Y Muse béta test

Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1597
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Stromeur schreef: 23 mar 2022, 18:07 Het is logisch, want hij heeft dezelfde motor als de X, maar op basis van het uiterlijk en de zithouding verwacht je dit gewoon niet.
Uiterlijk wel, innerlijk betwijfel ik dat ten zeerste. Het rendement zou belabberd laag zijn bij 45 km/h (als dat al kan gehaald worden met gelijke motor) daar de diameter zoveel kleiner en daarmee het toerental zoveel hoger is bij die snelheid. En bij lage snelheid lig je op je rug door het grote koppel icm dat kleinere wiel. De kracht voorwaarts is de hefboom (wieldiameter) icm het draaimoment op de achteras. Bij gelijk draaimoment als een 27” maar met kleinere diameter lig je op je rug.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Jins schreef: 23 mar 2022, 18:50 Uiterlijk wel, innerlijk betwijfel ik dat ten zeerste. Het rendement zou belabberd laag zijn bij 45 km/h (als dat al kan gehaald worden met gelijke motor) daar de diameter zoveel kleiner en daarmee het toerental zoveel hoger is bij die snelheid. En bij lage snelheid lig je op je rug door het grote koppel icm dat kleinere wiel. De kracht voorwaarts is de hefboom (wieldiameter) icm het draaimoment op de achteras. Bij gelijk draaimoment als een 27” maar met kleinere diameter lig je op je rug.
Nope. De Y heeft exact dezelfde wielen en banden als de X :ay
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1597
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Inderdaad, ik zat met de B in mijn hoofd, sorry.
Ze lijken zo op elkaar… mijn fout. De B zou normaliter dus een (intern) andere motor hebben.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

V.w.b. het formaat wielen van de Y: ik had het aanvankelijk ook niet door. Ik dacht dat de wielen een maat ergens tussen de B en 27,5" hadden, helemaal zelf verzonnen. Het beeld van de B is zo dominant dat je dit bijna automatisch over een afbeelding van de Y heen schuift. (Ik vond de Y in het echt ook veel volwassener ogen dan op de catalogusafbeelding.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Introductie

Er was eens een B-Speed, die gekke Klever fiets die gekscherend de Fiat Multipla onder de speedpedelecs genoemd wordt. Een fiets waarbij je in eerste instantie vooral níet moet kijken, maar gewoon moet gaan rijden. Rijden over vanalles, van glad asfalt tot de meest pokdalige wegen. Rijden in krappe bochten en lange uitgestrekte wegen, in breed buitengebied en vooral van drempel naar drempel in een 30 km/h zone. En pas dan, als de essentie van die fiets tot je is doorgedrongen, mag je afstappen en de fiets bekijken. Ik weet zeker dat je op dat moment tot een compleet andere conclusie komt. De B-Speed is namelijk een geweldig leuke fiets, die zijn uiterlijk niet mee heeft.

Bedenk nu een B-Speed maar dan in een wat moderner jasje en laat de achtervering weg. Wat grotere wielen eronder en wat andere kleuren. Dan heb je ineens een Y Muse. Een fiets die ik 3 weken mag lenen voor een béta test.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Eerst even wat details

De Y Muse is een compleet nieuwe fiets, en op het forum nog compleet onbekend. Laat ik dus beginnen met wat details.

- Kleuren: Graphite grey of Light jade
- Voorvering: Spinner Cargo 320
- Wielformaat: 27,5"
- Motor: 600 W vermogen, 49 Nm koppel
- Display: kleuren scherm met E-Key en BT
- Accu: 850 Wh, optioneel 1200 Wh
- Lader: 6A geruisloze lader (deze zit niet bij mijn testfiets, maar Klever heeft me laten weten dat de productiefietsen wel daarmee uitgeleverd worden)
- Koplamp: Klever, 730 lm of 1350 lm grootlicht
- Remmen: Klever hydraulische schijfremmen (203mm voor, 180mm achter)
- Derailleur: Microshift XKE 10 speed
- Cassette: Microshift H-Series 11-34 (tandwiellen: 11-12-13-15-17-19-21-24-28-34)
- Banden: Pirelli Cycl-E GT 27,5 x 2.35" (zelfde band als op de ST3)
- Stuurpen: Klever verstelbare 90mm stuurpen
- Stuur: Barbore, 640mm breed, 30D backsweep en 76mm rise
- Max belasting drager/fiets: 25 kg/120kg

Bij de typegoedgekeurde onderdelen vallen me de volgende zaken op:
- Zadelpennen: KINEKT 2.1 Legering LX2 420mm, by Schulz G.2 LT 480mm en Cane Creek G4 thudbuster ST 375mm
- Koplamp: Supernova M99 Mini Pro of Roxim Z4E pro (Supernova: is overweging waard, Roxim: laat maar)
- Rem: Magura MT4e 180mm
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Eerste indruk

Je kunt deze fiets niet echt bespreken zonder het ook over de B-Speed te hebben. Je hoeft immers geen raketgeleerde te zijn om te herkennen dat deze 2 fietsen een deels gemeenschappelijke visie hebben, met als belangrijkste gezamelijke eigenschap: een zit die nogal extreem rechtop is. Toch kan het verschil tussen die twee fietsen haast niet groter zijn.
De B-Speed tovert telkens weer die enorme grijns op je gezicht, en blijft verbazen over het enorme comfort en het heerlijk speelse rijgedrag. Maar tegelijkertijd is het ook een fiets die aan alle kanten wat raar en ongepolijst overkomt.
De Y Muse? Hij oogt een heel stuk rustiger en volwassener. De lijnen zijn flink minder rommelig, de kabels zijn een stuk beter weggewerkt en de wielen zijn een stuk groter. Zo gedraagt de fiets zich ook, het is een fiets die doet wat hij moet doen. Dat doet hij zonder ooit aandacht te vragen, hetgeen zowel positief als negatief is. De B-Speed is echt een ADHD puppy on steroids, die telkens enthousiast kwispelend aandacht vraagt en daarmee steevast die enorme grijns op je gezicht zet. De Y Muse is eerder een keurig geklede butler. Deze fiets claimt geen aandacht maar doet heel stilletjes en vooral voorspelbaar zijn werk. De ondersteuning is krachtig en brengt je zonder problemen naar dik 47 km/h, de fiets maakt daarbij geen geluiden (op de uitschakelbare pieptoon van het display na). Maar de fiets nodigt je ook niet uit om strak door bochten te sturen, of om vol "gas" over drempels te knallen, of andere gekke dingen te doen. Sterker nog: doe over die drempels maar rustigaan! Door je extreem rechte zithouding en de volledig starre achterkant is de fiets op hobbelwegen of drempels ronduit oncomfortabel. En door je rechtop zit is het minder gemakkelijk om even je billen van het zadel te tillen. Geen feestelijke combinatie. Deze fiets smeekt gewoon om een verende zadelpen met flinke veerweg.

En hierbij komen we gelijk op een oncomfortabele realiteit. Los van dat dit niet "mijn fiets" is: aan wie moet ik deze fiets aanraden? Ik weet het eerlijk gezegd niet. In 25 km/h versie snap ik deze fiets beter: dan ga je een stuk rustiger en is het comfort een stuk minder kritisch. Maar de 45 km/h versie? Misschien dat ik hem over een paar weken beter begrijp, nu moet ik het antwoord nog verschuldigd blijven.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Leuke verrassing

In mijn review van de X-Speed schreef ik dat het rubberen dopje op de accu onhandig is voor mijn dikke vingers, en dat het handvat van de accu vervelend is als je met ijskoud weer nog een paar honderd meter met de accu moet lopen.

Bij Klever Nederland wisten ze trots te vertellen dat het rubberen dopje verbeterd is, en zowaar: het gepiel is voorbij. Het dopje gaat zonder moeite los. Simpel en doeltreffend.

