Welke reislader Klever ??

Lenny
Expert
Expert
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 apr 2022, 10:13

Ergens las ik dat de e-bike industrie een connector wil standaardiseren om uitwisselbaarheid te vergroten, maar als ik dit zie dan denk ik dat ze in de praktijk juist liever het tegenovergestelde willen om een verdienmodel in stand te houden.

Nou is het gedrocht dat Bosch aan het uiteinde van zijn laders heeft gemaakt m.i. wel het absolute toppunt hiervan. En natuurlijk kun je die niet los kopen. Bovendien limiteert Bosch zich daarmee tot 36 V totdat ze een andere connector bedenken.

Maar wat Klever hier heeft gedaan is best wel clever, maar net zo minachtend richting het standaardiseringsgebeuren toe. Wat doen ze: ze nemen een standaard XLR en maken hem niet standaard door er dikkere pinnen in te zetten. :bu:
Je zou je kunnen afvragen of dat nodig was om een hogere stroom te kunnen geleiden en dat Klever dat om die reden gedaan heeft, maar dat zou ik als "broodje aap" afdoen. De 3-pins versie van de XLR connector, sinds vele decennia een standaard in de professionele audio en daarbuiten, is al capabel of maar liefst 16 A. Meer dan ruim voldoende in deze toepassing.

Hoe ziet de toekomst er m.i. uit: simpel: hetzelfde als bij USB-C is gebeurd. Lader en apparaat communiceren met elkaar op welke spanning ze moeten gaan werken over een gestandaardiseerde connector.
Kan dat dan? Ja, ik kan mijn Samsung telefoon met mijn Lenovo laptop adapter opladen omdat ze precies dat doen wat ik net beschreef.
De telefoon accepteert 5 en 9 V voor standaard resp. snelladen. De Lenovo adapter levert 5 of 9 of 15 of 20 V, en dat wordt door een korte communicatie over de USB-C vastgesteld. Mijn telefoon krijgt van die adapter dus 9 V of de laptop 20 V.

En dit is waar de e-bike industrie ook naartoe moet: een standaard connector en multi-voltage ondersteuning. Maar natuurlijk moeten er weer jaren en miljoenen aan gespendeerd worden om zover te komen, ook al hebben we het wiel allang geleden uitgevonden.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Lenny schreef: 22 jul 2022, 10:27 Hoe ziet de toekomst er m.i. uit: simpel: hetzelfde als bij USB-C is gebeurd. Lader en apparaat communiceren met elkaar op welke spanning ze moeten gaan werken over een gestandaardiseerde connector.
Kan dat dan? Ja, ik kan mijn Samsung telefoon met mijn Lenovo laptop adapter opladen omdat ze precies dat doen wat ik net beschreef.
Zo is het ook aan de laadpalen voor de EV. De auto bepaald de max laadstroom en de max spanning en starten maar. Zoals je zegt, het wiel is er al, daar moet je niet meer over nadenken. Maar zolang er poen kan geschept worden moet je dat als fabrikant doen. En zolang de politiek niet ingrijpt blijft dat zo, iets met 21% of zo…
Lenny
Expert
Expert
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 apr 2022, 10:13

Zouden we dan ook hetzelfde krijgen als Tesla vs. de rest? Stromer vs. de rest ? ;)

Edit: het grote verschil hier is overigens dat de EV de lader zelf aan boord heeft. (Snel)laadpunten kunnen er indrukwekkend uitzien maar doen eigenlijk niets meer dan beveiligen en de EV vertellen wat voor een vermogen ze mogen trekken (en de rekening opmaken ;) ).
Otman
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 jan 2024, 19:25
Locatie: GENT
Merk SP: Klever
Km-stand: 0

Beste

Ik heb een klever x speed pinion en op mijn werk heb ik een locker voor mijn batterij van 1200Wh. Ik fiets 30km enkel en dan kan ik mijn batterij 8u laten opladen. Ik ben van plan om een reislader te kopen. Na een enkele rit heb ik ongeveer 40-50% over. Ik begrijp niet zo goed hoe je kan berekenen hoe snel de reislader kan opladen. Ik denk dat ik na 8u opladen genoeg heb om terug naar huis te rijden met een reislader?

Alvast bedankt!
svns
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 50
Lid geworden op: 03 aug 2022, 17:16
Merk SP: Klever
Km-stand: 8500

Otman schreef: 05 mar 2024, 13:40 Beste

Ik heb een klever x speed pinion en op mijn werk heb ik een locker voor mijn batterij van 1200Wh. Ik fiets 30km enkel en dan kan ik mijn batterij 8u laten opladen. Ik ben van plan om een reislader te kopen. Na een enkele rit heb ik ongeveer 40-50% over. Ik begrijp niet zo goed hoe je kan berekenen hoe snel de reislader kan opladen. Ik denk dat ik na 8u opladen genoeg heb om terug naar huis te rijden met een reislader?

Alvast bedankt!
De reislader kan maximaal met 2A laden op 48 volt. Ampere x voltage = vermogen dus 2 * 48 = 96 watt om het eenvoudig te houden ronden we dit af naar 100 watt.
Als jouw accu half leeg is dan kan er 600 Wh (Watt hour = watt uur) bij. 600 watt uur / 100 watt = 6 uur. Het duurt dus 6 uur om een 1200 wh accu half vol te laden met een 2A lader als deze de gehele tijd met vol vermogen kan laden. Dat is voor het grootste deel van de tijd waar. En aangezien jij 8 uur de tijd hebt verwacht ik dat je de accu prima van 50 naar 100% krijgt in die tijd.
Otman
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 jan 2024, 19:25
Locatie: GENT
Merk SP: Klever
Km-stand: 0

svns schreef: 05 mar 2024, 14:37
Otman schreef: 05 mar 2024, 13:40 Beste

Ik heb een klever x speed pinion en op mijn werk heb ik een locker voor mijn batterij van 1200Wh. Ik fiets 30km enkel en dan kan ik mijn batterij 8u laten opladen. Ik ben van plan om een reislader te kopen. Na een enkele rit heb ik ongeveer 40-50% over. Ik begrijp niet zo goed hoe je kan berekenen hoe snel de reislader kan opladen. Ik denk dat ik na 8u opladen genoeg heb om terug naar huis te rijden met een reislader?

Alvast bedankt!
De reislader kan maximaal met 2A laden op 48 volt. Ampere x voltage = vermogen dus 2 * 48 = 96 watt om het eenvoudig te houden ronden we dit af naar 100 watt.
Als jouw accu half leeg is dan kan er 600 Wh (Watt hour = watt uur) bij. 600 watt uur / 100 watt = 6 uur. Het duurt dus 6 uur om een 1200 wh accu half vol te laden met een 2A lader als deze de gehele tijd met vol vermogen kan laden. Dat is voor het grootste deel van de tijd waar. En aangezien jij 8 uur de tijd hebt verwacht ik dat je de accu prima van 50 naar 100% krijgt in die tijd.
Dankjewel voor de hulp!
Plaats reactie