Ongoing review: de Klever X Speed Alpha

Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1788
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Mooie review weer en ik sluit me volledig aan bij je conclusies zowel de positieve als de voor verbetering vatbare :ay

Zoals reeds eerder gezegd als ik nu voor de keuze stond ST5 of Alpha....ik zou het niet weten zeker gezien het flinke prijsverschil, knap om zo een complete goed rijdende fiets toch veel goedkoper aan te bieden....en NUL problemen :cool2:
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM :cool2:
Gebruikersavatar
Jo58
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 feb 2021, 18:23
Locatie: de Betuwe
Merk SP: Klever
Km-stand: 8000

Goeie review hoor :cool2:

Het is een lastige keuze: Stromer of Klever. Beiden hebben goeie en minder goeie kanten, het is maar net wat jij als individu het belangrijkst vindt in een fiets. Ik heb voor Klever gekozen, vanwege het fietsen. Vanochtend op de dijk tussen Gorinchem en Tiel (deel van een langere tocht) met de wind in de rug constant 48-49-50 op de display gereden.

Het is bijzonder waardevol dat we hier op basis van objectieve reviews alvast over plus- en minpunten kunnen lezen. Een wat langere proefrit is dan een logisch vervolg.
Carpe Diem
Specialized Vado 5.0 - Trek Powerfly 5 E-mtb - Klever X Speed 2020
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Leuke review, dankjewel ! :ay

Valt er nog iets te zeggen over een verschil in batterijverbruik van de 800W / 54Nm motor (Alpha) en de 600W / 49Nm motor ("kleine broer" X Speed Pinion) ?
Stromeur schreef: 02 mei 2021, 22:03 Technische mankementen tijdens de testperiode: nul (!)
Zalig !
Jo58 schreef: 03 mei 2021, 15:26 Het is een lastige keuze: Stromer of Klever.
Vanuit mijn ervaring is dat een makkie ... :D
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Echt een mooi review Stromeur!, complimenten. Brengt mij ook serieus aan het twijfelen wat ik over een jaar ga kiezen. Over een jaar zullen de altijd aanwezige kinderziektes er wel uit zijn, dat is mooi. Voor mij het enige pijnpunt blijft de accu. De 1200Wh accu van Klever is volgens mij te vergelijken met het blauwtje van Stromer. Ofwel ik krijg er niet significant meer actieradius voor terug. Aan de andere kant verwacht ik dat de vergelijkbare Stromer wel (veel?) meer dan 2000 euries duurder zal zijn.......
En....... een goede fm hoort er ook bij, zelfs bij een Klever. Waar vind ik die?
Met vriendelijke groeten, Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22825
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Golvas schreef: 03 mei 2021, 17:55 Valt er nog iets te zeggen over een verschil in batterijverbruik van de 800W / 54Nm motor (Alpha) en de 600W / 49Nm motor ("kleine broer" X Speed Pinion) ?
Ik heb de Klever X-Speed PINION met 1200Wh accu getest in januari, bij temperaturen van 0-7 graden, regen en veel windkracht 4 a 5 om de oren.
In die omstandigheden had ik met de PINON een actieradius van ruim 60km.

De Alpha heb ik in april/mei getest bij temperaturen van 10-18 graden, droog weeg en minder wind (3 a 4).
In die omstandigheden had ik met de Alpha een actieradius van 65km.

- Op beide bikes reed ik dezelfde rondes met een gemiddelde snelheid van de 37 a 39km/u (GPS gemeten).
- De stuurpen van de Alpha werd afgesteld in een hoek die vergelijkbaar is met die van de PINION, dus daarin zit geen verschil.
- Ik ben altijd met de accu op kamertemperatuur vertrokken. Ik verwacht niet dat de buitentemperatuur serieus invloed heeft gehad op de actieradius. (Ik heb niet bij vorst gereden.)

Met name de krachtigere wind, die is in dit open landschap genadeloos, heeft de actieradius van de PINION negatief beïnvloed. Daar heb ik behoorlijk tegenop moeten harken en dat vraagt het nodige van de motor/accu.

Op basis van die ervaringen en mijn boerenverstand verwacht ik dat de actieradius van de PINION en de Alpha nagenoeg gelijk is, met misschien een nipte overwinning voor de PINION als ik per se een winnaar zou moeten kiezen.

Dat heeft Klever netjes ingeregeld op de Alpha, want die ondersteunt wel wat krachtiger dan de PINION.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Jo58
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 feb 2021, 18:23
Locatie: de Betuwe
Merk SP: Klever
Km-stand: 8000

Peerke1960 schreef: 03 mei 2021, 19:55
En....... een goede fm hoort er ook bij, zelfs bij een Klever. Waar vind ik die?
Luijendijk in Gameren, Leendert Luijendijk is zeer behulpzaam, zeer geduldig, denkt met je mee en.....nee, ik heb geen aandelen.
Carpe Diem
Specialized Vado 5.0 - Trek Powerfly 5 E-mtb - Klever X Speed 2020
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22825
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

MarcelH schreef: 03 mei 2021, 11:23 Zoals reeds eerder gezegd als ik nu voor de keuze stond ST5 of Alpha....ik zou het niet weten zeker gezien het flinke prijsverschil, knap om zo een complete goed rijdende fiets toch veel goedkoper aan te bieden
Het is inderdaad maar net wat je gewend bent. Jij bent ST5-eigenaar en je vond de Alpha wat minder robuust aanvoelen. Dat snap ik wel. Ik kom van een ST2 S en die is veel onrustiger/vinniger dan de Vijf. Dan is de overgang naar een Alpha heel anders.

Ik kan me zo voorstellen een doorgewinterde Alpha eigenaar die voor de verandering eens op een ST5 stapt zo'n Stromer maar een stugge bak vindt :mrgreen:
Jo58 schreef: 03 mei 2021, 15:26 het is maar net wat jij als individu het belangrijkst vindt in een fiets
Precies dat.

Daarom alleen al is het leuk dat er een totaal andere SP in het topsegment bij gekomen is. Meer keus voor ons :)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Als je de batterij laadt (in of uit de SP) heb je dan zicht op het laadniveau ?
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22825
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Als je fysiek zicht hebt op de accu: min of meer.
Voorop de accu zit een driekleuren-LED die knippert tijdens het laden: rood (<35%), geel (35-75%), groen (>75%).

De accu-status wordt tijdens het rijden sowieso weergegeven in de Klever Dashboard app.
Maar wat er via de app mogelijk is tijdens het laden: geen idee.

Ik heb de app nog op mijn privé telefoon met inmiddels Android 11 staan, maar daarmee kan ik geen verbinding maken met de bike. Ik heb net geprobeerd om de Klever Dashboard app op mijn werktelefoon te zetten, want die heeft nog Android 10. Maar de app staat niet meer in de Google Play Store.

Misschien dat één van de Klever eigenaren met werkende app kan vertellen wat er te zien is tijdens het laden (terwijl de bike aan/uit staat)?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Stromeur schreef: 03 mei 2021, 20:57 Als je fysiek zicht hebt op de accu: min of meer.
Voorop de accu zit een driekleuren-LED die knippert tijdens het laden: rood (<35%), geel (35-75%), groen (>75%).
Dit heb je wanneer je de batterij in of uit de fiets laadt of in beide situaties ?
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Plaats reactie