Ongoing review: de Klever X Speed Alpha

Gebruikersavatar
Flyy
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Germany
Berichten: 486
Lid geworden op: 22 jun 2020, 20:55
Locatie: Paderborn
Merk SP: Klever B-Speed / Grace easy IG
Km-stand: 25052

Lorre schreef: 30 jun 2022, 07:38 Heb toen een stille reislader voor op het werk gekocht.
Ich habe heute folgende Alternative bekommen. Günstig, leise und Leistung in einem Gerät vereint.




Ik kreeg vandaag het volgende alternatief. Goedkoop, stil en krachtig allemaal in één.

Afbeelding
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Alternatieven zijn er genoeg, de stekker blijft het struikelblok. Al de rest kan je naar wens bestellen (I max = CC, U max = CV en I cut-off = de stroom waarbij de lader uitschakelt = accu volgeladen) of zelf in te instellen. En die alternatieven kosten rond de €50. Dus als dit alternatief met de juiste stekker is kan je veel mensen blij maken.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Als het ter vervanging van een defecte lader is dan is het een kwestie van het snoer overzetten, toch?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Flyy
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Germany
Berichten: 486
Lid geworden op: 22 jun 2020, 20:55
Locatie: Paderborn
Merk SP: Klever B-Speed / Grace easy IG
Km-stand: 25052

Jins schreef: 30 jun 2022, 21:12 Alternatieven zijn er genoeg, de stekker blijft het struikelblok.
Im deutschen Pedelecforum.de will jemand einen Stecker selbst bauen inklusive 3D-gedrucktem Gehäuse. Ich bin gespannt wie die Umsetzung wird.


An meinem Kabel hängt der Extenderakku. Dieser Extender hat die Anderson Powerpole als Stecker.



In het Duitse Pedelecforum.de wil iemand zelf een stekker bouwen inclusief een 3D-geprinte behuizing. Ik ben benieuwd hoe het zal worden uitgevoerd.


De verlengaccu is verbonden met mijn kabel. Deze verlenger heeft de Anderson Powerpole als stekker.
Lorre
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 mei 2022, 12:40
Locatie: Noord-Holland-Zuid
Merk SP: Klever
Km-stand: 0

Als echte Hollander hou ik ook van goedkoop mits goed. En van mij mag het allemaal. Maar ik zou zelf echt geen paar tientjes besparen door een non-merk lader te kopen. Helemaal niet als ik een Alpha had. Zou mezelf voor m’n kop slaan als ik m’n batterij zou verkloten. Maar dat is mijn keuze. Voel mezelf daarvoor teveel leek.
Zie het maar zo: die uitleg van Freddy hierboven over laden kan ik maar net een beetje begrijpen. Maar hoewel ik het een overtuigend verhaal vind, moet je mij echt niet vragen het zelf nu zonder t forum in de hand aan een derde te vertellen.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Lorre schreef: 01 jul 2022, 21:01 Zie het maar zo: die uitleg van Freddy hierboven over laden kan ik maar net een beetje begrijpen. Maar hoewel ik het een overtuigend verhaal vind, moet je mij echt niet vragen het zelf nu zonder t forum in de hand aan een derde te vertellen.
Gewoon heel vaak doorlezen, mij is het uiteindelijk ook gelukt om het in mijn hoofd te krijgen :mrgreen:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
alfamuze
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 48
Lid geworden op: 29 dec 2021, 12:45
Locatie: Brasschaat
Merk SP: Klever Alpha 45 2022
Km-stand: 14200

Momenteel heb ik anderhalf jaar de Klever Alpha Pinion (eerste model) met 13 500 km op de teller en ben toch tegen een paar mankementen aangelopen maar de fiets wordt dan ook vrij intensief gebruikt.

Op het voorwiel is er drie keer een spaak gebroken. De laatste keer stond ik er op bij de FM om de spakenspanning extra te controleren en sindsdien geen probleem meer. Hout vasthouden dus.

Toen ik de laatste keer een lekke band had aan het achterwiel en het wiel demonteerde merkte ik dat er op alle spaakdoorvoeringen de velg ingescheurd was. Die moest dus dringend vervangen worden. Nu zit er een Big Bull velg van Ryde op die wat steviger zou moeten zijn dan de originele velg : https://www.ryde.nl/big-bull/

Het aanspanrolletje van de aandrijfriem is ook aan vervanging toe. Het heeft een afgeplatte kant door inslijting en staat gepland.

Deze mankementen zijn een combinatie van intens gebruik, de wegen in België en waarschijnlijk ook mijn gewicht van 100 kg. Maar goed nazicht door de FM en misschien toch wel wat degelijker materiaal, toch zeker voor de wielen, zou veel van deze euvels kunnen voorkomen.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

alfamuze schreef: 18 jul 2023, 11:47 Momenteel heb ik anderhalf jaar de Klever Alpha Pinion (eerste model) met 13 500 km op de teller en ben toch tegen een paar mankementen aangelopen maar de fiets wordt dan ook vrij intensief gebruikt.

Op het voorwiel is er drie keer een spaak gebroken. De laatste keer stond ik er op bij de FM om de spakenspanning extra te controleren en sindsdien geen probleem meer. Hout vasthouden dus.

Toen ik de laatste keer een lekke band had aan het achterwiel en het wiel demonteerde merkte ik dat er op alle spaakdoorvoeringen de velg ingescheurd was. Die moest dus dringend vervangen worden. Nu zit er een Big Bull velg van Ryde op die wat steviger zou moeten zijn dan de originele velg : https://www.ryde.nl/big-bull/

Het aanspanrolletje van de aandrijfriem is ook aan vervanging toe. Het heeft een afgeplatte kant door inslijting en staat gepland.

Deze mankementen zijn een combinatie van intens gebruik, de wegen in België en waarschijnlijk ook mijn gewicht van 100 kg. Maar goed nazicht door de FM en misschien toch wel wat degelijker materiaal, toch zeker voor de wielen, zou veel van deze euvels kunnen voorkomen.
Ik vorige weekend bij onderhoud ook scheurtjes rond enkele spaaknippels achteraan gezien. Bijna 17k gereden. Vooraan geen problemen gehad.
Is voor die Big Bull velg de spaaklengte gelijk? Anders graag de lengte, bestel ik die ook.
alfamuze
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 48
Lid geworden op: 29 dec 2021, 12:45
Locatie: Brasschaat
Merk SP: Klever Alpha 45 2022
Km-stand: 14200

Jins schreef: 18 jul 2023, 13:57
Ik vorige weekend bij onderhoud ook scheurtjes rond enkele spaaknippels achteraan gezien. Bijna 17k gereden. Vooraan geen problemen gehad.
Is voor die Big Bull velg de spaaklengte gelijk? Anders graag de lengte, bestel ik die ook.
Die velg is gezet door de FM. Ik weet wel dat de originele spaken herbruikt zijn.
Jellinhohoho
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 aug 2023, 16:52
Merk SP: Zoekende
Km-stand: 0

Stromeur schreef: 03 mei 2021, 20:24
Golvas schreef: 03 mei 2021, 17:55 Valt er nog iets te zeggen over een verschil in batterijverbruik van de 800W / 54Nm motor (Alpha) en de 600W / 49Nm motor ("kleine broer" X Speed Pinion) ?
Ik heb de Klever X-Speed PINION met 1200Wh accu getest in januari, bij temperaturen van 0-7 graden, regen en veel windkracht 4 a 5 om de oren.
In die omstandigheden had ik met de PINON een actieradius van ruim 60km.

De Alpha heb ik in april/mei getest bij temperaturen van 10-18 graden, droog weeg en minder wind (3 a 4).
In die omstandigheden had ik met de Alpha een actieradius van 65km.

- Op beide bikes reed ik dezelfde rondes met een gemiddelde snelheid van de 37 a 39km/u (GPS gemeten).
- De stuurpen van de Alpha werd afgesteld in een hoek die vergelijkbaar is met die van de PINION, dus daarin zit geen verschil.
- Ik ben altijd met de accu op kamertemperatuur vertrokken. Ik verwacht niet dat de buitentemperatuur serieus invloed heeft gehad op de actieradius. (Ik heb niet bij vorst gereden.)

Met name de krachtigere wind, die is in dit open landschap genadeloos, heeft de actieradius van de PINION negatief beïnvloed. Daar heb ik behoorlijk tegenop moeten harken en dat vraagt het nodige van de motor/accu.

Op basis van die ervaringen en mijn boerenverstand verwacht ik dat de actieradius van de PINION en de Alpha nagenoeg gelijk is, met misschien een nipte overwinning voor de PINION als ik per se een winnaar zou moeten kiezen.

Dat heeft Klever netjes ingeregeld op de Alpha, want die ondersteunt wel wat krachtiger dan de PINION.
Allereerst, bedankt voor de fijne en uitgebreide reviews, véél meer info dan je verkrijgt in de fietsenwinkels...

Op de X Pinion 45 staat er nu een 800W motor met 49Nm, zou de wind nog steeds zoveel nadelen geven? De X Alpha 45 lijkt niet leverbaar volgens de website van Klever in België.

Ik heb 2 weken met de Fuell FLLUID 1 SPEED PEDELEC (middenmotor)gereden, veel problemen mee gehad en amper over 40 km/h geraakt. Zeker wind op kop zakte het naar 32 km/h langs Brussel zeekanaal.
Ik heb net met de Stromer st3 gereden en vond deze veel te sportief, dus te vooruit leunend voor mij, misschien dat het aanpassen naar urban comfort met hoogste stuurpen hierin verandering zou brengen.
En ik heb ook met de Klever N Rogue (600W 49Nm) gereden, op gebied van comfort is de Rogue wel de duidelijke winnaar, je zit hier bijna rechtop. Qua vermogen voel je duidelijk het verschil met de raket (ST3).

Ik ben dus opzoek naar een fiets met het comfort van de N Rogue (zitpositie) in combinatie met het vermogen van de ST3, iemand die me kan helpen?
Plaats reactie