klever foutcodes en de oplossing

Gebruikersavatar
Flyy
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Germany
Berichten: 507
Lid geworden op: 22 jun 2020, 20:55
Locatie: Paderborn
Merk SP: Klever N Rogue / Grace easy IG
Km-stand: 40

rückenwind1981, post: 1807099, member: 48096 schreef: Ein paar allgemeine Infos, die man im Display (2.5er Display) ablesen kann
"i" gedrückt halten
in den Ordner "Status" gehen und mit "-" runterrollen

auf "Seite 3" findet ihr die Temperaturen. Solltet ihr beim Motor mal 250 Grad sehen
Motorkontaktstecker trennen und reinigen. Immer noch 250 Grad, dann bitte einmal die Schiebehilfe in Unterstützung "H/3/max" ausprobieren. Funktioniert nicht = Höchstwahrscheinlich Motor defekt

auf "Seite 4" findet ihr den Punkt VCU. Dieser zeigt die zur Zeit installierte Softwareversion auf dem Steuergerät an.
Stand heute wäre die aktuellste Version: 6AB0

auf "Seite 5" findet ihr den Punkt DCU. Dieser zeigt die zur Zeit installierte Softwareversion auf dem Display an.
Stand heute wäre die aktuellste Version: 6CBC

auf "Seite 6" findet ihr den Punkt TRQ und ZTR. Diese sollten +-2 identisch sein.
TRQ zeigt den Wert des Drehmomentsensors an. Zieht ihr die Bremse und drückt mit dem Fuß aufs Pedal sollte dieser Wert ansteigen. Nehmt ihr den Fuß wieder runter, sollte er wieder auf den Ursprungswert fallen. Passiert nichts oder sind die Werte "unlogisch" vermutlich Drehmomentsensor defekt. (EC009/EC049)

Der ZTR Wert ist der sogenannte "0 Wert". Der ist bei jedem Fahrzeug anders. Braucht ihr also nicht untereinander vergleichen.

Wichtig ist auch zu checken ob die HR Muttern mit 40NM Drehmoment angezogen sind!
(Ergänzung zu Modellen mit einem Riemen: Achtet auf die richtige Riemenspannung)

Des Weiteren findet ihr auf der gleichen Seite noch PED und PCN.
PED ist die Trittfrequenz. Wenn Ihr also einen kleinen Gang drin habt und die Kurbel vorwärts dreht ändert sich dieser Wert Drehgeschwindigkeitsabhänging. Sollte sich hier nichts angezeigt werden ist etwas mit dem Trittfrequenzsensor nicht in Ordnung.

Hier dann einmal den PCN Wert prüfen. Der zählt die Signale die beim Sensor ankommen. Das sind bei einer "auf den Millimeter genau" vollen Umdrehung der Kurbel 48 Signale. Sollte das nicht angezeigt werden folgendes prüfen:

1. Abstand Magnetscheibe zum Sensor = 3mm sollten das in etwa sein
2. Reinigung der Magnetscheibe und des Sensors. Ich habe schon Fahrzeuge gesehen an denen der Halbe Acker von Bauer Müller drauf hing
3. Magnete zählen. Es müssen 12 Stück sein. Die gehen auch schonmal verloren!
4. am Trittfrequenzsensor ist eine kleine LED. Die muss leuchten wenn die Kurbel vorwärts gedreht wird

Im Zweifelsfall muss hier ein neuer Sensor her oder es muss mal die Steckverbindung geprüft werden. (EC010/EC060)


Dann gibt es die Error Codes EC025 und EC028. Die haben etwas mit dem Bremskontaktschalter/normalem Licht zu tun.
Beim Bremskontaktschalter (EC025/EC027) einmal die Verbindung zwischen Bremskontaktschalterkabel am Display prüfen. Lösen, reinigen zusammenstecken (Pfeilrichtung beachten). Über Kreuztausch kann man auch herausfinden ob es am Kontakt vom Kabel welches vom Bremshebel kommt liegt oder am Stück welches aus dem Display kommt. ggf. muss dann der Bremshebel oder das Display ausgetauscht werden.

EC028 wird meistens durch einen Wackler an der Verbindung am Steuergerät verursacht. Hier am besten den Händler aufsuchen.

Die Error Codes sind je nach Softwareversion auf dem Steuergerät anders. Daher z.B. (EC025/EC027)

Dann gibt es noch den EC128. Dieser tritt verstärkt bei kühlen Außentemperaturen auf wenn eine Rekuperation aktiviert ist. Es gibt einen "Zellschutz" im BMS der sagt = ist es zu kalt, soll zur Schonung der Zellen, nicht geladen werden.
Hier empfiehlt es sich vorübergehend die Rekuperation zu deaktivieren. Mittelfristig wird hier ein Softwareupdate das Problem lösen.
Quelle: https://www.pedelecforum.de/forum/index ... st-1807099


Vielleicht ist dises Wissen für den ein oder anderen nützlich.








rückenwind1981, post: 1807099, member: 48096 schreef: Wat algemene info die u op het display kunt lezen (2.5 display)
"hou vast "i
ga naar de map "Status" en scroll naar beneden met "-".

