Klever N Rogue 45 beta test ervaringen

Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1598
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Martijn_pedelec schreef: 18 apr 2022, 20:39 Woon-werk kilometers
Bij deze tochten viel me ook op dat ik tegen de wind in minder last had van het inhouden van de fiets. Iets waar ik wind mee vaker last van had.
Ik merk dit als ik met hoge ondersteuning zelf weinig inspanning lever. Jou wind mee/tegen gevoel zegt eigenlijk hetzelfde, wind mee doe je minder moeite dan wind tegen. Wat ik dan doe is de ondersteuning lager zetten, bv in een zone 30. Je hebt dezelfde gemiddelde snelheid maar dan constanter, zonder het inhouden en optrekken. Je kan het proberen.
Martijn_pedelec
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 aug 2021, 19:31
Locatie: Omgeving Eindhoven

Jins schreef: 19 apr 2022, 14:38
Martijn_pedelec schreef: 18 apr 2022, 20:39 Woon-werk kilometers
Bij deze tochten viel me ook op dat ik tegen de wind in minder last had van het inhouden van de fiets. Iets waar ik wind mee vaker last van had.
Ik merk dit als ik met hoge ondersteuning zelf weinig inspanning lever. Jou wind mee/tegen gevoel zegt eigenlijk hetzelfde, wind mee doe je minder moeite dan wind tegen. Wat ik dan doe is de ondersteuning lager zetten, bv in een zone 30. Je hebt dezelfde gemiddelde snelheid maar dan constanter, zonder het inhouden en optrekken. Je kan het proberen.
Dat is een goede tip. Ik stoorde me er op een gegeven moment niet meer zo erg aan, maar wilde het wel opschrijven als aandachtspunt. Naar mijn mening heeft Stromer dat net iets beter voor elkaar. Maar concluderend: dit is voor mij geen 'breekpunt', zeker gezien de strakke prijs van deze fiets.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1598
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

In de hoogste ondersteuning krijg je vrij snel volle ondersteuning. Als je dan zelf ook goed door duwt is dat OK en voel je dat niet, veel is niet genoeg :cool2:. Met weinig fors, en zeker met een lage cadans, volgt de ondersteuning de pulsen die jij op de trappers zet (TMM sensor) en dat voel je. Stel een lagere ondersteuningsstand zo in dat die, op de momenten dat je die hoge ondersteuning niet nodig hebt, doet wat jij dan nodig hebt.
Martijn_pedelec
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 aug 2021, 19:31
Locatie: Omgeving Eindhoven

Samenvatting van beta testweken
Helaas heb ik de N-Rogue afgelopen woensdag weer moeten inleveren. Zoals al eerder gemeld, heb ik een goed gevoel aan deze fiets overgehouden. De ‘huismerk’ onderdelen (koplamp, voorvork, remmen) lijken kwalitatief best aardig. Het is me in ieder geval gedurende de test periode niet in negatieve zin opgevallen.

Wat me wel tegenviel was het bereik. Op een volle accu (850Wh) en maximale ondersteuning, kon ik slechts 35-40km ver komen. Ik had gedacht dat ik verder zou komen in lagere standen, maar zelfs in stand 6 kwam ik op deze range uit. Hierbij moet wel de kanttekening geplaatst worden dat er waarschijnlijk iets niet helemaal correct was met betrekking tot het rijprofiel, maar helaas heb ik dit zelf niet meer kunnen testen nadat ik het ‘juiste’ rijprofiel had gekregen. Dit kwam doordat de fiets toen andere issues kreeg (haperende ondersteuning, alsof iemand steeds met een touw aan de fiets naar achteren trok). Wellicht heeft JohanVW wel getest wat de ranges waren in lagere ondersteuningsstanden :?:
Martijn_pedelec
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 aug 2021, 19:31
Locatie: Omgeving Eindhoven

Een ander punt wat me opviel (wat waarschijnlijk ook aan het rijprofiel lag) was dat mijn fiets geen verschil liet merken tussen stand 6 en 15. Ook niet in het bereik. In elke stand wilde de fiets dooraccelereren tot 45 km/u. Ik moest echt stoppen met trappen of zelfs remmen om de fiets ‘rustig’ 30km/u te laten rijden. Dat voelde niet fijn. Zoals gezegd, dit zou volgens Klever aan het rijprofiel liggen. Het stukje wat ik op de fiets van Johanvw had gereden bevestigde dit min of meer, maar dit was slechts een klein stukje. Dus ik vind het echt jammer dat ik het juiste profiel niet grondig heb kunnen testen :bh: .

Verder, zoals ik al begonnen was, ben ik behoorlijk tevreden met de fiets. Zeker gezien de strakke prijsstelling. De Stromers daarentegen hebben meer design en zijn net wat strakker afgewerkt. Ook hebben ze de software mbt ondersteuning net wat beter voor elkaar, maar ik ben eigenlijk niet van plan om daar 3k€ meer voor te betalen (N-Rogue L/XL 1200Wh vs ST3 XL 983Wh met geveerde vork, de ST1 en ST2 vallen voor mij af vanwege mijn lengte).

Dus ik sluit af met: Klever heeft het over het algemeen goed voor elkaar met de N-Rogue! :ay Waarbij ik dan dus er vanuit ga dat het ondersteuningsprobleem echt een software probleem op mijn fiets was.

Maar natuurlijk blijft er altijd nog iets te wensen over, zie volgende post ;p
Martijn_pedelec
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 aug 2021, 19:31
Locatie: Omgeving Eindhoven

Wensenlijst(je)
Natuurlijk heb ik ook nog een wensenlijstje, dus hier in volgorde van prio:
1. Richtingaanwijzers: Ik vind het echt een must om met 30+ km/u de handen in de bochten aan het stuur te kunnen houden, vooral in drukke gebieden. Als je dan nog extra met richtingaanwijzers het overige verkeer kan vertellen wat je bedoeling is, dan helpt dat enorm. Ook in de donkere ochtenduren zijn uitgestoken handen vaak slecht zichtbaar.
2. Standaard Busch Muller spiegel met kogelgewricht aan de achterkant van de spiegel: Op mijn demo fiets had ik deze spiegel, maar bij de meeting tussen FreddyH en JohanVW bleek dat zij een andere spiegel hadden. Ik heb daarna een spiegel mogen testen met bolscharnier aan de zijkant van de spiegel, maar die kon ik niet zo plaatsen dat ik er vrolijk van werd, dus geef mij maar standaard diegene die op mijn fiets zat (Busch Muller - Cycle Star E 913/612A)
3. Meer voorkeursinstelling qua ondersteuning: Nu kun je kiezen uit 3 standen (en dan per stand een voorkeur van 1-5), of 15 standen. Liefst zou ik de mogelijkheid hebben om 4 of 5 standen te programmeren. Dus bijvoorbeeld 5/8/10/15. Nu kan ik eigenlijk maar 1 stand kiezen uit de range van 1-5, 6-10, 11-15 en dat vind ik jammer.
4. Het instellen van de fiets door middel van de app (of een betere/snellere computer op de fiets): het doorlopen van het menu gaat nu zo traag, dat ik al helemaal geen zin heb om dingen aan te passen. Nu weet ik dat je het maar 1x of wellicht een paar keer hoeft in te stellen, maar aangezien de app toch al met de fiets kan communiceren, zou dit ook (makkelijk) technisch mogelijk moeten zijn
5. Beter bereikbare claxon knop: Ik heb elke keer moeite gehad om de claxon direct op gevoel te vinden. Meestal zat ik er naast of bij de turboknop. Dit heeft Stromer wat mij betreft beter voor elkaar. Deze knop zit bovenop en meteen naast het handvat
6. Standaard andere banden dan de Schwalbe Moto X: Ik lees voldoende (negatieve) ervaringen met deze band en heb zelf vorig jaar ook een slippertje gemaakt op een licht nat wegdek. Doe dan maar bijvoorbeeld de Pirelli Cycle-e zoals op de Y-muse ligt
7. De mogelijkheid om meer informatie op het scherm te tonen: Nu heb ik een grote balk die de batterij capaciteit weergeeft, maar dat voegt niets toe in mijn ogen. Een percentage zegt veel meer. Dus gebruik ik die ruimte liever om daar mijn cadans, de tijd en/of de ritafstand te tonen.
8. Standaard de stille 6 ampère lader: wat een loei herrie maakt die 5A lader zeg...

