occasie klever batterij 550 Wh @ 25000km: 350€
- display en elektronica @0.005€/km: 182€
- trapsensor: 150€
- trapaslagers: ?€
- balhoofdlager: ?€
- koplamp: 200€
- verende vork: ?€
- reserve/marge op bovenstaande (spatbord, elektronica, ...): 20%

Ik besef maar al te goed dat ook fietskledij, (in België optionele) verzekering, pechverhelping en dergelijke meer kostenposten vormen, maar die zijn toch erg persoonlijk. ik hou het hier enkel bij het fietsgedeelte.

In totaal kom ik dan rond 0.2€/km uit, Ik doe zelf routine-onderhoud, zaken als ketting, banden en zo. Is dat realistisch? Zien jullie manieren om daar iets van af te krijgen zonder veiligheid of wettelijkheid in het gedrang te brengen?
Plaats reactie