Op "Bladzijde 3" vindt u de temperaturen. Als je 250 graden bij de motor ziet
Maak de motorcontactstekker los en maak hem schoon. Als de temperatuur nog steeds 250 graden is, probeer dan de glijhulp in steun "H/3/max". Werkt niet = hoogstwaarschijnlijk een defecte motor.

Op "Bladzijde 4" vindt u het item VCU. Dit toont de softwareversie die momenteel op de centrale is geïnstalleerd.
Vanaf vandaag zou de laatste versie 6AB0 zijn.

op "pagina 5" vindt u het item DCU. Dit toont de huidig geïnstalleerde softwareversie op het display.
Vanaf vandaag zou de laatste versie zijn: 6CBC

Op "bladzijde 6" vindt u het onderdeel TRQ en ZTR. Deze moeten +-2 identiek zijn.
TRQ toont de waarde van de koppelsensor. Als u aan de rem trekt en met uw voet op het pedaal drukt, moet deze waarde toenemen. Als u uw voet weer op de grond zet, moet hij terugvallen naar de oorspronkelijke waarde. Als er niets gebeurt of de waarden "onlogisch" zijn, is de koppelsensor waarschijnlijk defect. (EC009/EC049)

De ZTR-waarde is de zogenaamde "0-waarde". Het is verschillend voor elk voertuig. Dus je hoeft ze niet met elkaar te vergelijken.

Het is ook belangrijk te controleren of de HR-moeren met een koppel van 40NM zijn vastgezet!
(Toevoeging voor modellen met een riem: Let op de juiste riemspanning)

U zult ook PED en PCN op dezelfde pagina vinden.
PED is de cadans. Als je een lage versnelling hebt en de crank vooruit draait, verandert deze waarde afhankelijk van de draaisnelheid. Als hier niets wordt weergegeven, is er iets mis met de cadanssensor.

Controleer dan de PCN waarde. Deze telt de signalen die bij de sensor aankomen. Dit zijn 48 signalen voor een volledige omwenteling van de slinger "tot op de millimeter". Als dit niet wordt weergegeven, controleer dan het volgende:

1. de afstand tussen de magnetische schijf en de sensor = 3mm moet ongeveer zijn.
2. Reinig de magnetische schijf en de sensor. Ik heb voertuigen gezien waar de helft van boer Müller's akker aan hing.
3. Tel de magneten. Er moeten er 12 zijn. Soms raken ze verloren!
4. Er is een kleine LED op de cadanssensor. Hij moet oplichten als de slinger naar voren wordt gedraaid.

In geval van twijfel, vervang de sensor of controleer de stekkerverbinding. (EC010/EC060)


Dan zijn er nog de foutcodes EC025 en EC028. Deze hebben iets te maken met de remcontactschakelaar/normaal licht.
Voor de remcontactschakelaar (EC025/EC027), controleer de verbinding tussen de kabel van de remcontactschakelaar en het display. Loskoppelen, reinigen en opnieuw aansluiten (let op de richting van de pijl). Door de kabels te verwisselen, kunt u er ook achter komen of het probleem ligt bij de kabel die van de remhendel komt of bij de kabel die van het display komt.

EC028 wordt meestal veroorzaakt door een losse verbinding op de regeleenheid. In dat geval kunt u het beste de dealer raadplegen.

De foutcodes zijn verschillend, afhankelijk van de softwareversie op de besturingseenheid. Daarom b.v. (EC025/EC027).

Dan is er nog EC128. Dit gebeurt vaker bij koele buitentemperaturen wanneer de recuperatie geactiveerd is. Er is een "celbeveiliging" in de BMS die zegt = als het te koud is, mogen de cellen niet worden opgeladen om ze te beschermen.
In dat geval is het raadzaam de recuperatie tijdelijk uit te schakelen. Op middellange termijn zal een software-update het probleem oplossen.
Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie)



Misschien is deze kennis nuttig voor de een of de ander.
Fourre
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 aug 2021, 22:54

Fourre schreef: 17 jan 2022, 13:21 Hier voordien gerammel, na interventie FM geen mm speling.
In mijn geval is het gerammel van de batterij trouwens opgelost door te spelen met de spacers in het frame. De spacers in kwestie zijn dunne metalen plaatjes die je kan zien zitten tussen de 'batterij houder/docking' en de opstaande buis waar de zadel pen in schuift.
Shaunikoten
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 mar 2022, 20:46
Merk SP: Klever

Hallo,

Sinds kort krijg ik steeds een rood flikkerend lampje wanneer ik mijn batterij van mijn Klever X speed wil opladen. In de handleiding las ik dat dit een foutmelding was en dat je de verbinding moet controleren. Ik zie niet direct een probleem. Bij mijn andere batterij heb ik geen problemen wanneer ik deze wil opladen. Een tweetal maand geleden heb ik het ook eens voorgehad maar daarna werkte hij plots terug perfect zonder duidelijke oplossing. Iemand ervaring met de foutmelding tijdens het laden? En een eventuele oplossing?

