Y Muse béta test

Gebruikersavatar
Herbal
Pro | Forum Supporter
Pro | Forum Supporter
Belgium
Berichten: 64
Lid geworden op: 30 mei 2019, 07:17
Locatie: Belgisch Limburg
Merk SP: Stromer ST3 Pinion SE
Km-stand: 3760

Erg indrukwekkende foto, prachtig gedaan. :cool2:

Daarmee kom ik ook nog tot volgende conclusie: hierdoor komt ook de X Speed Pinion weer een beetje dichter bij de Alpha, aangezien deze lamp van Klever zelf ook op de X Speed Pinion komt toch? Goeie lamp die niet echt hoeft onder te doen voor de net iets betere Supernova op de Alpha.

Bijkomend krijgt de "vernieuwde" X Speed Pinion ook dezelfde verstelbare stuurpen als de Alpha. Enkel de remmen zijn anders dan op de Alpha, geen pinkers en de motor van de Alpha is een exemplaar van 800W en de X Speed Pinion motor heeft "maar" 600W. Zou wel sowieso voor de 1200W benzinetank gaan.
Prijsverschil is en blijft wel 1000 Eur. Pinkers, 200W motorvermogen meer ... enige echte grote verschillen ,denk ik dan. Ook de acculaders zijn inmiddels identiek, dacht ik. Keuze, keuze, keuze... Soms zou ik willen dat ik niet moest kiezen. Staatsloterij misschien? ;p
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Herbal schreef: 04 apr 2022, 15:23 Erg indrukwekkende foto, prachtig gedaan. :cool2:
Dank u!
Herbal schreef: 04 apr 2022, 15:23 Daarmee kom ik ook nog tot volgende conclusie: hierdoor komt ook de X Speed Pinion weer een beetje dichter bij de Alpha, aangezien deze lamp van Klever zelf ook op de X Speed Pinion komt toch? Goeie lamp die niet echt hoeft onder te doen voor de net iets betere Supernova op de Alpha.

Bijkomend krijgt de "vernieuwde" X Speed Pinion ook dezelfde verstelbare stuurpen als de Alpha.
Niet helemaal. De X-Speed PINION had voorheen de Supernova M99 Mini Pro als koplamp. Dat er nu de Klever eigen merk koplamp op zit is een achteruitgang. Geen hele grote achteruitgang, maar het blijft een achteruitgang. Maar nu ik ervaring heb met de Klever koplamp snap ik deze keuze heel goed: in feite hebben ze de goedkopere koplamp erop gezet om ruimte te geven voor de verstelbare stuurpen. Dat snap ik zeer goed.

Toen ik voor het eerst over de N Rogue hoorde was mijn gedachte: "dat zou wel eens mijn nieuwe fiets kunnen worden". Toen ik begreep dat er een eigen merk koplamp op kwam was mijn gedachte: "ok, snap ik op een budget fiets, maar gelukkig is hij ook met de M99 Mini Pro uit te voeren". Nu ik ervaring met die Klever lamp heb denk ik dat ik de moeite niet ga doen. Ja de M99 Mini Pro is beter, maar het verschil is te klein om je druk over te maken. Komende week ga ik nog een paar keren door het donker rijden, hopelijk ook een keer met regenweer. Daarna horen jullie mijn finale oordeel.
Herbal schreef: 04 apr 2022, 15:23 Enkel de remmen zijn anders dan op de Alpha, geen pinkers en de motor van de Alpha is een exemplaar van 800W en de X Speed Pinion motor heeft "maar" 600W. Zou wel sowieso voor de 1200W benzinetank gaan.
Prijsverschil is en blijft wel 1000 Eur. Pinkers, 200W motorvermogen meer ... enige echte grote verschillen ,denk ik dan. Ook de acculaders zijn inmiddels identiek, dacht ik. Keuze, keuze, keuze... Soms zou ik willen dat ik niet moest kiezen. Staatsloterij misschien? ;p
Het prijsverschil is idd 1000 Euro. Daarvoor krijg je meer vermogen (handig met harde wind tegen), knipperlichten, A merk remmen, Supernova M99 Mini Pro koplamp en een andere kleur optie (is wat mij betreft niet persé geld waard maar het is een verschil). Lastig om hierin advies te geven. De remmen van Klever zijn gewoon erg goed (maar bijten minder hard dan de Magura's van de Alpha). De koplamp van Supernova is gewoon beter, maar die van Klever zelf is ook erg goed. De vraag is dus: hoeveel zijn dat vermogen en de knipperlichten je waard.

