Ongoing review: de Klever X Speed Alpha
Hoi Allen, Na drie weken is mijn Alpha weer de oude. Mijn riemspanner was versleten wat ik op zich al vreemd vind, maar je kunt ook pech hebben. Door levertijden heeft dit lang geduurt en is niet te wijten aan mijn FM. Die heeft het notabene geconstateerd. de mijne was als het ware vast gelopen en afgevlakt. Tijdens de 10000 km beurt is dit niet alleen geconstateerd, maar is de riemspanner weer gangbaar gemaakt. Dit had als gevolg dat het niet lekker meer fietste daar ik dat wel merkte met een gangbare afgevlakte spanrol. Eindelijk mijn fiets opgehaald met een nieuwe spanrol gemonteerd . mijn vraag aan enkele van het forum om de status van jullie spanrol te bekijken en een foto up te loaden in het kader van mijn nieuwsgierigheid. Helaas ben ik helemaal vergeten een foto van de mijne te maken.
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 23005
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Welkom!
Deze lader zit nog niet standaard bij alle modellen. Maar hij is inmiddels ook los leverbaar en kost 219 euro.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
-
- Pro
- Berichten: 48
- Lid geworden op: 29 dec 2021, 12:45
- Locatie: Brasschaat
- Merk SP: Klever Alpha 45 2022
- Km-stand: 14200
Mijn collega heeft op 2000 km een gebroken spaak gehad in het achterwiel. Dat is hersteld geweest door de FM en een week later weer prijs. Er moet dus een achterliggende reden zijn... Iemand daar ervaringen mee gehad?
Ondertussen heb ik eindelijk mijn verende zadelpen en met wat duw- en trekwerk bij de vorige FM is het een Kinekt XR geworden met goedkeuring van Klever. Nog zaliger rijden dus
Ondertussen heb ik eindelijk mijn verende zadelpen en met wat duw- en trekwerk bij de vorige FM is het een Kinekt XR geworden met goedkeuring van Klever. Nog zaliger rijden dus
Het gewicht van de berijder ?
Ook de juiste spaakspanning is belangrijk, spaken die breken zijn normaliter de spaken die te slap staan ... als de FM niet capabel is om dit klusje te klaren dan zal je ten rade moeten gaan bij iemand die dit wel kan of bij iemand die hierin gespecialiseerd is (wielenbouwer).
Golvas V2.0
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
-
- Pro
- Berichten: 48
- Lid geworden op: 29 dec 2021, 12:45
- Locatie: Brasschaat
- Merk SP: Klever Alpha 45 2022
- Km-stand: 14200
De fiets wordt gecatalogeerd tot 130 kg en daar komt mijn collega van ver nog niet toe
Spakenspanning is bij de eerste herstelling gecontroleerd geweest. We vermoeden een bijkomend onderliggend probleem zoals wielsymmetrie.
Het is wel zo dat spaken het serieus te verduren krijgen op de Belgische wegen... maar dan nog.
Spakenspanning is bij de eerste herstelling gecontroleerd geweest. We vermoeden een bijkomend onderliggend probleem zoals wielsymmetrie.
Het is wel zo dat spaken het serieus te verduren krijgen op de Belgische wegen... maar dan nog.
-
- Pro | Forum Supporter
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 28 mar 2022, 21:15
- Locatie: Eindhoven
- Merk SP: Klever α
- Km-stand: 24k
Gisteren de batterij eens getest op de laagste ondersteuningsstand. Ik was erg benieuwd naar de range hierbij en had mijn oplader dus ook maar meegenomen.
Dit bleek compleet overbodig te zijn, na 140 km had de batterij nog steeds 38÷ over. Ongeveer heel de dag zo'n 23-24 km/h op de teller gefietst. Onder deze omstandigheden is het dus wel mogelijk om 200 km te fietsen zover op te laden.
Dit bleek compleet overbodig te zijn, na 140 km had de batterij nog steeds 38÷ over. Ongeveer heel de dag zo'n 23-24 km/h op de teller gefietst. Onder deze omstandigheden is het dus wel mogelijk om 200 km te fietsen zover op te laden.
-
- Runner-up
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 08 jun 2022, 10:45
- Locatie: Langdorp
- Merk SP: Klever X-Speed
- Km-stand: 11800
Ik heb deze week enkele Belgische Klever-dealers gecontacteerd ivm de stille 6A snellader.
Niemand had deze in stock, en bij navraag bij Klever bleek die ook voorlopig niet los leverbaar. Ze hadden elk exemplaar nodig voor bij de verkoop van een Alpha. Wanneer wel beschikbaar is onbekend.
O ja, en de verkoopprijs is 249,95€.
Als iemand wel weet waar die nog te verkrijgen zijn, mag je dat zeker laten weten.
-
- Runner-up
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 06 mei 2022, 12:40
- Locatie: Noord-Holland-Zuid
- Merk SP: Klever
- Km-stand: 0
Zelfde werd mij door mijn fietsenmaker een paar weken geleden verteld bij aanschaf van een gewone X speed nadat deze met Klever contact had gehad. Voorspelling was toen ‘niet eerder dan het najaar’. Dit niet vanwege leegmaken voorraden maar ivm tekorten aan onderdelen, bouwstenen,… Heb toen een stille reislader voor op het werk gekocht. Die bevalt best: druppelt m helemaal vol gedurende de kantoordag. Heb ook wel eens ergens gelezen dat langzaam laden zelfs beter is voor een batterij, maar weet ook daar het fijne niet van.
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Simpel gezegd: met langzaam laden ontstaat er minder warmte. Bij hogere temperaturen slijten de cellen in de accu meer dan met kamertemperatuur.
Maar je moet het wat breder zien. Wat fietsfabrikanten "snelladers" noemen, zijn dat niet echt. Als voorbeeld even mijn accu in de originele staat: dit is een 735 Wh accu op 36 V en heeft een 10S6P configuratie (zie artikel over accu's). Elke cel heeft een spanning van 3,6 V en een capaciteit van 3400 mAh (ofwel 3,4 Ah).
Mijn "snellader" laadt de accu met 4,5 A op, hiermee laadt de accu in ongeveer 4,5 uur volledig op. Door de celconfiguratie van 6 cellen in parallel wordt de stroom van 4,5 A verdeeld over die 6 cellen. Elke cel krijgt dus 0,75 A aan laadstroom. Is dat veel?
Bij veel batterijen wordt als advies gegeven om ze op 0,1C te laden, daarmee gaan ze lang mee. Wat betekent 0,1C? Een laadstroom van maximaal 0,1 keer de capaciteit van een cel. In mijn geval dus maximaal 0,1 x 3,4 = 0,34 A aan laadstroom. Met snelladen gaan cellen minder lang mee, met snelladen wordt meestal een laadstroom van 1C of meer bedoeld: in mijn geval dus 3,4 A per cel of meer.
Waar zit mijn accu met 0,75 A aan laadstroom? 0,75 / 3,4 = 0,22. Ofwel een laadstroom van 0,22C. Dit is dus verre van snelladen en zit zelfs heel dicht bij het ideaal om de accu zo lang mogelijk goed te houden. Uiteraard heeft de fabrikant dit gebalanceerd met "nog in redelijke tijd opladen", op 0,1C zou mijn accu namelijk ongeveer 10 uur moeten laden.
Ik weet niet precies wat de configuratie van een Klever 1200 Wh accu is. Ik meen ooit opgepikt te hebben dat hier geen 18650 cellen in zitten maar dat er grotere cellen in zitten. 21700 of 26650 cellen dus. Uiteindelijk maakt dat niet zo heel veel uit. Laten we er eens een voorbeeldberekening aan wagen met mogelijke waarden. Zeg even dat deze cellen gekozen zijn: 3,6 V en 5,5 Ah per cel. Als je 5 van deze cellen parallel zet dan kom je op 27,5 Ah, vermenigvuldigd met de door Klever opgegeven spanning van 44 V kom je dan op 1210 Wh. Zou zomaar kunnen dus. Hiermee heb je dan een 12S5P configuratie.
De laadstroom van Klever's stille "snellader" levert 6 A, deze wordt verdeeld over 5 parallele cellen dus krijgt elke cel 1,2 A te verwerken. De cellen hebben een capaciteit van 5,5 Ah, dus ook hier is de laadstroom afgerond 0,22C. Niet heel spannend.
Disclaimer: deze configuratie is niet meer dan een wilde gok, maar als je met andere configuraties gaat rekenen dan zal je merken dat je ook daarmee op ongeveer 0,22C uitkomt.
Maar je moet het wat breder zien. Wat fietsfabrikanten "snelladers" noemen, zijn dat niet echt. Als voorbeeld even mijn accu in de originele staat: dit is een 735 Wh accu op 36 V en heeft een 10S6P configuratie (zie artikel over accu's). Elke cel heeft een spanning van 3,6 V en een capaciteit van 3400 mAh (ofwel 3,4 Ah).
Mijn "snellader" laadt de accu met 4,5 A op, hiermee laadt de accu in ongeveer 4,5 uur volledig op. Door de celconfiguratie van 6 cellen in parallel wordt de stroom van 4,5 A verdeeld over die 6 cellen. Elke cel krijgt dus 0,75 A aan laadstroom. Is dat veel?
Bij veel batterijen wordt als advies gegeven om ze op 0,1C te laden, daarmee gaan ze lang mee. Wat betekent 0,1C? Een laadstroom van maximaal 0,1 keer de capaciteit van een cel. In mijn geval dus maximaal 0,1 x 3,4 = 0,34 A aan laadstroom. Met snelladen gaan cellen minder lang mee, met snelladen wordt meestal een laadstroom van 1C of meer bedoeld: in mijn geval dus 3,4 A per cel of meer.
Waar zit mijn accu met 0,75 A aan laadstroom? 0,75 / 3,4 = 0,22. Ofwel een laadstroom van 0,22C. Dit is dus verre van snelladen en zit zelfs heel dicht bij het ideaal om de accu zo lang mogelijk goed te houden. Uiteraard heeft de fabrikant dit gebalanceerd met "nog in redelijke tijd opladen", op 0,1C zou mijn accu namelijk ongeveer 10 uur moeten laden.
Ik weet niet precies wat de configuratie van een Klever 1200 Wh accu is. Ik meen ooit opgepikt te hebben dat hier geen 18650 cellen in zitten maar dat er grotere cellen in zitten. 21700 of 26650 cellen dus. Uiteindelijk maakt dat niet zo heel veel uit. Laten we er eens een voorbeeldberekening aan wagen met mogelijke waarden. Zeg even dat deze cellen gekozen zijn: 3,6 V en 5,5 Ah per cel. Als je 5 van deze cellen parallel zet dan kom je op 27,5 Ah, vermenigvuldigd met de door Klever opgegeven spanning van 44 V kom je dan op 1210 Wh. Zou zomaar kunnen dus. Hiermee heb je dan een 12S5P configuratie.
De laadstroom van Klever's stille "snellader" levert 6 A, deze wordt verdeeld over 5 parallele cellen dus krijgt elke cel 1,2 A te verwerken. De cellen hebben een capaciteit van 5,5 Ah, dus ook hier is de laadstroom afgerond 0,22C. Niet heel spannend.
Disclaimer: deze configuratie is niet meer dan een wilde gok, maar als je met andere configuraties gaat rekenen dan zal je merken dat je ook daarmee op ongeveer 0,22C uitkomt.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Voor degenen die de 6 A lader op een Klever 850 Wh accu aansluiten:
Hier gok ik dat het om een 12P6S configuratie gaat met 3,6 V, 3,3 Ah cellen. Elke cel krijgt hier dan 1 A aan laadstroom, wat met de capaciteit van 3,3 Ah betekent dat er op 0,3C geladen wordt. Wederom: als de configuratie veranderd dan heeft dat weinig invloed op de verhouding tussen laadstroom en celcapaciteit, dus is het een veilige aanname dat je hiermee op ongeveer 0,3C uitkomt. Iets minder gunstig dus dan met de grote accu, maar nog steeds niet dramatisch slecht.
Dit is 1 van de redenen waarom ik in het artikel over accu's aanraad om een zo groot mogelijke accu te kopen, daarmee beinvloed je de verhouding tussen laad- en ontlaadstroom met de celcapaciteit op een gunstige manier.
Hier gok ik dat het om een 12P6S configuratie gaat met 3,6 V, 3,3 Ah cellen. Elke cel krijgt hier dan 1 A aan laadstroom, wat met de capaciteit van 3,3 Ah betekent dat er op 0,3C geladen wordt. Wederom: als de configuratie veranderd dan heeft dat weinig invloed op de verhouding tussen laadstroom en celcapaciteit, dus is het een veilige aanname dat je hiermee op ongeveer 0,3C uitkomt. Iets minder gunstig dus dan met de grote accu, maar nog steeds niet dramatisch slecht.
Dit is 1 van de redenen waarom ik in het artikel over accu's aanraad om een zo groot mogelijke accu te kopen, daarmee beinvloed je de verhouding tussen laad- en ontlaadstroom met de celcapaciteit op een gunstige manier.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]