WKR, de werkkostenregeling

Gebruikersavatar
Niwla
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2020, 18:43
Locatie: Groningen
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 10K

Zijn er hier forenzen die (deels) een fiets aangeschaft hebben via de WKR (werkkostenregeling)?
Spelregels zijn mij wel duidelijk voor zover door de werkgever aangegeven.

Lease via de werkgever is helaas niet mogelijk, daarom kijk ik naar deze regeling als alternatief.

Zijn er naast de WKR en (prive?)lease in NL mogelijk meer regelingen waar ik misschien nog geen weet van heb?
Klever X Alpha 45 Wild Grey, by.schulz G.2 LT, Ortlieb back roller hi-vis (2x), Lazer Anverz NTA MIPS
maar ik ben natuurlijk geen expert...
SpeedPAT
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 291
Lid geworden op: 15 mei 2021, 21:03
Locatie: Noord Limburg
Merk SP: Stromer
Km-stand: 4000

Voor zover de WKR 2022 van toepassing is, zou jouw werkgever onbelast 0.19€ per km mogen vergoeden.
Veel meer smaken zijn er niet of het wordt allemaal heel ingewikkeld of zie jij nog mogelijkheden.
In jouw geval 60 km (11.40€) of 76 km (14.44 €) per dag. Dat levert per jaar een aardig bedrag op als je 3-5 dagen per week met de fiets naar het werk gaat. Indicatie 1400€ per jaar of een kwart van de aanschaf van een nieuwe SP.
Gebruikersavatar
Niwla
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2020, 18:43
Locatie: Groningen
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 10K

Vanuit de WKR mag de werkgever (in mijn geval) een percentage van de totale loonsom gebruiken om onbelast vergoedingen te doen (als ik het goed begrepen heb). Hieruit worden onder andere kerstpakketten e.d. betaald. Daarmee heb ik de mogelijkheid maximaal 3000,- van mijn brutoloon/vakantiegeld/vakantiedagen in te zetten voor de aanschaf van een fiets. Alles daarboven moet ik natuurlijk zelf betalen. :lol: Dat is dus niet gekoppeld aan mijn reiskostenvergoeding en ik ben ook niet verplicht de fiets te gebruiken voor woon-werkverkeer
Klever X Alpha 45 Wild Grey, by.schulz G.2 LT, Ortlieb back roller hi-vis (2x), Lazer Anverz NTA MIPS
maar ik ben natuurlijk geen expert...
SpeedPAT
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 291
Lid geworden op: 15 mei 2021, 21:03
Locatie: Noord Limburg
Merk SP: Stromer
Km-stand: 4000

Klopt ! Volgens de WKR mag de werkgever onbelast kosten vergoeden.
Helaas zijn er een heleboel kleine lettertjes.
Een ervan is dat de vergoeding niet hoger mag zijn dan 2400€. Het meerdere wordt weer belast.
Verder wordt een auto van de zaak als loon beschouwd. Een SP van de zaak zal dat ook zijn.
Wel zijn er mogelijkheden met eindloon/bonus/cafetaria regeling waarbij je brutoloon inlevert. Dit vereist maatwerk.
Succes er mee!
Gebruikersavatar
Niwla
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2020, 18:43
Locatie: Groningen
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 10K

SpeedPAT schreef: 05 mar 2022, 20:58 Klopt ! Volgens de WKR mag de werkgever onbelast kosten vergoeden.
Helaas zijn er een heleboel kleine lettertjes.
Een ervan is dat de vergoeding niet hoger mag zijn dan 2400€. Het meerdere wordt weer belast.
Verder wordt een auto van de zaak als loon beschouwd. Een SP van de zaak zal dat ook zijn.
Wel zijn er mogelijkheden met eindloon/bonus/cafetaria regeling waarbij je brutoloon inlevert. Dit vereist maatwerk.
Succes er mee!
Thanx! Mijn werkgever kennende zullen ze hun huiswerk vast zorgvuldig gedaan hebben. Komt vast goed 👍
Klever X Alpha 45 Wild Grey, by.schulz G.2 LT, Ortlieb back roller hi-vis (2x), Lazer Anverz NTA MIPS
maar ik ben natuurlijk geen expert...
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

SpeedPAT schreef: 05 mar 2022, 20:58 Verder wordt een auto van de zaak als loon beschouwd.
Een auto van de zaak heeft niks met de WKR te maken (een eventuele 'speedpedelec van de zaak' evenmin).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Niwla
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2020, 18:43
Locatie: Groningen
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 10K

Stromeur schreef: 05 mar 2022, 21:48
SpeedPAT schreef: 05 mar 2022, 20:58 Verder wordt een auto van de zaak als loon beschouwd.
Een auto van de zaak heeft niks met de WKR te maken (een eventuele 'speedpedelec van de zaak' evenmin).
Er is idd geen sprake van een fiets van de zaak ofzo. Daar wil de werkgever helaas niet aan. Dan maar gewoon uit eigen zak met behoud van reiskostenvergoeding. Als met deze regeling voor de eerste €3000,- bruto/netto meewerkt vind ik het prima.
Klever X Alpha 45 Wild Grey, by.schulz G.2 LT, Ortlieb back roller hi-vis (2x), Lazer Anverz NTA MIPS
maar ik ben natuurlijk geen expert...
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Niwla schreef: 05 mar 2022, 22:01 Als met deze regeling voor de eerste €3000,- bruto/netto meewerkt vind ik het prima.
Ja, zeker! Als ik die kans had deed ik het ook meteen.

Het is bijna een no-brainer, mits je het salarisdeel dat je ervoor inlevert kunt missen natuurlijk. De mogelijkheden die daarvoor bestaan (in welke/hoeveel termijnen het bedrag op je bruto salaris wordt ingehouden) dát zijn de echt interessante 'kleine lettertjes'. B.v. de gevolgen voor je uitkering bij eventuele werkloosheid e.d.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Niwla
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2020, 18:43
Locatie: Groningen
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 10K

Stromeur schreef: 05 mar 2022, 22:06
Niwla schreef: 05 mar 2022, 22:01 Als met deze regeling voor de eerste €3000,- bruto/netto meewerkt vind ik het prima.
Ja, zeker! Als ik die kans had deed ik het ook meteen.

Het is bijna een no-brainer, mits je het salarisdeel dat je ervoor inlevert kunt missen natuurlijk. De mogelijkheden die daarvoor bestaan (in welke/hoeveel termijnen het bedrag op je bruto salaris wordt ingehouden) dát zijn de echt interessante 'kleine lettertjes'. B.v. de gevolgen voor je uitkering bij eventuele werkloosheid e.d.
Ik kan er bruto loon, overuren, vakantie-uren of vakantiegeld tegenover zetten. Natuurlijk heeft het wel gevolgen bij evt. ziekte/werkeloosheid maar wie niet waagt die niet wint 😊
Klever X Alpha 45 Wild Grey, by.schulz G.2 LT, Ortlieb back roller hi-vis (2x), Lazer Anverz NTA MIPS
maar ik ben natuurlijk geen expert...
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Eens. Niks is zeker. Maar als je een vaste aanstelling hebt bij een bedrijf dat oké loopt, dan zou ik het risico ook aanvaardbaar vinden.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie