Ongoing review: de Klever X Speed Alpha

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

DaanDaan schreef: 17 mar 2021, 23:11 Die pedalen van schuurpapier vallen mij meteen op. Die zaten ook op mijn Urban Arrow. Wat een troep.
Klever gaat voor een Urban-uitstraling, dat zie je in het hele ontwerp terug. Wat dat betreft snap ik de platformpedalen met anti-sliplaag wel.

Zelf geef ik de voorkeur aan MTB pedalen met pinnen en ik was wat terughoudend toen ik deze pedalen voor het eerst zag op de X-Speed PINION: geeft dat nog grip als ze zeiknat zijn geregend? Het bleek van wel, dus functioneel vind ik deze pedalen prima.

Waarom vind jij het troep?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Tony Mb schreef: 15 mar 2021, 17:55 Ziet er niet echt een sportive zit uit.
Prima voor mijn kleine gestalte dus 👍
Met de instelbare stuurpen afgesteld zoals-ie uit de bus kwam: ik heb nog NOOIT zo recht op een speed pedelec gezeten :mrgreen: Je zit net zo recht als op een semi-sportieve stadsfiets. Ik ga de stuurpen een stuk lager zetten, want voor mij is het niks zo. Ik denk wel dat dit een uitkomst is voor mensen met allerhande pijntjes en dingetjes in nek, rug, bekken, polsen of schouders.

Fijn aan zo'n instelbare stuurpen is ook dat je geen keus meer hoeft te maken tussen de ene of andere pen, waarbij je ideale zithouding ook nog eens tussen twee pennen in kan zitten. Met een instelbare stuurpen kun tweaken totdat je een ons weegt en de perfecte houding hebt gevonden.

Ik zal Klever eens vragen wat de van-tot-hoek is van deze pen. (En de aandraaimomenten, want die staat er niet op.)

Noot: i.v.m. alle bekabeling bij de stuurpen adviseert Klever om 'm te laten verstellen door je FM. Dat advies ga ik in dit geval ten behoeve van de test negeren 8-)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Lampo schreef: 18 mar 2021, 10:16 Hoi Stromeur, ik ben erg benieuwd naar jouw ervaringen met de knipperlichten en de sterkere motor, maar ook met de nieuwe lader. Heb je toevallig een foto van de nieuwe lader? En is er al iets bekend over de prijs van de lader als je hem los besteld? De huidige lader is door de ventilator niet bepaald geschikt voor het opladen op het werk...
De Alpha hangt hier nu aan de lader in de woonkamer de lader hij is MUISstil (geen fan aan boord). Wat een verademing t.o.v. de vorige lader die bij de PINION zat. Hij is wel nog steeds vrij groot.

Ik maak morgen foto's voor je en zal bij Klever vragen of er al een prijs is vastgesteld voor als hij los de verkoop in gaat.

Info over knipperlichten en motor volgt!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

MarcelH schreef: 18 mar 2021, 13:07 Ben wel benieuwd naar de prestaties en verbruik van de nieuwe 800W en 54Nm motor met pinion en riem.
Vooral vergeleken met de ST5, die is op papier 850W en 48Nm.
De Alpha is een KANON, echt je weet niet wat je meemaakt.

Ik geloof oprecht dat iemand die nog nooit op een SP heeft gezeten, en die met de Alpha met maximale ondersteuning in een te zwaar verzet wil vertrekken, binnen enkele meters Asfalt ziet en Alpha kwijt is.


Maar voordat ik meer harde uitspraken doe over ondersteuning en actieradius wil ik enkele testritten gemaakt hebben onder representatieve omstandigheden en met een sportievere fietshouding. De laatste dagen had ik windkracht 5/6 om de oren in Oud Hollandsch onbeschut Fries gebied. Dan rij je met wind mee met twee vingers in je neus dik 50km/u op de display. Maar bij zoveel geweld tégen krijgt de Alpha het - heel begrijpelijk - wat moeilijker, zeker omdat de stuurpen nu erg recht is afgesteld en dan pak je gewoon heel veel wind. Kruisen door beschut gebied met minder wind: 48 a 49km/u op de display is een wel makkie.

Ik voel voorzichtig voorzichtig een actieradius van 65 a 70km aankomen :) Maar eerst de boel wat sportiever afstellen en minder wind.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1594
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Dat gaat een mooie strijd worden tussen Stromer en Klever. Goede specs voor de Klever voor een concurrerende prijs. Ik ben benieuwd wat uiteindelijk de actieradius is van 1200 wh batterij. Dit ook afgezet tegen de 984 wh batterij van Stromer, temeer de Klever meer een zuipschuit is.
Ik zie overigens de fiets van Stromer, met een nieuwe batterij, ergens in 2022, niet onder de 9000 euries verschijnen.
Groeten, Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik kan me helemaal vinden in je overpeinzingen.


Klever begint voorzichtig wat te morrelen aan de hegemonie van Stromer.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Stromeur schreef: 15 mar 2021, 18:57 De ra-unit is ca. 1,8mm in doorsnee met één LED erin.
Dat is inderdaad lekker klein😛
Stromeur schreef: 15 mar 2021, 18:57 De lichtopbrengst bij daglicht en in het donker zal ik zeker kritisch beoordelen ;)
laat vooral iemand anders al of niet asomobilist bepalen of ie de aanwijzers ziet branden bij daglicht en zonnig weer
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

mboelis schreef: 20 mar 2021, 10:53 Dat is inderdaad lekker klein😛
*Check :oops: Ga ik fixen.
mboelis schreef: 20 mar 2021, 10:53 laat vooral iemand anders al of niet asomobilist bepalen of ie de aanwijzers ziet branden bij daglicht en zonnig weer
Nouww, dat is dus best een dingetje.

Rotondes zijn prima test-cases heb ik al gemerkt. Maar ik vind het griezelig om driekwart rond te gaan op alleen de richtingaanwijzer, afwachten of automobilisten die halverwege de rotonde willen oprijden zien dat ik driekwart rond ga en netjes blijven wachten. (Dan hebben ze dus al een WTF doet die fiets daar-momentje gehad...)

Aan de andere kant: heerlijk om bij rotondes en andere lastige afslagen mijn beide handen aan het stuur te kunnen houden! Ik ben gewend mijn hand uit te steken en maalde er niet echt om, maar ik voel me hier toch stukken beter bij.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Nieuwe lader
Lampo schreef: 18 mar 2021, 10:16 Heb je toevallig een foto van de nieuwe lader?
- Muisstil, want geen ventilator meer
- Kunststof behuizing (oude lader heeft een alu behuizing)
- Geen aan/uitknop meer
- Afmetingen: 22,5 x 10 x 4cm (niet compact en licht, wel plat en stil)
- Subtiele LED-indicator boven het Klever-logo, met op de onderzijde een verklaring van de LED-signalen


Hier zie je de oude lader.

En dit is de nieuwe:

Klever X Speed Alpha charger.jpg
Klever X Speed Alpha charger.jpg (129.54 KiB) 4985 keer bekeken
Klever X Speed Alpha charger 2.jpg
Klever X Speed Alpha charger 2.jpg (141.91 KiB) 4985 keer bekeken
Klever X Speed Alpha charger 3.jpg
Klever X Speed Alpha charger 3.jpg (121.1 KiB) 4985 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Lader komt van QQE Technology uit Taiwan : http://www.qqecn.com/index.aspx?lang=US
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Plaats reactie