Zo nu maar hopen dat Klever meeleest en er wat mee gaat doen

PS Natuurlijk lezen ze mee, dat is juist het mooie van Klever :bf:
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Martijn_pedelec schreef: 21 apr 2022, 20:11 1. Richtingaanwijzers: Ik vind het echt een must om met 30+ km/u ...
Eens. Hoeft niet standaard te worden (mag wel!) maar voor een schappelijke meerprijs is ook prima.
Martijn_pedelec schreef: 21 apr 2022, 20:11 2. Standaard Busch Muller spiegel met kogelgewricht aan de achterkant van de spiegel:
Eens. Die standaardspiegel is een onding. De spiegel die jij had (standaard spiegel van de X-Speed volgens mij) is veel fijner. Wat ik vooral raar vind is dat dit verschil er überhaupt is (en dat 2 "dezelfde" fietsen niet hetzelfde blijken te zijn).
Martijn_pedelec schreef: 21 apr 2022, 20:11 3. Meer voorkeursinstelling qua ondersteuning: Nu kun je kiezen uit 3 standen (en dan per stand een voorkeur van 1-5), of 15 standen. Liefst zou ik de mogelijkheid hebben om 4 of 5 standen te programmeren. Dus bijvoorbeeld 5/8/10/15.
Wederom: helemaal mee eens!
Martijn_pedelec schreef: 21 apr 2022, 20:11 4. Het instellen van de fiets door middel van de app (of een betere/snellere computer op de fiets): het doorlopen van het menu gaat nu zo traag, dat ik al helemaal geen zin heb om dingen aan te passen. Nu weet ik dat je het maar 1x of wellicht een paar keer hoeft in te stellen, maar aangezien de app toch al met de fiets kan communiceren, zou dit ook (makkelijk) technisch mogelijk moeten zijn
Wat mij betreft is dit niet of maar en. Het display moet echt een tikje sneller worden en instellen via de App zou een super fijne toevoeging zijn.
Martijn_pedelec schreef: 21 apr 2022, 20:11 5. Beter bereikbare claxon knop:
En nu we het er toch over hebben: en een andere claxon. Eentje die genoeg geluid maakt zodat automobilisten hem horen.
Martijn_pedelec schreef: 21 apr 2022, 20:11 6. Standaard andere banden dan de Schwalbe Moto X: Ik lees voldoende (negatieve) ervaringen met deze band en heb zelf vorig jaar ook een slippertje gemaakt op een licht nat wegdek. Doe dan maar bijvoorbeeld de Pirelli Cycle-e zoals op de Y-muse ligt
Tja. Ik ben bang dat dit een prijs dingetje gaat worden, Klever wil natuurlijk super graag die fiets onder de 5k houden... en het is prima met je FM te regelen dat hij de fiets op andere banden aflevert...
Martijn_pedelec schreef: 21 apr 2022, 20:11 7. De mogelijkheid om meer informatie op het scherm te tonen: Nu heb ik een grote balk die de batterij capaciteit weergeeft, maar dat voegt niets toe in mijn ogen. Een percentage zegt veel meer. Dus gebruik ik die ruimte liever om daar mijn cadans, de tijd en/of de ritafstand te tonen.
Heel graag, maar dat kan als ik het mij juist herinner niet softwarematig geregeld worden. Als ik het goed gezien heb wordt die accu niet in pixels opgebouwd maar is het een vast plaatje.
Martijn_pedelec schreef: 21 apr 2022, 20:11 8. Standaard de stille 6 ampère lader: wat een loei herrie maakt die 5A lader zeg...
Bij de modellen die door consumenten gekocht worden zit de stille 6A lader. Alleen had Klever ze hier niet op voorraad dus hebben wij oude laders meegekregen. Ik ben het met je eens dat dit lawaaidingen zijn.
Martijn_pedelec schreef: 21 apr 2022, 20:11 Zo nu maar hopen dat Klever meeleest en er wat mee gaat doen

PS Natuurlijk lezen ze mee, dat is juist het mooie van Klever :bf:
Dat is inderdaad het mooie van Klever, maar belangrijker nog: dat was het doel van deze test.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
JohanVW
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 sep 2021, 14:38
Locatie: Peer

Martijn_pedelec schreef: 21 apr 2022, 20:07 Wat me wel tegenviel was het bereik. Op een volle accu (850Wh) en maximale ondersteuning, kon ik slechts 35-40km ver komen. Ik had gedacht dat ik verder zou komen in lagere standen, maar zelfs in stand 6 kwam ik op deze range uit. Hierbij moet wel de kanttekening geplaatst worden dat er waarschijnlijk iets niet helemaal correct was met betrekking tot het rijprofiel, maar helaas heb ik dit zelf niet meer kunnen testen nadat ik het ‘juiste’ rijprofiel had gekregen. Dit kwam doordat de fiets toen andere issues kreeg (haperende ondersteuning, alsof iemand steeds met een touw aan de fiets naar achteren trok). Wellicht heeft JohanVW wel getest wat de ranges waren in lagere ondersteuningsstanden :?:
Ik heb een aantal keer gereden met een lagere ondersteuning, telkens met volle accu vertrokken en een afstand van 50km afgelegd (temperatuur onder de 10°, grootte 186cm en gewicht 100kg).
Op stand 8 (Tour 3 blokjes) heb ik 71% verbruikt, snelheid iets hoger dan 30km/u.
Op stand 10 (Tour 5 blokjes) was dit 95% verbruik, snelheid rond de 40 tot 42 km/u.
Nu moet ik er ook wel bij zeggen dat je in stand 10 ook 45km/u kan rijden, verbruik ligt dan wel nog hoger. In dat geval komt het bereik overeen met dat van Martijn, zo'n 35 tot 40km.
Gebruikersavatar
TR1969
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 36
Lid geworden op: 06 apr 2022, 08:35
Locatie: Kop van Noord Holland

Mmm, ik had opzicht misschien iets meer verwacht van de actieradius maar als ik dan uitga van de 1200Wh accu kom je al aardig in de buurt van de 60-70 km die je zou mogen verwachten.
Bij lagere ondersteuning valt het me wel wat tegen, hopelijk is het iets software-matigs.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

TR1969 schreef: 21 apr 2022, 22:53 Mmm, ik had opzicht misschien iets meer verwacht van de actieradius maar als ik dan uitga van de 1200Wh accu kom je al aardig in de buurt van de 60-70 km die je zou mogen verwachten.
Met een verse accu en weinig wind (of lichte wind mee) wel. Over een paar jaar en windkracht 5 tegen: no way. Dan mag je blij zijn als je 40-45 km enkel zonder problemen aflegt.
TR1969 schreef: 21 apr 2022, 22:53 Bij lagere ondersteuning valt het me wel wat tegen, hopelijk is het iets software-matigs.
Dat is het zeker. De testfiets van Martijn reageerde in standen 6 t/m 15 min of meer hetzelfde, daarmee is dan het verbruik ook min of meer hetzelfde. De N Rogue die door Johan getest werd reageerde heel anders, vergelijkbaar met de Y Muse die ik getest heb. Daarmee merkte ik wel verschil in verbruik (maar ik heb niet getest hoe ver ik in stand 6 oid zou komen).
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie