Klever N Rogue 45 beta test ervaringen

Martijn_pedelec
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 aug 2021, 19:31
Locatie: Omgeving Eindhoven

Stromeur schreef: 09 apr 2022, 12:22 Complimenten voor je heldere (tussen) review van de Klever N ROGUE 45. Leest lekker weg en je raakt volgens mij alle punten die iedereen over zo'n nieuwe speed pedelec wil weten. Spijker op de kop v.w.b. je kritiekpunten, daar gaat Klever wel wat mee kunnen (en moeten ;) ).
Dankje :ay
De bout aan de zijkant, die de hoek van de stuurpen bepaalt, is inderdaad rechtstreeks bereikbaar. Maar kun je op de N ook goed bij de twee boutjes onder de 'bek' van de stuurpen? Als je de hoek van de stuurpen verstelt, dan moet je daarna het stuur weer in de juiste positie draaien en daar moeten die twee boutjes voor los. Dat is op mijn X ALPHA 45 inderdaad een vervelend karweitje. Zou fijn zijn als dit op de N wel goed bereikbaar is.
Deze 2 boutjes zijn redelijk bereikbaar, maar dan moet je wel een kleine inbussleutel hebben. Het voordeel van de N is dat er niet ook nog een knipperlicht balk zit. Maar wat Freddy vandaag ook tegen me zei: 'je stelt het waarschijnlijk 1 of 2x in en dan is iets meer werk ook OK'.
FreddyH schreef: 09 apr 2022, 21:29 Ik geloof er niks van dat dit een regel is. In de brommer wereld zie je ook vanalles, alleen bij de brommers met versnellingsbak zit uiteraard de voorrem rechts omdat links de koppeling zit.
Het viel me op dat Flyer en Klever beide dezelfde uitleg hadden, vandaar dat ik ook typte: "mij is verteld". Ik ben niet de wetgeving ingedoken om dit uit te zoeken. :bn: Maar of je voorrem nu links of rechts zit: als je het eenmaal gewend bent dan is beide oke.
FreddyH schreef: 10 apr 2022, 18:07 Ouch.
Zat er iets van borging op de boutjes? Zo nee, dan kunnen ze ook losgetild zijn... en dan komt het dus ook weer terug.
Ja, er zit blauwe borgpasta op de boutjes... dus of die is niet goed toegepast, of de boutjes zijn gewoon niet op het juiste moment aangehaald.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Martijn_pedelec schreef: 10 apr 2022, 19:53 of de boutjes zijn gewoon niet op het juiste moment aangehaald.
Maandagochtend is altijd een verkeerd moment :lol:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
JohanVW
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 sep 2021, 14:38
Locatie: Peer

FreddyH schreef: 10 apr 2022, 17:03 Het was leuk om elkaar te ontmoeten en ervaringen uit te wisselen. Super leuk om weer eens een gezicht achter een forumnaam te zien :ay
Volledig mee eens. Voelde me in eerste instantie wel een beetje klein met mijn 1,86m tegenover die twee grote Nederlanders (met 1,95m en 1,98m als ik me niet vergis) :)
JohanVW
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 sep 2021, 14:38
Locatie: Peer

Wat is me bijgebleven van afgelopen zondag:
-Een verende zadelpen is een must op mijn speedpedelec! De G2 By Schulz, gemonteerd op de Y Muse, is een plezier om mee rond te rijden! Ik heb op zich maar een korte afstand gereden met deze geveerde zadelpen, maar het comfort/de meerwaarde valt direct op.

-SPD combipedalen komen ook op de fiets. Dan kan ik voor het woon-werkverkeer mijn fietsschoenen gebruiken en voor de korte ritjes mijn gewone schoenen. De pinnen op de pedalen zorgen voor een betere grip dan de standaard pedalen.

-De Y Muse 45 is qua uiterlijk misschien niet mijn ding, maar ook wel een toffe fiets om op te rijden. Logisch ook want de meeste componenten zijn hetzelfde als op de N Rogue.
De voorvork is echter wel instelbaar en er liggen ook andere banden op. Het rolgeluid van de banden (Pirelli Cycl-e GT) was wel minder dan dat van de Schwalbe Super Moto X banden op de N-Rogue. Volgens FreddyH zijn deze banden niet alleen stiller maar ook beter in de regen.

-Ik heb eerder aangegeven dat de claxon voor mij luider mag zijn, maar ik denk dat het specifiek aan mijn fiets ligt. Bij de twee andere fietsen (met dezelfde claxon) was het geluid wel in orde. Zaterdag ben ik ook op de testdag voor electrische fietsen in Heusden Zolder geweest, hetzelfde was me daar ook al opgevallen.

-Zondag heb ik in totaal 75km met de fiets gereden en ik ben eigenlijk heel tevreden over het standaard zadel op de N Rogue.

-De eerste 25km heb ik zonder ondersteuning (stand N op de display) gereden om de accu te sparen. Tegen een snelheid van 20 km/u verbruikt de fiets dan 1% per 5km.
FreddyH wist me te vertellen dat de fiets dan wel nog een minimale ondersteuning geeft wat er voor zorgt dat de fiets rijdt zoals een normale fiets.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

De claxon op onze fietsen is inderdaad luider dan die op jouw fiets, maar ook die maken geen enkele indruk op fietsers. Laat staan op auto's...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Martijn_pedelec
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 aug 2021, 19:31
Locatie: Omgeving Eindhoven

Vergelijk met de ST3
Ik weet dat het niet helemaal een correct vergelijk is, want de ST3 is qua kosten enkele tredes hoger. Echter, voor mijn lengte kan ik niet terecht op de ST1 of ST2, dus dan is de eerste optie een ST3. Ik heb afgelopen jaar ook al eens 2 dagen op een ST3 gereden en toen beviel hij wel. Nu ik wat meer verschillende fietsen heb geprobeerd, dacht ik dat het wel eens goed zou zijn om een 1-op-1 test te doen. Daarom dus afgelopen weekend een ST3 geleend. Helaas was dit wel een L frame (dus eigenlijk te klein voor mij) met een comfort stuur en een ‘gewone’ stuurpen, maar het gaf me wel weer een beeld van de verschillen tussen de N-Rogue en de ST3.

Zoals al door meer forumleden beaamd, zit een stromer sportiever. Dat betekent een relatief laag stuur. Met mijn lengte betekent dat echt een laag stuur en een hoog zadel :ai . Nu kan er nog wel een ietwat schuinere stuurpen gemonteerd worden. Dat scheelt dan weer 3cm in hoogte. Maar als ik hem naast de N-Rogue zet, dan merk ik toch dat ik de N-Rogue comfortabeler vind. En met de huidige stuurpen van de N-Rogue, kun je zelfs nog spelen met hoe hoog je het stuur wilt hebben. Dat is niet mogelijk met de ST3.

Verder viel me op de winderige zaterdag op dat de ST3 gevoeliger leek voor zijwind. Wellicht komt dat doordat de ST3 L een 100mm kortere wielbasis heeft? In ieder geval was het merkbaar dus hier ook een pluspunt voor de N-Rogue.
Omdat je wel appels met appels wilt vergelijken, heb ik nog kort even op een ST3 XL gereden. Deze zit inderdaad iets beter, maar ook hier bleek dat de houding nogal sportief was.
Gezien bovenstaande ervaringen en gezien het prijsverschil (vooral ook als je een geveerde voorvork wilt), viel deze 1-op-1 test in het voordeel uit van de N-Rogue.
Bijlagen
ST 3 LE maat XL
ST 3 LE maat XL
PXL_20220409_135021817.jpg (5.26 MiB) 1509 keer bekeken
ST 3 maat L
ST 3 maat L
PXL_20220409_124121810.jpg (4.26 MiB) 1509 keer bekeken
N-Rogue maat L/XL
N-Rogue maat L/XL
PXL_20220409_124342514.jpg (4.89 MiB) 1509 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Martijn_pedelec op 18 apr 2022, 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Martijn_pedelec
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 aug 2021, 19:31
Locatie: Omgeving Eindhoven

Woon-werk kilometers
Afgelopen week heb ik enkele dagen kunnen genieten van woon-werk kilometers. Je merkt dat de motor wel iets meer moeite heeft met tegenwind. Maar ook als je de wind tegen hebt, kon ik nog wel boven de 40km/u fietsen zonder me helemaal in het zweet te fietsen. Bij deze tochten viel me ook op dat ik tegen de wind in minder last had van het inhouden van de fiets. Iets waar ik wind mee vaker last van had. Ik denk dan ook dat mijn eerder genoemde ‘dipjes’ vooral te maken hebben met een snelheidssensor die net even een te hoge snelheid registreert en dan dus even stopt met ondersteunen. En die te hoge snelheid krijg je dan net in een hobbel, waarbij het wiel wellicht net even wat harder draait in combinatie met een kleine schok in de sensor.

Verkeerde software en spiegel
Zoals FreddyH al terecht opmerkte in zijn verslag van vorige zondag, reageerde mijn fiets anders. Het was mijzelf al meteen opgevallen dat ik ook in stand 6 makkelijk 45 km/u kon halen en die van FreddyH en JohanVW deden dat niet. Ik had donderdag Klever aan de lijn en toen stelde ik voor om nog op korte termijn de software te updaten, zodat ik het originele N-Rogue profiel zou hebben voordat mijn testperiode was afgelopen. Ik vroeg toen ook of het mogelijk was om dan ook meteen de juiste N-Rogue spiegel te krijgen.

Klever staat zelfs voor je klaar in het weekend
De man van Klever was toevallig dit weekend redelijk in de buurt, dus heb ik afgesproken met hem. Op zaterdagavond is dus mijn software geupdate en is ook mijn scherm software geupdate. Dat betekende dat ik meteen de mogelijkheid had om ook de laatste snufjes van de software uit te proberen (zie deze post). Na een klein testritje waarin de software update geslaagd leek te zijn, ben ik 20km naar huis gereden
Laatst gewijzigd door Martijn_pedelec op 18 apr 2022, 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Martijn_pedelec
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 aug 2021, 19:31
Locatie: Omgeving Eindhoven

Die software voelt een stuk beter
De eerste 10km van mijn route heb ik in stand 6-9 gereden, want ik had immers al 50% van de accu gebruikt voor de heenweg. Toen ik zag dat ik nog 10 km moest en nog redelijk ruim in de SOC zat, ben ik de ondersteuning iets gaan opvoeren. Wat me opviel was dat ik nu inderdaad wel het gevoel had dat de fiets niet continue tot 45 km/u wilde versnellen. Ik kon best in stand 7 35km/u blijven fietsen, of in stand 9 zo’n 38 km/u. Maar als ik hem op max zette, dan reageerde de fiets weer zoals gewend en kon ik makkelijk de 45 km/u halen. Dus ik was een blij man. Echter, de laatste kilometers begon de accu capaciteit flink af te nemen en heb ik zelfs de ondersteuning bijna uitgezet. Met 2% resterend had ik gelukkig toch nog de oprit bereikt. :d3:

Don’t fix it until its broken
Accu ‘s nachts opgeladen en de volgende dag nog even de originele* spiegel er op gezet. Maar, met het inschuiven van de accu gaf de fiets aan dat er slechts 62% in de accu zat, terwijl ik hem toch echt volledig had opgeladen. Vreemd. Om de spiegel te testen wilde ik een rondje van 15km fietsen, maar daar werd ik om 2 redenen niet vrolijk van: 1) ik word geen vriendjes met de originele* spiegel, 2) het maakt niet uit in welke stand ik fiets, maar de motor houdt telkens een beetje in, alsof er iemand met een touw aan de fiets trekt (van achteren). Dus ik denk dat het hier een gevalletje is van “don’t fix it until its broken”, want ik heb nu een fiets waar je eigenlijk niet meer op wilt fietsen. :bu:

*) Ik heb net JohanVW gesproken en hij heeft blijkbaar toch een andere spiegel dan die ik nu heb gekregen. Dus de spiegel die ik nu heb gekregen is wellicht ook niet de ‘originele’…. :bc
Bijlagen
Spiegel die ik er op had/heb en die het beste bevalt
Spiegel die ik er op had/heb en die het beste bevalt
PXL_20220418_170848026.jpg (1.49 MiB) 1506 keer bekeken
Meegegeven spiegel welke volgens Klever de originele N-Rogue moet zijn (maar die is niet gelijk aan die van JohanVW)
Meegegeven spiegel welke volgens Klever de originele N-Rogue moet zijn (maar die is niet gelijk aan die van JohanVW)
PXL_20220418_170810409.jpg (3.1 MiB) 1506 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Martijn_pedelec op 18 apr 2022, 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Martijn_pedelec
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 aug 2021, 19:31
Locatie: Omgeving Eindhoven

Hoe nu verder?
Terugzetten van de software gaat denk ik niet meer lukken, want ik moet de fiets woensdag weer inleveren. Dus de geplande fietstocht naar het werk morgen, heb ik maar even ingeruild voor een ritje met de auto. Helaas, dat ik met dit gevoel de testweken moet beeindigen. Want het algemene gevoel bij de fiets is prima. Dus als ik deze software update even ‘vergeet’, dan is het een prima fiets en een zeer goede kandidaat om aan te gaan schaffen. Wel ga ik dan vragen om de ‘andere’ spiegel te laten monteren. En dan hoop ik dus maar dat de software zo reageert als bij JohanVW. Anders mogen ze van mij toch het profiel er op zetten die ik de afgelopen 3 weken heb gehad.

Owja, ook nog een opmerking: de N-Rogue L/XL lijkt vanaf de zomer leverbaar te zijn als alles meezit. Komende week dus maar eens langs de FM om te gaan praten. :D
Gebruikersavatar
TR1969
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 36
Lid geworden op: 06 apr 2022, 08:35
Locatie: Kop van Noord Holland

Fijn dat je deze update deelt! Ik was er ook erg benieuwd naar!
Toch nog wel een beetje gemengd als ik het zo goed lees maar overwegend positief.
Het blijft voor mij zeker een kanshebber, samen met de ST1.

Het gevoel van inhouden herken ik wel een beetje van mijn proefrit op de N Rogue en heb dat toen ook aangegeven bij de fietsenmaker.
Plaats reactie