Wees maar niet bang, ik ben niet staande gehouden met mijn Stromer, nog nooit zelfs. Maar ik verwacht wel dat ik op enig moment door overijverige handhavers opgehouden wordt vanwege onwettig gebruik van (on)verplichte fietspaden... dat lijkt mij eenvoudig een kwestie van tijd.
Wat ik nog niet helemaal strak heb is wat mijn rechten zijn ten opzichte van handhavers.
Wanneer ben ik verplicht mij te identificeren, moet de handhaver zich altijd eerst legitimeren, moet ik antwoord geven op vragen van de handhavers... Ofwel is er een jurist in de zaal?
Staandehouding door politie/BOA
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 23014
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Geen jurist hier, wel een ex-medewerker van de politie.
Politieagenten en toezichthouders dienen zich ongevraagd te legitimeren als ze in burger gekleed zijn, en op verzoek als ze in uniform zijn. Ze zijn niet verplicht om jou hun naam te geven, maar wel hun dienstnummer. (En het spreekt voor zich: aan de hand van dat unieke dienstnummer kan dus altijd intern worden nagegaan met wie je te maken had, bijvoorbeeld als je een klacht wil indienen.)
Jij bent verplicht om je te legitimeren als een agent of toezichthouder daar om vraagt. Zij mogen dit aan je vragen als ze dit nodig achten voor de uitoefening van hun werk. Ja, belachelijk ruim begrip, maar als je staande gehouden wordt omdat je in overtreding bent met je Stromer, dan mogen ze dit uiteraard aan je vragen. Als ze alleen met je willen praten vanwege je mooie fiets, dan niet.
Op je Stromer moet je je rij- en kentekenbewijs bij je hebben.
Politieagenten en toezichthouders dienen zich ongevraagd te legitimeren als ze in burger gekleed zijn, en op verzoek als ze in uniform zijn. Ze zijn niet verplicht om jou hun naam te geven, maar wel hun dienstnummer. (En het spreekt voor zich: aan de hand van dat unieke dienstnummer kan dus altijd intern worden nagegaan met wie je te maken had, bijvoorbeeld als je een klacht wil indienen.)
Jij bent verplicht om je te legitimeren als een agent of toezichthouder daar om vraagt. Zij mogen dit aan je vragen als ze dit nodig achten voor de uitoefening van hun werk. Ja, belachelijk ruim begrip, maar als je staande gehouden wordt omdat je in overtreding bent met je Stromer, dan mogen ze dit uiteraard aan je vragen. Als ze alleen met je willen praten vanwege je mooie fiets, dan niet.
Op je Stromer moet je je rij- en kentekenbewijs bij je hebben.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- Zebbernaut
- Veteraan
- Berichten: 770
- Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
- Locatie: Mechelen (België)
- Merk SP: Stromer ST2
- Km-stand: 20000
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 23014
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Ik ga er hierbij natuurlijk wel vanuit dat de Stromer zelf voldoet aan alle eisen die de wet daaraan stelt
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Ik moet bekennen dat ik er wel "iets" vanaf weet dankzij internet maar het fijne (lees: jurisprudentie) weet ik er niet van. Daarom hoop ik dat er hier iemand van "den hoet en de rant" weet...
Allereerst is er een verschil in legitimatie en identificatie. Met de eerste geef je bewijs wat je wettige bevoegdheden zijn, denk aan politieagent, bijzondere opsporingsambtenaar (BOA) en met de tweede geef je een erkend bewijs wie je bent, eigenlijk nog preciezer onder welke naam je bekend bent in de gemeentelijke basisadministratie, wat je geboortedatum is, denk aan 18+ controle in supermarkt, met een pasfoto waar je haar altijd net fout zit en je verplicht boos moet kijken... men gaat er vanuit dat je boos kijkt als er om je identiteitsbewijs gevraagd wordt en zo is er meer kans op herkenning
Vandaar ook dat de agent zich niet hoeft te identificeren maar slechts hoeft te legitimeren (bewijzen dat hij agent is).
Maar nu wil het dat identificatie niet zonder meer verplicht is en daar loop ik een beetje vast. De wetsomschrijvingen klinken heel erg als bescherming van de grondrechten van de burger maar de praktijk lijkt erop dat agenten zich weinig aantrekken van die wettelijke bescherming.
Allereerst is er een verschil in legitimatie en identificatie. Met de eerste geef je bewijs wat je wettige bevoegdheden zijn, denk aan politieagent, bijzondere opsporingsambtenaar (BOA) en met de tweede geef je een erkend bewijs wie je bent, eigenlijk nog preciezer onder welke naam je bekend bent in de gemeentelijke basisadministratie, wat je geboortedatum is, denk aan 18+ controle in supermarkt, met een pasfoto waar je haar altijd net fout zit en je verplicht boos moet kijken... men gaat er vanuit dat je boos kijkt als er om je identiteitsbewijs gevraagd wordt en zo is er meer kans op herkenning
Vandaar ook dat de agent zich niet hoeft te identificeren maar slechts hoeft te legitimeren (bewijzen dat hij agent is).
Maar nu wil het dat identificatie niet zonder meer verplicht is en daar loop ik een beetje vast. De wetsomschrijvingen klinken heel erg als bescherming van de grondrechten van de burger maar de praktijk lijkt erop dat agenten zich weinig aantrekken van die wettelijke bescherming.
Ik ben drie weken geleden 's ochtend aan de kant gezet. De agent had me al een paar keer zien fietsen en was nieuwsgierig geworden, temeer omdat ik de bus leek te achtervolgen (qua snelheid). Hij leek niet op de hoogte van de regels om op de rijbaan te moeten rijden; ik heb hem gewezen op de gele plaat. Dit verbaasde me overigens wel.
Maar goed, het was al snel duidelijk dat hij zeer geïnteresseerd was in de fiets; de Winglight knipperlichten waren hem bijvoorbeeld al opgevallen.
Maar goed, het was al snel duidelijk dat hij zeer geïnteresseerd was in de fiets; de Winglight knipperlichten waren hem bijvoorbeeld al opgevallen.
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 23014
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Geweldig, ik heb hier ook vaak wedstrijdje met de bus tussen Franeker en Leeuwarden. Als die bus op volle snelheid is dan houd ik hem natuurlijk niet bij, maar bij elke halte waar hij stopt, Stromer ik 'm weer fluitend voorbij.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023