De mobiliteitsfederatie verwijst onder meer naar de natte zomer als verklaring voor de iets lagere verkoop in 2021. "Dat heeft beslist een negatieve impact gehad. Na een veelbelovend voorjaar kleurden de cijfers vanaf juni veelal rood en dit ondanks de terugkeer van de files rond Antwerpen en Brussel in september en oktober. November zorgde nog voor een (korte) heropflakkering, maar in december werden slechts 731 exemplaren ingeschreven,” zegt woordvoerder Filip Rylant.
De markt lijkt stilaan ook verzadigd - zij die interesse toonden hebben er al een gekocht - en volgens Traxio zal het vooral afhangen van de aanleg van nieuwe en voldoende brede fietspaden en -snelwegen om nieuwe kopers aan te trekken.
Particulieren, die goed zijn voor ongeveer de helft van de markt, kochten vorig jaar minder speed pedelecs (-6,6 procent). Bij bedrijven wordt er meer gekozen voor leasingformules dan voor de aankoop. "Maar de populariteit van de speed pedelec als bedrijfsfiets in 2019, wordt niet langer bereikt. Fietshandelaars bevestigen dat de speed pedelec, zelfs in Vlaanderen, een nichemarkt blijft, die zeker nog potentieel heeft in onze filegevoelige verstedelijkte regio's", aldus Rylant.
Telewerk killed the speed pedelec
De speed pedelec, die tot 45 kilometer/uur mag rijden, veroverde tussen 2017 en 2019 de fietsmarkt. De snelle fiets is vooral interessant voor pendelaars die méér dan 20 kilometer van hun werkplek wonen en niet meer met de auto in de file willen staan. Daarom is de speed pedelec ook in het bijzonder populair bij mensen die in het buitengebied wonen en naar filegevoelige zones rond Brussel, Antwerpen, Gent en Leuven pendelen. Kilometervergoedingen door werkgevers en de aanleg van fietssnelwegen gaven de speed pedelec nog een extra duwtje in de rug.
Sinds de start van de coronapandemie in maart 2020 werken veel mensen echter noodgedwongen thuis en de files verdwenen als sneeuw voor de zon. Werknemers die toch af en toe op kantoor moeten zijn, mijden het openbaar vervoer. Ook de speed pedelec blijft vaker in de garage staan want met de auto ben je door de kortere files alsnog sneller. Dat doet potentiële kopers van een speed pedelec toch twee keer nadenken.
Wat als na de vijfde (en eventueel zesde) coronagolf de autofiles later dit jaar weer terugkeren? Komt er dan een nieuwe groeispurt voor de speed pedelec? “Dat valt nog te bezien,” zegt Rylant, “want na corona zullen veel werkgevers het telewerk structureel inbedden in hun organisatie.”
(Filip Rylant, Traxio )De leasemarkt via de werkgever kan stand houden maar particuliere kopers zullen vaker afhaken
Dan kunnen er volgens Rylant twee markten ontstaan. Enerzijds heb je de particuliere kopers van de speed pedelec. Die zullen deels afhaken want zij willen hun dure fiets voor een stuk terugverdienen met de kilometervergoeding, die lager zal zijn omdat ze minder fietsen. Anderzijds zal de leasemarkt wellicht beter stand houden. Die markt bestaat vooral uit fietsen die werknemers via hun werkgever bijvoorbeeld met een beperkte inhouding op zijn of haar brutoloon kan gebruiken. Die kosten liggen een stuk lager.
Het is dan ook weinig waarschijnlijk dat de speed pedelec post-corona dezelfde groeicijfers als in 2019 zal kunnen voorleggen.
Bron : vrt.be