Ik ben niet in de markt voor een X-Speed, maar als Klever het N Rogue programma zou uitbreiden met de PINION en Alpha varianten dan zou ik persoonlijk voor de Alpha gaan. Dat extra vermogen is soms handig, de knipperlichten zijn voor mij echt een toevoeging en ik heb echt liever die Supernova koplamp dan de Klever lamp. Ik heb daar geen honderden Euro's voor over, maar in dit pakket... is het toch wel lekker om dat erbij te krijgen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1594
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Mooi gedaan Freddy! Chapeau! Wanneer ik straks mijn 3tje heb zal ik m combineren met mijn Lezyne bijzet lamp. Die lamp geeft veel strooilicht waardoor de tekortkomingen van de roxam wat worden gecompenseerd. Kijken of het helpt!
Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Peerke1960 schreef: 04 apr 2022, 19:41 Mooi gedaan Freddy! Chapeau! Wanneer ik straks mijn 3tje heb zal ik m combineren met mijn Lezyne bijzet lamp. Die lamp geeft veel strooilicht waardoor de tekortkomingen van de roxam wat worden gecompenseerd. Kijken of het helpt!
Jouw 3tje heeft de Roxim Pro ipv de Elite, die heeft ook groot licht. Da's een heel stuk beter dan wat je nu hebt :ay
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ok, het is weer tijd voor een update.

Comfort

Naar aanleiding van mijn vorige posts over het comfort van de Y Muse heb ik met Klever overlegd en heb ik van Klever een verende zadelpen opgestuurd gekregen. Hiermee kan ik niet alleen de fiets as-is testen, maar ook met een optionele verende zadelpen. En dat maakt een serieus verschil.


bySchulz G.2 LT zadelpen
bySchulz G.2 LT zadelpen
Y-Muse_zadelpen.jpg (1010.35 KiB) 863 keer bekeken


Laat ik beginnen met het comfort. Een groot deel van mijn woon-werk rit bestaat uit 60 km/h boeren wegen, waar het asfalt op sommige punten door boomwortels meer lijkt op een wildrooster dan op een weg. Die boomwortels geven op een fiets met starre achterkant een vervelende klap in je onderrug, hetgeen op te lossen is door met je billen uit het zadel te gaan of door de achterkant van de fiets minder star te maken. Een ander stuk in mijn route is een klinkerweg waarbij het rijbaan deel redelijk vlak is, maar het fietssuggestiestrook deel (waar auto's typisch met de rechterkant overheen rijden) is een hobbelig gebeuren. Met een fiets als de Y Muse, waarop je zo goed als helemaal rechtop zit zijn beide stukken echt niet fijn. Even je billen uit het zadel halen is met zo'n rechte zit namelijk minder natuurlijk dan met een sportievere zit, waardoor ik dat in de praktijk gewoon niet doe.

Deze week heb ik dus met de optionele bySchulz G.2 LT gereden, de versie met de middelste van 5 verschillende veren. Op het oog vond ik het raar dat je buiten die 5 veren niets kunt instellen, maar na een eerste korte testrit bleek dat er niets ingesteld hoeft te worden: hij geeft het comfort dat je zonder de pen mist en zelfs wanneer je met 45 km/h over een flinke drempel fietst dan kom ik niet in de eindstop. Nu weet ik niet of ik ontzettend mazzel heb dat deze combinatie voor mijn lijf en deze fietshouding toevallig net goed is, of dat het bij deze veerpen gewoon niet nodig is om iets in te stellen. Misschien moet ik hem ook eens in mijn fiets testen.
Hoe dan ook: mijn billen en rug zijn ontzettend blij met deze zadelpen. Over de genoemde boomwortel-ribbels in het asfalt merk ik dat deze veerpen iets stugger is dan mijn eigen Suntour NCX SP12, maar op de hobbelige klinkerweg is deze veerpen juist iets fijner dan mijn eigen veerpen. Het lijkt er dus op dat deze bySchulz wat harder dempt maar soepeler veert dan mijn Suntour. Ik kan niet echt zeggen dat ik de ene pen fijner vind dan de andere: ze doen beiden het werk wat ze moeten doen, maar de karakteristiek is ietsje anders.

De fietservaring is hiermee veel beter geworden, waarmee de Y Muse ineens een heerlijke fiets is om lekker relaxed kilometers mee te maken. Afgelopen week merkte ik dat ik liever de Y pak dan mijn eigen stiertje (Bulls Green Mover E45), daarvoor was dat echt anders.

De Y Muse is met deze geveerde zadelpen niet ineens een comfort wonder zoals de B-Speed. De B-Speed is een fiets waarmee je voor je lol over drempels gaat fietsen, gewoon omdat het kan. Als hobby over drempels jagen is niet iets wat je met deze Y Muse met geveerde zadelpen gaat doen, maar tegelijkertijd is het ook niet meer vervelend om een drempel tegen te komen. Buiten steile drempels vind ik de Y Muse juist weer fijner fietsen dan de B-Speed. Gewoon omdat de fiets in alle opzichten volwassener is.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Uiterlijk


Y-Muse_schuin_voor.jpg
Y-Muse_schuin_voor.jpg (1.54 MiB) 862 keer bekeken


Aan de ene kant is het model duidelijk een moderne interpretatie van de B-Speed, maar tegelijkertijd is de fiets ook compleet anders. De accu houder is erg vergelijkbaar met die van de B, maar daarbuiten zijn de lijnen heel anders. Naar de voorkant toe geeft de knik in de onderbuis zowel letterlijk als figuurlijk ruimte aan de fiets. In letterlijke zin is die ruimte ook echt nodig, omdat deze fiets gewoon op dezelfde wielen staat als de N Rogue en de X-Speed. Maar in figuurlijke zin is die ruimte ook welkom, de B-Speed heeft naar mijn mening een beetje een opgekropt uiterlijk. Alsof de ontwerper teveel lijnen en details wilde aanbrengen. De Y Muse heeft hier meer rust.
Ga je vanuit de accu houder naar achteren toe dan ervaar je ook daar veel meer rust in het ontwerp. Het gebrek aan achtervering maakt de achterkant rustiger. Naar mijn mening is het ontwerp daarmee beter geslaagd dan dat van de B-Speed.


Y-Muse_rechtsachter.jpg
Y-Muse_rechtsachter.jpg (1.54 MiB) 862 keer bekeken


Van welke kant je de fiets ook bekijkt, het ontwerp is rustig en consequent. Waarbij opgemerkt dat de fiets zeker niet ieders smaak zal zijn. Persoonlijk vind ik de fiets er goed uitzien, maar ik vind hem niet mooi. Voor mij is de kalmte en rust net ietsje te, en wordt het daardoor een beetje saai. Hiermee is het ook qua uiterlijk compleet het tegenovergestelde als de B-Speed: die is door al zijn gekheid en drukte ergens ook wel weer grappig. Wat je ook van de B-Speed vindt, ik kan me niet voorstellen dat het woord saai daarin voorkomt.


Y-Muse_voorkant.jpg
Y-Muse_voorkant.jpg (2.85 MiB) 862 keer bekeken


Aan de voorkant valt op dat Klever steeds iets beter wordt in het wegwerken van de kabels. Het is zeker niet van het niveau Stromer ST5, maar het is in elk geval weer een stap rustiger. Het is nu alleen nog de voorrem kabel die een beetje raar uitsteekt, de rest is netjes weggewerkt. De spiegel die je op deze foto's ziet is niet de standaard spiegel. Dit is de spiegel die ooit standaard op de Stromer ST2s zat, welke ik erg fijn vind. De standaard spiegel op de Y Muse is niet mijn ding.


Y-Muse_zijkant_kleur.jpg
Y-Muse_zijkant_kleur.jpg (1.89 MiB) 862 keer bekeken


Op deze foto is de kleur Light Jade goed te zien. Met deze kleur vallen de lijnen van de fiets lekker op, mocht je de lijnen liever wat willen verstoppen dan is er ook de kleur Graphite Grey.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Banden

Klever levert de Y Muse 45 standaard met de Pirelli Cycl-e GT draadbanden die we van de Stromer ST3 kennen. Een nette aktie, deze banden zijn immers niet goedkoop, en toch is de Y Muse erg scherp geprijsd.


Y-Muse_banden.jpg
Y-Muse_banden.jpg (1.95 MiB) 861 keer bekeken


Met deze banden stuurt de Y Muse in elk geval erg fijn door bochten heen, waarbij zowel droog als nat weer geen enkel probleem vormen. Ik heb geen echt gekke dingen uitgeprobeerd, daarvoor ken ik de fiets niet goed genoeg maar bij normaal fietsen en soms bewust wat harder remmen dan strikt noodzakelijk gaven de banden ruimschoots vertrouwen.

In vergelijking met de directe concurrentie: de Schwalbe Super Moto-X die o.a. op de Klever N Rogue liggen zijn ook ruimschoots prima banden met droog weer, maar die geven met nat weer niet zoveel vertrouwen als de Pirelli's. De Continental Contact Plus City banden die o.a. standaard op de Flyer Upstreet6 liggen geven vergelijkbaar weggedrag met de Pirelli's, maar die geven meer regen spray in nat weer. Ofwel: deze band is een uitstekende keuze!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Koplamp


Y-Muse_koplamp1.jpg
Y-Muse_koplamp1.jpg (1.25 MiB) 980 keer bekeken


De grote verrassing van deze test. Jullie houden nog foto's tegoed over de lichtbundel in het donker, daar ben ik nog niet aan toegekomen (althans; geen goede vergelijkfoto's tussen de M99 Pro en de Klever koplamp. Maar zoals al eerder geschreven: het is simpelweg niet de moeite waard om een Supernova lamp op de fiets te monteren. Ja, die M99 Mini Pro is beter, maar de verschillen zijn niet om over naar huis te schrijven. Dit is echt een zaak van: wat was je gewend.
Ben je gewend aan een Supernova M99 (Mini) Pro, dan ervaar je deze lamp als een voortreffelijke lamp die echt wel iets minder is dan wat je gewend was. Ben je gewend aan een Roxim Z4e Elite/Pro dan ervaar je deze lamp als een erg fijne upgrade. Je krijgt vooral een bredere bundel en een kleiner "Roxim gat". Ben je gewend aan een B+M IQ-X E? Dan weet je niet wat je ervaart. Het is ineens niet meer levensgevaarlijk om met 45 km/h door het pikdonker te fietsen.



Remmen


Y-Muse_voorschijf.jpg
Y-Muse_voorschijf.jpg (1.24 MiB) 980 keer bekeken


Samen met de koplamp hebben de remmen mij het meest verrast gedurende de test. Ze zijn voorspelbaar, geven goede feedback en blijven keer op keer goed remmen. Tot zover niets bijzonders, het wordt interessanter als het nat wordt: die nattigheid lijkt weinig indruk te maken op deze remmen. Ook dan is het geheel voorspelbaar en maken ze relatief weinig geluid.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stuurpen


Y-Muse_verstelbare_stuurpen.jpg
Y-Muse_verstelbare_stuurpen.jpg (1.17 MiB) 1221 keer bekeken


Wat ik ook erg fijn vind aan deze fiets, of eigenlijk: aan alle huidige Klever modellen, is dat ze standaard voorzien zijn van een verstelbare stuurpen. Hiermee kan je lekker veel verschillende houdingen uitproberen en is de kans dat jouw ideale houding erbij zit lekker groot. Mijn eigen fiets heeft dit ook, en hoewel dit er minder strak uitziet dan een vaste stuurpen geef ik toch echt de voorkeur aan een fijne zithouding. Klever heeft 2 maten verstelbare stuurpen, die relatief eenvoudig uit te wisselen zijn. Op deze fiets zit de korte, de lange is uit mijn hoofd 2 cm langer.



Voorspatbord

De Y Muse heeft standaard hetzelfde voorspatbord als de X-Speed. Een woord: geweldig. Alle foto's die ik hier nu geplaatst heb zijn foto's van de Y Muse na 2 weken fietsen. Fietsen door weer en wind, van lekker zonnig en 21 graden tot bitter koud met hagel, natte sneeuw en bakken regen. Ik heb nog geen milimeter gepoetst. Aangezien ik een fiets zie als gereedschap, als iets dat gewoon niet moet zeuren en zijn werk moet doen vind ik dat heerlijk: weinig poetsen en gewoon gáán :cool2:


Y-Muse_lang_spatbord.jpg
Y-Muse_lang_spatbord.jpg (1.52 MiB) 1116 keer bekeken
Laatst gewijzigd door FreddyH op 09 apr 2022, 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ten slotte

Martijn_pedelec schreef in zijn N Rogue testverslag al wat over de ondersteuning. Grotendeels ben ik het eens met wat hij schrijft. In vergelijking met de X-Speed die ik eerder testte vind ik de Y Muse wat rustiger in stand 2 in 30 km/h zone's. De fiets heeft minder de neiging om steeds weer naar 45 km/h te willen. Morgen gaan we elkaars fietsen proberen, dan kunnen we kijken hoe ze zich ten opzichte van elkaar gedragen.

Ik ben het ook volledig eens met de woorden van Martijn_pedelec over de cockpit en de app. Nu vind ik de app niet zo boeiend, heeft mijn eigen fiets ook niet en heb ik precies 0 seconden gemist, maar het scherm had voor mij wat sneller mogen reageren.
Het komt een beetje over alsof het scherm gebruik maakt van de standaard aanwezige libraries die met de microcontroller en het beeldscherm geleverd worden. Die libraries zijn geschikt voor een grote range aan hardware, waardoor ze relatief traag zijn. Een andere plausibele verklaring zou kunnen zijn dat het display unit op het beeldscherm na dezelfde hardware heeft als het oude scherm. Omdat je voor het aansturen van dit kleurenscherm veel meer data moet doorsturen (meer data per pixel én meer pixels) duurt dat dus langer.
Hoe dan ook: het opbouwen van het scherm duurt gewoon tergend lang. Mijn vingers jeuken gewoon om een analyse te doen op de hardware en software.

De fiets heeft voor mij ook nog 1 echte teleurstelling: de claxon. Dat ding maakt op precies niemand indruk. Fietsers reageren er pas op als je een paar meter achter ze rijdt, dus ik kan me niet voorstellen dat een automobilist er ook maar iets van hoort. Gelukkig is dat eenvoudig op te lossen, maar het is jammer dat het nodig is.

Alles bij elkaar opgeteld heb ik afgelopen dikke week enorm genoten van deze fiets. Zozeer zelfs dat ik hem fijner vind dan mijn eigen fiets, en ik kan zeer oprecht zeggen dat me dat afgelopen 8 jaren maar 1 keer eerder is voorgekomen, terwijl ik zeker op 15 tot 20 verschillende speedpedelecs gereden heb in die tijd. Mocht je je nog afvragen welke die andere is: dat was de N Rogue. Die fiets is voor mij nóg fijner dan de Y Muse. Al met al vind ik het serieus jammer dat deze béta test periode woensdag alweer eindigt :bh: :ak

Klever: jullie zijn goed bezig!


Y-Muse_in_dark.jpg
Y-Muse_in_dark.jpg (2.23 MiB) 1220 keer bekeken
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie