Y Muse béta test

Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

FreddyH schreef: 24 mar 2022, 23:16 Kleine minpunten
- De shifter is een standaard Microshift shifter waarbij je met je duim kunt duwen om terug te schakelen en met je vingers een knop naar je toe drukt om op te schakelen. Persoonlijk vind ik dit een misser, de bediening van mijn Deore XT shifter vind ik veel fijner: opschakelen kan zowel door de opschakelknop met je vingers naar je toe te drukken als door diezelfde knop met je duim in te drukken. Vooral in druk verkeer heb ik namelijk steevast 2 vingers op de remhendel. Op dat moment kan je dus niet meer opschakelen...
Daar ik brede handen heb heb ik de shifter verder links gezet, weg van het handvat. Opschakelen gaat nu niet meer door te trekken (niet bereikbaar) maar door te duwen wat nu wel bereikbaar is. Ik schakel dus op door te duwen ipv te trekken, terugschakelen blijft zoals het was. Misschien eens proberen?
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Jins schreef: 25 mar 2022, 09:28 Daar ik brede handen heb heb ik de shifter verder links gezet, weg van het handvat. Opschakelen gaat nu niet meer door te trekken (niet bereikbaar) maar door te duwen wat nu wel bereikbaar is. Ik schakel dus op door te duwen ipv te trekken, terugschakelen blijft zoals het was. Misschien eens proberen?
Kan je daar eens een foto van delen? Ik zie hem niet voor me.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Onder de grootlichtknop op de hendel drukken om op te schakelen, kan 1 versnelling opschakelen of bij doordrukken 2 versnellingen gelijk opschakelen.
Daar nog onder terugschakelen, blijft zoals het was enkel dat het allemaal wat verder naar links staat.
IMG_4198.jpg
IMG_4198.jpg (1.82 MiB) 1010 keer bekeken

Zoals van vooraan te zien is is terugschakelen door te trekken niet meer mogelijk daar de hendel te ver naar links staat en achter de rem zit.
IMG_4199.jpg
IMG_4199.jpg (2.12 MiB) 1010 keer bekeken
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ah, ik snap hem. Maar jij hebt een Deore XT shifter. Die kan je zowel vooruit als achteruit drukken om te schakelen.

De Microshif shifter kan je met opschakelen fysiek alleen maar naar je toe bewegen, dus het verzetten van de hendel helpt dan niet. Anders gezegd: ik heb ruimte genoeg om er met mij duim tegenaan te duwen, maar daarmee gebeurt niks (hendel beweegt dan ook niet).
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Oké, een verschil in shifter dus. Dan zal het voor de Y zo niet werken. Voor mij (met de X) werkt het perfect. En voor anderen met grote “poten” een optie.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Vandaag is de Y gedoopt. Heb vanochtend hagel, flinke bakken regen en daarna nog sneeuw over me heen gehad. De Y Muse deed alsof er allemaal niet veel aan de hand was, mijn gezicht dacht daar echt anders over :bh:
(hagel in je gezicht na 20 minuten goed warm fietsen is niet fijn, vanochtend had ik hagel in mijn gezicht bij vertrek... dat was ronduit pijnlijk :ak )

Maar goed: de Y. Het was vandaag koud, er stond eindelijk eens wat wind (kracht 3 uit het noorden) en het was nat. ENORM nat. Fijne test dus voor een fiets die net een paar miliseconden op de markt is en zich nog volledig moet bewijzen. Uiteraard is de Y technisch gezien in grote lijnen identiek aan de X, dus was ik er niet heel bang voor hoe dit zou gaan lopen.

Wat is me opgevallen? Zoals ik hierboven al hintte: bijzonder weinig. De fiets deed gewoon zijn werk, precies zoals anders. Geen gesputter, geen storingen, geen traag oppakken. De fiets deed gewoon stoïcijns alsof er helemaal niks aan de hand was. De banden (Pirelli Cycl-e GT) gaven gewoon grip en waren een stuk overtuigender dan de Schwalbe Super Moto-X banden die ik een paar maanden geleden onder de X-Speed had. In het begin was ik nog erg voorzichtig (ik ken de fiets nog niet goed en de banden al helemaal niet, plus het was al een tijdje droog - altijd verraderlijk), maar vanmiddag op de terugweg ben ik niet meer bewust bezig geweest met grip: die was er gewoon. Da's fijn.

Hoewel, in al dat "er is niks aan de hand" viel 1 ding stiekem toch wel op: de remmen. Zoals jullie weten zitten onder de Y Muse de Klever eigen merk schijfremmen. En eerder schreef ik daarover al: doen gewoon wat ze moeten doen, geven goede feedback en remmen ook na een paar keren achter elkaar een gesimuleerde noodstop uitvoeren nog steeds met veel vertrouwen.
Vandaag ben ik iets anders gaan denken over die Klever remmen. Vandaag was het namelijk nat, erg nat. En mijn ervaring met fiets schijfremmen als het echt nat is is vooral: erg veel gekerm en weinig overtuigend remmen. Deze Klever remmen dachten daar vandaag echt anders over. Ze maken zeker geluid, maar in plaats van het luidkeelse gekerm van mijn eigen remmen (Tektro Dorado remmen met Swissstop blokjes) was het meer een bescheiden uiting van ongenoegen. De grote verrassing echter: ze bleven gewoon vol overtuiging remmen. Dat is bij mijn remmen in deze situatie toch echt anders. Dus ik moet mijn mening over deze remmen bijstellen: ze zijn gewoon serieus goed.

Toen Stromeur en ik vorige week bij Klever waren was ik wat teleurgesteld in de keuze van Klever dat de vernieuwde X-Speed Pinion ineens de Klever koplamp en Klever remmen heeft. Het voelde als een stiekeme margeverhoging (goedkopere prut erop, ziet toch niemand). Nu snap ik die keuze ineens een heel stuk beter. Uiteraard zit er een kosten aspect achter, maar boven alles zijn deze 2 componenten gewoon serieus oké. Als die Klever koplamp op mijn fiets had gezeten had ik er nooit een bouwlamp opgezet, die lamp is namelijk zeker niet slecht (heb nog niet voldoende door het echte donker gereden om een echt oordeel te vellen, maar mijn indruk tot nu toe blijft: beter dan de Roxim lamp van de ST2/3). Maar die remmen: ze zijn gewoon serieus beter dan de remmen op mijn fiets.

Een wat minder positieve noot: die rechtop houding heeft wel serieus impact op het verbruik. Vanmiddag met windkracht 3 recht tegen en accu in buitentemperatuur van 3-4 graden opgeladen* lukte het nog prima om 43-44 km/h op de teller te rijden, maar na 24 km gaf het display aan dat de accu nog voor 17% vol zat. Omgerekend (uitgaande van lineair verloop) geeft dit een range van zo'n 28-29 km.


*) die herrie lader wil ik niet op kantoor hebben - gelukkig zit bij de "echte" versie de stille 6A lader
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Zo zie je maar waar dat onverwachte rotweer goed voor is: bandentest (die naar mijn verwachting inderdaad goed zou uitpakken, ik heb die Pirelli's niet voor niks zelf onder mijn ALPHA gelegd). Maar die rémmen: dat is echt gaaf om te lezen. Het is toch je nummer één veiligheid, op een gedeelde eerste plaats met zichtbaarheid/goed zicht.

Ik vind het heel goed om te lezen dat Klever zowel met de koplamp als de remmerij goed scoort met hun 'eigen' producten. Nice.


(Geen idee hoe slecht het weer het precies bij jou was, maar ik moest eind van de middag met de auto van Harderwijk naar Harlingen en ik heb 1,5 uur non-stop in een serieuze sneeuwstorm gereden, niet mals .. Moet ijzig koud zijn geweest voor jou op de Y!)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

De terugtocht was prima. Beetje regen maar nog wel kletsnat wegdek. De heenweg was minder comfortabel: ik voelde elk individueel hagelsteentje tegen mijn wangen aanketsen. Not amusing. Daarna flinke regen en de laatste 10-15 minuten nog natte sneeuw over me heen. Brr.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Fijne kerstdagen allemaal :bj

Y-in-sneeuw.jpg
Y-in-sneeuw.jpg (488.46 KiB) 1260 keer bekeken
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1788
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Als mijn zoontje het ziet wil hij gelijk weer de kerstboom zetten en sky radio op :bj
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM :cool2:
Plaats reactie