Levensduur Stromer batterij

Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Jan-Willem Wisselink schreef: 09 jun 2022, 14:49 Helemaal met je eens. Ze bieden het nu niet aan helaas. Het zou zeker hun image goed doen; als marktleider.
Het zouden zeker geen grote / hoge marges opleveren; maar wel goede PR! En dat is ook wat waard.

Aan de andere kant; als www.fietsaccu-revisie.nl het voor 750 euro kan, zou 1000euro bij Stromer toch een goed bedrag zijn voor ze nietwaar? Ik zou het wel willen betalen indien er weer 2 jaar garantie op zit.
Daarom dat ik afgeronde getallen gebruik en geen business case wil maken. Enkel dat het voor Stromer financieel niet echt interessant is. Zulke zaken uitgeven aan een gespecialiseerde partner is meer zekerheid en minder stress dan zelf alle infra te moeten ophoesten. PR is natuurlijk wel mooi meegenomen.
Zoals in: “en de accu kan gereviseerd worden door een door ons gecertificeerde partner zodat onze kwaliteit gegarandeerd is, uiteraard met garantie. Zo geef je je Stromer een 2de en zelfs een 3de leven”. De oude cellen worden gerecycleerd zodat ook de grondstoffen een 2de leven krijgen. Zo leveren wij een bijdrage aan het milieu en aan onze toekomst. :cool2:
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

Doe er 2x 10 euro bij op en ze kunnen het doorsturen naar een partner... Of de partner een 'Stromer postbusnr' laten gebruiken.
Er zijn zat mogelijkheden om het voor een consument aantrekkelijker te maken.
Lenny
Expert
Expert
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 apr 2022, 10:13

Stromeur schreef: 08 jun 2022, 22:02 Ik vind dat hier nogal snel conclusies worden getrokken.

Beide Stromer accu's gaan incidenteel defect. Eén Stromer accu type is (in elk geval door één NL bedrijf) te reviseren.

Dat zijn de feiten. Voor andere conclusies zijn meer gegevens (m.n. aantallen) nodig.
Mee eens.
We weten niet zeker waarom ST2 accu's of niet voor revisie worden aangenomen of alleen de drieschroefsvariant met als aanvullende eis een nog werkend BMS.

De rest is allemaal speculatie, ook van mijn kant. Ik kan geen overduidelijke tekenen vinden van bewust revisie onmogelijk maken, ook al is dat technisch gezien prima mogelijk.

Voor Stromer lijkt het mij veel makkelijker om een nieuwe accu die op de plank klaar ligt te leveren dan een heel traject in gang zetten van inname, inspectie, testen, revisie, weer testen, en weer op de markt zetten. Meer kosten, minder opbrengst. Zoiets zie je volgens mij een gigant als Bosch niet eens doen. En zouden al die fietsfabrikanten die Bosch motoren inbouwen niet gewoon alleen maar nieuwe Bosch accu's leveren?

Zijn er überhaupt fietsmerken die revisie aanbieden?
Gebruikersavatar
Flyy
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Germany
Berichten: 486
Lid geworden op: 22 jun 2020, 20:55
Locatie: Paderborn
Merk SP: Klever B-Speed / Grace easy IG
Km-stand: 25052

Ich habe mal gelesen das in einigen Akkus von Stromer die Zellen verklebt wären.



Ik heb eens gelezen dat de cellen in sommige Stromer accu's aan elkaar gelijmd waren.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Dat de cellen aan elkaar gekleefd zijn is niet uitzonderlijk. Op zich ook geen probleem want de cellen moeten toch vervangen worden. Ze hangen uiteindelijk ook met nikkel strips aan elkaar.
Gebruikersavatar
Flyy
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Germany
Berichten: 486
Lid geworden op: 22 jun 2020, 20:55
Locatie: Paderborn
Merk SP: Klever B-Speed / Grace easy IG
Km-stand: 25052

Ich meine, das das gesammte Zellpaket im Gehäuse verklebt ist.



Ik bedoel dat het hele celpakket in de behuizing is gelijmd.
Lenny
Expert
Expert
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 apr 2022, 10:13

Dat zou demontage wel aanzienlijk bemoeilijken, m.n. als het geheel in een pijp geschoven is.

Hier (voor de liefhebbers) een link naar een met veel foto's gedocumenteerde teardown van een ST1 accu. Daarbij is een zwart goedje gebruikt om de uiteinden van de accu waterdicht te bevestigen. Dezelfde blogger vindt zoiets ook bij een BionX accu, maar dan wel gebruikt om het accupakket mee te fixeren. Omdat die behuizing uit twee delen bestaat lukt het hem toch om het accupakket eruit te krijgen.

Zou je daarmee het accupakket binnenin een buis vastkleven, dan is Het onwaarschijnlijk dat je die er ooit nog uit krijgt zonder gebruik te maken van grof geweld en alle gevolgen van dien.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Volgens mij zijn de cellen niet in de behuizing gelijmd. Dit op basis van verschillende discussies met mensen die de accu om wat voor reden dan ook open gesmaakt hebben (metingen, eindkap vervangen,...).

Als de cellen in de behuizing gelijmd zouden zitten had ik daar zeer waarschijnlijk verhalen over gehoord. Nu heeft niemand er überhaupt een woord over vuil gemaakt...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Flyy
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Germany
Berichten: 486
Lid geworden op: 22 jun 2020, 20:55
Locatie: Paderborn
Merk SP: Klever B-Speed / Grace easy IG
Km-stand: 25052

Schlechte Nachrichten 😭
Der 618Wh Akku in Lila von Stromer kann laut Liofit nicht repariert oder neu bestückt werden.
Man kommt nicht an die Zellen und Elektronik ran. Wäre vollkommen vergossen und als Wegwerf Akku aufgebaut. 🤷‍♂️

Den 800er und 900er Akku vom ST2 kennen sie und können diesen auch machen.
aber den 618er haben sie jetzt zum ersten Mal gesehen und da geht leider gar nichts.
Quelle: https://www.pedelecforum.de/forum/index ... st-1393511

Liofit ist eine Firma in Deutschland die einen Zellentausch bei verschiedenen Akkus durchführt.




Slecht nieuws 😭
De 618Wh batterij in paars van Stromer kan volgens Liofit niet worden gerepareerd of opnieuw in elkaar gezet.
Je kunt niet bij de cellen en de elektronica komen. Hij zou volledig zijn ingekapseld en ontworpen als een wegwerpbatterij. 🤷

Zij kennen de 800 en 900 batterij van de ST2 en kunnen het doen.
Maar de 618 hebben ze nu voor het eerst gezien en helaas werkt daar niets.
Bron: https://www.pedelecforum.de/forum/index ... st-1393511

Liofit is een bedrijf in Duitsland dat celvervangingen uitvoert op verschillende batterijen.

Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie)
Lenny
Expert
Expert
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 apr 2022, 10:13

Hmm...

In elektronicawereld is het niet ongewoon om printplaten in een grijze epoxyhars te gieten. In het bedrijf waar ik destijds werkte werd dat gedaan voor specifieke toepassingen die volkomen ongevoelig voor vocht en trillingen moesten zijn.
Het spul wordt zo hard en bestand tegen heel veel oplosmiddelen dat alles eronder praktisch ontoegankelijk is geworden. Je zou het dus ook kunnen gebruiken om "gerommel" door derden te verhinderen.

Maar als dat echt het doel was van Stromer, waarom dat alleen bij dat type?
Plaats reactie