Op mijn vraag of er met het handvat ook iets gaat gebeuren: daar zijn ze nog niet uit. Bij Klever vinden ze die ingreep onnodig, omdat de keren dat je dat ijskoude handvat in je handen hebt toch een dag is dat je met handschoenen rijdt en dat met handschoenen het handvat niet koud of hard is. Dat klopt, maar hierbij vergeten ze naar mijn mening de praktijk. Ik kom op mijn werk aan en zet mijn fiets in de afgesloten stalling. Ik heb dan al een sleutel uit mijn jaszak moeten pakken, hetgeen niet gemakkelijk gaat met handschoenen aan. Daarna zet ik mijn helm af, zet ik de fiets op slot, haal ik de accu uit de fiets, ... Allerlei kleine handelingen waarbij handschoenen niet handig zijn. Die heb ik dan dus al lang uit. De visie van Klever is dus dat ik dan mijn handschoenen weer moet aandoen voordat ik de accu oppak en naar mijn kantoor loop. Nee dus. Wat mij betreft is dit een misser, die nog steeds aangepakt mag worden.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Positieve zaken

Ik noemde al de krachtige ondersteuning. Met deze fiets is het prima te doen om lange stukken dik 47 km/h op de teller te rijden. Bij de B-Speed waar ik op reed bleef de snelheid een beetje schommelen en is was niet echt te doen om constant flink door te fietsen. Kruissnelheden van 44 km/h op het display waren veel gebruikelijker, en met flinke wind tegen zakt die snelheid meer in dan op de Y Muse.

De Klever koplamp is een flink stuk beter dan ik verwacht had. Ik heb het al eerder geschreven: mijn eerste indruk is dat deze flink beter is dan de Roxim Z4E Pro maar dat hij zijn meerdere moet herkennen in de Supernova M99 Mini Pro.

De Klever remmen zijn gewoon dik prima. Ze bijten minder aggressief dan de Magura remmen, maar ze zijn erg goed te doseren en geven goede feedback. Het komt misschien omdat ik de Magura remmen niet gewend ben, maar ik vind deze remmen prettiger dan de Magura's.

De accu positie is geweldig. Lekker laag en je hebt alle ruimte om hem eruit te halen. Super!

Zoals bij alle Klever speedpedelecs (voor zover ik weet): de standaard zit op de juiste plek, bij het achterwiel.

De verstelbare stuurpen is erg fijn. Het verstellen gaat middels het losdraaien van 1 inbusbout en is een fluitje van een cent. Vervelende consequentie: de kans is groot dat je na deze aktie het stuur moet verstellen en dat is... ehhm... wat minder handig. Hiervoor moet je 2 bouten losdraaien en daar kan je gewoon niet bij. Ik heb de koplamp er af moeten halen om erbij te kunnen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Kleine minpunten

Er zijn in de afgelopen 120 km ook al wat zaken opgevallen die jammer zijn. Vaak kleine dingen die simpel op te lossen zijn. Hieronder een kort overzicht, in redelijk willekeurige volgorde:

- De claxon maakt een zeer bescheiden geluid, deze maakt totaal geen indruk tussen de auto's
- De Sunnywheel spiegel is een verschrikkelijk rotding. Hij ziet er ongeveer hetzelfde uit als de spiegel op de X-Speed, maar hij is veel minder verstelbaar en hij kan alleen onder het stuur hangen. Voor mij is het compleet onmogelijk om de spiegel zo af te stellen dat ik een ongestoord uitzicht naar achteren heb. Aangezien ik echt niet zonder spiegel kan zet ik voor de rest van de bétatest periode mijn eigen spiegel op de Y. Zo erg vind ik hem.
- Hoewel het display niet meer oogt als een 1980 Casio horloge, ben ik nog niet helemaal tevreden over hoe het werkt. De UI komt nog steeds over alsof deze door een techneut bedacht is (vrij vertaald: niet alles werkt intuïtief) en werkt behoorlijk traag.
- De shifter is een standaard Microshift shifter waarbij je met je duim kunt duwen om terug te schakelen en met je vingers een knop naar je toe drukt om op te schakelen. Persoonlijk vind ik dit een misser, de bediening van mijn Deore XT shifter vind ik veel fijner: opschakelen kan zowel door de opschakelknop met je vingers naar je toe te drukken als door diezelfde knop met je duim in te drukken. Vooral in druk verkeer heb ik namelijk steevast 2 vingers op de remhendel. Op dat moment kan je dus niet meer opschakelen...
- De handvatten zijn niet fijn voor mijn handen, dus als ik deze fiets zou kopen gaan er sowieso Ergon handvatten op in een maat die geschikt is voor kolenschoppen.

Genoeg voor nu. In het weekeind verwacht ik wat foto's te plaatsen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie