Klever X-Speed PINION Alpha

Gebruikersavatar
Niwla
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2020, 18:43
Locatie: Groningen
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 10K

Mono schreef: 03 jul 2022, 21:21 Kijk eens na de voedingskabel die je in het stopcontact steekt.
Op het punt waar de stekker overgaat van stekker na kabel (volgens mij is het een euro stekker) die je in de ladersteekt.
Als je daar de aders bloot ziet liggen (blauw, bruin, groen/geel) dan zou je daar een kabelbreuk kunnen hebben wat de oorzaak kan zijn dat de lader geen stroom krijgt.
Je kunt voorzichtig met de kabel een beetje heen en weer bewegen en kijken of je lampje van de lader rood gaat branden anders kun je ook nog als je iemand kent die de kabel even door kan meten weet je het zeker.
Klever leverd namelijk niet de hoogste kwaliteit kabels mee.
Ik heb inderdaad inmiddels ontdekt dat waar de voeding de lader in gaat er zeker sprake van een kabelbreuk kan zijn. Zoals de lader nu ligt doet hij het maar in de vakantie ga ik wel terug naar de FM om hem om te ruilen. (Of ik bestel zelf een kwalitatief betere kabel)
Bijlagen
4EAAC6B4-5E51-46B4-8959-296187D8C258.jpeg
4EAAC6B4-5E51-46B4-8959-296187D8C258.jpeg (2.92 MiB) 767 keer bekeken
Klever X Alpha 45 Wild Grey, by.schulz G.2 LT, Ortlieb back roller hi-vis (2x), Lazer Anverz NTA MIPS
maar ik ben natuurlijk geen expert...
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Die kabel breekt daar toch niet vanzelf?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Niwla
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2020, 18:43
Locatie: Groningen
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 10K

Stromeur schreef: 13 jul 2022, 15:46 Die kabel breekt daar toch niet vanzelf?
Dan heb ik muizen in de schuur want sinds de aanschaf van de fiets ligt die lader op de plank van een stelling en het enige wat ermee gebeurt is dat ik de 230V stekker er twee keer per dag in steek en uit trek.
Klever X Alpha 45 Wild Grey, by.schulz G.2 LT, Ortlieb back roller hi-vis (2x), Lazer Anverz NTA MIPS
maar ik ben natuurlijk geen expert...
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Kan hoor, dat de kabel niet stevig genoeg is om z'n eigen gewicht te houden. (Wat ik ook buitengewoon slecht zou vinden.) Op de foto zie ik 'm een bocht maken.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Mono
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 40
Lid geworden op: 13 mar 2022, 12:10
Locatie: Nederweert
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 10.000

Stromeur schreef: 13 jul 2022, 16:14 Kan hoor, dat de kabel niet stevig genoeg is om z'n eigen gewicht te houden. (Wat ik ook buitengewoon slecht zou vinden.) Op de foto zie ik 'm een bocht maken.
Kabels zijn uitermate slecht geproduceerd (China kwaliteit) de mantel van de kabel is namelijk niet vergenoeg in de stekker gesmolten.
Waar door deze zich langzaam uit het flexibele deel van de stekker wurmt en niet 1 is met de stekker.
Ik trek hem dagelijks uit en pak hem goed bij de stekker maar bij mij was dit ook na enkele weken zichtbaar maar had gelukkig geen kabelbreuk.
Ik denk dat iedereen die een lader van de alpha heeft en eens kritisch na de kabel kijkt het zelfde ziet als op de foto zichtbaar is van Niwia
Lenny
Expert
Expert
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 apr 2022, 10:13

Die plug lijkt op het eerste gezicht op wat ze in Engeland een "kettle plug" noemen. Zo ja, dan kun je dat snoer waarschijnlijk gewoon vervangen door een willekeurig snoer met de standaard IEC plug. Da's zo'n standaard snoer dat ik verwacht dat je er diverse van in huis hebt. Zeker de zwaardere adapters/laders en sowieso desktop PC's gebruiken die.

Je kunt aan de indruk op het snoer kun je mooi zien waar de plug ooit heeft gezeten. Na het bevestigen van de draden aan de contacten wordt deze plug (en de stekker aan de andere zijde) aangegoten.
Dat snoer is zeker een cm uit de connector gekomen na het aangieten. Wie wat waar wanneer, daar kun je alleen naar raden, maar muizen zijn het vast niet geweest.

Afbeelding
Mono
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 40
Lid geworden op: 13 mar 2022, 12:10
Locatie: Nederweert
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 10.000

Lenny schreef: 13 jul 2022, 19:11 Dat snoer is zeker een cm uit de connector gekomen na het aangieten. Wie wat waar wanneer, daar kun je alleen naar raden, maar muizen zijn het vast niet geweest.

Afbeelding
Nouw ik kan met grote zekerheid zeggen dat dit vanzelf komt.
En zeker niet door dat de gebruiker aan de kabel heeft getrokken
Ik vermoed dat dit ontstaat als de kabel iets beweegt bij het insteken bij een 230V stopcontact.
Daarom is het ook duidelijk dat deze kabel niet goed gegoten is want de kabel mantel moet een bepaalde trekbelasting kunnen hebben.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1597
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Zou niet mogen maar het is een standaard kabel en kost 2x niks (als je zoals ik een doos vol hebt :D ).
Lenny
Expert
Expert
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 apr 2022, 10:13

Herkenbaar, ik heb er ook de nodige van rondslingeren.
Wat me overigens aan die foto nog meer opviel was een soort van inkeping in de plug zelf, en dat zie je minder. Dat is net een wat andere uitvoering, maar in dit geval zal die wel uitwisselbaar zijn (is eigenlijk bedoeld voor landen met 120 V lichtnet).
Ik heb het idee dat deze kabel tegenwoordig wat minder gebruikt wordt en vaker de Mickey Mouse of Figuur-8 pluggen voor geaarde en ongeaarde apparaten.

In dit geval zal het waarschijnlijk het om een slechte kabel gaan die al af fabriek niet best was. Kabelbreuken associeer ik nl. met kabels waar veel beweging op komt. Die breken dan vrijwel zonder uitzondering allemaal vlak achter de connector, en niet erin. En zeker niet van alleen maar in- en uitpluggen.
RIPS10
Pro | Forum Supporter
Pro | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 mar 2022, 21:15
Locatie: Eindhoven
Merk SP: Klever α
Km-stand: 24k

Zie bij mijn oplader precies hetzelfde, snoer lijkt een centimeter uit de connector te zijn gekomen.
Plaats reactie