Test de ST5 ABS

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23008
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Veel staat of valt met de aflevercontrole door de dealer.

Dealers die denken: trappers eraan, stuur recht en klaar... daar loop je een risico op dit soort problemen. Een goeie Stromer dealer is wel even een paar uur bezig met de oplevering van een Stromer.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
JeroenSpock
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 570
Lid geworden op: 22 jun 2020, 22:50
Locatie: Veendam
Merk SP: ST3 L 2020
Km-stand: 30209

Dan zal Groningen toch iets goed doen. Heb een week een ST5 ABS mee gehad zonder problemen, maar dat was maar 200 km dus zegt niets.
Met mijn eigen fiets ook geen problemen.
Zo veel onderdelen vervangen en die 3 keer afslepen alleen al in 6000 km zou ik ook niet blij van worden. Maar ik weet niet hoeveel 5's met ABS er nu rondrijden en wat voor problemen hoeveel daar van hebben.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen

Stromer ST3 L - MY2020 - 983Wh SoH 99% - Wren voorvork-Bodyfloat-Moto reflex pedalen-SQ Labs Innerbarends-Aptonia ligstuur-Ortlieb backroller pine
Volvo S60 2.5t 2008-Magic Blue-380.000 km-Vialle LPi
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23008
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

JeroenSpock schreef: 23 mei 2022, 23:15 Dan zal Groningen toch iets goed doen.
Groningen (Egberts denk ik) doet zeker een heleboel goed, Die zijn per Stromer meerdere uren bezig met assemblage en aflevercontrole, vertelde Nick me eens. Daar vang je heel veel mee af, zeker issues zoals die hierboven omschreven. Komt bij dat Egberts al jaren dé Stromer specialist in het hoge noorden is, die verras je niet zo snel meer met kinderziektes want ze hebben echt alles al gezien.

En vier keer terug moeten voor een lekkend remsysteem, dan is dat dus gewoon nooit goed opgelost. Waarschijnlijk huppekee ontluchten, evt. bijvullen en door maar weer. Vooral het symptoom aanpakken en de oorzaak niet zoeken. Frustrerend..
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1598
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Stromeur schreef: 24 mei 2022, 09:33 En vier keer terug moeten voor een lekkend remsysteem, dan is dat dus gewoon nooit goed opgelost. Waarschijnlijk huppekee ontluchten, evt. bijvullen en door maar weer. Vooral het symptoom aanpakken en de oorzaak niet zoeken. Frustrerend..
Vind ik ook. En nog gevaarlijk ook.
mogelijke oorzaken:
1) Lekkage, je zou dan ergens vettigheid moeten tegenkomen. Bekijk je remleiding en de koppelingen, remcilinder(s), remschijf,... eigenlijk de job van je FM.
2) In je rem pomp/oliereservoir zit een dichting/membraam/balg/cup (hoe je het wil noemen) en als die NOK is kan er lucht in het systeem zonder dat je lekkages ziet.
Wat het ook is je hebt recht op een nieuwe complete rem set, eisen dat ding. Je leven hangt er van af.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Jins schreef: 24 mei 2022, 10:55 Vind ik ook. En nog gevaarlijk ook.
mogelijke oorzaken:
1) Lekkage, je zou dan ergens vettigheid moeten tegenkomen. Bekijk je remleiding en de koppelingen, remcilinder(s), remschijf,... eigenlijk de job van je FM.
2) In je rem pomp/oliereservoir zit een dichting/membraam/balg/cup (hoe je het wil noemen) en als die NOK is kan er lucht in het systeem zonder dat je lekkages ziet.
3) Lekkage bij het ABS systeem, aangezien dit in de bovenbuis ingebouwd zit moet hier veel lekken voordat je daarvan iets aan de buitenkant gaat zien...

Hoe dan ook: terug met dat ding en eisen dat het nu correct opgelost wordt. Dit is inderdaad te gevaarlijk om aan door te blijven prutsen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1826
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Gisteren ontdekt dat je met ABS op de fiets toch echt anders moet leren rijden (euh remmen)

Ik reed op een weg die als je die volgt je een bocht naar rechts krijgt.
Echter kun je ook links af slaan (rechtdoor in dit geval)
Ik kom dus aan en wil rechtdoor, maar er komt een auto (tegenligger) die voorrang heeft en de weg volgt.
Ik wil remmen echter lag er iets van diesel op de weg, waardoor mijn achterwiel ging slippen.
Ik moest dus harder remmen om de auto te ontwijken.
Ik heb toen niet blind mijn voorrem in geknepen maar ben zelf zowel voor als achter pompend gaan remmen.
Goed genoeg in ieder geval om de weg zonder kleerscheuren of deuken voort te kunnen zetten.

Daarna dacht ik ik heb ABS...ik had hem (de voorrem) gewoon helemaal in kunnen knijpen....dus mee leren rijden :!:
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Jep, dat vertrouwen moet je opbouwen. En ook alleen op die fiets gebruiken, niet als je daarna weer eens op je MTB oid stapt :ai
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
coolrunnings
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 89
Lid geworden op: 19 mar 2022, 14:12
Locatie: Vlaams-Brabant
Merk SP: Stromer st3 pinion XL
Km-stand: 0

FreddyH schreef: 26 mei 2022, 15:41 Jep, dat vertrouwen moet je opbouwen. En ook alleen op die fiets gebruiken, niet als je daarna weer eens op je MTB oid stapt :ai
Zoiets als wisselen tussen een auto met en zonder automaat als je dat niet gewoon bent! Al heb je hier 4 wielen en kan je niet onderuit gaan uiteraard. Jaren geleden eens vol op de rem gaan staan (met links), omdat ik wilde ontkoppelen!
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

coolrunnings schreef: 26 mei 2022, 17:23 Zoiets als wisselen tussen een auto met en zonder automaat als je dat niet gewoon bent! Al heb je hier 4 wielen en kan je niet onderuit gaan uiteraard. Jaren geleden eens vol op de rem gaan staan (met links), omdat ik wilde ontkoppelen!
Ah ja, dan voel je ineens hoe hard zo'n auto kan remmen. Je verwacht het dan immers compleet niet.
Sommige automaten hebben dan ook nog zo'n breed Amerikaans rempedaal, wat de kans nog groter maakt dat je er met links op trapt.

Maar op de fiets is het iets extremer. Een van de redenen dat een forum lid hier een paar jaar geleden genadeloos over de kop is gegaan met zijn ST5 is omdat hij een paar weken daarvoor nog een ABS remtraining met zijn motorfiets gehad had. Daar is er ingehamerd: bij nood niet nadenken en die voorrem vol inknijpen. Precies dat deed hij een paar weken later met zijn ST5, waardoor hij dus compleet kansloos over de kop ging en hij al een paar jaren aan het revalideren is...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Bartjex88
Expert | Forum Supporter
Expert | Forum Supporter
Belgium
Berichten: 249
Lid geworden op: 12 mar 2022, 09:32
Locatie: Essen, België
Merk SP: Stromer ST7
Km-stand: 10500

FreddyH schreef: 24 mei 2022, 11:13
Jins schreef: 24 mei 2022, 10:55 Vind ik ook. En nog gevaarlijk ook.
mogelijke oorzaken:
1) Lekkage, je zou dan ergens vettigheid moeten tegenkomen. Bekijk je remleiding en de koppelingen, remcilinder(s), remschijf,... eigenlijk de job van je FM.
2) In je rem pomp/oliereservoir zit een dichting/membraam/balg/cup (hoe je het wil noemen) en als die NOK is kan er lucht in het systeem zonder dat je lekkages ziet.
3) Lekkage bij het ABS systeem, aangezien dit in de bovenbuis ingebouwd zit moet hier veel lekken voordat je daarvan iets aan de buitenkant gaat zien...

Hoe dan ook: terug met dat ding en eisen dat het nu correct opgelost wordt. Dit is inderdaad te gevaarlijk om aan door te blijven prutsen.
Het probleem zit hem in de abs unit zelf.
Deze is besteld en word asap vervangen.
0-17000km ST5 ABS
17000-... ST7 Dark Platinum

St7=> 11.000km
Plaats reactie