Klever X-Speed PINION Alpha

NikolaasArts
Pro
Pro
Berichten: 64
Lid geworden op: 29 mei 2018, 19:59

Okay 🤓
De reden waarom het even duurde voordat het lukte is dat het eigenlijk “omgekeerd” werkt dan bij een racefiets. Bij een racefiets maak je de stuurpen los, stel je het balhoofd af en zet je daarna de stuurpen terug vast met een momentsleutel.
Bij de klever moet je eerst het hele zaakje (dus stuurpen inclusief) goed naar beneden drukken en de stuurpen met het onderste boutje (of de beiden) wat vastzetten. Daarna kan je het balhoofd afstellen met de ring onder de stuurpen. Tenslotte de stuurpen nog even vastzetten met de momentsleutel.
Gebruikersavatar
Niwla
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2020, 18:43
Locatie: Groningen
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 10K

Jins schreef: 03 jul 2022, 20:50
Niwla schreef: 03 jul 2022, 20:18 Is het mogelijk de lader te resetten?
Ik wilde zojuist mijn fiets aan de lader hangen voor de trip van morgen. Zoals altijd eerst de stekker in het stopcontact. Het lampje op de lader bleef uit.
Reset is stekker uit het stopcontact en even wachten. Als dat niet helpt, schakelaar enkele keren uit/aan, lukt het dan de schakelaar aan laten (intern slecht contact) en niet meer uitzetten. De schakelaar doet wat de stekker doet, spanning ja of nee. Lukt dat ook niet is de lader stuk. Dat wordt repareren of vervangen.

De laatste lader die hier ter reparatie was binnengekomen (42V voor een 10S accu) had het volgende probleem: geen LED en niet laden —> zekering op de print stuk en de oorzaak was een slechte diode in de primaire brug gelijkrichter. Dat was een “easy fix” maar dat is niet altijd zo. In dit geval kost een reparatie een half uurtje werk en enkele componenten die samen nog geen euro kosten.
Gisterochtend kwam ik bij de fiets en was de accu tot 85% opgeladen. Alle lampjes op fiets en lader uit. Na het af- en opnieuw aankoppelen van de lader bleven de lampjes ook uit. Dus maar met de auto naar het werk. Gistermiddag met de lader naar de FM en werd direct omgewisseld voor een nieuwe. :cool2: (en bij deze lijken de stekkers beter aangegoten :bp: maar ik denk dat het in mijn geval niet de oorzaak was )
Klever X Alpha 45 Wild Grey, by.schulz G.2 LT, Ortlieb back roller hi-vis (2x), Lazer Anverz NTA MIPS
maar ik ben natuurlijk geen expert...
bikespeed
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 aug 2022, 22:03
Locatie: Antwerpen
Merk SP: X Pinion 45 (08/2022 600W 2.8)
Km-stand: 3500

Lenny schreef: 13 jul 2022, 19:11 Die plug lijkt op het eerste gezicht op wat ze in Engeland een "kettle plug" noemen. Zo ja, dan kun je dat snoer waarschijnlijk gewoon vervangen door een willekeurig snoer met de standaard IEC plug. Da's zo'n standaard snoer dat ik verwacht dat je er diverse van in huis hebt. Zeker de zwaardere adapters/laders en sowieso desktop PC's gebruiken die.

Je kunt aan de indruk op het snoer kun je mooi zien waar de plug ooit heeft gezeten. Na het bevestigen van de draden aan de contacten wordt deze plug (en de stekker aan de andere zijde) aangegoten.
Dat snoer is zeker een cm uit de connector gekomen na het aangieten. Wie wat waar wanneer, daar kun je alleen naar raden, maar muizen zijn het vast niet geweest.

Afbeelding
Ik heb de fiets slechts 2 weken en zag vanaf dag één een lichte verschuiving van de kabel in de gegoten stekker. Nu is het al 1cm! Volgens mij is het een algemeen productie defect. Ik zal de FM aanspreken, maar hoop ik ook niet zo een slechte kabel te ontvangen. Voorlopig werkt het nog.
Trouwens, zo een kabel is niet zo gemakkelijk te vinden bij mij thuis. Het heeft een inkeping waardoor de bekende "computer voedingskabel" niet erin gaat. Blijkbaar is het een C15 stekker. Te vinden op internet (+/- 10€)
X Pinion 45 (08/2022)
Gebruikersavatar
Niwla
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2020, 18:43
Locatie: Groningen
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 10K

Afgelopen week mijn Alpha terug moeten zetten naar fabrieksinstellingen omdat mijn telefoon niet meer kon verbinden via BT. Ook het blauwe BT icoontje werd niet zichtbaar op het scherm. Na de reset kon ik weer verbinden.
Dat ging twee dagen goed en nu heb ik weer hetzelfde euvel. Iemand dezelfde ervaring?
Ik zal hem dit weekend nogmaals resetten. Gebeurt het dan nog een keer dan ga ik richting FM.
Klever X Alpha 45 Wild Grey, by.schulz G.2 LT, Ortlieb back roller hi-vis (2x), Lazer Anverz NTA MIPS
maar ik ben natuurlijk geen expert...
Gebruikersavatar
Niwla
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2020, 18:43
Locatie: Groningen
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 10K

Gister zonder fietssleutel thuisgekomen. Blijkbaar is er iets loos met m’n slot waardoor hiervan de sleutel teruggedraaid en uitgenomen kan worden wanneer deze van het slot is. Aangezien ik soms met mijn schoen mijn sleutelhanger raak zal ik hem er zelf wel uitgedrukt hebben. Gister bij FM geweest en zij bestellen een nieuw slot (met gelijke sleutel).

Ook daar het BT probleem voorgelegd. Hier word ik dinsdag over teruggebeld
Klever X Alpha 45 Wild Grey, by.schulz G.2 LT, Ortlieb back roller hi-vis (2x), Lazer Anverz NTA MIPS
maar ik ben natuurlijk geen expert...
Vigor
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 57
Lid geworden op: 23 mei 2022, 22:42
Merk SP: Klever Alpha
Km-stand: 8500

Mijn über-fantastische fietsmaker (mag ik reclame maken, please?) heeft enkele zeer doeltreffende aanpassingen aangebracht:

- de claxon van Qwic gemonteerd: een heldere, krachtige pieptoon die van veel verder hoorbaar is en veel efficiënter de aandacht trekt dan het mislukt gekwaak van de originele Klever brol claxon.
- twee Fuxon M1 zijspiegels (links en rechts) gemonteerd ipv de standaard Busch/Muller plastic brol die een trillerig beeld geeft en snel afbreekt. De Fuxon is volledig van cnc gefreesd aluminium (arm, kader, gewrichtjes) en geeft een erg stevig gevoel en uiterst stabiel beeld.
- Scallato Spasso banden (zie review van Stromeur) ipv de standaard (want nog eerste editie van de Alpha) zwalpende Schwalbe banden
- magura dubbele zuiger rem achteraan ipv standaard enkele zuiger gemonteerd
- magura MDR-P schijven voor en achter
- magura 8.s "sport" remblokken voor en achter
(Resultaat: stil en krachtig remmen in alle omstandigheden)

In 3,5u heeft ze dit staaltje werk volbracht! En het resultaat mag er zijn. De Alpha wordt in de markt gezet als topmodel, wel, nu zijn alle onderdelen die onbegrijpelijk af fabriek minderwaardig waren, wel top te noemen. En ik ga content en veilig het najaar in!

PS wie een top Busch/Muller spiegel, top Klever claxon, of top magura remschijven wil overnemen, geef maar een gil :mrgreen:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Vigor schreef: 16 sep 2022, 21:18 mag ik reclame maken, please?
Nee, maar: goed onderbouwde meningen over fabrikanten, dealers, producten etc. zijn altijd welkom. Jij bent blij met de aanpassingen die jouw dealer heeft uitgevoerd, dus dan mag de naam best genoemd worden :-)

En een foto van jouw gepimpte ALPHA zien we natuurlijk ook altijd graag!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Vigor
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 57
Lid geworden op: 23 mei 2022, 22:42
Merk SP: Klever Alpha
Km-stand: 8500

Wel, wat bijzonder te vermelden is, dat het een verdeler is die mee buiten het doosje durft denken, oplossingen voorstelt, én haar eigen handen graag vuil maakt om met heel wat kennis van zaken aan de fiets te sleutelen! En daar beroepsfierheid mee uitstraalt. Zo wees ze me er bijvoorbeeld op dat er een reden blijkt te zijn voor de standaard enkele zuiger rem achteraan: blijkbaar is de dubbele zuiger op die plaats gemonteerd niet toegankelijk om te ontluchten. Uiteraard heeft ze daarvoor een oplossing gezocht en gevonden, ze noemde dit leerzaam.... Zoveel service (met de glimlach en een vervangfiets) is voor een heel sympathieke eenmanszaak niet vanzelfsprekend denk ik dan.... De straffe Madame Vélo aan de Gentpoort te Brugge! Fotos volgen morgen in het daglicht :)
RIPS10
Pro | Forum Supporter
Pro | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 mar 2022, 21:15
Locatie: Eindhoven
Merk SP: Klever α
Km-stand: 24k

Klinkt als een goede FM! Nu je het toch over de claxon hebt. Ik heb een tijdje op een Klever Pinion gereden en heb het idee dat die claxon harder gaat dan die van mijn Alpha, weet iemand hier meer van? Of andere ervaringen?
Vigor
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 57
Lid geworden op: 23 mei 2022, 22:42
Merk SP: Klever Alpha
Km-stand: 8500

Dat heb ik tijdens het testen idd ook gemerkt..... Wellicht hebben ze die willen "verbeteren"?
Plaats reactie