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22959
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Had je accu toevallig een lading van nog 90 a 95% toen je 'm aan de lader hing?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Niwla
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2020, 18:43
Locatie: Groningen
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 10K

Stromeur schreef: 15 jan 2022, 20:09 Op bestaande Klever modellen moet inderdaad een nieuwe geleiderail worden geplaatst voor de 1200Wh accu. Ik heb twee Klevers met 1200Wh accu getest en daar zat bij mij geen millimeter speling op.
Zijn er afbeeldingen van de "oude" en "nieuwe" geleiderail voor de 1200Wh accu?
Klever X Alpha 45 Wild Grey, by.schulz G.2 LT, Ortlieb back roller hi-vis (2x), Lazer Anverz NTA MIPS
maar ik ben natuurlijk geen expert...
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22959
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ah verdorie had ik deze vraag vanmorgen maar gezien. Alleen toen zat ik al in de auto, ben namelijk met FreddyH op visite geweest bij Klever in Bunnik (super leuke middag gehad, met een warme ontvangst en leuke testritten!).

Maar daar had ik dus alles kunnen fotograferen, staat een magazijn vol onderdelen, fietsen en weet ik wat nog meer. Klever Walhalla daar.


Ik heb er dus helaas geen foto's van. Hopelijk iemand anders? In elk geval van de 'oude' rail. De nieuwe kan ik fotograferen van mijn eigen Alpha. (Kleine correctie: er is dus geen 'oude rail' voor de 1200Wh accu. Klever rijders met een ouder model Klever die deze 1200Wh willen, die moeten een nieuwe rail laten monteren. Zo'n railwissel is bij de huidige modellen niet nodig.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Niwla
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2020, 18:43
Locatie: Groningen
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 10K

Ow, geen probleem hoor. Ik was gewoon benieuwd of ik dan in 1 oogopslag kom zien of ik straks de juiste heb.
Stromeur schreef: 22 mar 2022, 19:32 Zo'n railwissel is bij de huidige modellen niet nodig.)
Dan zal het vast goed komen.

Nog leuke nieuwe ontwikkelingen gespot?
Klever X Alpha 45 Wild Grey, by.schulz G.2 LT, Ortlieb back roller hi-vis (2x), Lazer Anverz NTA MIPS
maar ik ben natuurlijk geen expert...
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22959
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Op jouw Alpha zit 100% zeker de juiste rail (anders zou je de 1200Wh accu er niet eens uit kunnen halen ;) ).

We hebben de nieuwe Klever Y Muse 45 gezien, de N Rogue 45, en de vernieuwde X PINION 45 (in een heeeele mooie kleur). Alles ook meegenomen op een testritje door de omgeving. Freddy heeft de Y mee naar huis genomen omdat hij eerder al was geselecteerd als béta tester, dus dat verslag zal over enkele weken volgen. Mijn korte eerste indruk mag ik eind deze week publiceren.

Persoonlijk vond ik het hoogtepunt de N. Hele leuke speed pedelec! Maar die wil Klever eerst graag zelf feestelijk onthullen.

Verder gaan er al een tijdje hardnekkige geruchten dat Klever aan een nieuwe accu werkt met meer capaciteit. Dat is inderdaad het geval, maar het is nog even afwachten wanneer we daar de specs van mogen geven.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Niwla
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2020, 18:43
Locatie: Groningen
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 10K

Stromeur schreef: 22 mar 2022, 20:07 Op jouw Alpha zit 100% zeker de juiste rail (anders zou je de 1200Wh accu er niet eens uit kunnen halen ;) ).

We hebben de nieuwe Klever Y Muse 45 gezien, de N Rogue 45, en de vernieuwde X PINION 45 (in een heeeele mooie kleur). Alles ook meegenomen op een testritje door de omgeving. Freddy heeft de Y mee naar huis genomen omdat hij eerder al was geselecteerd als béta tester, dus dat verslag zal over enkele weken volgen. Mijn korte eerste indruk mag ik eind deze week publiceren.

Persoonlijk vond ik het hoogtepunt de N. Hele leuke speed pedelec! Maar die wil Klever eerst graag zelf feestelijk onthullen.

Verder gaan er al een tijdje hardnekkige geruchten dat Klever aan een nieuwe accu werkt met meer capaciteit. Dat is inderdaad het geval, maar het is nog even afwachten wanneer we daar de specs van mogen geven.
Bedankt! Klinkt als een hele toffe dag. We zullen het tzt wel horen.
Klever X Alpha 45 Wild Grey, by.schulz G.2 LT, Ortlieb back roller hi-vis (2x), Lazer Anverz NTA MIPS
maar ik ben natuurlijk geen expert...
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22959
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Was zeker een leuke dag :)

Ik vind het sowieso altijd leuk om te praten met fabrikanten, en zeker ook met hun techneuten. Je merkt dat elk bedrijf zo z'n eigen cultuur heeft. Die bij Klever is heel open en toegankelijk. Sinds op kantoor werken weer mag, zitten ze bij Klever als vanouds tussen de middag allemaal samen aan een grote lunch tafel; technische dienst, marketing, de directie, sales... dat maakt de onderlinge lijnen heel kort en dat is altijd goed.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie