Klever X-Speed PINION Alpha

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Niwla schreef: 23 jun 2022, 21:07 Iemand enig idee wat dit kan zijn?
Ontzettend irritant.

Of vroeg je naar een technische verklaring? :mrgreen:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Niwla
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2020, 18:43
Locatie: Groningen
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 10K

FreddyH schreef: 23 jun 2022, 21:24
Niwla schreef: 23 jun 2022, 21:07 Iemand enig idee wat dit kan zijn?
Ontzettend irritant.

Of vroeg je naar een technische verklaring? :mrgreen:
Whahahahaha :bi
Maar ook hoor ik graag of dit oplosbaar is.
Klever X Alpha 45 Wild Grey, by.schulz G.2 LT, Ortlieb back roller hi-vis (2x), Lazer Anverz NTA MIPS
maar ik ben natuurlijk geen expert...
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1598
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Niwla schreef: 23 jun 2022, 21:07 Afgelopen paar dagen heb ik regelmatig dat de trapondersteuning (of de snelheidsmeting) wat onregelmatig is. Het ene moment heb ik voldoende ondersteuning, een volgend moment zie ik dat de ondersteuning (de rode blokjes) snel teruglopen en daalt m’n snelheid tot 40 à 42 km/h. Bij thuiskomst laat ik altijd m’n fiets uit zichzelf uitgaan om dagelijks een reset te doen. Dit fietst niet erg lekker. Ik probeer een constante druk op de pedalen te houden en fiets normaalgesproken tegen de begrenzing aan.

Iemand enig idee wat dit kan zijn?
Je hebt 2 sensoren die de aandrijving sturen en natuurlijk de energiebron zelf.
1) Check of je accu goed vast zit op de rail zonder speling.
2) Controleer de afstand tussen magneten en rotatiesensor = Trapas rechts.
3) Controleer of er geen speling op de trapas zit (links/rechts), ja = linker crank komt los = (soms) meer ruimte tussen magneten en rotatiesensor. Meestal als je rechts kracht zet dus hierop letten of het een willekeurige onderbreking/vermindering is of enkel bij kracht zetten rechts.
4) Controleer aandraai moment achteras (TMM), hoewel niet kritisch voor Klever zou ik het nazien als bovenstaande nvt is. Als je het doet niet 1 zijde op moment zetten en dan de andere zijde maar afwisselend in 2 of 3 keer. Dus links 20Nm, dan rechts 20Nm, links +20Nm en rechts +20Nm en evt links en rechts nogmaals +5Nm. Deze getallen zijn dus voor 45Nm. Controleer jou handleiding, zou kunnen afwijken ifv riemspanning.
5) Controleer de riemspanning als je hiervan gegevens hebt.
Ik zet mijn x gewoon uit, calibratie dmv “uitdoven” doe ik niet, maar ik heb derailleur dus het zou anders kunnen zijn dan belt drive. Dus de riem specialisten mogen nu hun kennis delen.
Gebruikersavatar
Niwla
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2020, 18:43
Locatie: Groningen
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 10K

Jins schreef: 23 jun 2022, 22:23
Niwla schreef: 23 jun 2022, 21:07 Afgelopen paar dagen heb ik regelmatig dat de trapondersteuning (of de snelheidsmeting) wat onregelmatig is. Het ene moment heb ik voldoende ondersteuning, een volgend moment zie ik dat de ondersteuning (de rode blokjes) snel teruglopen en daalt m’n snelheid tot 40 à 42 km/h. Bij thuiskomst laat ik altijd m’n fiets uit zichzelf uitgaan om dagelijks een reset te doen. Dit fietst niet erg lekker. Ik probeer een constante druk op de pedalen te houden en fiets normaalgesproken tegen de begrenzing aan.

Iemand enig idee wat dit kan zijn?
Je hebt 2 sensoren die de aandrijving sturen en natuurlijk de energiebron zelf.
1) Check of je accu goed vast zit op de rail zonder speling.
2) Controleer de afstand tussen magneten en rotatiesensor = Trapas rechts.
3) Controleer of er geen speling op de trapas zit (links/rechts), ja = linker crank komt los = (soms) meer ruimte tussen magneten en rotatiesensor. Meestal als je rechts kracht zet dus hierop letten of het een willekeurige onderbreking/vermindering is of enkel bij kracht zetten rechts.
4) Controleer aandraai moment achteras (TMM), hoewel niet kritisch voor Klever zou ik het nazien als bovenstaande nvt is. Als je het doet niet 1 zijde op moment zetten en dan de andere zijde maar afwisselend in 2 of 3 keer. Dus links 20Nm, dan rechts 20Nm, links +20Nm en rechts +20Nm en evt links en rechts nogmaals +5Nm. Deze getallen zijn dus voor 45Nm. Controleer jou handleiding, zou kunnen afwijken ifv riemspanning.
5) Controleer de riemspanning als je hiervan gegevens hebt.
Ik zet mijn x gewoon uit, calibratie dmv “uitdoven” doe ik niet, maar ik heb derailleur dus het zou anders kunnen zijn dan belt drive. Dus de riem specialisten mogen nu hun kennis delen.
Dank je voor je uitgebreide reactie. Hier ga ik even goed naar kijken. Ik zal morgen ook een screenrecording van de Klever app maken waarin je kan zien hoe de snelheid en ondersteuning fluctueert.
Klever X Alpha 45 Wild Grey, by.schulz G.2 LT, Ortlieb back roller hi-vis (2x), Lazer Anverz NTA MIPS
maar ik ben natuurlijk geen expert...
Mothboy
Expert
Expert
Berichten: 298
Lid geworden op: 04 apr 2022, 14:54

Rijd zelf geen Klever maar als je regelmatig wilt controleren als de spanning van je riem nog binnen de toegestane marge zit zijn dit enkele tools om deze te meten. :D
https://shop.carbondrive.net/en/Shop/To ... t-Tension/.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1598
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Mothboy schreef: 24 jun 2022, 01:30 Rijd zelf geen Klever maar als je regelmatig wilt controleren als de spanning van je riem nog binnen de toegestane marge zit zijn dit enkele tools om deze te meten. :D
https://shop.carbondrive.net/en/Shop/To ... t-Tension/.
App installeren op je GSM, kost niets.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23014
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Jins schreef: 23 jun 2022, 22:23 2) Controleer de afstand tussen magneten en rotatiesensor = Trapas rechts.
Ik heb weleens van Klever begrepen dat dit inderdaad één van de belangrijkste oorzaken kan zijn.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Niwla
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2020, 18:43
Locatie: Groningen
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 10K

Stromeur schreef: 24 jun 2022, 11:20
Jins schreef: 23 jun 2022, 22:23 2) Controleer de afstand tussen magneten en rotatiesensor = Trapas rechts.
Ik heb weleens van Klever begrepen dat dit inderdaad één van de belangrijkste oorzaken kan zijn.
Maar wat is daarin goed en wat is fout? Staat de juiste afstand ergens of is daar een kaliber voor?
Klever X Alpha 45 Wild Grey, by.schulz G.2 LT, Ortlieb back roller hi-vis (2x), Lazer Anverz NTA MIPS
maar ik ben natuurlijk geen expert...
Gebruikersavatar
Niwla
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2020, 18:43
Locatie: Groningen
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 10K

Jins schreef: 24 jun 2022, 11:19
Mothboy schreef: 24 jun 2022, 01:30 Rijd zelf geen Klever maar als je regelmatig wilt controleren als de spanning van je riem nog binnen de toegestane marge zit zijn dit enkele tools om deze te meten. :D
https://shop.carbondrive.net/en/Shop/To ... t-Tension/.
App installeren op je GSM, kost niets.
Belt spanning controleren met een app? :bn:
Klever X Alpha 45 Wild Grey, by.schulz G.2 LT, Ortlieb back roller hi-vis (2x), Lazer Anverz NTA MIPS
maar ik ben natuurlijk geen expert...
Mono
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 40
Lid geworden op: 13 mar 2022, 12:10
Locatie: Nederweert
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 10.000

Stromeur schreef: 24 jun 2022, 11:20
Jins schreef: 23 jun 2022, 22:23 2) Controleer de afstand tussen magneten en rotatiesensor = Trapas rechts.
Ik heb weleens van Klever begrepen dat dit inderdaad één van de belangrijkste oorzaken kan zijn.
Wat moet deze afstand dan zijn?
Zou ook fijn zijn als er een lijst of een handleiding was met van elk boutje/schroef met welke kracht deze aangetrokken dienen te worden.
Maar handleidingen is niet het sterkste punt van Klever :ai
Plaats reactie