Eerste service beurt X speed Original

Gebruikersavatar
Atbusje64
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 jan 2022, 11:00
Locatie: Doetinchem
Merk SP: Klever X speed original
Km-stand: 8000

Zo...het "beest" is voor het eerste service bezoek naar de dealer geweest, dit was mijn lijstje:

- loeiende /piepende schijfremmen ( met name koud en nat)
- Geveerde zadelpen (SQLabs) piepte tijdens veren
- Ondersteuning op stand 3 soms wat wisselend tussen 1 klein blokje en volluit, zonder aanleiding
- soms moeizaam wegrijden vanuit stilstand ( voelt alsof ReGen er nog op staat...)
- kilometerteller overdrijft en erg nerveus.
- gevraagd om de laatste software of bevestiging dat die erop staat.

Resultaat:
- remmen zijn los geweest en ik zie overal kopervet - heeft nog niks geholpen, achterrem piept altijd licht. Zelf remklauw gecentreerd: helpt niks
- zadelpen is op alle draaipunten gesmeerd en met juiste moment aangedraaid - tot op heden stil
- wisselende ondersteuning lijk iig minder te zijn geworden, ook oppakken na trappers stil lijkt iets vlotter te gaan
- fiets komt nu makkelijker op gang
- Laatste software is geplaatst
- Ik heb een check report van alle vitale functies/onderdelen van Klever waarop alles OK is.
- Kilometerteller is niks aan veranderd...(weet ook niet of dat kan , vergeten te vragen)

Kreeg niet veel info van dealer wat er nu gedaan is...was ook wat hectisch ivm corona van monteurs.....

Remmen ga ik tzt zelf wel mee aan de gang, nog een keer alles goed schoonmaken en opruwen, andere blokken.....

Verder lekker kilometers maken...graag iets warmer in de ochtend..... :D
X speed Original wit- L - 850Wh - 2021 - 10000 km - :ay
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1593
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Atbusje64 schreef: 21 mar 2022, 14:26 Remmen ga ik tzt zelf wel mee aan de gang, nog een keer alles goed schoonmaken en opruwen, andere blokken.....
Dat janken bij het remmen is weg als je een zwevende schijf monteert.
Nog geen seconde spijt van gehad.
Gebruikersavatar
Niwla
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2020, 18:43
Locatie: Groningen
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 10K

Jins schreef: 21 mar 2022, 14:54
Atbusje64 schreef: 21 mar 2022, 14:26 Remmen ga ik tzt zelf wel mee aan de gang, nog een keer alles goed schoonmaken en opruwen, andere blokken.....
Dat janken bij het remmen is weg als je een zwevende schijf monteert.
Nog geen seconde spijt van gehad.
Is dit eenvoudig zelf te doen?
Klever X Alpha 45 Wild Grey, by.schulz G.2 LT, Ortlieb back roller hi-vis (2x), Lazer Anverz NTA MIPS
maar ik ben natuurlijk geen expert...
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ja hoor, kwestie van een paar boutjes losdraaien, schijf afnemen, andere schijf erop leggen en weer vastdraaien (met wat Loctite op de boutjes).
Het wiel moet er uiteraard wel even uit wat bij het achterwiel de eerste keer misschien wat eng is. In het ergste geval doe je het alleen voor: die rem gebruik je veruit het meest.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1593
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Zoals Freddy zegt, stukje cake. Het COC verhaal is een ander puntje… de schijf die ik gemonteerd heb wordt ook in het zwaardere off road segment gebruikt, over remvermogen/kwaliteit maak ik me geen zorgen en dat is het ook niet.
PeBe
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 apr 2022, 20:11
Locatie: Westerlo
Merk SP: Ex-Klever
Km-stand: 4000

Atbusje64 schreef: 21 mar 2022, 14:26 Zo...het "beest" is voor het eerste service bezoek naar de dealer geweest, dit was mijn lijstje:

- loeiende /piepende schijfremmen ( met name koud en nat)
- Geveerde zadelpen (SQLabs) piepte tijdens veren
- Ondersteuning op stand 3 soms wat wisselend tussen 1 klein blokje en volluit, zonder aanleiding
- soms moeizaam wegrijden vanuit stilstand ( voelt alsof ReGen er nog op staat...)
- kilometerteller overdrijft en erg nerveus.
- gevraagd om de laatste software of bevestiging dat die erop staat.

Resultaat:
- remmen zijn los geweest en ik zie overal kopervet - heeft nog niks geholpen, achterrem piept altijd licht. Zelf remklauw gecentreerd: helpt niks
- zadelpen is op alle draaipunten gesmeerd en met juiste moment aangedraaid - tot op heden stil
- wisselende ondersteuning lijk iig minder te zijn geworden, ook oppakken na trappers stil lijkt iets vlotter te gaan
- fiets komt nu makkelijker op gang
- Laatste software is geplaatst
- Ik heb een check report van alle vitale functies/onderdelen van Klever waarop alles OK is.
- Kilometerteller is niks aan veranderd...(weet ook niet of dat kan , vergeten te vragen)

Kreeg niet veel info van dealer wat er nu gedaan is...was ook wat hectisch ivm corona van monteurs.....

Remmen ga ik tzt zelf wel mee aan de gang, nog een keer alles goed schoonmaken en opruwen, andere blokken.....

Verder lekker kilometers maken...graag iets warmer in de ochtend..... :D
Slechts enkele weken de X alpha in gebruik genomen en ik herken al een heleboel:
- loeiende /piepende schijfremmen ( met name koud en nat)
> Idem, zwevende remschijven eens nader onderzoeken maar welke schijven heb ik dan nodig?
- Geveerde zadelpen (SQLabs) piepte tijdens veren
> Heb er zelf een Byschulz G.2 LT opgezet, veel aangenamer rijden
- Ondersteuning op stand 3 soms wat wisselend tussen 1 klein blokje en volluit, zonder aanleiding
> Idem, toevallig gisteren nog gemeld bij FM, zou een gekend ‘probleem’ zijn waarvoor een software aanpassen/update in de maak zou zijn (???)
- soms moeizaam wegrijden vanuit stilstand ( voelt alsof ReGen er nog op staat...)
> Idem en bovendien bij het hernemen na bijvoorbeeld een afdaling van een brug, lijkt wel of er dan een rem actief is. Power op display geeft dan 1 blokje en komt dan heel moeizaam weer op gang. Ook hier antwoord van FM dat dit een gekend probleem is waarvoor een sofware aanpassing/update in de maak zou zijn (???)
- kilometerteller overdrijft en erg nerveus.
> Nerveuze kilometerteller ook al gemerkt, ik word daar zelf nerveus van :mrgreen: Gelukkig is de snelheid op mijn Garmin Edge wel heel stabiel en kan ik daar de rust vinden :lol:
- gevraagd om de laatste software of bevestiging dat die erop staat.
> Heb de fiets pas ontvangen dus zou er durven vanuit gaan dat de laatste software erop staat. Kan ik ergens terugvinden wat de laatste/meest recente softwareversie is? (En verder ga ik er vanuit dat ik de versie van de geïnstalleerde softwareversie op de fiets wel ergens zal kunnen terugvinden)

Alvast bedankt voor je opsomming, ik voel me al niet meer ‘alleen’ met mijn ervaringen/opmerkingen :D
Mothboy
Expert
Expert
Berichten: 298
Lid geworden op: 04 apr 2022, 14:54

FreddyH schreef: 21 mar 2022, 15:39 Ja hoor, kwestie van een paar boutjes losdraaien, schijf afnemen, andere schijf erop leggen en weer vastdraaien (met wat Loctite op de boutjes).
Het wiel moet er uiteraard wel even uit wat bij het achterwiel de eerste keer misschien wat eng is. In het ergste geval doe je het alleen voor: die rem gebruik je veruit het meest.
Olie of vet op de bouten doen wordt afgeraden (zie minuut 4 van video), 1 dropje Loctite in de gaatjes waar de bouten ingedraaid worden kan ook.
Onderstaande video toont mooi hoe het moet met boutsysteem of Centerlock systeem. :D

Interresante site over hoe je dingen moet doen en niet moet doen.https://www.parktool.com/blog/repair-help
Op de Klever zitten denk ik Magura remmen, interresant artikel over deze .https://www.vojomag.nl/test-magura-mt7- ... -praktijk/
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Atbusje64 schreef: 21 mar 2022, 14:26 - loeiende /piepende schijfremmen ( met name koud en nat)
Vrij weinig aan te doen, behalve eerst goed inremmen. Of een zwevende remschijf laten plaatsen.
Atbusje64 schreef: 21 mar 2022, 14:26 - Geveerde zadelpen (SQLabs) piepte tijdens veren
Smeren en klaar (had de FM voorafgaand aan aflevering moeten doen).
Atbusje64 schreef: 21 mar 2022, 14:26 - kilometerteller overdrijft en erg nerveus.
Alle km-tellers op speed pedelecs (en auto's trouwens) geven een te hoge waarde aan. Dit heeft te maken met aansprakelijkheid bij o.a. overtredingen.

De Klever km-tellers is inderdaad vrij nerveus. Niks aan te doen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

PeBe schreef: 08 mei 2022, 08:56 Kan ik ergens terugvinden wat de laatste/meest recente softwareversie is? (En verder ga ik er vanuit dat ik de versie van de geïnstalleerde softwareversie op de fiets wel ergens zal kunnen terugvinden)
Klever heeft geen (online) overzicht voor consumenten met release notes van FW updates. Ze zijn hier wel mee bezig. Maar Klever kennende zou dit best nog wel even kunnen duren.

Hier vind je jouw FW versie:

- Open het menu op je display
- Ga naar 'Bike Settings'
- Navigeer naar 'MORE(2/3)'
- Kies 'System'
- Navigeer naar 'DCU(5/6)'

Hier zie je DFW (= Display FirmWare) en BT FW (= Bluetooth Firmware).

De meest recente versies zijn:

DFW: 6.C.C3
BT FW: 1.1.0.0

Deze firmware versies zijn nog maar net uit (enkele weken) dus kan zijn dat die nog niet op jouw Alpha zitten.

Voor de nieuwste BT firmware (alleen kleurendisplay) moet de display op en neer naar Klever, deze kan de FM er niet zelf op zetten. Of Klever dit proces al helemaal in gang heeft gezet weet ik niet. Ik heb deze vorige week rechtstreeks van Klever op mijn display gekregen omdat ik een 'lijntje' met ze heb sinds het beta testprogramma.

Met deze nieuwe BT firmware kun je gebruik maken van de nieuwe My Klever app. Zie:

https://www.speedpedelecreview.com/foru ... php?t=5104
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Atbusje64 schreef: 21 mar 2022, 14:26 Geveerde zadelpen (SQLabs) piepte tijdens veren
Kan je eens een foto posten van de SQlab zadelpen ?
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Plaats reactie